Gå til innhold

Kylling

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har noen en deilig oppskrift på en kyllingrett på lager+ :sikle:

Kanskje noe med kylling og tomat / grønnsaker? Eller noe annet.

Gi meg deres beste oppskrift på kylling - fikk så innmari lyst på det! :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Søk i forumet du. er mange som har spurt om det samme som deg! jeg synes det er mange gode kyllingtips der...

Skrevet

Her er tre av mine favoritter.

Kyllinggryte: Bruk frosne kyllinglår (tinte) som du bruner i en gryte. Ta ut og stek løk og hvitløk, ha kyllingen tilbake sammen med forskjellige grønnsaker (rotgrønnsaker, squash, aubergine, champignon, frosne erter osv), hermetiske tomater, rødvin, hønsebuljong, oregano, laurbærblad, salt og pepper. La alt småkoke ca 45 minutter og server med f.eks. hjemmelaget potetmos.

Kylling kiev: Bank kyllingfileter flate og legg på en kule hvitløkssmør (hjemmelaget eller kjøpt, la stå i kjøleskap så den er ganske fast). Brett/pakk sammen kyllingen rundt hvitløkssmøret. Sett fram tre boller, en med hvetemel med litt salt og pepper, en med vispet egg og en med ferske loffsmuler (loff som kjøres til smuler i foodprocessor). Dypp kyllingpakkene først i mel, så i egg og til slutt i loffsmulene. Trykk dem godt fast på kyllingen og sett kaldt 15 minutter. Dypp gjennom alt en gang til, sett kaldt 15 minutter. Brun i panne og etterstek i ovn ved 190 grader i ca 30 minutter.

Kyllingsnitzler med fetaost: Bland sammen loffsmuler, smuldret fetaost, hakket mynte, litt sitronsaft og paprikapulver. Visp egg med litt melk i en bolle og ha litt mel i en tredje bolle. Bank kyllingfileter flate og dypp i egg, så i mel og til slutt i fetaostblandingen. Brun i panne og etterstek i ovn ved 220 grader i 7-8 minutter.

Skrevet
Her er tre av mine favoritter.

Kyllinggryte: Bruk frosne kyllinglår (tinte) som du bruner i en gryte. Ta ut og stek løk og hvitløk, ha kyllingen tilbake sammen med forskjellige grønnsaker (rotgrønnsaker, squash, aubergine, champignon, frosne erter osv), hermetiske tomater, rødvin, hønsebuljong, oregano, laurbærblad, salt og pepper. La alt småkoke ca 45 minutter og server med f.eks. hjemmelaget potetmos.

Kylling kiev: Bank kyllingfileter flate og legg på en kule hvitløkssmør (hjemmelaget eller kjøpt, la stå i kjøleskap så den er ganske fast). Brett/pakk sammen kyllingen rundt hvitløkssmøret. Sett fram tre boller, en med hvetemel med litt salt og pepper, en med vispet egg og en med ferske loffsmuler (loff som kjøres til smuler i foodprocessor). Dypp kyllingpakkene først i mel, så i egg og til slutt i loffsmulene. Trykk dem godt fast på kyllingen og sett kaldt 15 minutter. Dypp gjennom alt en gang til, sett kaldt 15 minutter. Brun i panne og etterstek i ovn ved 190 grader i ca 30 minutter.

Kyllingsnitzler med fetaost: Bland sammen loffsmuler, smuldret fetaost, hakket mynte, litt sitronsaft og paprikapulver. Visp egg med litt melk i en bolle og ha litt mel i en tredje bolle. Bank kyllingfileter flate og dypp i egg, så i mel og til slutt i fetaostblandingen. Brun i panne og etterstek i ovn ved 220 grader i 7-8 minutter.

:wow:

Arkana, vil du bli min personlige kokk... ? :engel:

:ler::ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Går det an å lage noe sånt:

Hakke opp tomater, løk, purre og champ. og legge det i en ildfast form. Steke kyllingfileter og så legge dem sammen med grønnsakene i ovnen.

Men hvor lenge skal de stå og på hvilken varme?

Tror dere noe slikt hadde blitt godt? :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet

Ingen som synes det jeg skrev over så noe godt ut? :tristbla:

Gjest gjest1
Skrevet (endret)
Går det an å lage noe sånt:

Hakke opp tomater, løk, purre og champ. og legge det i en ildfast form. Steke kyllingfileter og så legge dem sammen med grønnsakene i ovnen.

Men hvor lenge skal de stå og på hvilken varme?

Tror dere noe slikt hadde blitt godt?  :forvirret:

Trenger ikke brune kyllingfiletene først. Bare sett hele greia i ovnen på 225 grader i 20-25 min til det kommer blank saft ut av filéten når du stikker i den med en kniv/gaffel.

Strø litt salt og pepper på filétene, og ha gjerne i litt krydderurter hvis du har, f.eks timian er godt til kylling.

Endret av pulverheksa
Gjest Gjest
Skrevet

oki, takk for tipset.

Tror du det vil smake godt, eller blir det litt smakløst? noe mer enn bare grønnsaker som bør være oppi formen?

Skrevet

Stol på deg selv du!!

Du kan har ris og saus ved siden av for eksempel..

Gjest gjest1
Skrevet

Enig med iss. Det blir garantert godt uansett hva du gjør.

Det su har foreslått er mye det samme som jeg gjør med kylling når jeg bare slenger i hop noe. Vi har alltid god middag :) Lykke til :)

Skrevet

Jeg synes det høres godt ut, men jeg ville absolutt brunet filetene først, gir mye bedre smak.

Gjest Gjest
Skrevet

oki!

Takk for alle svar!

Da har jeg handlet inn til middag.

(Fikk bare tak i vanlig løk, gjør det noe at jeg ikke bruker rødløk?)

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan bruke akkurat den typen løk du vil, eller fikk tak i.

Pulverheksa ii

Skrevet

Denne er helt nydelig:

1 kylling

4 gule løk

4 tomater

2 røde paprika

1 1/4 kartong matfløte

1-2 klyper ingefær

Litt paprikakrydder

Salt og pepper etter smak

Litt hvitløk

Ost til gratinering

Kok grønnsakene sammen med fløten i ca 20 min.

Del opp kyllingen og bland med de kokte grønnsakene og kraften.

Gratineres i ovnen på ca 200 grader til osten er gyllen.

Serveres med ris og salat.

Gjest Gjest
Skrevet

jeelsker denne her. utrolig god med kraften og hvitløksbåtene som gir en sterk og krydret smak ;)

Spansk kylling med hvitløk:

2-3 ss hvetemel

kajennenpepper

1 kylling delt i fire deler, evt ferdig oppdelte kyllingstykker

pepper

4 ss olivenolje

20 store fedd hvitløk, delt i to uten grønn kjerne

1 stort laubærblad

5 dl kyllingkraft (jeg bruker hønsebuljong)

hakket frisk persille som garnityr

(evt 4 ss tørr hvitvin)

ha ca 2ss mel i en stor plastpose, og krydre med kajennepapper, salt og pepper. Legi et kyllingstykke egangen, og rist godt til hele stykket er dekket amel og krydder. Gjør de samme med de andre, putt på mer mel og krydder om nødvendig.

Varm opp 3ss olivenolje i en stor stekepanne med lokk. Legg hvitløksfeddene i og stek i ca to min under omrøring, slik at oljen får smak. Tut hvitløken og legg den til side

Legkyllingstykkene i panna, og stek dem i ca 5 min på hver side, til de er gylne. Ha gjerne mer olje i om nødvendig.

Legg hvitløken tilbake i panna. ha i laubærblad, kyllingkraft og evt vin, og kok opp. Slå ned varmen, lagg på lokket og la alt småkoke i ca 25 min, til kyllingbitene er møre og hvitlløken myk.

Legg kyllingbitene over på et serveringsfathold kyllingen varm. Kok opp væsken og hvitløken, og la det koke inn til det er ca 2 1/2 dl igjen. Smal til med salt og pepper, hell sausen over kylingbitene og dander hvitløsbåtene pent rundt. Dryss persille på toppen.

Gjest Gjest_Sjokoladebiten_*
Skrevet

Meg over her..glemte at jeg ikke var innlogeet :ironi:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...