Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Supernaut skrev (4 timer siden):

Nedlatende og ufyselig fordi man ikke ser poenget med å gå 17. mai tog på vei oppover?

Nei

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ti T Usen skrev (12 timer siden):

Nei

Da må du gjerne forklare hva som gjør henne nedlatende og ufyslig.

• Liker 2
Skrevet

Har ikke sett de siste to episodene før i kveld, og har lest tråden først, så jeg hadde store forventninger til drama og at Inga skulle være skikkelig sur og kjip. 

Skuffa! 😂

Joda, litt negativ er hun rundt 17. mai og enig i at hun kunne skjerpa seg litt akkurat der, men utover det syns jeg ikke hun er så ille. Hun har jo en del selvinnsikt og sier stadig vekk at hun forstår at hun skiller seg ut på ditt og datt. 

Tror gruppa har godt av fremdriften hennes, hvis hun klarer å bli litt mer teamorientert. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg er mye mer lik Inga enn feks Anne, jeg hadde også blitt gal av å ikke komme oss av gårde, hadde ikke hatt behov for å feire 17. mai osv, men jeg synes likevel Inga oppfører seg ufyselig til tider. Det er som at hun ikke skjønner sosialt samspill, med trykk på samspill. Man må faktisk være litt med i gruppa, filtrere tanker før de kommer ut og tenke litt mer på at man er en del av en gjeng. At hun får oppheng på at det er snø på teltene og går rundt å rister alle våken før de må, er jo helt sinnsykt! Hva har vel en time fra eller til å si der, det kan jo ha vært sånn hele natta. Null omsorg for makker som føler seg dårlig, men vekker henne flere ganger. Hadde vært så lei meg for å vært Hedvig der, de deler gruppa i en liten og en stor gjeng, også komme på gruppe med kun Inga da!  Hadde ødelagt hele turen min. 

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke hvorfor de skal ta med seg pisset og driten sin videre på turen? Hva i alla dager er det for slags rasjonal? Å pisse i snøen skader da ingen, og å grave ned driten i snøen hadde da heller ikke vært noe som helst problem. Så får de mye lettere oppakning etter hvert også. Er dette noe absurde amerikanske miljø regler som de blir pålagt?

Endret av Sciurus
Fjernet slettet sitat.
  • Liker 1
Skrevet
Eplekjekk skrev (På 21.11.2025 den 19.32):

Utrolig trist at Harald måtte dra. Syns også det er lite skam å spore hos de to som faktisk dro med seg virus! 

Hvem var det da? Legen og ? Skulle de gå rundt og skamme seg, er vel gjerne sånn som kan skje hvem som helst.

• Liker 3
Skrevet
Supernaut skrev (12 timer siden):

Da må du gjerne forklare hva som gjør henne nedlatende og ufyslig.

HVER eneste gang  hun er filmet så skal hun egge på ett eller annet

Hun begynner jo allerede i første program å fortelle at hun blir så j.... sint dersom noen prøver å forklare henne noe hun ikke har bedt om. For hun vet jo best

Hun forteller selv at hun er cocky og  usympatisk som tur "kamerat", men lite tyder på at hun har evne til  å justere egen oppførsel

I andre program er Hedvig og Inga på sightseeing i landsbyen. Og man merker jo at hun skal krangle/motsi seg ALLE forsøk Hedvig gjør for å  lage god stemning.

Topper det hele med å STARTE en politikkdiskusjon med en lokal butikkeier. Når Hedvig sier hun koser seg, så skal hun selvsagt problematisere det.

Hun egger til konflikt uansett setting.

Deretter bare skrur hun på sjarmen:

Rister i alle telta før folk har våkna

Skaper en stor diskusjon med  ekspedisjonsleder om hva som er hovedmålet med turen. Det kan han naturlig nok ikke svare på siden både sykdom , vær og annet er ting de ikke rår over.

Nekter å være med resten av teamet på en 17.-maifeiring og lager dårlig stemning.

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet

Hvem av deltagerne hadde du valgt å dra på ekstremtur med?

Jeg hadde valgt Hedvig, ekspedisjonslegen, Nakstad, lederen Rune. Og det er det. 

Sorry, Anne Lindmo - du er min favorittdame, men en lang ekspedisjon blir nok for mye. En fest hadde. derimot vært helt gull. 

De andre? Nei takk. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Perine skrev (På 24.10.2025 den 22.05):

Finnes det ikke andre programmer på NRK enn B- og C-kjendiser som gjør et eller annet? Hele kanalen har jo blitt en dårlig etterligning av amerikansk TV, og det frister svært lite å betale lisens innbakt i skatt. Savner den gamle NRK, der man faktisk hadde noe intellektuelt.

• Liker 1
Skrevet
Rosalilje84 skrev (4 timer siden):

Finnes det ikke andre programmer på NRK enn B- og C-kjendiser som gjør et eller annet? Hele kanalen har jo blitt en dårlig etterligning av amerikansk TV, og det frister svært lite å betale lisens innbakt i skatt. Savner den gamle NRK, der man faktisk hadde noe intellektuelt.

Jeg var 7 år da det aller første fjernsynet kom i hus. Det var i et vakkert teakmøbel med sjalusidør foran skjermen, og det eneste vi kunne se der var nrk i sort-hvitt. Barne-tv, Kanutten, Pernille, mandagsfilm, finsk fjernsynsteater, detektimen, lørdagskveld med Erik Bye, Forsythesagaen..  Det var "gamle nrk" :) 

Tiden går, og de fleste har nå et stort utvalg av programmer å velge mellom, på all verdens strømmetjenester og kanaler.  Likevel  er vi mange som også liker nrk. Jeg forventer virkelig ikke at alle programmene på nrk skal falle i min smak, bare fordi det er skattefinansiert.  Jeg ser heller ikke alt på Netflix m.fl., selv om jeg betaler for det frivillig.

Denne tråden handler forresten om ekspedisjonen til verdens  kaldeste fjell, Denali i Alaska. Mennesker og naturkrefter.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
LeveMannen skrev (17 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor de skal ta med seg pisset og driten sin videre på turen? Hva i alla dager er det for slags rasjonal? Å pisse i snøen skader da ingen, og å grave ned driten i snøen hadde da heller ikke vært noe som helst problem. Så får de mye lettere oppakning etter hvert også. Er dette noe absurde amerikanske miljø regler som de blir pålagt?

Jeg kjenner et par doktorgrader som har liknende asberger liknende nykker som henne. Og å velge å bli fysiker også bli professor tyder jo ikke akkurat på at man er så veldig rasjonell i og med at det er mange mye mer givende jobber med mye høyere inntekt man kunne ha valgt hvis man har en god mental kapasitet.

Jeg kjenner faktisk også flere som har krysset Grønland både med langrennsski, og med kite, og det krever først og fremst ganske mye penger (noen hundre tusen kroner), ikke at man må være i så enormt god fysisk form, eller at man må være så enormt kunnskapsrik om ekspedisjoner.

Med tanke på hvor mange folk som går i tog oppover sånne topper, samt at bæsj faktisk ikke forsvinner når det er snø året rundt, så må jeg si det er bra at de tar det med seg. Det hadde ikke blitt trivelig hvis de camp-plassene var omkranset av nedgravd dritt oppsamlet gjennom årene. 

Jeg mener det er veldig rasjonelt å bli professor i fysikk om man har hodet og interessen til det. Man tjener nok til å ha et godt liv, og kan bruke dagene til å fordype seg og forske på det man selv syns er aller mest interessant. Og man er omgitt av studenter og kollegaer med samme interesse. Det får man ikke i det private næringsliv. Sabbatsår får man til og med. Skulle man følge din logikk er liksom de fleste nobelprisvinnerne ikke rasjonelle mennesker.. det gir ikke mening.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Perine skrev (17 timer siden):

Jeg var 7 år da det aller første fjernsynet kom i hus. Det var i et vakkert teakmøbel med sjalusidør foran skjermen, og det eneste vi kunne se der var nrk i sort-hvitt. Barne-tv, Kanutten, Pernille, mandagsfilm, finsk fjernsynsteater, detektimen, lørdagskveld med Erik Bye, Forsythesagaen..  Det var "gamle nrk" :) 

Tiden går, og de fleste har nå et stort utvalg av programmer å velge mellom, på all verdens strømmetjenester og kanaler.  Likevel  er vi mange som også liker nrk. Jeg forventer virkelig ikke at alle programmene på nrk skal falle i min smak, bare fordi det er skattefinansiert.  Jeg ser heller ikke alt på Netflix m.fl., selv om jeg betaler for det frivillig.

Denne tråden handler forresten om ekspedisjonen til verdens  kaldeste fjell, Denali i Alaska. Mennesker og naturkrefter.

Men også denne ekspedisjonen har hovedformål å flashe kjendiser og skape drama og spetakkel dem imellom. Vi har masse mennesker som i løpet av året bestiger store fjell og gjør andre bragder, men siden de ikke er kjendiser, så hører vi ikke om dem.

Jeg forlanger heller ikke at alle programmer på NRK skal falle i smak. Men mesteparten av programmene som vises der i dag, er fryktelig fordummende, særlig sammenlignet med kvalitetsinnholdet som kanalen hadde tidligere. 

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

Sciurus, mod 

Skrevet

Jeg synes det er interessant å se hvordan høyden påvirker dem. Kroppene reagerer forskjellig,  og noen virker upåvirket, men flere kjenner det nå på 4000 meter.  Kan de gå helt til toppen uten å tilføre ekstra oksygen?

• Liker 3
Skrevet

Ja, nå begynner det å bli alvor. Folk må fokusere for å klare å nå toppen, og påkjenningen med høyden begynner å melde seg. Heretter blir det nok mindre tull og fjas og mer samarbeid og utfordringer. 

• Liker 1
Skrevet

Egentlig er det også interessant å se at de eldste tilsynelatende tåler dette godt så langt. Det var jo noe som ble nevnt spesifikt i episode 1 under forberedelsene, dette med at de på 50+ er man ekstra obs på/bekymra for mtp høydesyke osv. Anne er fader meg beintøff altså. Fått mye mer sansen for Tete også. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Anne er et råskinn!

Spoiler:

Den tissinga til Tete er bare tåpelig. Jeg er ikke lei meg for at han reiser hjem. Synes Nakstad var veldig blid da også, men han er jo rolig og tålmodig og flink til å snakke bra om folk. 

• Liker 3
Skrevet
parmanoia skrev (51 minutter siden):

Anne er et råskinn!

Spoiler:

Den tissinga til Tete er bare tåpelig. Jeg er ikke lei meg for at han reiser hjem. Synes Nakstad var veldig blid da også, men han er jo rolig og tålmodig og flink til å snakke bra om folk. 

Tete reiser ikke hjem. Han blir igjen i «basecamp» med regissøren og har base der til de andre kommer ned igjen. 

Skrevet
Ninaen skrev (2 minutter siden):

Tete reiser ikke hjem. Han blir igjen i «basecamp» med regissøren og har base der til de andre kommer ned igjen. 

Ja ok men du skjønner hva jeg mener. Han blir ikke med de andre videre til toppen. Det er det som er det viktige her. 

Skrevet
Perine skrev (6 timer siden):

Jeg synes det er interessant å se hvordan høyden påvirker dem. Kroppene reagerer forskjellig,  og noen virker upåvirket, men flere kjenner det nå på 4000 meter.  Kan de gå helt til toppen uten å tilføre ekstra oksygen?

Ja, jeg må si jeg har veldig sympati med Hedvig i denne episoden. Jeg har selv aldri vært høyere enn ca 3000 meter, og på den turen gikk jeg sammen en kollega som da nærmet seg pensjonsalder og var overvektig, mens jeg var ung og ganske sprek. Jeg trente mye på den tiden og var kjent for å være "seig" på den måten at jeg kunne gå tunge motbakker i timevis. Likevel var jeg plutselig helt elendig når det begynte å bli høyt. Måtte ta pause hele tiden, ble andpusten etter 2-3 skritt bare. Kollegaen min klarte seg vesentlig bedre enn meg, til tross for langt dårligere form. Så jeg føler at jeg forstår Hedvig litt når kroppen plutselig presterer så mye dårligere enn man har forventet. 

Men jeg forsto ikke helt hvordan de har planlagt dette, hvorfor hadde de på team 1 så mye mer utstyr enn de på team 2? 

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...