AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #1 Skrevet 24. oktober 2025 Har gul varsellampe på motor i bilen. Bilen er fra 2008 og er ganske kjørt. leste at bensintilsetning igjennom bensintanken kan hjelpe å rense motor innvending. Noen som har erfaring med disse kjemikaliene? Anonymkode: 7d7a4...249
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #2 Skrevet 24. oktober 2025 Hvis motorlampen lyser så må du få lest feilkodene for å finne ut hva som faktisk er galt, det nytter ikke å tømme remedier på tanken når du ikke vet hva feilen er. Anonymkode: 68c43...9ae 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #3 Skrevet 24. oktober 2025 Bensintilsetning vil ikke hjelpe mot gul lampe. Ta med bilen til et serviceverksted, få de til å lese av feilkodene og nullstillene feilkodene. Så gjenstår det å se om feilkodene gjenoppstår Anonymkode: b8496...85f 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #4 Skrevet 24. oktober 2025 Det kan vel da ikke skade å helle litt oppi tilpasset mengde bensin igjen er vel spørsmålet? Har ikke så god råd, må bare holde ut et par måneder til. Anonymkode: 7d7a4...249
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #5 Skrevet 24. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan vel da ikke skade å helle litt oppi tilpasset mengde bensin igjen er vel spørsmålet? Har ikke så god råd, må bare holde ut et par måneder til. Anonymkode: 7d7a4...249 Det har ingen hensikt å bruke penger på noe slikt lurium dessverre. De kronene ville jeg heller brukt på å få et bilverksted til å lese av feilkodene i første omgang. Dette er noe alle egentlig kan gjøre. Dette gir et svar på hvor alvorlig det evt er. Siden det lyser gult er det ikke helt krise, men et tydelig varsko. Kan være en rimelig bagatell eller dyrt å utbedre, umulig å si uten å lese av feilkoden. Anonymkode: f530f...b77 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #6 Skrevet 2. november 2025 Kjøp en feilkode leser på f.eks biltema. Anonymkode: 72cd4...0d1 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #7 Skrevet 2. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kjøp en feilkode leser på f.eks biltema. Anonymkode: 72cd4...0d1 En ODB-leser er et flott hjelpemiddel for enkelte av oss, men for "folk flest" hjelper det ofte ikke all verden å få vite at dyse sånn og slik eller sensor ditt og datt osv har en feil. En diagnose alene har ikke så enorm verdi hvis en ikke samtidig har kompetanse til å vurdere kontekst og alvorlighetsgrad – dessverre. Derfor anbefaler jeg fremdeles ts til å kjøre innom/kontakte et nærmest hvilket som helst verksted for å få dette gjort, samt evt å nullstille feilmeldingene. Tar maks ti minutter, og bør ikke koste mange kronene i første omgang. Anonymkode: f530f...b77
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #8 Skrevet 2. november 2025 Problemet er fikset. Var lekkasje i kjøleveske. Fikk låne feilkode leser og slettet feilkoden. Har ikke komt tilbake siden. Anonymkode: 7d7a4...249 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #9 Skrevet 2. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Problemet er fikset. Var lekkasje i kjøleveske. Fikk låne feilkode leser og slettet feilkoden. Har ikke komt tilbake siden. Anonymkode: 7d7a4...249 Så bra! Eldre biler kan "bruke" litt kjølevæske selv om det egentlig er et lukket system. Men det vil ta måneder. Men sjekk kjølevæsken i motorrommet fra tid til annen fremover: Hvis det minker igjen i løpet av et par uker med kjøring så har du i beste fall en dårlig radiatorslange (billig å fikse), og i verste fall en sliten vannpumpe ( som kan være svært dyrt å bytte hvis den drives av registerreimen. Det avhenger av bilmodell). Anonymkode: f530f...b77
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #10 Skrevet 2. november 2025 Registerreim ble byttet for 2 år siden ifølge tidligere eier. Jeg hadde ikke sjekket kjølevesken på 2mnd omtrent før jeg merket det nå. Bruker også ekstremt mye olje. Må fylle 1 gang i måneden. Uansett tror jeg det er billigere å bare fylle på 1 gang i måneden litt av hvert istedenfor å fikse alt sammen med tanke på at bilen er såpass gammel og trolig går på bosset til neste eu. Noe rart da var at bilen lagde en tikkende lyd når jeg gasset på før, nå er det ingenting og høres veldig bra ut. En annen gang funket ingenting i dashbordet. Av 30 min - på - alt funker igjen. Veldig trofast bil da ❤️ Anonymkode: 7d7a4...249 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #11 Skrevet 3. november 2025 Hvor mye olje fyller du på hver måned da? Det er ikke unormalt at en eldre og "godt brukt" bil bruker litt olje, men det er stor forskjell på å måtte helle på et par dl i måneden (ganske ok) og å helle på en liter (ikke bra selvsagt). Oljeforbruk vil avhenge litt av kjøremønster og kjørelengde, og selvsagt generell tilstand og slitasje på motor. Normal slitasje i stempelringer kan gi litt høyere forbruk. Hvis det er brukt tynnere olje, som 5W-20 og 0W-20, i en gammel sliten motor så fordamper det mer. Du kan jo ta en titt under panseret og se om motoren er tilgriset av olje og skitt= svetting fra pakninger. Sjekk også om det er oljeflekker på bakken der du vanligvis parkerer= pakning bunnpanne/oljeplugg. Ventilstyringstetninger er en mulig synder ved høyt oljeforbruk, koster noen tusen å få fikset, avhengig av modell. Da vil du gjerne få litt blårøyk etter kaldstart. Og så kommer vi til symptomer på tilstander som virkelig koster penger, og som trolig ikke er lønnsomt på en gammel sliter: Få noen til å kjøre bak deg og se på eksosen, både etter kaldstart og når du gir på litt. Blårøyk? Høyt bensinforbruk og litt dårlig motorkraft? Hvordan ser kjølevæsken ut, gråbrun? Men det er selvsagt umulig å stille noe i nærheten av diagnose her. 🙂 Tikkingen du beskriver kunne vært ventilene/ventilløfterne. Kraftig tikking ved gasspådrag kan også ofte skyldes lavt oljetrykk. Anonymkode: f530f...b77
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #12 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvor mye olje fyller du på hver måned da? Det er ikke unormalt at en eldre og "godt brukt" bil bruker litt olje, men det er stor forskjell på å måtte helle på et par dl i måneden (ganske ok) og å helle på en liter (ikke bra selvsagt). Oljeforbruk vil avhenge litt av kjøremønster og kjørelengde, og selvsagt generell tilstand og slitasje på motor. Normal slitasje i stempelringer kan gi litt høyere forbruk. Hvis det er brukt tynnere olje, som 5W-20 og 0W-20, i en gammel sliten motor så fordamper det mer. Du kan jo ta en titt under panseret og se om motoren er tilgriset av olje og skitt= svetting fra pakninger. Sjekk også om det er oljeflekker på bakken der du vanligvis parkerer= pakning bunnpanne/oljeplugg. Ventilstyringstetninger er en mulig synder ved høyt oljeforbruk, koster noen tusen å få fikset, avhengig av modell. Da vil du gjerne få litt blårøyk etter kaldstart. Og så kommer vi til symptomer på tilstander som virkelig koster penger, og som trolig ikke er lønnsomt på en gammel sliter: Få noen til å kjøre bak deg og se på eksosen, både etter kaldstart og når du gir på litt. Blårøyk? Høyt bensinforbruk og litt dårlig motorkraft? Hvordan ser kjølevæsken ut, gråbrun? Men det er selvsagt umulig å stille noe i nærheten av diagnose her. 🙂 Tikkingen du beskriver kunne vært ventilene/ventilløfterne. Kraftig tikking ved gasspådrag kan også ofte skyldes lavt oljetrykk. Anonymkode: f530f...b77 Har sett at det lekker olje fra pakning på toppen. Bruker vel omtrent 0,75 liter per 1,5 mnd. motor 1,4 gått 250 000 km. Bunnpannen er foreløpig ok, men den er veldig rusten og kommer nok ikke til å vare så alt for lenge. Bruker en nøytral kjølevæske (gul) Anonymkode: 7d7a4...249
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #13 Skrevet 3. november 2025 Ang kjølevæsken: Kjølevæsken skal være rimelig klar og transparent. Når jeg spør om den er gråbrun mener jeg om den er nettopp det, med litt "sausete" konsistens. I så fall har du en lekkasje i toppakningen. Oljeforbruket er litt vel høyt. Et par dl per 1000 km er mer anstendig... Du har sett det "lekker" i øvre del av motoren. Det er ikke uvanlig at en gammel sliter svetter litt. Hvis den faktisk lekker er det mer alvorlig ja. Ingen flekker på bakken under bilen? Anonymkode: f530f...b77
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #14 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ang kjølevæsken: Kjølevæsken skal være rimelig klar og transparent. Når jeg spør om den er gråbrun mener jeg om den er nettopp det, med litt "sausete" konsistens. I så fall har du en lekkasje i toppakningen. Oljeforbruket er litt vel høyt. Et par dl per 1000 km er mer anstendig... Du har sett det "lekker" i øvre del av motoren. Det er ikke uvanlig at en gammel sliter svetter litt. Hvis den faktisk lekker er det mer alvorlig ja. Ingen flekker på bakken under bilen? Anonymkode: f530f...b77 Konsistens og farge på kjøleveske virker helt normalt i forhold til den jeg bruker. Det er absolutt ingen oljeflekker som jeg har lagt merke til på bakken hvor jeg har stått. byttet også oljefilter og olje nå i sommer. Gikk for en dyrere olje( 5w-30) men i ettertid har jeg gått over til en billigere Biltema variant. Anonymkode: 7d7a4...249
Vibelator Skrevet 3. november 2025 #15 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Så bra! Eldre biler kan "bruke" litt kjølevæske selv om det egentlig er et lukket system. Men det vil ta måneder. Men sjekk kjølevæsken i motorrommet fra tid til annen fremover: Hvis det minker igjen i løpet av et par uker med kjøring så har du i beste fall en dårlig radiatorslange (billig å fikse), og i verste fall en sliten vannpumpe ( som kan være svært dyrt å bytte hvis den drives av registerreimen. Det avhenger av bilmodell). Anonymkode: f530f...b77 Eller begynnende defekt topp pakning.Det er dyrere enn ny vannpumpe
Vibelator Skrevet 3. november 2025 #16 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (På 24.10.2025 den 15.45): Bensintilsetning vil ikke hjelpe mot gul lampe. Ta med bilen til et serviceverksted, få de til å lese av feilkodene og nullstillene feilkodene. Så gjenstår det å se om feilkodene gjenoppstår Anonymkode: b8496...85f Bruk TRIPAK i bensinen på eldre biler.Smører renser og gir mer futt og fjerner kondens Jula selger slik
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #17 Skrevet 3. november 2025 Vibelator skrev (1 time siden): Eller begynnende defekt topp pakning.Det er dyrere enn ny vannpumpe Svaret fra vedkommende lengre opp (ang kjølevæsken) indikerer at så ikke er tilfelle – heldigvis. Vibelator skrev (1 time siden): Bruk TRIPAK i bensinen på eldre biler.Smører renser og gir mer futt og fjerner kondens Jula selger slik Har ennå til gode å se noen uavhengige tester på Tri-Pak eller andre slike tilsetningsstoffer (ut over vanlig bly-tilsetning) som viser at det virkelig har noe for seg gitt.... Det beste som vel er påvist er at slike additiver under visse forhold KAN ha en marginal men vanskelig kontrollerbar effekt på visse funksjoner, men at de i alle fall ikke er skadelige for annet enn lommeboka. Da hadde jeg heller kjøpt meg en stor sjokoladeplate for pengene... Anonymkode: f530f...b77
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå