Gå til innhold

Kan man klare seg greit sosialt uten overnatting?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn har greit med venner, men er ikke mest populær. Det er selvsagt ikke målet, men at det har venner. De andre vennene ligger mye over til hverandre, men vår er ikke så interessert i det og blir også sjelden spurt… 

Hvor mye må vi pushe på? Jeg liker ikke overnatting selv , hverken borte eller hjemme. Jeg likte det ikke så godt som barn selv og jeg slet en del med å finne venner..

Anonymkode: 039e4...270

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har 4 barn. Og overnattinger har vi alltid sagt nei til. Vil noen sende barnet sitt for overnatting hos oss,så gjerne det. Men mine får aldri lov. De vet de,så de maser ikke. 

Anonymkode: d9459...0bf

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har 4 barn. Og overnattinger har vi alltid sagt nei til. Vil noen sende barnet sitt for overnatting hos oss,så gjerne det. Men mine får aldri lov. De vet de,så de maser ikke. 

Hvorfor ikke?

Anonymkode: b1ffd...b75

• Liker 20
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor ikke?

Anonymkode: b1ffd...b75

Våre får heller ikke overnatte noe sted. Overgrepsstatestikken snakker for seg selv. Skal si tonen til farfaren fikk en annen tone når jeg nevnte det, sluttet å mase om å ha jentene på overnatting da ja. 

Anonymkode: 58363...62f

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Samme her. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Våre får heller ikke overnatte noe sted. Overgrepsstatestikken snakker for seg selv. Skal si tonen til farfaren fikk en annen tone når jeg nevnte det, sluttet å mase om å ha jentene på overnatting da ja. 

Barna dine får ikke overnatte hos besteforeldre fordi du tenker at de kan overgripe seg på de? Sjukt.

• Liker 18
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn får selvsagt lov til å overnatte, men de har ønsket det i liten grad. Har hatt noe overnatting her hos oss, men ikke mye. Barna mine, som nå begynner å bli store (eldste er 16 år), liker best å sove hjemme.

Men de er sosiale, har venner, er godt likt og de overnatter på aktiviteter som: Fotballturneringer, svømmestevner, leirskole etc. Det er ingen problem. 

Å overnatte eller ikke er ikke nøkkelen til sosial kompetanse eller gode sosiale relasjoner. Men overnatting kan utvilsomt skape gode minner, som mine barn mye har gått glipp av. Husker selv fra da jeg var barn og vi overnattet hos hverandre. Det var så gøy :)

Anonymkode: 42e09...89f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har tvillinger, den ene elsker overnattinger, både å ha og hos andre. Den andre liker det ikke. De styrer dette selv, innen rimelighetens grenser

Anonymkode: fac55...f1a

Skrevet (endret)

Svarte du det samme når mormor spurte om overnatning? Om du ikke stoler på besteforeldre, så finnes det vel ingen du stoler på? Betyr det at dere ikke skal ha barnevakt noen gang?

TS om barne ikke er opptat av dette selv, så tenker jeg det ikke trenger å være noe problem. Det viktigste er at barna har venner, så leg tilrete for sosialt på andre arenaer heller. Er du bekymret for barnet kan du snake med kontakt læreren også.

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vår eldste sønn hadde noe overnattingsbesøk i starten på barneskolen, men han ville aldri overnatte borte selv. Så dabbet det av, og nå som han går på sjette trinn hører jeg ikke noe snakk om det blant vennene hans.

Vår yngste sønn går nå i andre, og der har det aldri vært et tema (han er sengevæter og bruker bleie på natt). Har heller ikke hørt noen av hans venner snakke om det.

Mulig det er annerledes med jenter, men det er nok ikke overnatting som avgjør hvordan det sosiale blir ☺️

Anonymkode: fab4e...27a

AnonymBruker
Skrevet

Ikke overnatte noe sted? Hva med klassetur, fotballcup, bli med venner på hyttetur??? Vet ikke hvor gamle barna dine er, men man kan ikke skjerme dem for alt selv om tanken bak er god. 

Anonymkode: dfcee...59f

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker til de ønsker det selv, og det må jo være gjensidig, dvs må være noen venner av dem som også ønsker å overnatte / vil ha dem på overnatting. Er jo bare sånn d er. Mitt barn er i 2 klasse. Populær men har ikke blitt invitert på overnatting selv om mange de andre har vært: vi som foreldre har ikke vært på. Syns nok det godt kan vente et år eller to. 

Barna her har overnatting i barnehage siste året . Pleier å være en suksess

Anonymkode: c358c...ceb

AnonymBruker
Skrevet
Sol79 skrev (1 time siden):

Barna dine får ikke overnatte hos besteforeldre fordi du tenker at de kan overgripe seg på de? Sjukt.

Hallo… jeg har opplevd overgrep fra besteforeldre. Mine foreldre nekter å tro meg.

En måte å hindre slike overgrep på er å aldri tillate overnattinger. Hos noen.

Anonymkode: 539b4...e6b

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Har datter og sønn. Datter elsket overnatting, både å ha og å overnatte  borte. Sønnen tror jeg har vært på to og har hatt noen flere hos meg, og jeg vet han ikke er så opptatt av det eller synes det er viktig i forhold til vennskap. 

Jeg tenker din sønn, ts, må få føle det trygt og interessant selv. Vil han ikke, så la han slippe. Jeg tror ikke overnatting påvirker vennskap, man har jo ikke alle gutta i klassen på overnatting samtidig og det betyr at majoriteten er ikke på den ene overnattingen. Da er ikke dette en snakkis som skaper ekskludering.

Anonymkode: ccdb2...0aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hallo… jeg har opplevd overgrep fra besteforeldre. Mine foreldre nekter å tro meg.

Veldig leit at du opplevde dette. MEN det er noe som skjer ytterst sjeldent. 
Overgrep er jo noe, som du dessverre har erfart, noe som oftest skjer i nære relasjoner. 

Å begrense barnas liv pga egne dårlige erfaringer er dumt. 

Jeg lar jo barna sykle, selv om jeg selv krasjet med sykkel. Eller hoppe på trampoline til tross for at jeg brakk beinet på trampolinen i fjor. 

Mine har alltid elsket å ha overnatting, og å være på overnatting. Vi har hatt hele jente/guttegruppen i klassene til ungene på overnatting - herlighet som de har kost seg! 
Eller alle kompisene/venninnene.. så mage gode minner.

TS. Kan det være at barnet blir spurt, men uansett sier nei siden de ikke liker det. Hva med overnatting hos dere?

Anonymkode: 2c954...f7e

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du bør søke hjelp for å ikke overføre traumene du sliter med til dine barn. Høres ut som du er godt i gang allerede. 

• Liker 3
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Overgrep skjer også på dagtid. Det er tragisk det som skjedde deg. Men det er viktig at du ikke lar dine egne opplevelser hemme dine egne barns utvikling. Alle er ikke overgripere og det vil komme tider, hvor dine barn vil stå veldig utenfor, når de ikke kan overnatte borte ( leirskole, skoleturer, idrettsarrangementer med mer)

Anonymkode: 1270f...25a

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Som en som var sengevæter som barn og derfor unngikk overnattinger må jeg si det at jeg virkelig angrer på at jeg unngikk det. Er mange ting man mistet som skuleturer og opplevelser med andre.

Det er også en fordel å ha vært på overnattinger som barn så det ikke blir en for stor overgang når de må det i forbindelse med jobb eller annet når de er voksne.

Anonymkode: a6a1c...52c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, det gjorde nok sitt for familieforholdet, skjønner at han ikke maser mer. 

er du gæren? 

Anonymkode: e371f...616

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...