AnonymBruker Skrevet 5. november #41 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Igjen lær begge kjønn seksuell hygiene. 10 % øker stemmer. Kopierer inn søket: AI-oversikt +4 Smitterisikoen for HPV er omtrent 10 % for hver nye partner, da viruset er svært vanlig og overføres seksuelt . Omtrent 70-80 % av alle seksuelt aktive menn og kvinner vil bli smittet med HPV en eller flere ganger i løpet av livet. Selv med én partner kan man bli smittet hvis partneren har hatt andre partnere tidligere. Anonymkode: a1b6a...fc2 Lenkene sine funker ikke for meg. Legg noen ordentlige kilder om du skal henvise til faktagrubnlsg. Ikke noe AI-skvalder. At smitterisiko er10% betyr ikke en økning på 10% pr. partner. Der betyr at det er STATISTISK sannsynlig at du er smittet etter ubeskyttet sex med 10 partnere. I teorien. Ikke nødvendigvis i praksis. Så selv om sannsynligheten for smitte øker, øker ikke smitterisiko. Den er fortsatt 10%. Basal sannsynlighetsberegning. Men at det er en svært smittsom sykdom, med høy prevalens hos seksuelt aktive OG er knyttet til flere kreftformer der vaksine har vist betydelig effekt, er jo grunn nok til å ta vaksinen. Så her presenterer du argumenter FOR HPV-vaksine, selv om du nok mener å argumentere MOT vaksinering. Anonymkode: 7dd09...2c5 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. november #42 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så hvorfor tror du meslinger blusser opp i miljøer, der vaksine skepsisen vokser? At barnedødelighet er kraftig redusert, etter vaksinene kom er vitenskapelig bevist. Hvorfor kverulerer på dette? «Mellom fem og ti barn døde av sykdommen hvert år i Norge i årene før vaksinen mot meslinger kom i 1969. Årlig ble det registrert 20 000-30 000 tilfeller av meslinger og 20-30 av disse barna fikk alvorlig hjernebetennelse. Siste registrerte dødsfall var i 1989.» «Hjernebetennelse var en fryktet ettersykdom, som rammet omlag 375 barn de siste 15 årene før vaksinen kom.» https://www.forskning.no/forebyggende-helse-vaksiner/fem-til-ti-barn-dode-av-meslinger-hvert-ar/510598 Anonymkode: 9c598...b0f Men du finner ikke noen oversikt over hvor mange barn som døde hvert år frem til vaksinen, gjør du vel? For det viser nemlig en ekstremt dramatisk reduksjon før vaksinen, men det er informasjon du ikke finner på FHI. Jeg har også vanskelig for å finne det nå, men det finnes. Syns du ikke det er interessant at FHI ikke gir en slik nøyaktig oversikt? Anonymkode: ddc84...ca7
AnonymBruker Skrevet 5. november #43 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men du finner ikke noen oversikt over hvor mange barn som døde hvert år frem til vaksinen, gjør du vel? For det viser nemlig en ekstremt dramatisk reduksjon før vaksinen, men det er informasjon du ikke finner på FHI. Jeg har også vanskelig for å finne det nå, men det finnes. Syns du ikke det er interessant at FHI ikke gir en slik nøyaktig oversikt? Anonymkode: ddc84...ca7 Meslingvaksinen ble innført i det norske barnevaksinasjonsprogralmet i 1969. FHI startet ikke med systematisk innsamling av epidemiologisk data gjennom MSIS før på 1970-tallet. Før det var rapporteringen av smittsomme sykdommer ikke koordinert på nasjonalt nivå, det var forskjellige rapporteringspraksis fra primærlege og sykehus og meslinger var så hyppig hos små barn at den var "vanlig" og ikke sett på som noe man burde rapporterte. I tillegg smittet meslinger til dels i epidemier, slik at smittetall kunne varierte voldsomt fra år til år. Smitteforsker estimerer 10.000-20.000 smittetilfelle per år i etterkrigspeeioden. I 1975 var det 1821 tilfeller av mealingssmitte, og i 1990 var det 58. I samme tidsperiode økte vaksinedekningen i barnevaksinasjonsprogrammer. Både Our World in Data https://ourworldindata.org/measles-vaccines-save-lives og oppsummeringsstudie i The Lancet fra 2024 https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(24)00850-X/fulltext støtter opp om dette. Så tenker både norsk trend fra FHI og internasjonale kilder er tydelig til fordel for den effekten vaksinen har hatt, der det blant annet er estimert at vaksinen har reddetn90 millioner menneskeliv. - primært barn - siden den ble utviklet i 1963. Så svaret på spørsmålet "Syns du ikke det er interessant at FHI ikke gir en slik nøyaktig oversikt?" er i min bok NEI. Det er helt logisk. Og så MÅ man ikke lete etter mistenkeligheter på høylys dag, heller. Der er mye mer matnyttig å bruke engasjementet sitt på. Anonymkode: 7dd09...2c5 3
AnonymBruker Skrevet 5. november #44 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Meslingvaksinen ble innført i det norske barnevaksinasjonsprogralmet i 1969. FHI startet ikke med systematisk innsamling av epidemiologisk data gjennom MSIS før på 1970-tallet. Før det var rapporteringen av smittsomme sykdommer ikke koordinert på nasjonalt nivå, det var forskjellige rapporteringspraksis fra primærlege og sykehus og meslinger var så hyppig hos små barn at den var "vanlig" og ikke sett på som noe man burde rapporterte. I tillegg smittet meslinger til dels i epidemier, slik at smittetall kunne varierte voldsomt fra år til år. Smitteforsker estimerer 10.000-20.000 smittetilfelle per år i etterkrigspeeioden. I 1975 var det 1821 tilfeller av mealingssmitte, og i 1990 var det 58. I samme tidsperiode økte vaksinedekningen i barnevaksinasjonsprogrammer. Både Our World in Data https://ourworldindata.org/measles-vaccines-save-lives og oppsummeringsstudie i The Lancet fra 2024 https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(24)00850-X/fulltext støtter opp om dette. Så tenker både norsk trend fra FHI og internasjonale kilder er tydelig til fordel for den effekten vaksinen har hatt, der det blant annet er estimert at vaksinen har reddetn90 millioner menneskeliv. - primært barn - siden den ble utviklet i 1963. Så svaret på spørsmålet "Syns du ikke det er interessant at FHI ikke gir en slik nøyaktig oversikt?" er i min bok NEI. Det er helt logisk. Og så MÅ man ikke lete etter mistenkeligheter på høylys dag, heller. Der er mye mer matnyttig å bruke engasjementet sitt på. Anonymkode: 7dd09...2c5 Dødsårsaker ble registrert. Anonymkode: ddc84...ca7
Perine Skrevet 5. november #45 Skrevet 5. november Det er mye som går nå, og influensaen er visst tidligere i år. Tok 2 vaksiner i dag, og er nummen i begge armene. Folk på min alder har nå fått 7 koronavaksiner siden start ved å følge anbefalingene.
senior Skrevet 5. november #46 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (På 24.10.2025 den 11.25): Jeg er 38 år og har aldri blit vaksinert 🙂 Er aldri syk heller. Anonymkode: b1d97...d65 Men du nyter godt av at andre har blitt vaksinert, slik at mange av våre farligste smittsomme sykdommer har blitt så godt som utryddet i Norge. Jeg tilhører generasjonen som for eksempel opplevde jevnaldrende og venner som fikk poliomyelitt. Jeg håper du har vaksinert barna dine, hvis du har noen. 4 2
mamanodrama Skrevet 5. november #47 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (På 24.10.2025 den 11.25): Jeg er 38 år og har aldri blit vaksinert 🙂 Er aldri syk heller. Anonymkode: b1d97...d65 Flokkimmunitet. Hørt om det? 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. november #48 Skrevet 6. november Nå er du bare vrang i viljen. Hva mener du med dette da? AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men du finner ikke noen oversikt over hvor mange barn som døde hvert år frem til vaksinen, gjør du vel? For det viser nemlig en ekstremt dramatisk reduksjon før vaksinen, men det er informasjon du ikke finner på FHI. Jeg har også vanskelig for å finne det nå, men det finnes. Syns du ikke det er interessant at FHI ikke gir en slik nøyaktig oversikt? Anonymkode: ddc84...ca7 Jeg tolker det som et forsøk på å "skape" tvil og grunnlag for en konspirasjonsteori. Noe på linje med "Å NEI, FHI HOLDER TILBAKE DATA FRA OSS! DET ER DEEP STATE, NEW WORLD ORDER, POPULATION CONTROL.", osv. Men om jeg tolker dette feil, så gi meg en konsis forklaring på hva du mente. For øvrig så FANT jeg dataene tilgjengelig i norsk, offentlige register. Og det er ingen DRAMATISK reduksjon i antall døde. Og den reduksjonen som er - fra 18 til 5 - i årene før vaksinen kan forklares med utviklingen av det norske, industrialiserte velferdssamfunnet. I land med dårlig folkehelse og mangelfulle eller ikke-etablerte vaksinasjonsprogrammer er historien dog en annen. For eksempel Den demokratiske republikken Kongo, der meslinger fortsatt er en livstruende sykdom med høy barnedødelighet. Ved et større utbrudd av meslinger i 2019-2021 ble det rapportert om dødeligheten (Case Fatality Rate – CFR) på mellom 1,7% og 2,7%. Dødeligheten i Norge og andre høyinntektsland er til sammenligning under 0,03%. Så der har du en dokumentert og reell enorm forskjell. Som igjen har sammenheng med folkehelse OG vaksinetilbud. Kan også nevnes at i DR Kongo er ca. 90% av meslingdødsfallene blant barn under fem år, Og i de hardest rammede og mest underernærte lokalsamfunnene har humanitære organisasjoner rapportert at CFR kan stige til så mye som 4% til 10%. Med det som bakteppe synes jeg det er direkte forkastelig at det sitter folk å troller på nettet og akker seg over hvor forferdelig skummelt det er med vaksiner. Spesielt en vaksine som er en moderne suksesshistorie med over 60 år med klinisk erfaring og internasjonale studier i ryggen som som dokumenterer effekt og minimal risiko for bivirkninger. Anonymkode: 7dd09...2c5 3 2
AnonymBruker Skrevet 6. november #49 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (På 5.11.2025 den 13.13): Nei, man kan gå å ta hvis man blir bitt. Dette har jeg selv gjort i Asia. Anonymkode: ad762...1c0 Ikke sikkert en kommer til lege før det er for seint. Hvorfor ikke gjøre det før du reiser? Anonymkode: c6374...c9c
Gregarious Skrevet 6. november #50 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du ser ingen forskjell på å gi et medikament til alle, rubbel og bit, før de har en gang blitt syke, og det å gi målrettet behandling for en sykdom som har oppstått? Alle medikamenter har bivirkninger, så jeg unngår det jeg kan unngå og tar ingen unødige risikoer. Anonymkode: ddc84...ca7 Så er det dette med kildekritikk, altså å reflektere over hvem som står bak det man konsumerer av «informasjon». Som denne videoen, laget av et alternativt helseselskap med kjente profiler fra samme miljø, der målet er å selge deg mirakelproduktene sine. Dette er mye av de samme folkene som tidligere hevdet at ivermektin gjorde deg helt immun mot COVID-19. Det finnes selvfølgelig bivirkninger, men det må forskning dokumentere, og det må vurderes opp mot de positive effektene. Du ser dessverre ikke en video med alle som lever i dag takket være vaksinen, og kanskje like viktig, alle dem som unngikk kroniske helseplager fordi de slapp alvorlig COVID-19 sykdom. Selv om yngre personer sjelden dør av viruset, viser forskning tydelig at alvorlig sykdom, som forekommer langt oftere, kan gjøre betydelig skade på kroppen. Det samme så man etter spanskesyken, da mange utviklet varige hjerte og karskader etter infeksjonen. 3
AnonymBruker Skrevet 6. november #51 Skrevet 6. november Gregarious skrev (45 minutter siden): AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ekspander Så er det dette med kildekritikk, altså å reflektere over hvem som står bak det man konsumerer av «informasjon». Som denne videoen, laget av et alternativt helseselskap med kjente profiler fra samme miljø, der målet er å selge deg mirakelproduktene sine. Dette er mye av de samme folkene som tidligere hevdet at ivermektin gjorde deg helt immun mot COVID-19. Nei. Dette er privatmennesker som forteller sine historier. HVOR de forteller sine historier er uvesentlig. Jeg er uenig med Hemali i så og si alle kostrådene deres. Men det betyr jo ikke at disse enkeltmenneskene sine historier er tull. Men selvsagt er det mye mer behagelig å bare ignorerer dem og kalle det "kildekritikk", enn å faktsisk vurdere at det kan finnes slike alvorlige bivirkninger av covidvaksinene. Anonymkode: ddc84...ca7
Gregarious Skrevet 6. november #52 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei. Dette er privatmennesker som forteller sine historier. HVOR de forteller sine historier er uvesentlig. Jeg er uenig med Hemali i så og si alle kostrådene deres. Men det betyr jo ikke at disse enkeltmenneskene sine historier er tull. Men selvsagt er det mye mer behagelig å bare ignorerer dem og kalle det "kildekritikk", enn å faktsisk vurdere at det kan finnes slike alvorlige bivirkninger av covidvaksinene. Anonymkode: ddc84...ca7 Dette handler ikke om å gi mennesker en plass til å fortelle sin historie, men om å spinne et narrativ. Det er helt avgjørende å forstå konteksten og ha en nyansert fremstilling når målet er å diskreditere noe av det mest livreddende menneskeheten har utviklet gjennom sin historie. Jeg kunne laget en slik fremstilling om nesten alle medisiner og behandlinger som finnes, for nesten alt har bivirkninger, også sjeldne og alvorlige. Men poenget er ikke at noe har bivirkninger, det handler om nytten opp mot kostnaden. Når folk ser slike videoer, tenker mange dessverre at de unngår en potensiell helseskade ved å droppe vaksinen, men de glemmer den langt større risikoen de utsetter seg for. Bruk av bilbelte kan også føre til skader og ribbeinsbrudd, men vi aksepterer det fordi fordelene er uendelig mye større. 2
veronica<3 Skrevet 22. november #53 Skrevet 22. november Tråden stenges etter gjentatte ryddinger. veronica<3, mod.
Fremhevede innlegg