Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

To av våre ansatte har tastet inn Xxxxx istedenfor XXXXX (det er faktisk bokstaven X som brukes) i forbindelse med registreringsarbeid og så har vi fått tilbakemelding fra en annen avdeling som har ansvaret for prosjektet og vi må dermed ta det opp med disse to.

Greit nok, men nå er instruksen fra vår mann på prosjektet at vi må ringe dem opp på Teams og ta en forsiktig (ehm...?) prat med dem om at de bare må bruke store bokstaver. Vi er jo alltid hyggelig mot de ansatte, men ringe dem? Dette er jo et typisk eksempel på at skriftlig beskjed er mer enn bra nok. Blir fort en kort og merkelig samtale, særlig om det ikke er annet å snakke om. Det er helt åpenbart hvor de skal skrive inn store bokstaver, det er det ikke mulig å misforstå.

Vet fra tidligere at han som omtales som "vår mann" har hatt litt merkelige dialoger og sagt ting som "du har ikke gjort noe feil" når det åpenbart har blitt gjort feil og at det er noe han tar opp. Blir nesten som å si at en renholdsarbeider ikke har gjort noe feil om det åpenbart har blitt brukt feil vaskemiddel. "Du har ikke gjort noe feil, men vi ønsker at du skal bruke blablabla".

Dette er en veldig spesiell arbeidsplass, vi må spørre de ansatte om de kan bytte over til annen type arbeid som går under deres arbeidsoppgaver, mens jeg tenker at vi i større grad kan gi instrukser i en hyggelig tone uten å spørre. Vi har til og med fått beskjed om at vi kan friste med ekstra goder for å sikre oss et positivt svar når vi vil ha dem over til en bestemt type arbeid som er veldig likt det de er vant til. De andre lederne virker nesten overrasket når jeg ikke frister med noe ekstra når jeg spør én bestemt ansatt om å utføre et bestemt arbeid. Vedkommende har alltid vært positiv når jeg spør, dette er en person som kan brukes i nødstilfeller og det er registrert i profilen til vedkommende, men jeg tenker nesten at den nødsformuleringen heller handler om at vedkommende ikke er et førstevalg for oss.

Anonymkode: 2f971...b90

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken bransje er dette? Var det en feil som fikk konsekvenser, noe alvorlig de gjorde feil? 

Anonymkode: 8bed9...a43

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvilken bransje er dette? Var det en feil som fikk konsekvenser, noe alvorlig de gjorde feil? 

Anonymkode: 8bed9...a43

Jeg kan dessverre ikke si noe om bransjen og jeg tviler egentlig på at dette skaper nevneverdig med problemer. XXXXX er en type anonymisering. Jeg bruker "dessverre" ikke systemet til den andre avdelingen, jeg har bare sett et skjermbilde som viser at bare første bokstaven er stor. Uvisst hvorfor de ønsker å standardisere dette så nøyaktig.

Uansett rart at en så ørliten detalj som det er svært enkelt å endre på til senere krever en oppringning på Teams.

Kunne bare skrevet "Hei. Vi ser at enkelte av dere har skrevet inn Xxxxx istedenfor XXXXX, så vi vil bare minne om å bruke sistnevnte format :)" 

Skrevet

Men hva er problemet med å bare ringe på teams da? 

Noen tar muntlige beskjeder bedre enn skriftlige. Går raskere også. 

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg gjør noe feil på jobb så kan leder, teamleder eller en kollega ringe meg og gi beskjed. Null stress det :) Mye bedre å få det fortalt over telefon, for da er det lettere å ha en samtale om det og at jeg kan stille spørsmål slik at jeg ikke gjør samme feilen igjen.

De fleste av oss gjør fra tid til annen feil på jobb. Da får vi det fortalt og forklart, med mål om at feilen ikke vedvarer og at vi lærer av den.

Å være konfliktsky og ikke ta opp feil som er gjort er sjelden en god strategi. Verken for bedriften / arbeidsplassen eller den ansatte, eller for kundegruppen man jobber med. 

Anonymkode: d21d2...b11

AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (8 timer siden):

Men hva er problemet med å bare ringe på teams da? 

Noen tar muntlige beskjeder bedre enn skriftlige. Går raskere også. 

Det virker totalt unødvendig, tar lengre tid og gir merarbeid siden samtalen skal registreres.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om jeg gjør noe feil på jobb så kan leder, teamleder eller en kollega ringe meg og gi beskjed. Null stress det :) Mye bedre å få det fortalt over telefon, for da er det lettere å ha en samtale om det og at jeg kan stille spørsmål slik at jeg ikke gjør samme feilen igjen.

De fleste av oss gjør fra tid til annen feil på jobb. Da får vi det fortalt og forklart, med mål om at feilen ikke vedvarer og at vi lærer av den.

Å være konfliktsky og ikke ta opp feil som er gjort er sjelden en god strategi. Verken for bedriften / arbeidsplassen eller den ansatte, eller for kundegruppen man jobber med. 

Anonymkode: d21d2...b11

Vet ikke om du fikk lest hele innlegget. Det er ikke mulig å misforstå dette, det er ikke noe å spørre om.

Hvor stod det noe om å være konfliktsky og ikke ta opp feil? Her var det jaggu mye rart på en gang.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sjef som gir sånne beskjeder muntlig. Flere ganger i uken om forskjellige ting.

unødig.

Anonymkode: 77864...6da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...