Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gliffy skrev (På 2.11.2025 den 19.06):

Han kunne jo holdt seg til å si sin mening om navnet til fjellet. Å antyde at det ikke er mulig å si hvilket kjønn Inga er har ingenting med saken å gjøre og er bare ufint. 
Og hun tålte jo at han hadde en annen mening, men hun syntes han var ubehøvla, noe han også var. Det er jo også en mening det er lov til å ha. 

Han mente åpenbart ikke at det er vanskelig å se om Inga er kvinne eller mann, det han faktisk mente var at vi lever i en tid hvor kvinner kan se ut som kvinner, og likevel hevde at de identifiserer seg som en mann eller hen. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gliffy skrev (På 21.11.2025 den 19.39):

Da syns jeg jo han ekspedisjonslederen kan svare på det når hun spør om hva målet er. «å lage mest mulig underholdende TV» kunne han ha svart. Jeg skjønner godt hun ble irritert av at han ikke klarte å svare på et helt enkelt spørsmål. 

Vet de hvem som tok med seg virus da? Det var vel legen som ble syk først men vi vet vel ikke hvem han fikk det av? Uansett så er det vel ikke fair at folk skal være flau av å være syke. 

Skal folk virkelig skamme seg over å være magesyke? Magevirus smitter ekstremt lett og utrolig raskt, det ble også nevnt at det var utbrudd på skolen i den småbyen de befant seg i, før de fløy opp til basecamp. Blir for dumt at folk skal skamme seg over noe som var utenfor deres kontroll. De gjorde det beste de kunne ut av situasjonen for å begrense smitte, men med magevirus er det ekstremt vanskelig å stoppe. 

• Liker 5
Skrevet
Ti T Usen skrev (På 31.10.2025 den 9.59):

Tror jeg hadde hatt problemer med å vært på ekspedisjon med Inga Strumke. Hun klarer jo ikke å si "hei" uten å blande inn noe politisk korrekt vissvass.  

Satellites skrev (På 1.11.2025 den 21.16):

Gøy at man ser det så forskjellig. Jeg synes Inga er vanskelig å forholde seg til. Liker egentlig Lindmo, men har vært vel mye fokus på promp, bæsj og tiss. Ikke særlig å få rumpa til Rønneberg opp i trynet til lørdagspizzaen. 

Å spise foran TV blir bare vanskeligere og vanskeligere…

• Liker 3
Skrevet

Jeg spiser opp ordene mine om at serien ikke er spennende - dagens episode måtte jeg se kl 06 når den kom ut ! 😃😃🤣

• Liker 1
Skrevet

Dagens episode var den beste så langt! Veldig spennende! 

• Liker 1
Skrevet
Celia skrev (41 minutter siden):

Jeg spiser opp ordene mine om at serien ikke er spennende - dagens episode måtte jeg se kl 06 når den kom ut ! 😃😃🤣

Sitter å ser den nå. Uff jeg ble trist nå. Er ikke ferdig enda..

Skrevet

Spennende..og overraskende i dag. 

Skrevet

Sier bare: fy fader, Anne Lindmo, for ei dame!

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Ninaen skrev (28 minutter siden):

Enig. Jeg er veldig imponert over henne. Hun er så sterk, og hun gjør alt så naturlig, uten visvas, skryt eller klag.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig! Hun bare gjør det. 💪

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Perine skrev (1 time siden):

Enig. Jeg er veldig imponert over henne. Hun er så sterk, og hun gjør alt så naturlig, uten visvas, skryt eller klag.

Og ikke bare det: hun er eldst av alle! 55 år. Neste i rekka er Nakstad på 50 år. Beskrivelsen av henne som en traktor er nok den beste noen kunne kommet med. Hun bare durer og går. Det er også ufattelig deilig å se en voksen dame uten botox og alt annet. Og som du sier så er liksom alt naturlig, atferdsmessig også. Jada, hun har også sine sider. Men synes denne serien virkelig viser hvor genuin hun er i andre sammenhenger også, du klarer ikke å skjule deg selv på en sånn ekspedisjon. 
Men Nakstad er jaggu meg også en bunnsolid fyr altså. 
Synes også det har vært fint å se utviklingen i forholdet til Inga og Hedvig, som Inga selv påpeker i dag. Den gradvise endringen hos Inga i de siste 1-2 episodene. 

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner virkelig ikke at Inga plutselig ikke vil til toppen. Hvorfor kom denne knekken?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Natriumclorid skrev (23 minutter siden):

Skjønner virkelig ikke at Inga plutselig ikke vil til toppen. Hvorfor kom denne knekken?

Virker for oss merkelig, men det er ikke godt å si hvordan man reagerer og hvilke beslutninger man tar når man er på ekspedisjon i ekstreme høyder? 

• Liker 2
Skrevet
Natriumclorid skrev (21 minutter siden):

Det virker som det har gått opp for henne at skal hun på toppen så kan hun ikke ha den kontrollen hun trenger. Det virket også som den «skiløper død?»-hendelsen satte en solid stuck i henne.

Når man er så skrudd sammen på kontroll og forutsigbarhet så er endringer også krevende mtp å omstille seg. Det virket også som at det at veien videre ble uten Hedvig knakk henne, at den omstillinga ble for mye på toppen av innsikten i at hun ikke kan ta beslutningene (det er det guidene som gjør) og den uforutsigbarheten det gir på toppen som også utfordrer omstillingsevne. Dette er min analyse av hva hun sa selv, ikke ment som ren spekulasjon 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Ninaen skrev (31 minutter siden):

Det virker som det har gått opp for henne at skal hun på toppen så kan hun ikke ha den kontrollen hun trenger. Det virket også som den «skiløper død?»-hendelsen satte en solid stuck i henne.

Når man er så skrudd sammen på kontroll og forutsigbarhet så er endringer også krevende mtp å omstille seg. Det virket også som at det at veien videre ble uten Hedvig knakk henne, at den omstillinga ble for mye på toppen av innsikten i at hun ikke kan ta beslutningene (det er det guidene som gjør) og den uforutsigbarheten det gir på toppen som også utfordrer omstillingsevne. Dette er min analyse av hva hun sa selv, ikke ment som ren spekulasjon 

Synes det var litt merkelig beslutning . 

Man skulle jo tro at Inga som vil ha kontroll på alt burde være bedre forberedt på situasjoner hvor hun ikke har kontroll som her og man må innrette seg etter hva andre sier ? Det kan jo ikke være overaskende på de at de må innrette seg etter hva lederne sier - men hun har jo flere ganger reagert på det 

Jeg tror vel feks. Anne er litt mer konkurransemenneske /målet er å komme på toppen - mens Inga nevnte vel flere ganger at det ikke var så viktig for henne 

De var jo der for å gå på toppen - så da litt underlig at flere trekker seg uten at de må av fysiske grunner. 

Hedvig nevnte vel også at hun ikke likte at det var andre som tok beslutningen om at hun ikke fikk fortsette. Det var jo profesjonelle folk som har erfaring i dette - Hedvig ville jo også kunne være en fare for andre i tillegg til seg selv. 

Ble de ikke forberedt godt nok på dette på forhånd ? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Begynner å bli litt antiklimaks hele serien når flere av de bare trekker seg, litt uforståelig all den tid de har jobbet mot dette så lenge i forkant. Tete f.eks. Og nå Inga. Synd med Harald. Og de to siste taklet vel bare ikke høyden godt nok dessverre. 

Skal jeg gjette kommer heller ikke Anne til toppen, men vi får sjå. Tøff innsats hittil i hvert fall. 

Skrevet
Ninaen skrev (10 timer siden):

Fikk gåsehud og tårer i øynene i dag! Regner med hun er den eneste som kommer til topps! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kikket litt på det i går kveld.

Her var det en masse mennesker som er utrolig kunnskapsrike og interessante i en hvilken som helst annen setting, som bare står på en bre og tompreiker drit om ingenting mens produksjonen desperat forsøker å lage god TV av det. Helt uten hell.

Dette var en halvtime jeg aldri får igjen.

• Liker 2
Skrevet
punkyB skrev (10 timer siden):

Man skulle jo tro at Inga som vil ha kontroll på alt burde være bedre forberedt på situasjoner hvor hun ikke har kontroll som her og man må innrette seg etter hva andre sier ? Det kan jo ikke være overaskende på de at de må innrette seg etter hva lederne sier - men hun har jo flere ganger reagert på det 

Jeg tror vel feks. Anne er litt mer konkurransemenneske /målet er å komme på toppen - mens Inga nevnte vel flere ganger at det ikke var så viktig for henne 

De var jo der for å gå på toppen - så da litt underlig at flere trekker seg uten at de må av fysiske grunner. 

Hedvig nevnte vel også at hun ikke likte at det var andre som tok beslutningen om at hun ikke fikk fortsette. Det var jo profesjonelle folk som har erfaring i dette - Hedvig ville jo også kunne være en fare for andre i tillegg til seg selv. 

Ang Inga: en ting er å forberede seg på det i teorien, en annen ting er å håndtere det når det skjer i praksis. Inga har jo vist veldig tydelig at «sånn er jeg», ergo at hun ikke jobber med å tilpasse seg og utvide toleransevinduet sitt på å håndtere alternative måter sånn generelt, og da vil du i alle fall ikke takle å måtte endre handlings-og tankemønster i en såpass ekstrem situasjon. Det handler litt om fleksibelt vs mer rigid tankemønster, og er du mer i siste kategori så hjelper det bare til et visst punkt å forberede seg teoretisk i hodet på noe annet. Og da er det lettere å bli i den nye normalen hun tross alt på et vis har tilpasset seg nå i camp og med Hedvig, selv om det også fraviker fra hennes vanlige komfortsone mtp forutsigbarhet og rastløshet og kontroll. For en del er det totalen av endringer og kontrolltap innen et visst tidsrom som blir avgjørende. 

Anne viser seg jo bare som bunnsolid og robust. Og framstår som ei dame som fortsetter mot målet helt til noen sier at det ikke går eller ikke er forsvarlig da. Ei dame som ikke gir seg på tørre møkka.

Espen oppfattet jeg at ikke ville ta noen sjanser når han opplever at han fysisk ligger akkurat på grensa mtp akklimatisering, også av hensyn til familie hjemme. Han fikk vel ikke forbud om å fortsette av teamet, men er lege selv og kjenner egen kropp så godt (også i ekstreme situasjoner) at han ikke fant det forsvarlig å fortsette med så minimale marginer fysisk, og han kan ikke få 1 døgn ekstra pga tillatelsene de har på antall dager i fjellet. 

TeTe er nok den som har hatt minst forutsetninger for å faktisk ta innover seg på forhånd hva det innebærer, men normalt sett er en «jeg blir med på alt»-type, og som er blitt voksen på turen i form av respekt for naturen og kroppen og dermed ikke vil ta noen videre sjanser, sånn jeg oppfattet det han sa om egen prosess.

• Liker 3
Skrevet (endret)
punkyB skrev (11 timer siden):

Akkurat det hvar jo ikke helt tydelig egentlig. I en tidligere episode spurte jo Inga gjentatte ganger hva målet med turen var, uten å få noe klart svar på det. Men da hun helt konkret spurte ekspedisjonslederen om målet var å nå toppen svare han faktisk nei på det, så da er et kanskje ikke så rart da at det ikke oppleves som målet. 

Vi vet jo heller ikke så mye egentlig, det er jo dagesvis med dialog og hendelser som er klippa ned til en liten time så det er sikkert mye der som ikke vi får vite. 

Jeg vil tro det er ganske demotiverende med så mye venting, ikke noe klart mål om hva man egentlig skal og når man skal gjøre det, og så faller lagkameratene fra en etter en.. 

Endret av Gliffy
  • Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...