Alizee Skrevet 4. november #21 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (På 24.10.2025 den 11.17): Jeg ser en skremmende trend i termingruppen jeg er med i på facebook når det kommer til en økning i vaksineskepsis. Flere og flere velger bort barnevaksinasjonsprogrammet pga redsel for at barnet skal ha ubehag noen dager etterpå, noe som i mitt hode er et helt sinnsykt grunnlag for å ikke vaksinere. Det er bedre med noen dager ubehag enn å risikere lange sykehusinnleggelser og alvorlig sykdom dersom en pådrar seg det vaksinene skal beskytte en i mot. Og når foreldre lufter skepsis til vaksine pga frykt for ubehag er disse antivaxxerne kjappe ut med å dele lenker og videoer til antivaxx informasjon. Jeg har lenge visst at antivaxx kulturen er stor i USA, men at den begynner å vokse seg stor her i landet også var jeg ikke klar over, og dette er som sagt en skremmende trend. Anonymkode: 13fa2...773 Rett og slett uforsvarlig og en skremmende utvikling. 4
AnonymBruker Skrevet 5. november #22 Skrevet 5. november Litt halvveis relatert, men hvorfor er ikke rabiesvaksine standard her i Norge? Greit nok at det ikke er registrert noe rabiessmittete dyr på fastlands Norge, men vi drar da regelmessig på ferie til land hvor det er fare for rabis og likevel er det ikke en anbefalt reisevaksine, og det er jo en ekstremt alvorlig sykdom med 100% dødelighet hvis man ikke er vaksinert innen symptomer kommer. Ja man kan ta vaksinen etter man er blitt bitt av en ape på ferie i Thailand, eller liknende, men hva hvis man blir smittet gjennom et lite sår som man ikke tenker over, og dermed vil man dø en forferdelig død siden man da ikke tenker på å ta noe vaksine innen rimelig tid. Anonymkode: 239a5...197
AnonymBruker Skrevet 5. november #23 Skrevet 5. november sikkerpådet skrev (På 24.10.2025 den 16.22): Og grunnen til at du ikke har fått sykdommer man kan vaksinere seg mot er fordi heldigvis er de fleste fornuftige og tar en for laget. Derfor er vaksinasjonsgraden i Norge høy, og "redder" dere andre. Ja det vet du fakisk ikke, for det finnes ingen kontrollgruppe der ingen noen sinne er vaksinert. Så dette er ren gjetning. Anonymkode: ddc84...ca7 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #24 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja det vet du fakisk ikke, for det finnes ingen kontrollgruppe der ingen noen sinne er vaksinert. Så dette er ren gjetning. Anonymkode: ddc84... Det beste er å la voksne reflekterte folk bestemme over seg selv og egne barn Anonymkode: 9766f...3ad
AnonymBruker Skrevet 5. november #25 Skrevet 5. november Påkrevd skrev (10 minutter siden): Kanskje faren for bivirkninger er for store for et kollektivt vaksineprogram, tatt i betraktning hvor sjeldent det forekommer i våre trakter? Når man står i en situasjon der alternativet er 100% dødelighet er jo valget enkelt, men jeg er ikke veldig opplest på Rabies, så dette er bare synsing fra min side. Som sagt rabis er utbredt i hele Asia, Afrika, Sør-Amerika, og i Øst-Europa. Land mange nordmenn reiser til. Og det er veldig uvanlig å ta rabisvaksine som en reisevaksine for nordmenn på tur til disse områdene. Og hvis man er blitt eksponert uten å vite om det, eller tenke over at man kan ha blitt eksponert så er det for sent når symptomene kommer for da har man fått en 100% dødsdom, og det er en av de verste sykdommene man kan dø av også da det er MYE lidelser før man dør. Anonymkode: 239a5...197
Påkrevd Skrevet 5. november #26 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Som sagt rabis er utbredt i hele Asia, Afrika, Sør-Amerika, og i Øst-Europa. Land mange nordmenn reiser til. Og det er veldig uvanlig å ta rabisvaksine som en reisevaksine for nordmenn på tur til disse områdene. Og hvis man er blitt eksponert uten å vite om det, eller tenke over at man kan ha blitt eksponert så er det for sent når symptomene kommer for da har man fått en 100% dødsdom, og det er en av de verste sykdommene man kan dø av også da det er MYE lidelser før man dør. Anonymkode: 239a5...197 Jo, men man må fortsatt se på nytteverdien av et vaksineprogram her. Så vidt jeg kan se er det ett tilfelle i Norge i 2019 (etter en reise) og sist registrerte innenlandssmitte i 1815. 150-200 nordmenn blir vaksinert etter bitt på reise i året. Veldig få, om noen, av disse har faktisk smitte i kroppen. Om det er en viss fare for alvorlige bivirkninger av en rabiesvaksine, tipper jeg det generelt vil veie tyngre enn de ekstremt sjeldne tilfellene av sykdom som oppstår. 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #27 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (11 timer siden): Litt halvveis relatert, men hvorfor er ikke rabiesvaksine standard her i Norge? Greit nok at det ikke er registrert noe rabiessmittete dyr på fastlands Norge, men vi drar da regelmessig på ferie til land hvor det er fare for rabis og likevel er det ikke en anbefalt reisevaksine, og det er jo en ekstremt alvorlig sykdom med 100% dødelighet hvis man ikke er vaksinert innen symptomer kommer. Ja man kan ta vaksinen etter man er blitt bitt av en ape på ferie i Thailand, eller liknende, men hva hvis man blir smittet gjennom et lite sår som man ikke tenker over, og dermed vil man dø en forferdelig død siden man da ikke tenker på å ta noe vaksine innen rimelig tid. Anonymkode: 239a5...197 Man vaksinerer seg mot rabies før en reiser utenlands. Det var en uvaksinert kvinne som kom tilbake til Norge med rabies for noen år siden. Anonymkode: c6374...c9c
AnonymBruker Skrevet 5. november #28 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man vaksinerer seg mot rabies før en reiser utenlands. Det var en uvaksinert kvinne som kom tilbake til Norge med rabies for noen år siden. Anonymkode: c6374...c9c Nei, man kan gå å ta hvis man blir bitt. Dette har jeg selv gjort i Asia. Anonymkode: ad762...1c0 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #29 Skrevet 5. november Ønsker å høre fra dere som ikke ønsker at barna deres skal ta vaksine. Hvordan tenker dere om HPV-vaksinen? Denne sikrer jo kvinner mot HPV infeksjoner. Som både er en svært vanlig seksuelt overførbar sykdom som kan utvikles til kjønnsvorter. Og er årsaken til 99% av tilfellene av livmorhals-kreft. Fortsatt nei? Anonymkode: 7dd09...2c5 5
AnonymBruker Skrevet 5. november #30 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ønsker å høre fra dere som ikke ønsker at barna deres skal ta vaksine. Hvordan tenker dere om HPV-vaksinen? Denne sikrer jo kvinner mot HPV infeksjoner. Som både er en svært vanlig seksuelt overførbar sykdom som kan utvikles til kjønnsvorter. Og er årsaken til 99% av tilfellene av livmorhals-kreft. Fortsatt nei? Anonymkode: 7dd09...2c5 Fortsatt nei. Lær dem seksuell hygiene. Man ligger ikke rundt. Vaksinen dekker ikke all hpv. En kan bli smittet selv med vaksine. Jo flere seksualpartnere man har så øker faren med 10 % for hver person. Google dette og dere får svar. Tilfører ikke en vaksine som kludrer til hormoner og immunforsvar. Alle medisiner og vaksiner kommer med bivirkninger. Det står i pakningsvedlegget. Gutter må lære seg at de er smittebombene og må slutte å ligge rundt! Anonymkode: a1b6a...fc2 2 2
RamboMcMuffin Skrevet 5. november #31 Skrevet 5. november (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fortsatt nei. Lær dem seksuell hygiene. Man ligger ikke rundt. Vaksinen dekker ikke all hpv. En kan bli smittet selv med vaksine. Jo flere seksualpartnere man har så øker faren med 10 % for hver person. Google dette og dere får svar. Tilfører ikke en vaksine som kludrer til hormoner og immunforsvar. Alle medisiner og vaksiner kommer med bivirkninger. Det står i pakningsvedlegget. Gutter må lære seg at de er smittebombene og må slutte å ligge rundt! Anonymkode: a1b6a...fc2 Nå mistenker jeg at du troller. Om du ikke gjør et, så anbefaler jeg at du "do your own reserarch", som det populært kalles. Men siden jeg mistenker at du ikke har til hensikt å gjøre det fordi du allerede har gjort deg opp en - fullstendig feil - mening, så har jeg gjort det for deg i et fånyttes forsøk på å få deg på bedre tanker: HPV-vaksinen dekker ikke alle 200 HPV-typer. Så påstanden stemmer. Men vaksinen dekker de aller farligste variantene – de som faktisk fører til kreft – og gir derfor beskyttelse opp mot 90% mot livmorhalskreft. Høyt antall partnere øker helt korrekt risikoen for HPV-smitte. Men tallet "10 % økning" pr. partner er en spekulasjon som jeg gjerne skulle sett et studiegrunnlag for. Påstanden er for øvrig helt logisk: desto mer ubeskyttet kjønnslig omgang man har med ulike partnere, desto større er risikoen for å få kjønnssykdommer. Ikke isolert HPV. Men dette har ikke noe med vaksinen i seg selv å gjøre. Når det gjelder hormoner og immunforsvar og at vaksinen "kludrer til" så er det en påstand som ikke støttes av store, internasjonale studier. Vaksinen skal stimulere immunforsvaret, det er slik den virker. Men at den har bivirkninger er helt korrekt. Det har de nok alle medisiner, behandlinger og vaksiner. Men for HPV-vaksinen er disse vanligvis milde og kortvarige. Så er jo spørsmålet om man skal la dette veie tyngre en risikoen for å sitte igjen med en seksuelt overførbar sykdom og potensielt kreft på lengre sikt. Og til sist - det var jo voldsomt så moraliserende man skulle være. "Gutter er smittebomber og må slutte å ligge rundt". Tror ikke jentene nødvendigvis er så mye mer prektige. Begge kjønn er jo smittebærere, og HPV er en veldig vanlig infeksjon som nesten alle får. Å vaksinere begge kjønn er det beste tiltaket vi har for å stoppe kreftutviklingen i fremtiden. Anbefaler at du leser litt påFHI sin side om vaksine mot HPV (humant papillomavirus). Og så tar jeg gjerne imot tilsvarende dokumentasjon fra pålitelige kilder for de påstandene som du legger frem her. Endret 5. november av RamboMcMuffin 3 3
AnonymBruker Skrevet 5. november #32 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man vaksinerer seg mot rabies før en reiser utenlands. Det var en uvaksinert kvinne som kom tilbake til Norge med rabies for noen år siden. Anonymkode: c6374...c9c En kan heldigvis vaksinere seg, om en blir bitt av et dyr eller mistenker mulig smitte. Når det gjaldt den aktuelle saken du nevner, mener jeg å huske at hun hadde funnet en hjemløs valp? Tror det var på Filippinene. Hun hadde tatt den med seg, til der hun oppholdt seg. Denne valpen hadde « leke bitt» henne og hun fikk ingen åpenbare sår. Jeg hadde valgt å vaksinere meg om jeg skulle oppholdt meg blant lokalbefolkningen og landsbyer på utsatte steder, men trolig ikke på en hotell ferie. Der en ikke utsetter seg på samme måten. Men hadde jeg vært i tvil eller skulle oppholdt meg rundt apekatter hadde jeg definitivt vaksinert meg. Skummel sykdom. Anonymkode: 9c598...b0f 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #33 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette viser at du ikke forstår hvordan prosessen er, ved utvikling av en ny vaksine . Selvfølgelig er den utprøvd med en kontrollgruppe, som ikke vaksineres. Enhver vaksine har vært ny engang. Før det var vaksiner, døde det mange barn hvert år, av sykdommer , som folk knapt rammes av i dag. Og mange lever med skader den dag, i dag. Mange sykdommer er nærmest utryddet grunnet vaksiner. Tror en del ikke ser på historien, da de tar et standpunkt. Tar en meslinger er det lett å se på før og etter vaksinering startet. Tidligere døde de flere barn årlig, samt mange fikk varig hjerneskade eller blindhet. Det lever også folk i dag, men varige skader etter polio. Så vil sikkert noen påstå at folk i dag har bedre helse. Og det er sant, men det betyr ikke at de er beskyttet mot hverken død eller hjernehinnebetennelse ved smitte av meslinger. Det rammer vilkårlig. Det er bare å se til USA. Der det er flere barn som er dødd, grunnet oppvekst av anti- wax miljøer. For hvert barn som dør, er det flere barn med varige skader. Grunnet foreldrenes egoisme. Folk må slutte å lytte til ekstreme stemmer, som bryter med åpenbare evidens i vitenskapen. Det typiske forsvare er at vi andre er sauer, som ikke tenker selv. Jeg tenker at de som går i flokk, er disse som låser seg til helt forskrudde sannheter og nekter å lese fagfellevurderte studier eller se på vitenskapen. Mange blir totalt hjernevasket og oppsøker kun kilder, som bekrefter deres konspiratoriske tankesett. . Anonymkode: 9c598...b0f Jeg snakker om en kontrollgruppe som aldri har fått en vaksine, det finnes ikke. Så vi aner ikke hvordan det hadde gått uten en eneste vaksine i befolkningen, og det er noe du ikke kan krangle på uansett hvor langt du skriver. Og det du sier om meslinger stemmer ikke, dødeligehten stupte før vaksinen ble innført. Det var mye som skjedde i årene før og under da vaksinene kom, som handlet om generell helsehjelp og ærnæring. Derfor ser man et dramatisk fall i dødelighet før de innførte de aller fleste vaksinene. Også skarlagensfeber stupte, selv om det aldri ble innført noen vaksine. Men linker jeg til dette blir det vel ryddet som "skadelige helseråd", så det gidder jeg ikke. Om man orker å faktisk lete opp informasjon kan man finne det selv. Anonymkode: ddc84...ca7 1
mommyaka Skrevet 5. november #34 Skrevet 5. november RamboMcMuffin skrev (1 time siden): Nå mistenker jeg at du troller. Om du ikke gjør et, så anbefaler jeg at du "do your own reserarch", som det populært kalles. Men siden jeg mistenker at du ikke har til hensikt å gjøre det fordi du allerede har gjort deg opp en - fullstendig feil - mening, så har jeg gjort det for deg i et fånyttes forsøk på å få deg på bedre tanker: HPV-vaksinen dekker ikke alle 200 HPV-typer. Så påstanden stemmer. Men vaksinen dekker de aller farligste variantene – de som faktisk fører til kreft – og gir derfor beskyttelse opp mot 90% mot livmorhalskreft. Høyt antall partnere øker helt korrekt risikoen for HPV-smitte. Men tallet "10 % økning" pr. partner er en spekulasjon som jeg gjerne skulle sett et studiegrunnlag for. Påstanden er for øvrig helt logisk: desto mer ubeskyttet kjønnslig omgang man har med ulike partnere, desto større er risikoen for å få kjønnssykdommer. Ikke isolert HPV. Men dette har ikke noe med vaksinen i seg selv å gjøre. Når det gjelder hormoner og immunforsvar og at vaksinen "kludrer til" så er det en påstand som ikke støttes av store, internasjonale studier. Vaksinen skal stimulere immunforsvaret, det er slik den virker. Men at den har bivirkninger er helt korrekt. Det har de nok alle medisiner, behandlinger og vaksiner. Men for HPV-vaksinen er disse vanligvis milde og kortvarige. Så er jo spørsmålet om man skal la dette veie tyngre en risikoen for å sitte igjen med en seksuelt overførbar sykdom og potensielt kreft på lengre sikt. Og til sist - det var jo voldsomt så moraliserende man skulle være. "Gutter er smittebomber og må slutte å ligge rundt". Tror ikke jentene nødvendigvis er så mye mer prektige. Begge kjønn er jo smittebærere, og HPV er en veldig vanlig infeksjon som nesten alle får. Å vaksinere begge kjønn er det beste tiltaket vi har for å stoppe kreftutviklingen i fremtiden. Anbefaler at du leser litt påFHI sin side om vaksine mot HPV (humant papillomavirus). Og så tar jeg gjerne imot tilsvarende dokumentasjon fra pålitelige kilder for de påstandene som du legger frem her. De som er imot slike vaksiner hadde nok sakt nei til vaksiner som kunne reddet de for å få brystkreft/ prostatakreft også...for de vil "klusset" med kroppen 2
AnonymBruker Skrevet 5. november #35 Skrevet 5. november mommyaka skrev (18 minutter siden): De som er imot slike vaksiner hadde nok sakt nei til vaksiner som kunne reddet de for å få brystkreft/ prostatakreft også...for de vil "klusset" med kroppen Eneste HPV-kreftformen som har minket er livmorhalskreft, mens resten fortsatt øker. Man screener jo også for livmorhalskreft, så det tas på stadie 0 hos mange. Så det er ikke sånn at de ikke kan få det heller, om de er vaksinert. Og hvor mye reduksjon skyldes vaksinen, og hvor mye skyldes screening? Anonymkode: ddc84...ca7 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #36 Skrevet 5. november mommyaka skrev (30 minutter siden): De som er imot slike vaksiner hadde nok sakt nei til vaksiner som kunne reddet de for å få brystkreft/ prostatakreft også...for de vil "klusset" med kroppen Men ville de ha takket nei til kreftbehandling? Der sender man stråling of/eller sprøyter kjemikalier inn i kroppen som DEFINITIVT klusser med den. Er jo en grunn til at det blir kalt "cellegift"... Anonymkode: 7dd09...2c5 5
Hedda-78 Skrevet 5. november #37 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg snakker om en kontrollgruppe som aldri har fått en vaksine, det finnes ikke. Så vi aner ikke hvordan det hadde gått uten en eneste vaksine i befolkningen, og det er noe du ikke kan krangle på uansett hvor langt du skriver. Anonymkode: ddc84...ca7 Du mener at det var lav dødelighet før vaksiner ble oppfunnet? Du tenker at vaksiner ble oppfunnet bare for gøy, for det var egentlig ikke bruk for dem? 6
AnonymBruker Skrevet 5. november #38 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Eneste HPV-kreftformen som har minket er livmorhalskreft, mens resten fortsatt øker. Man screener jo også for livmorhalskreft, så det tas på stadie 0 hos mange. Så det er ikke sånn at de ikke kan få det heller, om de er vaksinert. Og hvor mye reduksjon skyldes vaksinen, og hvor mye skyldes screening? Anonymkode: ddc84...ca7 https://www.healthtalk.no/kreft/38-811-nye-krefttilfeller-i-2024-markant-nedgang-i-livmorhalskreft/198848 svarer ganske konkret på siste spørsmålet ditt. Anonymkode: 7dd09...2c5 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. november #39 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg snakker om en kontrollgruppe som aldri har fått en vaksine, det finnes ikke. Så vi aner ikke hvordan det hadde gått uten en eneste vaksine i befolkningen, og det er noe du ikke kan krangle på uansett hvor langt du skriver. Og det du sier om meslinger stemmer ikke, dødeligehten stupte før vaksinen ble innført. Det var mye som skjedde i årene før og under da vaksinene kom, som handlet om generell helsehjelp og ærnæring. Derfor ser man et dramatisk fall i dødelighet før de innførte de aller fleste vaksinene. Også skarlagensfeber stupte, selv om det aldri ble innført noen vaksine. Men linker jeg til dette blir det vel ryddet som "skadelige helseråd", så det gidder jeg ikke. Om man orker å faktisk lete opp informasjon kan man finne det selv. Anonymkode: ddc84...ca7 Så hvorfor tror du meslinger blusser opp i miljøer, der vaksine skepsisen vokser? At barnedødelighet er kraftig redusert, etter vaksinene kom er vitenskapelig bevist. Hvorfor kverulerer på dette? «Mellom fem og ti barn døde av sykdommen hvert år i Norge i årene før vaksinen mot meslinger kom i 1969. Årlig ble det registrert 20 000-30 000 tilfeller av meslinger og 20-30 av disse barna fikk alvorlig hjernebetennelse. Siste registrerte dødsfall var i 1989.» «Hjernebetennelse var en fryktet ettersykdom, som rammet omlag 375 barn de siste 15 årene før vaksinen kom.» https://www.forskning.no/forebyggende-helse-vaksiner/fem-til-ti-barn-dode-av-meslinger-hvert-ar/510598 Anonymkode: 9c598...b0f 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. november #40 Skrevet 5. november RamboMcMuffin skrev (2 timer siden): Nå mistenker jeg at du troller. Om du ikke gjør et, så anbefaler jeg at du "do your own reserarch", som det populært kalles. Men siden jeg mistenker at du ikke har til hensikt å gjøre det fordi du allerede har gjort deg opp en - fullstendig feil - mening, så har jeg gjort det for deg i et fånyttes forsøk på å få deg på bedre tanker: HPV-vaksinen dekker ikke alle 200 HPV-typer. Så påstanden stemmer. Men vaksinen dekker de aller farligste variantene – de som faktisk fører til kreft – og gir derfor beskyttelse opp mot 90% mot livmorhalskreft. Høyt antall partnere øker helt korrekt risikoen for HPV-smitte. Men tallet "10 % økning" pr. partner er en spekulasjon som jeg gjerne skulle sett et studiegrunnlag for. Påstanden er for øvrig helt logisk: desto mer ubeskyttet kjønnslig omgang man har med ulike partnere, desto større er risikoen for å få kjønnssykdommer. Ikke isolert HPV. Men dette har ikke noe med vaksinen i seg selv å gjøre. Når det gjelder hormoner og immunforsvar og at vaksinen "kludrer til" så er det en påstand som ikke støttes av store, internasjonale studier. Vaksinen skal stimulere immunforsvaret, det er slik den virker. Men at den har bivirkninger er helt korrekt. Det har de nok alle medisiner, behandlinger og vaksiner. Men for HPV-vaksinen er disse vanligvis milde og kortvarige. Så er jo spørsmålet om man skal la dette veie tyngre en risikoen for å sitte igjen med en seksuelt overførbar sykdom og potensielt kreft på lengre sikt. Og til sist - det var jo voldsomt så moraliserende man skulle være. "Gutter er smittebomber og må slutte å ligge rundt". Tror ikke jentene nødvendigvis er så mye mer prektige. Begge kjønn er jo smittebærere, og HPV er en veldig vanlig infeksjon som nesten alle får. Å vaksinere begge kjønn er det beste tiltaket vi har for å stoppe kreftutviklingen i fremtiden. Anbefaler at du leser litt påFHI sin side om vaksine mot HPV (humant papillomavirus). Og så tar jeg gjerne imot tilsvarende dokumentasjon fra pålitelige kilder for de påstandene som du legger frem her. Igjen lær begge kjønn seksuell hygiene. 10 % øker stemmer. Kopierer inn søket: AI-oversikt +4 Smitterisikoen for HPV er omtrent 10 % for hver nye partner, da viruset er svært vanlig og overføres seksuelt . Omtrent 70-80 % av alle seksuelt aktive menn og kvinner vil bli smittet med HPV en eller flere ganger i løpet av livet. Selv med én partner kan man bli smittet hvis partneren har hatt andre partnere tidligere. Anonymkode: a1b6a...fc2
Fremhevede innlegg