AnonymBruker Skrevet 28. oktober #81 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Forsåvidt enig, men hva skal man nå da med menn? De er ikke smartere og ikke mer praktiske, bare mer aggressive og med sterkere kjønnsdrift. Definitivt ikke kronen på skaperverket. Anonymkode: 49d3e...d5a Til reproduksjon? Enn så lenge. Anonymkode: 0a2aa...0a9
knooters Skrevet 28. oktober #82 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Forsåvidt enig, men hva skal man nå da med menn? De er ikke smartere og ikke mer praktiske, bare mer aggressive og med sterkere kjønnsdrift. Definitivt ikke kronen på skaperverket. Anonymkode: 49d3e...d5a Det er ikke et relevant spørsmål hva vi skal med "menn" som gruppe, det som er relevant er hva vi skal med hver individuelle mann. Og det kan være så mangt, avhengig av hvilke kompetanser ,ferdigheter og interesser han har. Å tro at vi trenger noen fordi de har et eller annet kjønn, blir bare merkelig - når det gjelder det å utføre et sett oppgaver blir kjønn bare et vedheng. Litt som når man leser en sak, og "tobarnsmoren" eller "fembarnsfaren" blir nevnt. Det blir bare kuriosa hvor mange barn folk har om de har pusset opp et hjem eller ramlet i fylla på sparkesykkel. Og tilsvarende blir kjønn bare en opplysning som dukker opp, som ikke har noe relevant substans. 1
knooters Skrevet 28. oktober #83 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kvinner ! Kom dere utpå byggeplasser, industrien, bondegårder. anleggsvirksomheter, offshore - og fIskefarty. verkstedindustrien som sveisere, og rørleggere, platearebeidere hvor 70 % av de øvrige på gølvet er utenlanske arbeidere, og dere skal konkurere med i lønn. Anonymkode: e0b6e...70c Det hadde kanskje vært flere som ville dette hvis ikke en god del av disse er beryktet for "gutta på gølvet"-sjargong, hvor en skal tåle det meste av kjønnsrelatert skitsnakk fordi "det er en del av gamet". Kvinner (og menn, forsåvidt) søker seg ikke til yrker hvor de føler seg jaktet på og ikke blir respektert. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #84 Skrevet 29. oktober Jeg har ingen forventninger til at mannen skal være praktisk anlagt. Jeg betaler folk til å gjøre ting. Jeg er singel og kvinne. Kommer til å fortsette å hyre folk inn til å gjøre ting så lenge ikke en fremtidig mann sier at han ønsker jobben. Viktigst for meg er kun at den blir gjort. Men hadde mannen forventet at jeg kunne noe "kvinnearbeid" kun fordi jeg var kvinne så hadde jeg gått fra han fordi da var tydeligvis blåst i hodet. Og så har jeg blitt bekymret etter å ha lest her på KG at noen menn ikke tåler at man hyrer inn folk og blir fornærmet/tar det personlig. Det hadde jeg heller ikke giddet. Det blir for mye drama for min smak. Anonymkode: d0439...1b5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #85 Skrevet 29. oktober Jeg vokste opp med ekstremt kjønnsdelte holdninger fra mine foreldre, der jentene i familien lærte jenteoppgaver og guttene skulle ut og gjøre gutteoppgaver. Jeg kan skifte dekk og sette i skrue og spiker, og har selvsagt ikke noe problem med plenklipping eller å vedlikeholde hekken. Men ting som krever faglig kompetanse, som å liste, rette gulv, sette opp en lettvegg og skifte vinduer kan jeg ikke. Det skulle jeg veldig gjerne ha kunnet! Anonymkode: 769c1...6ee
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #86 Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (På 24.10.2025 den 21.31): Jeg er en mann tidlig i 40-årene, gift og har to barn. Men jeg eier ikke et praktisk gen i kroppen. Jeg er like upraktisk og lite handy som "Per-Ivar" i "Neste Sommer". Hver gang jeg prøver å gjøre noe praktisk arbeid av noe slag, så knoter det seg til. Jeg klarer å sette fast motorsagen i en trestubbe, har ødelagt flere gressklippere fordi jeg har klippet for høyt gress med lav høyde på klipperen, satt fast bilen i gresset når jeg skulle skifte hjul på den, og masse andre helt håpløse ting. Hvorfor er det egentlig slik at det er forventet at menn skal ordne alt praktisk i hjemmet? For hos omtrent alle par jeg ver om, så er det alltid mannen som gjør alle de praktiske oppgavene, typ snekkerarbeid, skifte hjul på bilen, hogge ved osv. Det er ikke forventet at kvinner skal kunne disse tingene. Hvorfor er det slik? For i dag så er det jo forventet at menn gjør sin del av husarbeid, omsorgsoppgaver osv, som tradisjonelt har vært kvinnens oppgave i tidligere tider, og det er selvsagt helt riktig. Men hvorfor er det ikke den samme forventningen andre veien? Hvorfor gjør ikke kvinner som er samboer/gift med menn typiske "mannfolkopogaver" som å snekre platting, hogge ved, skifte hjul på bilen osv? Anonymkode: 15af4...14e Den store forskjellen er at det i tidligere tider ikke spilte så stor rolle om du var praktisk anlagt eller ikke, du lærte praktiske ting gjennom far, bestefedre, onkler, kompiser og fettere. Veldig generelt sagt, men utover 1980-tallet så falt den tradisjonen mer og mer bort. Folk fikk penger, og måtte ikke gjøre ting selv lengre. Så var du ung gutt, så mistet du denne kunnskapen som tidligere generasjoner med menn hadde. Jeg er selv oppvokst slik, men etablerte meg tidlig og vi kjøpte halvgammelt hus som ung. Fant fort ut at det var kjekt å kunne en del ting. Min metode var å få hjelp en gang til forskjellige praktiske ting, for deretter å memorere det og praktisere det selv. Snakker ikke om å restaurere huset på egen hånd, men at enkle rørlegger-ting, enkel snekring, maling, hjulskift, rengjøre takrenner, istandsette huset til vinter og den slags gjør jeg selv. Så kan selv det sikkert høres komplisert nok i dine ører. Men jeg er ikke en som forstår alt av praktiske ting utenat, men gjør du hver av disse tingene en del ganger, så setter det seg i ryggmargen. Anonymkode: 379a8...ef8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå