Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tror det er umulig å sette seg inn i hvordan det er å være med på noe sånt. Alt ned på makronivå spiller inn. Det er ikke bare en "tur". 

Den jeg har minst "forståelse" for, om jeg skal gå den veien, er Tete sin avgjørelse om å si stopp. Men igjen, jeg tror det er umulig å ha noe forståelse for hvordan det er å være på 4000m og egentlig konstant i livsfare. For man er det, selv om det er soldager og camp. Folk dauer på Hardangervidda. På "koseturer" i forhold til dette. 

Jeg håper Anne når toppen. Hun er en fantastisk kvinne. At hun har kapasitet til å "ta med seg Harald og Ludvig" oppover, og faktisk tenker på det, er makalaust. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror Inga ble mer satt ut av det steinspranget enn hun gir uttrykk for, mer enn det sies i serien. Å gå til toppen mens man bearbeider traumer, skjønte hun vel selv ikke var lurt.

Forøvrig, sjekke ut @siriogstian på Instagram for memes knyttet til serien😂

• Liker 5
Skrevet
Ninaen skrev (6 timer siden):

Ang Inga: en ting er å forberede seg på det i teorien, en annen ting er å håndtere det når det skjer i praksis. Inga har jo vist veldig tydelig at «sånn er jeg», ergo at hun ikke jobber med å tilpasse seg og utvide toleransevinduet sitt på å håndtere alternative måter sånn generelt, og da vil du i alle fall ikke takle å måtte endre handlings-og tankemønster i en såpass ekstrem situasjon. Det handler litt om fleksibelt vs mer rigid tankemønster, og er du mer i siste kategori så hjelper det bare til et visst punkt å forberede seg teoretisk i hodet på noe annet. Og da er det lettere å bli i den nye normalen hun tross alt på et vis har tilpasset seg nå i camp og med Hedvig, selv om det også fraviker fra hennes vanlige komfortsone mtp forutsigbarhet og rastløshet og kontroll. For en del er det totalen av endringer og kontrolltap innen et visst tidsrom som blir avgjørende. 

Anne viser seg jo bare som bunnsolid og robust. Og framstår som ei dame som fortsetter mot målet helt til noen sier at det ikke går eller ikke er forsvarlig da. Ei dame som ikke gir seg på tørre møkka.

Espen oppfattet jeg at ikke ville ta noen sjanser når han opplever at han fysisk ligger akkurat på grensa mtp akklimatisering, også av hensyn til familie hjemme. Han fikk vel ikke forbud om å fortsette av teamet, men er lege selv og kjenner egen kropp så godt (også i ekstreme situasjoner) at han ikke fant det forsvarlig å fortsette med så minimale marginer fysisk, og han kan ikke få 1 døgn ekstra pga tillatelsene de har på antall dager i fjellet. 

TeTe er nok den som har hatt minst forutsetninger for å faktisk ta innover seg på forhånd hva det innebærer, men normalt sett er en «jeg blir med på alt»-type, og som er blitt voksen på turen i form av respekt for naturen og kroppen og dermed ikke vil ta noen videre sjanser, sånn jeg oppfattet det han sa om egen prosess.

Enig med deg i det du skriver - er jo helt sikkert noe annet å være midt oppi det. 

Er virkelig imponert over Anne . Tror nok det kanskej er litt alder og erfaring fra livet at hun kanskje takler alt best av de alle - hun overlater det meste til guidene. 

Er jo fine folk alle de som er med. Synes detvar fint å se at forholdet mellom Hedvig og Inga så ut til å være veldig bra på tross av at de er så forskjellige. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gliffy skrev (5 timer siden):

Akkurat det hvar jo ikke helt tydelig egentlig. I en tidligere episode spurte jo Inga gjentatte ganger hva målet med turen var, uten å få noe klart svar på det. Men da hun helt konkret spurte ekspedisjonslederen om målet var å nå toppen svare han faktisk nei på det, så da er et kanskje ikke så rart da at det ikke oppleves som målet. 

Vi vet jo heller ikke så mye egentlig, det er jo dagesvis med dialog og hendelser som er klippa ned til en liten time så det er sikkert mye der som ikke vi får vite. 

Jeg vil tro det er ganske demotiverende med så mye venting, ikke noe klart mål om hva man egentlig skal og når man skal gjøre det, og så faller lagkameratene fra en etter en.. 

Det må jo ha vært et mål å nå toppen på forhånd  (håper jeg) - men Inga ble vel litt frustrert underveis da dagens mål / nærmeste dager ikke alltid var så klare.  Inga var kanskje den som slet mest med å ikke ha full kontroll selv 

Virket å være mange rolig dager (være . akklimatisering ++) og det taklet de jo litt forskjellig - her var jo Anne også best synes jeg - kanskje sammen med Espen - men det henger vel litt sammen med hva slags personer de er . 

Som  Ninaen er inne på - er jo en ting hva ,an prøver å være forberedt på men noe annet når du sitter midt oppi det. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Snok1 skrev (13 timer siden):

Kikket litt på det i går kveld.

Her var det en masse mennesker som er utrolig kunnskapsrike og interessante i en hvilken som helst annen setting, som bare står på en bre og tompreiker drit om ingenting mens produksjonen desperat forsøker å lage god TV av det. Helt uten hell.

Dette var en halvtime jeg aldri får igjen.

Enig. De få bruddstykkene jeg har sett har vært dørgende kjedelige. En gjeng bortskjemte, selvopptatte kjendiser som sitter i ro på en snøbre, hvor de driver dank og snakker om magesyke. All "handling" i serien hadde fått plass i 1 timeslang episode. I stedet har de fordelt det utover mange timer. 

Kan for ordens skyld understreke at jeg ELSKER dokumentarer om polfarere, høye fjell, ekspedisjoner, etc. I den anledning vil jeg anbefale følgende bok, som virkelig handler om overlevelse i snø, kulde og på høyfjellet. Og som trolig er den mest spennende overlevelseshistorien noensinne.

Endret av Real Virtuality
  • Liker 2
Skrevet
punkyB skrev (4 timer siden):

Det må jo ha vært et mål å nå toppen på forhånd  (håper jeg) - men Inga ble vel litt frustrert underveis da dagens mål / nærmeste dager ikke alltid var så klare.  Inga var kanskje den som slet mest med å ikke ha full kontroll selv 

Virket å være mange rolig dager (være . akklimatisering ++) og det taklet de jo litt forskjellig - her var jo Anne også best synes jeg - kanskje sammen med Espen - men det henger vel litt sammen med hva slags personer de er . 

Som  Ninaen er inne på - er jo en ting hva ,an prøver å være forberedt på men noe annet når du sitter midt oppi det. 

Ja, det skulle man jo virkelig tro, så da er det kanskje ikke så rart at lufta går litt ut av en når man kommer halvveis på fjellet og så sier turlederen at det er ikke noe konkret mål med turen og at det er ikke så nøye om man går til toppen liksom. 

• Liker 1
Skrevet
Real Virtuality skrev (11 timer siden):

Kan for ordens skyld understreke at jeg ELSKER dokumentarer om polfarere, høye fjell, ekspedisjoner, etc. I den anledning vil jeg anbefale følgende bok, som virkelig handler om overlevelse i snø, kulde og på høyfjellet.

Jeg for min del kan jo legge til at mennesker som Espen Nakstad og Inga Strũmke er folk som jeg har den største beundring for i deres dagjobber. Derfor blir jo skuffelsen så mye større når de bare står og tværer et hemt program med tørrprat om ingenting.

• Liker 1
Skrevet
Gliffy skrev (11 timer siden):

Ja, det skulle man jo virkelig tro, så da er det kanskje ikke så rart at lufta går litt ut av en når man kommer halvveis på fjellet og så sier turlederen at det er ikke noe konkret mål med turen og at det er ikke så nøye om man går til toppen liksom. 

Det er jo litt uklart ansvarsregime også da på denne turen - de har vel en turleder selv men er underlagt de offisielle turlederne.

Ellers er jeg vel litt usikker på om ikke Inga forventet altfor mange svar ala. konkret hvor mange meter de skulle gå opp de ulike dagene i forkant at hun derfor synes de fikk for lite info - for akkurat så detaljert kan man jo ikke vite siden det er altfor mye de ikke kan kontrollere som spiller inn. Men jeg tror ikke jeg har fått med meg alt riktig ang. det 

Ellers enig med Smok1 og evnt. andre - er litt langdrygt program og hyggelig å høre på småpraten - men kunne kanskje tenkt meg at det var litt mer om selve ekspedisjonen - kan være mer om hvilke forberedelser og selve klatringen. 

Har ikke sett hvordan den siste biten er så vet ikke helt hvor teknisk krevende dette er sammenlignet med feks. Mount EVvrest men er jo litt forskjellige typer fjell virker det som men ME er vel mer teknisk krevende. Her er ekspedisjonene lagt opp forskjellig også - på Denali må de ordne alt selv og kanskje mer utsatt for vær/kulde.  
Men er jo ikke så spennende å se de gå opp og ed for å grave ned utstyr. 

Skuff at så mange ikke blir med opp - OG siden det er 2 (Hedvig og Espen)  som ikke får blitt med pga. høyden så vet jeg ikke om de kunne ha gjort noe annerledes der mtp. aklimatisering .  Nå har de jo veldig dårlig tid så hadde de hatt litt flere dager så hadde jo de sanns. klart seg bedre 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg synes det er interessant å se hvor mye de må vente, akklimatisere, hvor mye som kan gå galt og all planleggingen. Det kunne vært mer om forberedelser både praktiske og mentale og hvordan de har gått frem for å velge deltakere. Og forklaringer på konsekvenser av høyden og hva den gjør med kroppen. 

Uansett, Anne Lindmo. For en dame 🥇

Endret av Violetta
Glemte et ord
  • Nyttig 1
Skrevet
blasfeminist skrev (På 28.11.2025 den 22.18):

Virker vel som at hun har asperger, eller noe sånt.

Jeg er bare på episode 3 men av det jeg har sett og nå lest i tråden tenkte jeg - dame på autismespekteret.

• Nyttig 1
Skrevet
Ti T Usen skrev (På 31.10.2025 den 9.59):

Tror jeg hadde hatt problemer med å vært på ekspedisjon med Inga Strumke. Hun klarer jo ikke å si "hei" uten å blande inn noe politisk korrekt vissvass.  

Det gjorde at jeg ikke gadd å se på mer en noen få episoder. 

Skrevet
17.11 skrev (På 31.10.2025 den 17.05):

Hadde fridd til Inga umiddelbar om jeg var lesbisk. For en dame. 

Det hadde ikke jeg! 

• Liker 1
Skrevet

Må bare si det igjen: Anne Lindmo, for ei dame! På alle måter. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
punkyB skrev (På 6.12.2025 den 16.50):

Jeg tror nok Inga ikke hadde klart å forberede seg godt nok på at hun i praksis ikke ville ha noen som helst innvirkning på avgjørelser, men bare være vanlig deltaker i ekspedisjonen. 
Jeg vil tro at ting hun har gjort før, så har hun vært en av de som har vært delaktige i alt, fra planlegging til utstyrssjekk og til å kunne gi innspill til avgjørelser. 

Så for meg så fremsto det som at det var dette hun plutselig innså, når de gikk kortere mot øverste camp enn hun ønsket, på den siste dagen hun var med oppover. 

At hun kunne være så sterk som hun bare ville, og så klar som hun ville, for å gå raskere, høyere og mer, men at noen andre kunne ta avgjørelsen om at hun måtte stoppe/snu, uten å lytte til henne, til enhver tid. 

Det kan nok være at hendelsen med steinen også gikk veldig inn på henne, og at hun begynte å bearbeide følelser hun bare hadde bokset inne. 

Jeg kjenner at om jeg skulle vært på en slik tur, så er Anne Lindmo en jeg gjerne skulle hatt med meg. En som planlegger for og hele tiden prioriterer å bruke av overskuddet sitt til å skape opplevelser, støtte andre og forsøke å skape god stemning. 
Hun og Harald sammen ble litt mye, kjente jeg, men henne alene syntes jeg man merker at betydde enormt mye for gruppa. 

Inga burde lært litt av han legen. Han hadde jo også mye energi han ikke fikk utløp for når de hadde akklimatisering i camp. Men han valgte å bruke energien sin på å grave hull. Fordi han forsto at det ikke påvirket de andre negativt. Mens Inga tydelig hadde en tendens til å ta ut energien sin på en måte var mer "demonstrativ".  Der hun til slutt ble så slitsom at de andre måtte "sende henne på tur" for å få ro. 

Jeg tenkte flere ganger at det må være frustrerende for Hedvig å se programmet i ettertid, der hun får se hvor mye kos de andre drev med, mens hun var alene med Inga i en annen gruppe. Så det var nok mye bedre for henne å komme sammen med den andre gruppa, og være i camp der noen dager. 

Jeg er veldig spent på hvor slitsom Inga blir etter avgjørelsen sin da. Nå som hun skal bli der nede og vente på at de som går videre skal få gått til toppen og tilbake. Og dermed ikke får startet nedstigningen så fort hun vil. 
(Eller blir det sånn at Hedvig og Inga kan gå ned igjen med sine guider, og slipper å vente i camp til resten av ekspedisjonen er tilbake? ) 

• Liker 5
Skrevet
Susan Sto Helit skrev (1 time siden):

Jeg tror nok Inga ikke hadde klart å forberede seg godt nok på at hun i praksis ikke ville ha noen som helst innvirkning på avgjørelser, men bare være vanlig deltaker i ekspedisjonen. 
Jeg vil tro at ting hun har gjort før, så har hun vært en av de som har vært delaktige i alt, fra planlegging til utstyrssjekk og til å kunne gi innspill til avgjørelser. 

Så for meg så fremsto det som at det var dette hun plutselig innså, når de gikk kortere mot øverste camp enn hun ønsket, på den siste dagen hun var med oppover. 

At hun kunne være så sterk som hun bare ville, og så klar som hun ville, for å gå raskere, høyere og mer, men at noen andre kunne ta avgjørelsen om at hun måtte stoppe/snu, uten å lytte til henne, til enhver tid. 

Det kan nok være at hendelsen med steinen også gikk veldig inn på henne, og at hun begynte å bearbeide følelser hun bare hadde bokset inne. 

Jeg kjenner at om jeg skulle vært på en slik tur, så er Anne Lindmo en jeg gjerne skulle hatt med meg. En som planlegger for og hele tiden prioriterer å bruke av overskuddet sitt til å skape opplevelser, støtte andre og forsøke å skape god stemning. 
Hun og Harald sammen ble litt mye, kjente jeg, men henne alene syntes jeg man merker at betydde enormt mye for gruppa. 

Inga burde lært litt av han legen. Han hadde jo også mye energi han ikke fikk utløp for når de hadde akklimatisering i camp. Men han valgte å bruke energien sin på å grave hull. Fordi han forsto at det ikke påvirket de andre negativt. Mens Inga tydelig hadde en tendens til å ta ut energien sin på en måte var mer "demonstrativ".  Der hun til slutt ble så slitsom at de andre måtte "sende henne på tur" for å få ro. 

Jeg tenkte flere ganger at det må være frustrerende for Hedvig å se programmet i ettertid, der hun får se hvor mye kos de andre drev med, mens hun var alene med Inga i en annen gruppe. Så det var nok mye bedre for henne å komme sammen med den andre gruppa, og være i camp der noen dager. 

Jeg er veldig spent på hvor slitsom Inga blir etter avgjørelsen sin da. Nå som hun skal bli der nede og vente på at de som går videre skal få gått til toppen og tilbake. Og dermed ikke får startet nedstigningen så fort hun vil. 
(Eller blir det sånn at Hedvig og Inga kan gå ned igjen med sine guider, og slipper å vente i camp til resten av ekspedisjonen er tilbake? ) 

Se episoden i dag, der får du svar på det meste 😉 Inga har faktisk utviklet seg ila ekspedisjonen også, og det var litt rørende i dag å se henne med Hedvig faktisk. 

Skrevet

For en fin dokumentar. Lettrørt som jeg er gråt jeg med de andre og hvilken nyhet de fikk på slutten. Da åpnet slusene seg skikkelig🥰

• Liker 2
Skrevet

Noen som gidder å gi en liten oppsummering av siste episode? Får ikke sett den utenfor Norge. Var det noen som kom seg til toppen?

Skrevet

Ingen kom seg til toppen. Lydmannen begynte å slite når de hadde 400 meter igjen (men fortsatt mange timer gåing). Så da tok de en avgjørelse om å snu mtp. uværet som skulle komme. Så ble det klemming og lydmannen fortalte at han fikk nettopp vite han skulle bli pappa. Anne Lindmo er en flott dame! Imponert over henne!

• Liker 2
Skrevet
Lisegikkpåskolen skrev (1 time siden):

Ingen kom seg til toppen. Lydmannen begynte å slite når de hadde 400 meter igjen (men fortsatt mange timer gåing). Så da tok de en avgjørelse om å snu mtp. uværet som skulle komme. Så ble det klemming og lydmannen fortalte at han fikk nettopp vite han skulle bli pappa. Anne Lindmo er en flott dame! Imponert over henne!

Takk! 😊

Skrevet

Var litt synd de ikke kom seg på toppen men alle fra selve ekspedisjonen var vel enige om det . Jeg er litt  usikker på om de hadde fått lov til å gå videre av guidene om de hadde sagt ja selv - kom det fram ? 

Her var hvertfall Anne fin at hun innordner seg etter hva lederne sier og er ærlig på sin egen tilstand. 

Nå kunne vel Anne og resten ha fortsatt selv om lydmannen måtte snu mener jeg. Usikker på om feks. Hedvig og Inga hadde gjort det samme hvis de var med og formen var som Annes - tror nok de har mer ønske om å komme opp og kanskje det hadde trosset fornuften litt. 

Fine folk som var med og virket som de ble en sammensveiset gjeng. Veldig enig med Ninaen sin kommentar ang. Inga 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...