Rotehodet Skrevet 28. november #101 Skrevet 28. november Ti T Usen skrev (På 24.11.2025 den 9.52): HVER eneste gang hun er filmet så skal hun egge på ett eller annet Hun begynner jo allerede i første program å fortelle at hun blir så j.... sint dersom noen prøver å forklare henne noe hun ikke har bedt om. For hun vet jo best Hun forteller selv at hun er cocky og usympatisk som tur "kamerat", men lite tyder på at hun har evne til å justere egen oppførsel I andre program er Hedvig og Inga på sightseeing i landsbyen. Og man merker jo at hun skal krangle/motsi seg ALLE forsøk Hedvig gjør for å lage god stemning. Topper det hele med å STARTE en politikkdiskusjon med en lokal butikkeier. Når Hedvig sier hun koser seg, så skal hun selvsagt problematisere det. Hun egger til konflikt uansett setting. Deretter bare skrur hun på sjarmen: Rister i alle telta før folk har våkna Skaper en stor diskusjon med ekspedisjonsleder om hva som er hovedmålet med turen. Det kan han naturlig nok ikke svare på siden både sykdom , vær og annet er ting de ikke rår over. Nekter å være med resten av teamet på en 17.-maifeiring og lager dårlig stemning. God oppsummering. Støtter den fult ut. Hedvig skjemmes over Inga og du ser hun trekker seg unna henne. 2
Sh999 Skrevet 28. november #102 Skrevet 28. november I dagens episode vokste faktisk Inga litt på meg. Det er tydelig at hun sliter med sosiale koder, og mener ikke å være slem tror jeg. Hun sier selv at hun skjønner at måten hennes å tenke på/ kommunisere på er annerledes, og at hun skjønner om noen oppfattet det problematisk/slitsomt. Synes det var fint å se at hun og Hedvig skværet opp, og at Inga lo så hjertelig 🥰 3 1 2
Lofilteret Skrevet 28. november #103 Skrevet 28. november (endret) Sh999 skrev (24 minutter siden): I dagens episode vokste faktisk Inga litt på meg. Det er tydelig at hun sliter med sosiale koder, og mener ikke å være slem tror jeg. Hun sier selv at hun skjønner at måten hennes å tenke på/ kommunisere på er annerledes, og at hun skjønner om noen oppfattet det problematisk/slitsomt. Synes det var fint å se at hun og Hedvig skværet opp, og at Inga lo så hjertelig 🥰 Jeg hadde en annen opplevelse da jeg så dagens episode. Hedvig ble helt utkjørt på etappen og ba om noen minutter; Inga ga ingen sympati og svarte ganske "hardt". Etterpå tok Hedvig det opp med Inga og forklarte hvordan det var for henne å ikke møte støtte fra henne, hvorpå Inga sa at det bare var slik hun var. Noe mer ble selvsagt sagt, men slik jeg oppfattet samtalen ville Hedvig gi tilbakemelding om hva hun hadde opplevd som vanskelig, mens Inga konkret sa at "såpass tåler vi". Fremdeles ingen forståelse. Hedvig sa til slutt at hun likte å ta opp slike situasjoner direkte med den det gjaldt og Inga svarte kort at "Ja, nå har vi snakket om det", Kanskje tolket jeg feil, men jeg har vært i Hedvigs sko og jeg synes ikke Inga var særlig sjarmerende. Der inga lo så hjertelig så jeg heller ingen sjarm. Det var regelrett utdriting av Hedvig for "morsomme" ting Hedvig hadde sagt. Jeg er klar over at om nesten hvem som helst andre hadde vitset med det samme ville man kunne le godt sammen, men i dette tilfellet inngår det i et mønster av sosiale situasjoner der Inga ikke er særlig hyggelig med Hedvig. Edit: Om Inga forstår hvordan hun virker på andre, hvorfor lytter hun ikke og prøver å endre seg? Endret 28. november av Lofilteret glemt poeng 18 1 5
Kalkula Skrevet 28. november #104 Skrevet 28. november Lofilteret skrev (11 minutter siden): Edit: Om Inga forstår hvordan hun virker på andre, hvorfor lytter hun ikke og prøver å endre seg? Nettopp, Hedvig tok det opp med henne. Episoden der hun trengte pause....men Inga ville jo ikke snakke om det. "Bra vi kom opp bla bla..". Sosialt tilbakestående i mine øyne. 5 2
MacadamiaNut Skrevet 28. november #105 Skrevet 28. november sys64738 skrev (På 17.11.2025 den 17.53): Ikke akkurat noen bombe at en tysker (Inga) ikke liker 17. mai (ligger nok i blodet)! 🤣 Så en episode for første gang i dag. Inga virker negativ, usympatisk og høy på seg selv. Rett og slett en vanskelig person med null lagånd. Tydeligvis har hun fått med seg hva folk mener om henne, sjekk siste post på instagram - en hel skryte-kavalkade. Så ja.. tror hun har tatt poenget 🙄 1
Perine Skrevet 28. november Forfatter #106 Skrevet 28. november Gliffy skrev (3 timer siden): Ja, jeg må si jeg har veldig sympati med Hedvig i denne episoden. Jeg har selv aldri vært høyere enn ca 3000 meter, og på den turen gikk jeg sammen en kollega som da nærmet seg pensjonsalder og var overvektig, mens jeg var ung og ganske sprek. Jeg trente mye på den tiden og var kjent for å være "seig" på den måten at jeg kunne gå tunge motbakker i timevis. Likevel var jeg plutselig helt elendig når det begynte å bli høyt. Måtte ta pause hele tiden, ble andpusten etter 2-3 skritt bare. Kollegaen min klarte seg vesentlig bedre enn meg, til tross for langt dårligere form. Så jeg føler at jeg forstår Hedvig litt når kroppen plutselig presterer så mye dårligere enn man har forventet. Men jeg forsto ikke helt hvordan de har planlagt dette, hvorfor hadde de på team 1 så mye mer utstyr enn de på team 2? Jeg kan ingenting om fjell og høyder, men synes det er veldig spennende å følge disse så tett innpå. Og jo, de to teamene legger opp turen på forskjellig måte. Det ene laget bærer med seg alt på en gang, derfor drar de på mye utstyr. Det andre teamet tar med seg passe å bære, og så graver de det ned, går tilbake og henter resten. Så de går egentlig dobbelt så langt, men lettere. Tror jeg, 2
Natriumclorid Skrevet 28. november #107 Skrevet 28. november Inga skjønner sikkert AI godt, men mennesker forstår hun seg bare ikke på. 8 2
blasfeminist Skrevet 28. november #108 Skrevet 28. november Virker vel som at hun har asperger, eller noe sånt. 7 1
Ninaen Skrevet 28. november #109 Skrevet 28. november Perine skrev (1 time siden): Jeg kan ingenting om fjell og høyder, men synes det er veldig spennende å følge disse så tett innpå. Og jo, de to teamene legger opp turen på forskjellig måte. Det ene laget bærer med seg alt på en gang, derfor drar de på mye utstyr. Det andre teamet tar med seg passe å bære, og så graver de det ned, går tilbake og henter resten. Så de går egentlig dobbelt så langt, men lettere. Tror jeg, Kom også fram i dag at team 1 (som går «fram og tilbake») har mer vekt enn team 2. 1/3 i forskjell eller noe sånt. Tror nok i tillegg at det kan være vurdert mtp ulikhetene i form og alder på de to «lagene». Team 1 har de 3 på 50+ og han i minst god form, mens team 2 har 2 spreke damer med ekspedisjonserfaring. Å frakte vekt i flere runder med depot sparer ikke bare vektbelastning per runde, men gir også bedre aklimatisering til høyden, ble belyst i episode 2 eller 3. Og det er kanskje ekstra viktig for de eldste+de i minst god form. 3 1
Kalkula Skrevet 29. november #110 Skrevet 29. november Natriumclorid skrev (9 timer siden): Inga skjønner sikkert AI godt, men mennesker forstår hun seg bare ikke på. Godt skrevet 😆 https://www.klikk.no/underholdning/inga-strumke-kan-velte-samfunnet-pa-hodet-7570870 "jeg har en ekstremt tålmodig samboer som forklarer alt for meg" "Jeg hater setninger som er umulige å være uenige med" 2
Celia Skrevet 29. november #111 Skrevet 29. november Kalkula skrev (17 minutter siden): Godt skrevet 😆 https://www.klikk.no/underholdning/inga-strumke-kan-velte-samfunnet-pa-hodet-7570870 "jeg har en ekstremt tålmodig samboer som forklarer alt for meg" Du tar dette litt ut av kontekst - for det samboeren forklarer for henne, er i forbindelse med bygging og oppussing- for hun sier hun ikke er handy. 2
Kalkula Skrevet 29. november #112 Skrevet 29. november Celia skrev (23 minutter siden): Du tar dette litt ut av kontekst - for det samboeren forklarer for henne, er i forbindelse med bygging og oppussing- for hun sier hun ikke er handy. Nei, han må nok være meget tålmodig på de fleste områder tenker jeg. Men de er kanskje av samme sort mentalt, for å kunne passe sammen må han nok være det. 2 1
NoaideBiehtar Skrevet 29. november #113 Skrevet 29. november Jeg syns Inga er flott jeg og har null problemer med å akseptere at folk er så ulike sosialt sett. Helt normalt. Men fy flate som jeg hadde strevd hadde jeg vært i Hedvig sine sko. 😂 I en sånn presset situasjon blir jo ulikhetene ekstremt satt på spissen. Jeg er imponert over Hedvig som ikke bare blir fly forbanna, det hadde jeg blitt hadde noen snakket sånn til meg når jeg holdt på å svime av. Man er ikke sterkere enn gruppas svakeste ledd, og det virker ikke som Inga vil ta det helt innover seg. Synes de er to barske damer begge to, men tålmodigheten til Hedvig er ekstra imponerende. Og jeg syns det er leit at hun har gått glipp av den sosiale opplevelsen det andre teamet har hatt, for hun hadde nok hatt glede av det. 16 1
Ninaen Skrevet 29. november #114 Skrevet 29. november NoaideBiehtar skrev (1 time siden): Jeg syns Inga er flott jeg og har null problemer med å akseptere at folk er så ulike sosialt sett. Helt normalt. Men fy flate som jeg hadde strevd hadde jeg vært i Hedvig sine sko. 😂 I en sånn presset situasjon blir jo ulikhetene ekstremt satt på spissen. Jeg er imponert over Hedvig som ikke bare blir fly forbanna, det hadde jeg blitt hadde noen snakket sånn til meg når jeg holdt på å svime av. Man er ikke sterkere enn gruppas svakeste ledd, og det virker ikke som Inga vil ta det helt innover seg. Synes de er to barske damer begge to, men tålmodigheten til Hedvig er ekstra imponerende. Og jeg syns det er leit at hun har gått glipp av den sosiale opplevelsen det andre teamet har hatt, for hun hadde nok hatt glede av det. Nå skal de vel kanskje gå sammen videre? Siden det bare er 4 igjen? 1
sinazucar Skrevet 29. november #115 Skrevet 29. november (endret) Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor Tete bestemte seg for å avbryte turen, det virker helt ulogisk for meg. Han sier til og med i en Tv2 artikkel at han ikke er ferdig med fjellet og har lyst å reise tilbake en gang. Hvorfor ikke bare gjøre seg ferdig med fjellet når han allerede har reist hele den lange veien? Endret 29. november av sinazucar 5 1
Ti T Usen Skrevet 30. november #116 Skrevet 30. november sinazucar skrev (17 timer siden): Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor Tete bestemte seg for å avbryte turen, det virker helt ulogisk for meg. Han sier til og med i en Tv2 artikkel at han ikke er ferdig med fjellet og har lyst å reise tilbake en gang. Hvorfor ikke bare gjøre seg ferdig med fjellet når han allerede har reist hele den lange veien? Gjetter han ikke orka tanken på å fullføre ekspedisjonen nå som hele gjengen er samla:) 2 1
punkyB Skrevet 30. november #117 Skrevet 30. november Lofilteret skrev (På 28.11.2025 den 20.58): Jeg hadde en annen opplevelse da jeg så dagens episode. Hedvig ble helt utkjørt på etappen og ba om noen minutter; Inga ga ingen sympati og svarte ganske "hardt". Etterpå tok Hedvig det opp med Inga og forklarte hvordan det var for henne å ikke møte støtte fra henne, hvorpå Inga sa at det bare var slik hun var. Noe mer ble selvsagt sagt, men slik jeg oppfattet samtalen ville Hedvig gi tilbakemelding om hva hun hadde opplevd som vanskelig, mens Inga konkret sa at "såpass tåler vi". Fremdeles ingen forståelse. Hedvig sa til slutt at hun likte å ta opp slike situasjoner direkte med den det gjaldt og Inga svarte kort at "Ja, nå har vi snakket om det", I denne situasjonen så merker man godt hvor forskjellige Hedvig og Inga er. Inga er veldig rasjonell og svarte det som er faktisk riktig reaksjon på det som skjer - men må jo komme seg videre og en løsning er å avlaste personen med å ta vekt. Hedvig er et følelsemenneske og hadde bare trengt noen få støttende ord fra Inga . Noe hun ikke fikk da og vel heller ikke etterpå. Jeg tror nok de takler hverandre og finner en måte å fungere sammen på - begge ser og opplever at det er totalt forskjellige i måten de reagerer og takler ting på. Tror nok sånt sett at Anne fungerer bedre sammen med Inga for hun er litt eldre har mer livserfaring - hun vil takle situasjonene bedre fordi hun selv er mer psykisk robust. Hun vil nok også være mer direkte i tilbakemeldingene - slik at Inga forstår de litt bedre da. Føler vel at Inga tar tilbakemeldinger og skjønner de andre sin side og aksepterer den - men endrer ikke nødvendigvis sin egen adferd for det. Hun er seg selv og er åpen , direkte og ærlig - det synes jeg egentlig er en veldig bra egenskap - så kan det bli litt for mye i noen situasjoner, 4
NoaideBiehtar Skrevet 30. november #118 Skrevet 30. november punkyB skrev (4 timer siden): I denne situasjonen så merker man godt hvor forskjellige Hedvig og Inga er. Inga er veldig rasjonell og svarte det som er faktisk riktig reaksjon på det som skjer - men må jo komme seg videre og en løsning er å avlaste personen med å ta vekt. Men det var jo ikke mulig å avlaste henne med vekt, i tillegg er ikke det en løsning som hjelper umiddelbart. Når man sliter på grunn av høyden må man faktisk bare stanse og ta en pause. Den pausen blir ødelagt hvis noen bare står og gauler og maser. Folk må jo få puste. Holder man på å svime av må man få samle seg, ikke stå i høyden og administrere vekt. Noen ganger er løsningen bare å ta det mer med ro. Mye som løser seg med litt tålmodighet. 6 1
Ninaen Skrevet 30. november #119 Skrevet 30. november NoaideBiehtar skrev (3 timer siden): Men det var jo ikke mulig å avlaste henne med vekt, i tillegg er ikke det en løsning som hjelper umiddelbart. Når man sliter på grunn av høyden må man faktisk bare stanse og ta en pause. Den pausen blir ødelagt hvis noen bare står og gauler og maser. Folk må jo få puste. Holder man på å svime av må man få samle seg, ikke stå i høyden og administrere vekt. Noen ganger er løsningen bare å ta det mer med ro. Mye som løser seg med litt tålmodighet. Dette. De sto vel i taulag, i oppoverbakke. Eneste måten å fordele vekt på da er jo at Hedvig selv tar ut ting og at de bak plukker opp når de passerer punktet. Som ville kostet energi også. Det er jo heller noe de må ta med seg videre til neste økt, at Hedvig kanskje skal ha litt mindre vekt fra start når hun er den som reagerer mest på høyden (av kjendisene) til nå. 1
refill Skrevet 30. november #120 Skrevet 30. november Inga er den mest autistiske ikke-autisten jeg har sett på en stund 😂 Jeg er autist selv så jeg humrer litt i skjegget. Og neida, jeg antyder ikke at hun har eller burde ha noe diagnose. Jeg kjenner meg bare igjen i det med å ikke være helt på nett med andre sin opplevelse. Jeg syntes egentlig programmet er litt kjedelig jeg og, og kanskje de kunne brukt episodetid på mer forberedelser, utstyr, hva som er viktig osv slik en annen nevnte her, enn fjas og mas når de må være i camp pga sykdom eller vær. Men jeg kommer til å se resten for å se hvordan det går. Tøft gjort av dem alle å bli med. Om noen vil ha litt mer bakgrunnsstoff så har Lindmo "fjellprat" episoder på podcasten sin Lindmo og co på NRK. 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå