AnonymBruker Skrevet 24. oktober #1 Skrevet 24. oktober La oss si at du tjente mye mer ved å jobbe på private institusjoner som er beregnet på folk som har penger, enten på Aleris, Volvat eller et privat sykehjem. Hadde du tenkt det hadde vært greit eller ville du følt på litt dårlig samvittighet over å forlate det offentlige helsevesenet til fordel for de som var godt bemidlet? Anonymkode: a87b7...c36
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #2 Skrevet 24. oktober Jeg kunne vurdert å jobbe privat ja. Men jeg hadde nok reflektert etisk før jeg tok valget. Er sykepleier. Anonymkode: 7d625...3e3 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #3 Skrevet 24. oktober Jobbet på 2 forskjellige private aktører. Nå jobber jeg på fastlegekontor, er jo på en måte privat det å. Men tjener mye bedre nå enn på de andre stedene Anonymkode: 25c85...cab
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #4 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jobbet på 2 forskjellige private aktører. Nå jobber jeg på fastlegekontor, er jo på en måte privat det å. Men tjener mye bedre nå enn på de andre stedene Anonymkode: 25c85...cab Betyr det at du er selvstendig næringsdrivende? Målgruppen er jo den samme, så da er det jo innafor. Anonymkode: a87b7...c36
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #5 Skrevet 25. oktober Nei. Jobber ufrivillig i det private nå fordi arbeidsplassen har blitt konkurranseutsatt av byrådet. Er på jakt etter ny jobb. Anonymkode: 14cb8...6ea 1
Brunello Skrevet 25. oktober #6 Skrevet 25. oktober Private aktører betaler i det vesentlige dårligere enn offentlige for de fleste arbeidstakerne i både helse og barnehager. 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #7 Skrevet 25. oktober Er dritt lei av hvordan man blir behandlet som arbeidstaker i det offentlige helsevesenet, så kunne gjerne jobbet et annet sted, hvor man blir satt pris på, og det tilrettelegges for at man skal kunne gjøre jobben sin på en god og effektiv måte. Anonymkode: 8f54a...058 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #8 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Betyr det at du er selvstendig næringsdrivende? Målgruppen er jo den samme, så da er det jo innafor. Anonymkode: a87b7...c36 Har du i det hele tatt kjennskap til fastlegeordningen? Selv om legene er næringsdrivende, er finansieringen offentlig. Målgruppen er alle innbyggere, siden alle med folkeregistrert adresse i Norge har rett til en fastlege, så man kan på ingen måte si at målgruppen er den samme som hos de helprivate. Og lønn hos private velferdsaktører er vanligvis ikke høyere enn i det offentlige, og særlig ikke når det korrigeres for alder og ansiennitet. Anonymkode: fb08c...b0d 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #9 Skrevet 25. oktober Det springende punktet her er "tjente mye mer". Forsøk på privat drift av sykehjem (i Oslo særlig) har vist at helsefagarbeidere får lavere lønn enn i det offentlige. Både lavere årslønn og dårligere pensjon. Vi ser også følgende i mange kommuner som nå vurderer det samme: Politikerne sier i starten at "ja, når vi nå skal konkurranseutsette det så skal vi ha som krav at lønna blir like god som i det offentlige". Og når anbudene blir lagt ut så er dette av ukjente årsaker plutselig ikke med som krav likevel. Men å jobbe for Volvat, Aleris, eller som "reisende vikar" er sikkert noe annet. Der virker det som det absolutt er mulig å tjene heftig bra med penger. Hilsen helsefagarbeider, offentlig ansatt. Anonymkode: 58d89...c3d
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #10 Skrevet 26. oktober Jeg analyserer en del kostnader fra private aktører (ikke grundig men svært overordnet) og det er ikke sant at man tjener bedre i det private. Timeprisen det offentlige betaler er høy, men andelen overhead (altså delen av prisen som skal dekke profitt og administrasjon) er også veldig høy! Hos enkelte aktører går kun 40 prosent av timeprisen til å betale for lønn. Dette gjør det veldig ulønnsomt for kommunene å betale for private aktører på en del fagområder, og vi avvikler så mye vi kan. Ikke har vi kontroll på kvaliteten i samme grad heller. Unntaket er BPA-byrå, der ser vi at de drifter rimeligere enn vi greier selv. Lønnskostnadene deres er lavere men de har heller ikke så stort påslag for profitt, og kommunen ville brukt mye mer penger på administrasjon av ordningene. Anonymkode: 376f8...ee7 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #11 Skrevet 26. oktober Jeg har fått noen tilbud fra private aktører igjennom årene. Både arbeidstid/turnus og lønnsbetingelser har vært vesentlig dårligere en hva jeg har i det offentlige. Jeg har også utbredt samarbeid med flere private aktører og sett så mye rart at jeg neppe hadde latt meg friste til å «gå privat». Anonymkode: 4fa69...2a7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå