GĂ„ til innhold

Antivaxxere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser en skremmende trend i termingruppen jeg er med i pÄ facebook nÄr det kommer til en Þkning i vaksineskepsis. Flere og flere velger bort barnevaksinasjonsprogrammet pga redsel for at barnet skal ha ubehag noen dager etterpÄ, noe som i mitt hode er et helt sinnsykt grunnlag for Ä ikke vaksinere. Det er bedre med noen dager ubehag enn Ä risikere lange sykehusinnleggelser og alvorlig sykdom dersom en pÄdrar seg det vaksinene skal beskytte en i mot. Og nÄr foreldre lufter skepsis til vaksine pga frykt for ubehag er disse antivaxxerne kjappe ut med Ä dele lenker og videoer til antivaxx informasjon. Jeg har lenge visst at antivaxx kulturen er stor i USA, men at den begynner Ä vokse seg stor her i landet ogsÄ var jeg ikke klar over, og dette er som sagt en skremmende trend. 

Anonymkode: 13fa2...773

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skummelt...nÄr bÄde polio, meslinger og andre sykdommer kommer tilbake for at folk ikke tar vaksinen er ille.

Dessverre tror forsatt slike folk at 15 mnd vaksine gir autisme 

• Liker 25
  • Nyttig 5
Skrevet

Å velge bort barnevaksinasjonsprogrammet er helt galskap. Folk blir dummere og dummere. Man skulle tro det var omvendt, nĂ„ som informasjon er sĂ„ lett tilgjengelig og alle har en skjerm i lommen. Dessverre er det ikke fagkunnskap folk fĂ„r rett i ansiktet dĂžgnet rundt, men den siste influenser-trenden. Kritisk tenkning er fremdeles mangelvare hos mange og det er veldig lett Ă„ bli pĂ„virket. Det vil fĂ„ tragiske konsekvenser nĂ„r enkelte mĂ„ se barn skades eller dĂž av disse sykdommene fĂžr de tror det er farlig.

Anonymkode: 4a801...607

• Liker 21
  • Nyttig 18
Skrevet

Jeg Þnsker at vi er mer Äpne for folks fÞlelser. Jeg lurer sterkt pÄ at arrogansen fra leger er en av grunnene til at vaksinemotstandere har dukket opp. La meg gi dere noen eksempler.

• Jeg hadde to barn, der ene er tidlig fĂždt og andre er ikke. Ja, vaksiner er dosert for "et gjennomsnitlig" barn, sĂ„ det barnet som var tidlig fĂždt, har alltid reagert mye mer pĂ„ vaksniner, med feber, og dĂ„rlig sĂžvn, dĂ„rlig mage, osv. Dette er helt reelt at folk opplever, man trenger ikke Ă„ avvise det. Kunne man kanskje vurdert vekt pĂ„ spebarn, ift til nĂ„r skulle vaksinen tas? Joda, man kunne det. 
  • Det er en del som ble skadet av svinneinfluensa-vaksine i Norge. Det er flere (er det 4?) relativt unge kvinner som dĂžde av Covidvaksine i Norge. Vi vet at vaksiner kan skade, det er vel ingen vits Ă„ benekte det?
  • Vi vet at vaksiner ikke forĂ„rsaker autisme. Men foreldre til barn med autisme, en etter en forteller om tilbakefall. Barn som kunne snakke, slutter Ă„ snakke, barn som sĂžkte kontakt, ble lukket i seg selv. Men i altfor, altfor mange Ă„r, fĂžlte de foreldre seg avvist av leger, da leger sa at autismen er medfĂždt, arvelig og sĂ„nn er det. NĂ„ kommer jo folk frem MED VIDEOER av barn som kunne snakke, som sluttet, det er vanskelig Ă„ nekte nĂ„. Og, nĂ„ er forskningsmiljĂž pĂ„ glid, virker det som, nĂ„ forskes det veldig mye pĂ„ miljĂžpĂ„virkning rundt autisme, og mekanismer som gjĂžr at noen barn fĂ„r tilbakefall i utviklingen. Men denne opprinnelige motstanden fra helsesektoren, aroganse, nekte Ă„ hĂžre pĂ„ foreldre, jeg tror det er det som forĂ„rsaket sĂ„ mye skeptisism tilbake til leger, medisin, vaksiner. Det er derfor antivaxxere oppsto, de oppsto ikke ut av ingenting.
  • Det er en endring rundt vaksinebruk, generelt, dere vet det? Ja, vi skal fortsatt bruke vaksiner der det gir Ă„penbare fordeler, men ukritisk bruk av vaksiner, bare for Ă„ vaksinere seg mot alt, er nĂ„ "ut".  Det er ogsĂ„ blitt Ă„penbart at det er unge og friske som tĂ„ler vaksiner best - de som altsĂ„ trenger de minst - gamle, eller syke, eller gravide, de tĂ„ler jo ikke vaksiner nĂždvendigvis like bra. Og nĂ„r jeg sier "tĂ„ler ikke like bra", sĂ„ mener jeg jo at vi vet nĂ„ at noen grupper vil fĂ„ mer skade enn nyte av vaksiner, altsĂ„ folk dĂžr av vaksinen nĂ„r det er ikke sikkert de ville engang fĂ„tt influensa.. Dette kommer til Ă„ forbedre seg kraftig i nĂŠrmeste tid, for nĂ„ forsker vi sĂ„ mye pĂ„ det, men, vi kan jo ogsĂ„ takke vaksinemotstandere for det. De nektet Ă„ akseptere situasjonen som det var. 

Men for Ă„ ikke gi for mye kred til alle. Noen er bare dumme. Å Bruke webside med navn vof.no som en pĂ„litelig kilde om vaksiner, er for dumt. Jeg kan lage min egen webside mjau.no hvor jeg kan skrive absolutt hva som helst, men du burde kanskje heller hĂžrt pĂ„ Helsedirektoratet. 

Anonymkode: a8b0e...861

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er ogsÄ blitt Äpenbart at det er unge og friske som tÄler vaksiner best - de som altsÄ trenger de minst - gamle, eller syke, eller gravide, de tÄler jo ikke vaksiner nÞdvendigvis like bra. Og nÄr jeg sier "tÄler ikke like bra", sÄ mener jeg jo at vi vet nÄ at noen grupper vil fÄ mer skade enn nyte av vaksiner, altsÄ folk dÞr av vaksinen nÄr det er ikke sikkert de ville engang fÄtt influensa.

Anonymkode: a8b0e...861

Det er derfor vi trenger flokkimmunitet, dette er ikke nytt og har vÊrt anerkjent i Ärevis. 

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

HÞrt om flokkinnunitet? Du kan takke den. 

Anonymkode: 3a298...1ad

Takk, takk, takk. Jeg har en bekjent med ekstremt nedsatt immunforsvar, og som dessverre er allergisk mot de fleste vaksinene. Eneste grunnen til at han beveger seg ut er flokkimmuniteten. Og han er skremt over vaksineskepsisen. Da han er livredd for Ä mÞte pÄ og bli smittet av en antivakser som ikke engang vet hen har en infeksjon. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

TrÄden er ryddet for helseskadelige rÄd og anbefalinger, samt innlegg tilknyttet dette. 

veronica<3, mod. 

Skrevet

Men, ja... Jeg blir skremt. Jeg ble skremt under Korona. Jeg blir enda mer skremt nÄ. Vi fÄr influensavaksinen pÄ jobb. Jeg synes det er en rask forsikring for Ä redusere smitterisikoen i samfunnet, sÄ tar selvfÞlgelig vaksinen selv om jeg har null behov for den selv. Men der, selv blant oppegÄende akademikere, nÄr vaksinen er gratis, og det tar 30 sekunder av din tid, sÄ var det mange som "ikke tar vaksiner", "ikke orker vÊre smÄsyk i morgen", "fÄr sÄ vondt i armen".... 

Anonymkode: 942e0...4f8

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Vaksiner er ogsÄ frivillig. SÄ man kan skrike sÄ hÞyt man vil om hva andre gjÞr men til syvende og sist sÄ er det opp til hver enkelt. Tror heller ikke man fÄr pÄvirket vaksine motstandere ett fnugg uansett hva du sier. 

Anonymkode: 59c55...fcb

• Liker 2
Skrevet

Kjenner flere som har bÄde blitt skadd for livet av vaksiner, og som har vÊrt syke opp mot et Är pga vaksine.

Jeg tar vaksiner, og vaksinerer mine barn etter anbefalingene.

Samtidig er vaksinering 100% ens eget valg. Det er INGEN som har noe som helst ansvar for Ä vaksinere seg pga av andre. 

Vaksiner er selvfÞlgelig ikke uten risiko, og denne risikoen er kjent. Vaksinering gjÞr man i de tilfellene nytten overstiger ulempene. F.eks er nytten ved Ä vaksinere friske voksne mot covid mindre enn ulempene, derfor frarÄdes dette.

Jeg har stor respekt for de som velger Ä stÄ stÞtt i sine egne valg.

Anonymkode: 992f1...594

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

TrÄden er ryddet for brukerangrep og avsporing.

veronica<3, mod. 

Skrevet

Det er skremmende Ä se pÄ hvordan en del mennesker velger Ä hente kunnskap og informasjon i fra. Det florerer av falsk informasjon, rundt vaksiner. Vi sÄ det ogsÄ fÞr corona viruset, at det i enkelte miljÞer, ble tatt avstand fra vaksinering av barn.  Og etter covid har denne trangen til Ä bevege seg vekk fra anbefalte vaksiner bare vokst. Og i takt med dette har desinformasjon pÄ nettet bare Þkt. 

Hvem som helst, uten noen som helst kompetanse, kan hevde hva som helst. Som oftest ser en at vaksinemotstandere ikke klarer Ă„ vise til vitenskapelige argumenter og tyr til  at jeg har hĂžrt
 eller jeg kjenner flere

Jeg har selv vÊrt inne Ä lest pÄ enkelte steder, som er i mot vaksiner. Og for meg er det helt uforstÄelig at folk tror pÄ det de her leser. Det har ingen troverdighet og null forankring i evidens. 

Ser en pÄ meslinger er dette en svÊrt alvorlig og smittsom barnesykdom. I sjeldne tilfeller ser en dÞdsfall. Noe det har vÊrt flere tilfeller av i USA etter at skepsisen til vaksinering har vokst frem i visse miljÞer. Meslinger  kan  ogsÄ gi alvorlige komplikasjoner, som varig hjerneskade og blindhet. At noen tar sjansen pÄ Ä ikke vaksinere barna sine er for meg ubegripelig. Noen henger seg opp at at enkelte kan fÄ bivirkninger. Bivirkninger oppstÄr ved et hvert legemiddel og enhver vaksine. Men det er noe med Ä forstÄ nytteverdien. 

Det er ogsÄ utrolig mange pÄstander rundt covid vaksinene. Det er skremmende at sÄ mange ser ut til Ä bite pÄ. Ser en pÄ fagfellevurdert studier, ser  en at vaksinene ikke bare beskytter mot alvorlig sykdom og dÞd i akuttfasen, men at den ogsÄ gir beskyttelse mot  hjerte- og kar relaterte sykdommer og dÞd, opptil tre Är,  etter vaksinering. Og noe beskyttelse mot long covid. Og nÄ nylig at den ogsÄ gir Þkt overlevelse hos visse kreftpasienter. 

Hvordan en best mĂžter denne desinformasjonen er ikke lett Ă„ begripe.

Anonymkode: 9c598...b0f

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Memorangen skrev (PĂ„ 2.11.2025 den 10.29):

Om du tenker at vaksiner "klusser til immunforsvaret" har du egentlig ikke peiling pÄ hva en vaksine er. 

Hjelpes... selvfÞlgelig pÄvirker vaksiner immunforsvaret. Her viser jo du at ikke vet hva vaksine er.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (PĂ„ 1.11.2025 den 11.48):

Jeg vet om flere som har valgt Ä ikke vaksinere barna sine og de barna ligger over gjennomsnittet i helse, veldig godt immunforsvar, og mye annet. Hvis du setter deg inn i forskning rundt vaksiner sÄ Þker vaksiner bÄde autisme og adhd ganske mye sammenlignet med uvaksinerte. Det er ogsÄ mye dritt i vaksiner som mange ikke Þnsker Ä gi sine barn. Jeg tror de som tar vaksiner blindt(inkludert meg selv) ikke setter seg inn i noe hva vaksiner gjÞr med smÄ barnekroppen eller hva det egentlig inneholder. Corona vaksinen var ett godt eksempel pÄ saueflokk.

Har du sjekket innholds fortegnelse pÄ barne vaksinene? Jeg skjÞnner godt andre er skeptiske.

NÄr det er sagt sÄ er det skummelt om alle slutter Ä vaksinere barna sine, da vil det selvfÞlgelig mest sannsynlig blusse opp mye. Uvaksinerte barn blir ogsÄ ikke syke fordi andre vaksinerer barna sine, sÄ skulle alle sluttet kunne det blitt skummelt. Jeg selv har vaksinert mine barn men jeg har ikke gjort det uten en tvilende tanke men likevel ikke turt Ä gjÞre noe annet. Dette var dog fÞr corona, etter det har jeg satt meg mye mer inn i forskning og innhold i vaksiner. Vaksiner har ogsÄ enormt mange bivirkninger for barn og ingen kan garantere deg at ditt barn ikke fÄr det. 

Anonymkode: 59c55...fcb

For noe piss. Du er latterlig lettpÄvirkelig av influensere uten helsefaglig bakgrunn.

Anonymkode: b34dc...99a

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hjelpes... selvfÞlgelig pÄvirker vaksiner immunforsvaret. Her viser jo du at ikke vet hva vaksine er.

Du blÞffer jo bare, da. Pussig Ä gjÞre nÄr alle kan lese innleggene selv.

Vedkommende sa at det ikke stemmer at det «klusser til» immunforsvaret. Det du pÄstÄr at du argumenterer mot er en pÄstand om at det «ikke pÄvirker» immunforsvaret, altsÄ noe ingen har pÄstÄtt. 

SÄ nei, vedkommende viser ikke at hun ikke vet hva vaksine er. Du, derimot, lyver jo. 

Anonymkode: 807c9...8b5

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du blÞffer jo bare, da. Pussig Ä gjÞre nÄr alle kan lese innleggene selv.

Vedkommende sa at det ikke stemmer at det «klusser til» immunforsvaret. Det du pÄstÄr at du argumenterer mot er en pÄstand om at det «ikke pÄvirker» immunforsvaret, altsÄ noe ingen har pÄstÄtt. 

SÄ nei, vedkommende viser ikke at hun ikke vet hva vaksine er. Du, derimot, lyver jo. 

Nei.

Å klusse til noe pĂ„virker det jo. 

Om det er positivt eller negativt Ä pÄvirke noe utover opprinnelig funksjon har jo bare med subjektiv tolkning Ä gjÞre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nÄ):

Nei.

Om det er positivt eller negativt Ä pÄvirke noe utover opprinnelig funksjon har jo bare med subjektiv tolkning Ä gjÞre.

Du kan fossro sÄ mye du vil, det er nÄ mest pinlig.

Ingen nekter for at vaksiner pÄvirker immunforsvaret. At det klusser til immunforsvaret, hvilket er negativt, er en helt annen pÄstand. Det var pÄstanden om at det «klusser til» den du siterte protesterte pÄ, ikke en pÄstand om at vaksiner pÄvirker immunforsvaret. Det er jo alle enige om.

Du lÞy, og det stÄr svart pÄ hvitt for enhver som klikker seg bakover i trÄden. Det er greit nok det, selv om det er uredelig og viser bÄde svak debatteknikk og oppdragelse, men da har du nÄ ikke sÊrlig troverdighet etterpÄ. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

PÄvirke er ikke det samme som Ä "klusse til". Her viser jo du at du ikke vet forskjell pÄ ord. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei.

Hvordan tenker du ellers at en vaksine skal kunne virke uten at den pĂ„virker immunsystemet? Der ligger jo selve kjernen i vaksineringen. Dette betyr ikke at den "klusser" til noe. Å fĂ„ en virussykdom kan derimot i mange tilfeller "klusse til" immunforsvaret. Meslinger er et eksempel. Den kan faktisk Ăždelegge det allerede ervervede immunforsvaret og gjĂžre deg mer mottagelig for andre sykdommer. Dette skjer kun med sykdommen og ikke med vaksinen. Man ser lignende ting med mange andre sykdommer. Mange sykdommer var helt ukjente for mennesker fĂžr vi begynte med husdyr. SĂ„ pĂ„ en mĂ„te er det vi selv som har pĂ„fĂžrt oss disse sykdommene. Hvorfor skal ikke vi kunne beskytte oss mot dem? Jeg sier dette for jeg fĂ„r en fĂžlelse av at du tenker at sykdommer er naturlig og vaksiner er unaturlig, og at det naturlige er bra og det unaturlige ikke er bra. 

https://www.gavi.org/vaccineswork/measles-isnt-just-dangerous-it-may-erase-your-immune-system

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

TrÄden er ryddet for ryktespredning og helseskadelige rÄd og anbefalinger.

veronica<3, mod. 

Gjest
Dette emnet er lÄst for flere svar.
  • Opprett ny...