AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:31 #1 Skrevet fredag kl. 19:31 Jeg er en mann tidlig i 40-årene, gift og har to barn. Men jeg eier ikke et praktisk gen i kroppen. Jeg er like upraktisk og lite handy som "Per-Ivar" i "Neste Sommer". Hver gang jeg prøver å gjøre noe praktisk arbeid av noe slag, så knoter det seg til. Jeg klarer å sette fast motorsagen i en trestubbe, har ødelagt flere gressklippere fordi jeg har klippet for høyt gress med lav høyde på klipperen, satt fast bilen i gresset når jeg skulle skifte hjul på den, og masse andre helt håpløse ting. Hvorfor er det egentlig slik at det er forventet at menn skal ordne alt praktisk i hjemmet? For hos omtrent alle par jeg ver om, så er det alltid mannen som gjør alle de praktiske oppgavene, typ snekkerarbeid, skifte hjul på bilen, hogge ved osv. Det er ikke forventet at kvinner skal kunne disse tingene. Hvorfor er det slik? For i dag så er det jo forventet at menn gjør sin del av husarbeid, omsorgsoppgaver osv, som tradisjonelt har vært kvinnens oppgave i tidligere tider, og det er selvsagt helt riktig. Men hvorfor er det ikke den samme forventningen andre veien? Hvorfor gjør ikke kvinner som er samboer/gift med menn typiske "mannfolkopogaver" som å snekre platting, hogge ved, skifte hjul på bilen osv? Anonymkode: 15af4...14e 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:34 #2 Skrevet fredag kl. 19:34 Jeg gjør slikt, men så er jeg singel og alene også da.. Fikk opplæring gjennom oppveksten til å kunne alle oppgaver som var typisk for menn og kvinner. Anonymkode: 44839...fde 8 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:35 #3 Skrevet fredag kl. 19:35 Sitter du alene en fredags kveld og fantaserer litt? Dette var et sammensurium av ting man ikke gjør med mindre man har peiling på det, og ting folk flest ikke gjør i dag fordi de setter det bort til andre... Anonymkode: 195bd...85a 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:38 #4 Skrevet fredag kl. 19:38 Jeg gjør alle de tingene du nevner- og mere til! Men tror det handler om flere ting. Mange av de praktiske oppgavene er tunge og dermed egner en mann seg fysisk bedre til det. Det er også en iboende biologi som sier at mannen bygger huset, kvinnen gjør det til et hjem. Men ingen regel uten unntak selvfølgelig 😊 Anonymkode: d727c...350 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:39 #5 Skrevet fredag kl. 19:39 Jeg kan kun svare mtp egen erfaring. Men min erfaring er at menn gjerne lever med skitne boxershortser på gulvet, oppvask strødd utover kjøkkenbenken, skjeggstubber i vasken og størknet kattespy under spisebordet. Hvis menn hadde vært like udugelige utendørs som mange av dem er innendørs, så hadde trolig 95 % av dem vært enslige. Anonymkode: a302b...cff 4 11
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:45 #6 Skrevet fredag kl. 19:45 Dette går jo på kjønnsroller og ligger dypt i tradisjon og kultur. Ikke noe feil å bryte med det. Kvinner har prøvd og prøver å bryte med kravene som stilles til de i flere generasjoner. Her i huset gjør vi det som vi er best på. Mannen er bedre på å lage mat enn meg så da bruker han mer tid på kjøkkenet. Jeg renser avløp og småfikser fordi han ikke er flink på det. Går jo litt på interesse også, om man er flink på ting. Snekrer gjør vi begge to. Og så er vi like delaktige i barna. Det viktigste er vel at man ikke legger over en oppgave på noen annen uten å ta opp en ny for å gjøre sin del. Anonymkode: 5534a...300 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:01 #7 Skrevet fredag kl. 20:01 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette går jo på kjønnsroller og ligger dypt i tradisjon og kultur. Ikke noe feil å bryte med det. Kvinner har prøvd og prøver å bryte med kravene som stilles til de i flere generasjoner. Her i huset gjør vi det som vi er best på. Mannen er bedre på å lage mat enn meg så da bruker han mer tid på kjøkkenet. Jeg renser avløp og småfikser fordi han ikke er flink på det. Går jo litt på interesse også, om man er flink på ting. Snekrer gjør vi begge to. Og så er vi like delaktige i barna. Det viktigste er vel at man ikke legger over en oppgave på noen annen uten å ta opp en ny for å gjøre sin del. Anonymkode: 5534a...300 Ok, da er dere unntaket fra regelen. Og i dag er jo mye praktiske ting vanlige å sette bort, da dagens familiefedre er mye mindre praktisk anlagt enn fedrene sine. Anonymkode: 15af4...14e 2
Trolltunge Skrevet fredag kl. 20:05 #8 Skrevet fredag kl. 20:05 (endret) Jeg ønsket det, men forventet det ikke, selv om menn av min generasjon gjerne er mer praktiske enn den neste generasjonen. Jeg falt for og lever med mann som ikke er praktisk anlagt, men dette er ikke et problem når jeg er det. Minst halvparten av par jeg kjenner er ingen særlig praktisk anlagt, og betaler for diverse. Virker ikke som det utgjør noe stort problem heller. Neste generasjon kvinner er vel ganske urealistisk dersom de forventer at mannen kan snekre og fikse det elektriske, med mer. Kan heller ikke si at jeg opplever at unge kvinner vektlegger slikt i stor grad. Det er positivt om mannen kan slikt, men ingen dealbreaker om han ikke kan det. Hadde en morsom hendelse da jeg sto ute og snekret gjerde. To unge menn med hver sin barnevogn stoppet og kikket på meg en stund før ene sa "Jeg skulle ønske jeg hadde en kone som kunne slikt." Da kom det kjapt i retur fra den andre "Ikke tull da! Jeg skulle ønske at JEG kunne slikt, og det burde vel du også ønske." Så lo de i godmodig enighet om det, og fortsatte på sin tur med hvert sitt lille barn. Jeg vil tro de begge har koner som har grunn til å være veldig fornøyd med sine partnere. De kan kanskje ikke snekre, men de gjorde det mye mer vesentlige. De tok seg av sine barn. Å få noen til å snekre kan man betale seg ut av. Fedre som tar seg av sine barn kan ikke noe annet veie opp for. 🥰 Endret fredag kl. 20:07 av Trolltunge 5 4 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:06 #9 Skrevet fredag kl. 20:06 Jeg kunne levd utmerket med en upraktisk kar siden jeg er ganske praktisk sjøl, men hadde ikke akseptert at en upraktisk kar maste om at jeg skulle gå inn i tradisjonelle kvinneroller samtidig som han ikke mestret tradisjonelle manneroller. Anonymkode: 49d3e...d5a 7 7
Trolltunge Skrevet fredag kl. 20:08 #10 Skrevet fredag kl. 20:08 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kunne levd utmerket med en upraktisk kar siden jeg er ganske praktisk sjøl, men hadde ikke akseptert at en upraktisk kar maste om at jeg skulle gå inn i tradisjonelle kvinneroller samtidig som han ikke mestret tradisjonelle manneroller. Anonymkode: 49d3e...d5a Ja dette er jeg veldig enig i. 1 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:08 #11 Skrevet fredag kl. 20:08 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg er en mann tidlig i 40-årene, gift og har to barn. Men jeg eier ikke et praktisk gen i kroppen. Jeg er like upraktisk og lite handy som "Per-Ivar" i "Neste Sommer". Hver gang jeg prøver å gjøre noe praktisk arbeid av noe slag, så knoter det seg til. Jeg klarer å sette fast motorsagen i en trestubbe, har ødelagt flere gressklippere fordi jeg har klippet for høyt gress med lav høyde på klipperen, satt fast bilen i gresset når jeg skulle skifte hjul på den, og masse andre helt håpløse ting. Hvorfor er det egentlig slik at det er forventet at menn skal ordne alt praktisk i hjemmet? For hos omtrent alle par jeg ver om, så er det alltid mannen som gjør alle de praktiske oppgavene, typ snekkerarbeid, skifte hjul på bilen, hogge ved osv. Det er ikke forventet at kvinner skal kunne disse tingene. Hvorfor er det slik? For i dag så er det jo forventet at menn gjør sin del av husarbeid, omsorgsoppgaver osv, som tradisjonelt har vært kvinnens oppgave i tidligere tider, og det er selvsagt helt riktig. Men hvorfor er det ikke den samme forventningen andre veien? Hvorfor gjør ikke kvinner som er samboer/gift med menn typiske "mannfolkopogaver" som å snekre platting, hogge ved, skifte hjul på bilen osv? Anonymkode: 15af4...14e Jeg synes man skal gjøre det man er god på. Utfylle hverandre. Det er et samarbeid og ikke en konkurranse. Jeg tenker ikke at han er noe mindre 'mandig' selv om han ikke utfører typisk det vi kaller for mannfolkarbeid. Da er det heller andre egenskaper jeg verdsetter som omsorgsfull, godt humør, blid og god. Jeg ønsker meg en mann som har lyst til å tilbringe tid med meg i tillegg til at vi får gjort det vi må og trenger. Felles interesser, kos og hygge. Det skaper et hjem for meg. Anonymkode: c07f9...878 1 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:10 #12 Skrevet fredag kl. 20:10 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kunne levd utmerket med en upraktisk kar siden jeg er ganske praktisk sjøl, men hadde ikke akseptert at en upraktisk kar maste om at jeg skulle gå inn i tradisjonelle kvinneroller samtidig som han ikke mestret tradisjonelle manneroller. Anonymkode: 49d3e...d5a Å være dobbeltmoralsk henger ikke på greip. Anonymkode: c07f9...878 1 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:13 #13 Skrevet fredag kl. 20:13 Jeg forventer overhodet ikke at min mann skal gjøre de tingene. Men han ønsker å gjøre det, samt at han er perfeksjonist, noe ikke jeg er. Så jeg lar ham gjøre det (med mindre det tar for lang tid, da bestiller jeg profesjonelle). Anonymkode: 5bbe8...fc0
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:19 #14 Skrevet fredag kl. 20:19 Hvordan greier du å ødelegge FLERE gressklippere? Evner du ikke å lære av egne feil? Beklager, men det er jo direkte åndssvakt å prestere å ødelegge gressklippere i flertall. Jeg er en handy dame. Selvlært sådan, men det hjelper jo at jeg faktisk er såpass intelligent at jeg stopper gressklipperen når jeg hører at noe ikke er helt bra. Anonymkode: b595e...c30 4 2
snillOnkel Skrevet fredag kl. 20:30 #15 Skrevet fredag kl. 20:30 Jeg er en voksen mann, men dessverre enda mindre praktisk anlagt enn ts. Gjør jeg det selv er det langtekkelig og kjedelig arbeid, som uten unntak resulterer i vaklevorne løsninger. Jeg har heldigvis penger til å betale meg ut, og kona er happy med andre, og for henne viktigere sider av meg. Jeg lever godt med at noen kvinner ler av meg, men opplever ganske ofte nedlatende og lite hjelpsomme holdning fra menn i håndverker-kundeservicen. Løsningen har blitt at det alltid er hun som spør om hjelp.
Trolltunge Skrevet fredag kl. 20:37 #16 Skrevet fredag kl. 20:37 (endret) Ved nærmere ettertanke tenker jeg at dette går mest på dine egne forventninger og evne til selvinnsikt og innrømmelse ts. Det gjør ingenting at en mann ikke er handy, men da må også mannen evne å vedkjenne seg sine begrensninger. Innrømme at han ikke kan ting, istedenfor å ødelegge gressklipper og bil. Det med gressklipper er jo noe skjødesløst og å ikke lære av erfaringer, men å bytte hjul på bilen setter så mange menn også bort at det ikke engang er rart eller flaut å gjøre. Uansett er det nødvendig at du kjenner dine begrensninger, og håndterer det klokere enn å gjøre det du ikke kan, og heller ikke har ønsker om å lære. Jeg hadde blitt oppgitt av flere ødelagte gressklippere, og at mannen gikk på igjen og igjen med samme resultat, ikke over at mannen ikke er praktisk anlagt og at jeg fikk ta dette istedenfor. At mannen fikk et verksted til å bytte dekk istedenfor å ta det selv hadde jeg ikke reagert noe på. Som i ikke tenkt noe på. Det ble jo gjort. Endret fredag kl. 20:37 av Trolltunge 2 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:37 #17 Skrevet fredag kl. 20:37 Fordi jeg gjør alt annet. Vasker klær, holder orden i huset og organiserer aktiviteter. Om mannen ikke en gang klarte å klippe plenen så hadde det klikka for meg. Jeg får det til selv, men jeg kan for pokker ikke gjøre alt heller. Anonymkode: 40af3...f67 1 1 1
Rødvinsfilosofen Skrevet fredag kl. 20:51 #18 Skrevet fredag kl. 20:51 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er en mann tidlig i 40-årene, gift og har to barn. Men jeg eier ikke et praktisk gen i kroppen. Jeg er like upraktisk og lite handy som "Per-Ivar" i "Neste Sommer". Hver gang jeg prøver å gjøre noe praktisk arbeid av noe slag, så knoter det seg til. Jeg klarer å sette fast motorsagen i en trestubbe, har ødelagt flere gressklippere fordi jeg har klippet for høyt gress med lav høyde på klipperen, satt fast bilen i gresset når jeg skulle skifte hjul på den, og masse andre helt håpløse ting. Hvorfor er det egentlig slik at det er forventet at menn skal ordne alt praktisk i hjemmet? For hos omtrent alle par jeg ver om, så er det alltid mannen som gjør alle de praktiske oppgavene, typ snekkerarbeid, skifte hjul på bilen, hogge ved osv. Det er ikke forventet at kvinner skal kunne disse tingene. Hvorfor er det slik? For i dag så er det jo forventet at menn gjør sin del av husarbeid, omsorgsoppgaver osv, som tradisjonelt har vært kvinnens oppgave i tidligere tider, og det er selvsagt helt riktig. Men hvorfor er det ikke den samme forventningen andre veien? Hvorfor gjør ikke kvinner som er samboer/gift med menn typiske "mannfolkopogaver" som å snekre platting, hogge ved, skifte hjul på bilen osv? Anonymkode: 15af4...14e Kjenner ikke igjen denne forventningen. Finnes mange menn som er lite handy, men som har mange andre kvaliteter. Jeg synes det er tipp topp med en mann som kan finne en strender og henge opp hyller, men jeg hadde mye heller ville hatt en mann som var flink til å lage mat. ( Hadde det vært slik man bare kunne velge 😅) Jeg omgås veldig mange veldig handy kvinner. Har inntrykk av at stadig flere kvinner tar for seg praktiske oppgaver. Måke snø og skrape is kan (nesten) alle gjøre. Samme med å lage mat. 1
Maleficenta Skrevet fredag kl. 20:58 #19 Skrevet fredag kl. 20:58 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er en mann tidlig i 40-årene, gift og har to barn. Men jeg eier ikke et praktisk gen i kroppen. Jeg er like upraktisk og lite handy som "Per-Ivar" i "Neste Sommer". Hver gang jeg prøver å gjøre noe praktisk arbeid av noe slag, så knoter det seg til. Jeg klarer å sette fast motorsagen i en trestubbe, har ødelagt flere gressklippere fordi jeg har klippet for høyt gress med lav høyde på klipperen, satt fast bilen i gresset når jeg skulle skifte hjul på den, og masse andre helt håpløse ting. Hvorfor er det egentlig slik at det er forventet at menn skal ordne alt praktisk i hjemmet? For hos omtrent alle par jeg ver om, så er det alltid mannen som gjør alle de praktiske oppgavene, typ snekkerarbeid, skifte hjul på bilen, hogge ved osv. Det er ikke forventet at kvinner skal kunne disse tingene. Hvorfor er det slik? For i dag så er det jo forventet at menn gjør sin del av husarbeid, omsorgsoppgaver osv, som tradisjonelt har vært kvinnens oppgave i tidligere tider, og det er selvsagt helt riktig. Men hvorfor er det ikke den samme forventningen andre veien? Hvorfor gjør ikke kvinner som er samboer/gift med menn typiske "mannfolkopogaver" som å snekre platting, hogge ved, skifte hjul på bilen osv? Anonymkode: 15af4...14e Fordi det forventes at kvinner skal vaske gulv og brette klær...
Maleficenta Skrevet fredag kl. 20:59 #20 Skrevet fredag kl. 20:59 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er en mann tidlig i 40-årene, gift og har to barn. Men jeg eier ikke et praktisk gen i kroppen. Jeg er like upraktisk og lite handy som "Per-Ivar" i "Neste Sommer". Hver gang jeg prøver å gjøre noe praktisk arbeid av noe slag, så knoter det seg til. Jeg klarer å sette fast motorsagen i en trestubbe, har ødelagt flere gressklippere fordi jeg har klippet for høyt gress med lav høyde på klipperen, satt fast bilen i gresset når jeg skulle skifte hjul på den, og masse andre helt håpløse ting. Hvorfor er det egentlig slik at det er forventet at menn skal ordne alt praktisk i hjemmet? For hos omtrent alle par jeg ver om, så er det alltid mannen som gjør alle de praktiske oppgavene, typ snekkerarbeid, skifte hjul på bilen, hogge ved osv. Det er ikke forventet at kvinner skal kunne disse tingene. Hvorfor er det slik? For i dag så er det jo forventet at menn gjør sin del av husarbeid, omsorgsoppgaver osv, som tradisjonelt har vært kvinnens oppgave i tidligere tider, og det er selvsagt helt riktig. Men hvorfor er det ikke den samme forventningen andre veien? Hvorfor gjør ikke kvinner som er samboer/gift med menn typiske "mannfolkopogaver" som å snekre platting, hogge ved, skifte hjul på bilen osv? Anonymkode: 15af4...14e Det er fordi typiske manneoppgaver ofte krever mer fysisk styrke. Og menn er sterkere enn kvinner. Men altså vet om par der ting gjøres omvendt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå