AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #1 Skrevet 24. oktober 2025 Hei er det noen her som har noen tips til en som vurderer å starte med menstrual cup? Jeg er usikker på alt fra hvordan velge størrelse. Hvilket merke som er best å starte med? Må jeg drive å tømme dette på jobb de dagene jeg blør full en tampong på 2 til 3 timer. Slipper mann dette de resterende dagene med lite blødning eller bør mann velge mindre størrelse? Blir det klin ved bytte? Hvordan best rense den? Hvordan er det om natten? Hvordan starte opp? Jeg har innimellom tittet på slike kopper men blir bare forvirret av utvalget og har ikke penger til å teste 5/6 stykker i en sleng. Hjelp? Anonymkode: 4a84a...7f7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #2 Skrevet 24. oktober 2025 Først: Jeg fikk seriøst ett nytt liv etter jeg begynte med mens cup!!!!! Anbefaler det så ofte jeg kan til venninner... Jeg begynte med å kjøpe to størrelser bare.. Jeg kjøpte de i 2017, og har de enda! En liten og en stor.. Valgte fra forskjelige merker, da den største var ``hardere`` enn og den i den minste størrelsen var ``mykere``.. Jeg knotet litt de første gangene, men så plutselig fant jeg ut hvem taktikk som funket for meg når jeg skulle ta den ut og inn.. i Begynnelsen var jeg usikker og brukte bind som ekstra sikkerhet, men droppet det raskt da det var helt unødvendig.. I starten av menstrasjonen begynner jeg med den minste, typisk dag 1-2..... Så går jeg over til den andre de dagene jeg blør mest... Jeg tømmer den typisk 1 gang ila arbeidsdagen nå... I begynnelsen hadde jeg helt angst, så tok den ut hver gang jeg var på do, men det var ikke nødvendig skjønte jeg raskt.. Dette vil jo komme ann på hvor mye du blør selvsagt... De siste dagene bruker jeg den i minste størrelse igjen....Da tømmer jeg den bare 1 gang ila dagen... Eller tar den ut om morgenen og kvelden.. Du kommer på en måte til å merke når den trenger å tømmes etterhvert.... Kan jo også nevne at det tok nok 3-4 menstrasjoner før jeg følte meg helt trygg på den og følte jeg mestret teknikken helt... Så det kan ta litt tid for noen da... Jeg følte også at etter noen måneder at jeg blødde mindre, jeg gjorde nok ikke det, men jeg følte det hvert fall. Jeg opplevde mindre plager generellt under menstrasjon etter noen måneder også... Tampongene kunne gjøre meg sår og øm, og bind var bare stress synes jeg.. Jeg oppdaget også at mens blod lukter ikke... Husker at når jeg brukte tampong og bind, så kunne det lukte når jeg byttet... Men med koppen er alt helt lukt fritt hele menstrasjonen, føler meg også sykt mye freshere under mensen og... Har også kun hatt ett uhell med mens cup.... Men det var min egen feil da.... Glemte tømme den en gang før jeg sovnet, hadde vært på fest og sovnet full.. Jeg svømmer en gang i uken også, og koppen er såååååå mye mer praktisk da... Ingen tråd som henger ut eller noe... Jeg bruker disse to typene: Denne er den mykeste av dem og har str S: https://www.apotek1.no/produkter/belladot-evelina-menstruasjonskopp-s-m-1stk-948419p Den er litt hardere og har i str L.... Finner ikke noe link til den, men kjøpte den på en helsekost butikk.... Mener å huske de hadde noen tatt ut av pakken så det gikk ann å kjenne på dem, jeg klippet også av litt av den nederste tappen på den store da jeg følte den på en måte.... Masse lykke til Anonymkode: 3ef08...21f 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #3 Skrevet 24. oktober 2025 jeg har best erfaring med organicup og som over her klippet jeg til "pinnen" for å tilpasse den meg, de har gode veiledninger på størrelsevalg om jeg husker riktig, og jeg kan på det varmeste anbefale menskopp! Anonymkode: dc78e...4be 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #4 Skrevet 24. oktober 2025 Jeg har brukt Meluna. De har en veldig fin størrelsesguide i shoppen sin og et begynner-sett hvor du får to størrelser så du kan prøve deg frem. https://www.me-luna.com/en/c/size-guide Hvordan rense: man vasker med uparfymert såpe hver gang man tømmer. Når menstruasjonen er slutt koker man koppen, så er den klar til bruk neste måned. Jeg har ikke behøvd å tømme på jobb, for meg har det holdt med morgen og kveld. Jeg synes ikke det blir mer klin å bytte enn ved tampongbruk, kanskje bittelitt. Det gjør jo ingen forskjell da man uansett må vaske hendene etter dobesøket... Anonymkode: fd749...57d 1
veronica<3 Skrevet 24. oktober 2025 #5 Skrevet 24. oktober 2025 Tråden er ryddet for avsporing. veronica<3, mod. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #6 Skrevet 24. oktober 2025 Jeg bruker et merke som ikke finnes lenger, men den er veldig myk. Hvis andre her kan tipse om hvilke merker som har myke kopper, vil jeg gjerne ha tips! Kunne tenkt meg en ny snart pga misfarging. (Hatt den i over ti år). Jeg har lært at størrelsen avhenger av din indre biologi, ikke mengde blod. Hvis du har født barn, vil du måtte ha medium eller large for å sørge for et godt vacuum. Jeg anebfaler det på det sterkeste. Går aldri tilbake! Som andre sier, litt knotete i start til du finner metoden som pqsser for deg, men så fort du får "the hang of it", så er det lekende lett. Anonymkode: 99d3b...6f6 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #7 Skrevet 24. oktober 2025 Jeg brukte to størrelser av Fleurcup. Klokkeformen på den gjør at den presser jevnt over det hele inni vagina, og ikke bare øverst ved ringen, noe jeg syns var mer behagelig. Du tester den selvsagt hjemme først, så finner du ut hvordan det fungerer med hvor ofte du må tømme. Jeg fant påde menskopp og tøybind aaaaltfor sent. Steike for en annen tilværelse, ikke disse ekle tamponene der det føles som om du drar ut innvollene, og ikke disse ekle plastbindene som blir så klamme. Istendenfor fikk jeg en mye renere følelse av menskoppen, og tøybindene er faktisk varme og myke istedenfor klamme og ekle. Så go for it! Et tips jeg har til når du skal prøve den første gang, er å "trykke" den ut som når du skal gå på do, da kommer den langt nok ned til at du får tak i den. Det kan nemlig føles så ubehagelig å ikke få tak i den første gangen at man kan få litt panikk, for man tror man "aldri" får tak i den igjen. Men det gjør man helt fint altså, det er bare uvant første gangen. Anonymkode: e61ed...dc3 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #8 Skrevet 24. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg bruker et merke som ikke finnes lenger, men den er veldig myk. Hvis andre her kan tipse om hvilke merker som har myke kopper, vil jeg gjerne ha tips! Kunne tenkt meg en ny snart pga misfarging. (Hatt den i over ti år). Jeg har lært at størrelsen avhenger av din indre biologi, ikke mengde blod. Hvis du har født barn, vil du måtte ha medium eller large for å sørge for et godt vacuum. Jeg anebfaler det på det sterkeste. Går aldri tilbake! Som andre sier, litt knotete i start til du finner metoden som pqsser for deg, men så fort du får "the hang of it", så er det lekende lett. Anonymkode: 99d3b...6f6 Fleurcup som jeg skrev om over er myk. Jeg likte den veldig godt. Men det er forskjellig hvordan man er skapt, så man liker forskjellige merker. Her er den på Amazon uk faktisk: Fleurcup amazon uk OG her på Ebay, de to første treffene: Fleurcup ebay Anonymkode: e61ed...dc3 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #9 Skrevet 24. oktober 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg bruker et merke som ikke finnes lenger, men den er veldig myk. Hvis andre her kan tipse om hvilke merker som har myke kopper, vil jeg gjerne ha tips! Kunne tenkt meg en ny snart pga misfarging. (Hatt den i over ti år). Jeg har lært at størrelsen avhenger av din indre biologi, ikke mengde blod. Hvis du har født barn, vil du måtte ha medium eller large for å sørge for et godt vacuum. Jeg anebfaler det på det sterkeste. Går aldri tilbake! Som andre sier, litt knotete i start til du finner metoden som pqsser for deg, men så fort du får "the hang of it", så er det lekende lett. Anonymkode: 99d3b...6f6 Meluna soft er myke AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg bruker et merke som ikke finnes lenger, men den er veldig myk. Hvis andre her kan tipse om hvilke merker som har myke kopper, vil jeg gjerne ha tips! Kunne tenkt meg en ny snart pga misfarging. (Hatt den i over ti år). Jeg har lært at størrelsen avhenger av din indre biologi, ikke mengde blod. Hvis du har født barn, vil du måtte ha medium eller large for å sørge for et godt vacuum. Jeg anebfaler det på det sterkeste. Går aldri tilbake! Som andre sier, litt knotete i start til du finner metoden som pqsser for deg, men så fort du får "the hang of it", så er det lekende lett. Anonymkode: 99d3b...6f6 Meluna linket til over har en utgave som heter soft som er veldig myk. Anonymkode: 43d97...b8c 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #10 Skrevet 25. oktober 2025 Takk for gode svar 🙂 Anonymkode: 4a84a...7f7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå