AnonymBruker Skrevet 24. oktober #1 Skrevet 24. oktober Jeg ser en skremmende trend i termingruppen jeg er med i på facebook når det kommer til en økning i vaksineskepsis. Flere og flere velger bort barnevaksinasjonsprogrammet pga redsel for at barnet skal ha ubehag noen dager etterpå, noe som i mitt hode er et helt sinnsykt grunnlag for å ikke vaksinere. Det er bedre med noen dager ubehag enn å risikere lange sykehusinnleggelser og alvorlig sykdom dersom en pådrar seg det vaksinene skal beskytte en i mot. Og når foreldre lufter skepsis til vaksine pga frykt for ubehag er disse antivaxxerne kjappe ut med å dele lenker og videoer til antivaxx informasjon. Jeg har lenge visst at antivaxx kulturen er stor i USA, men at den begynner å vokse seg stor her i landet også var jeg ikke klar over, og dette er som sagt en skremmende trend. Anonymkode: 13fa2...773 18 3 10
mommyaka Skrevet 24. oktober #2 Skrevet 24. oktober Skummelt...når både polio, meslinger og andre sykdommer kommer tilbake for at folk ikke tar vaksinen er ille. Dessverre tror forsatt slike folk at 15 mnd vaksine gir autisme 25 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #3 Skrevet 24. oktober Å velge bort barnevaksinasjonsprogrammet er helt galskap. Folk blir dummere og dummere. Man skulle tro det var omvendt, nå som informasjon er så lett tilgjengelig og alle har en skjerm i lommen. Dessverre er det ikke fagkunnskap folk får rett i ansiktet døgnet rundt, men den siste influenser-trenden. Kritisk tenkning er fremdeles mangelvare hos mange og det er veldig lett å bli påvirket. Det vil få tragiske konsekvenser når enkelte må se barn skades eller dø av disse sykdommene før de tror det er farlig. Anonymkode: 4a801...607 22 18
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #4 Skrevet 24. oktober Jeg ønsker at vi er mer åpne for folks følelser. Jeg lurer sterkt på at arrogansen fra leger er en av grunnene til at vaksinemotstandere har dukket opp. La meg gi dere noen eksempler. Jeg hadde to barn, der ene er tidlig født og andre er ikke. Ja, vaksiner er dosert for "et gjennomsnitlig" barn, så det barnet som var tidlig født, har alltid reagert mye mer på vaksniner, med feber, og dårlig søvn, dårlig mage, osv. Dette er helt reelt at folk opplever, man trenger ikke å avvise det. Kunne man kanskje vurdert vekt på spebarn, ift til når skulle vaksinen tas? Joda, man kunne det. Det er en del som ble skadet av svinneinfluensa-vaksine i Norge. Det er flere (er det 4?) relativt unge kvinner som døde av Covidvaksine i Norge. Vi vet at vaksiner kan skade, det er vel ingen vits å benekte det? Vi vet at vaksiner ikke forårsaker autisme. Men foreldre til barn med autisme, en etter en forteller om tilbakefall. Barn som kunne snakke, slutter å snakke, barn som søkte kontakt, ble lukket i seg selv. Men i altfor, altfor mange år, følte de foreldre seg avvist av leger, da leger sa at autismen er medfødt, arvelig og sånn er det. Nå kommer jo folk frem MED VIDEOER av barn som kunne snakke, som sluttet, det er vanskelig å nekte nå. Og, nå er forskningsmiljø på glid, virker det som, nå forskes det veldig mye på miljøpåvirkning rundt autisme, og mekanismer som gjør at noen barn får tilbakefall i utviklingen. Men denne opprinnelige motstanden fra helsesektoren, aroganse, nekte å høre på foreldre, jeg tror det er det som forårsaket så mye skeptisism tilbake til leger, medisin, vaksiner. Det er derfor antivaxxere oppsto, de oppsto ikke ut av ingenting. Det er en endring rundt vaksinebruk, generelt, dere vet det? Ja, vi skal fortsatt bruke vaksiner der det gir åpenbare fordeler, men ukritisk bruk av vaksiner, bare for å vaksinere seg mot alt, er nå "ut". Det er også blitt åpenbart at det er unge og friske som tåler vaksiner best - de som altså trenger de minst - gamle, eller syke, eller gravide, de tåler jo ikke vaksiner nødvendigvis like bra. Og når jeg sier "tåler ikke like bra", så mener jeg jo at vi vet nå at noen grupper vil få mer skade enn nyte av vaksiner, altså folk dør av vaksinen når det er ikke sikkert de ville engang fått influensa.. Dette kommer til å forbedre seg kraftig i nærmeste tid, for nå forsker vi så mye på det, men, vi kan jo også takke vaksinemotstandere for det. De nektet å akseptere situasjonen som det var. Men for å ikke gi for mye kred til alle. Noen er bare dumme. Å Bruke webside med navn vof.no som en pålitelig kilde om vaksiner, er for dumt. Jeg kan lage min egen webside mjau.no hvor jeg kan skrive absolutt hva som helst, men du burde kanskje heller hørt på Helsedirektoratet. Anonymkode: a8b0e...861 8 1 2
Kristin70 Skrevet 24. oktober #5 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er også blitt åpenbart at det er unge og friske som tåler vaksiner best - de som altså trenger de minst - gamle, eller syke, eller gravide, de tåler jo ikke vaksiner nødvendigvis like bra. Og når jeg sier "tåler ikke like bra", så mener jeg jo at vi vet nå at noen grupper vil få mer skade enn nyte av vaksiner, altså folk dør av vaksinen når det er ikke sikkert de ville engang fått influensa. Anonymkode: a8b0e...861 Det er derfor vi trenger flokkimmunitet, dette er ikke nytt og har vært anerkjent i årevis. 15
endo Skrevet 24. oktober #6 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hørt om flokkinnunitet? Du kan takke den. Anonymkode: 3a298...1ad Takk, takk, takk. Jeg har en bekjent med ekstremt nedsatt immunforsvar, og som dessverre er allergisk mot de fleste vaksinene. Eneste grunnen til at han beveger seg ut er flokkimmuniteten. Og han er skremt over vaksineskepsisen. Da han er livredd for å møte på og bli smittet av en antivakser som ikke engang vet hen har en infeksjon. 15 1 4
veronica<3 Skrevet 1. november #7 Skrevet 1. november Tråden er ryddet for helseskadelige råd og anbefalinger, samt innlegg tilknyttet dette. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 1. november #8 Skrevet 1. november Men, ja... Jeg blir skremt. Jeg ble skremt under Korona. Jeg blir enda mer skremt nå. Vi får influensavaksinen på jobb. Jeg synes det er en rask forsikring for å redusere smitterisikoen i samfunnet, så tar selvfølgelig vaksinen selv om jeg har null behov for den selv. Men der, selv blant oppegående akademikere, når vaksinen er gratis, og det tar 30 sekunder av din tid, så var det mange som "ikke tar vaksiner", "ikke orker være småsyk i morgen", "får så vondt i armen".... Anonymkode: 942e0...4f8 8 2
AnonymBruker Skrevet 1. november #9 Skrevet 1. november Vaksiner er også frivillig. Så man kan skrike så høyt man vil om hva andre gjør men til syvende og sist så er det opp til hver enkelt. Tror heller ikke man får påvirket vaksine motstandere ett fnugg uansett hva du sier. Anonymkode: 59c55...fcb 3
AnonymBruker Skrevet 1. november #10 Skrevet 1. november Kjenner flere som har både blitt skadd for livet av vaksiner, og som har vært syke opp mot et år pga vaksine. Jeg tar vaksiner, og vaksinerer mine barn etter anbefalingene. Samtidig er vaksinering 100% ens eget valg. Det er INGEN som har noe som helst ansvar for å vaksinere seg pga av andre. Vaksiner er selvfølgelig ikke uten risiko, og denne risikoen er kjent. Vaksinering gjør man i de tilfellene nytten overstiger ulempene. F.eks er nytten ved å vaksinere friske voksne mot covid mindre enn ulempene, derfor frarådes dette. Jeg har stor respekt for de som velger å stå støtt i sine egne valg. Anonymkode: 992f1...594 3 4
veronica<3 Skrevet 2. november #11 Skrevet 2. november Tråden er ryddet for brukerangrep og avsporing. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 3. november #12 Skrevet 3. november Det er skremmende å se på hvordan en del mennesker velger å hente kunnskap og informasjon i fra. Det florerer av falsk informasjon, rundt vaksiner. Vi så det også før corona viruset, at det i enkelte miljøer, ble tatt avstand fra vaksinering av barn. Og etter covid har denne trangen til å bevege seg vekk fra anbefalte vaksiner bare vokst. Og i takt med dette har desinformasjon på nettet bare økt. Hvem som helst, uten noen som helst kompetanse, kan hevde hva som helst. Som oftest ser en at vaksinemotstandere ikke klarer å vise til vitenskapelige argumenter og tyr til at jeg har hørt… eller jeg kjenner flere… Jeg har selv vært inne å lest på enkelte steder, som er i mot vaksiner. Og for meg er det helt uforståelig at folk tror på det de her leser. Det har ingen troverdighet og null forankring i evidens. Ser en på meslinger er dette en svært alvorlig og smittsom barnesykdom. I sjeldne tilfeller ser en dødsfall. Noe det har vært flere tilfeller av i USA etter at skepsisen til vaksinering har vokst frem i visse miljøer. Meslinger kan også gi alvorlige komplikasjoner, som varig hjerneskade og blindhet. At noen tar sjansen på å ikke vaksinere barna sine er for meg ubegripelig. Noen henger seg opp at at enkelte kan få bivirkninger. Bivirkninger oppstår ved et hvert legemiddel og enhver vaksine. Men det er noe med å forstå nytteverdien. Det er også utrolig mange påstander rundt covid vaksinene. Det er skremmende at så mange ser ut til å bite på. Ser en på fagfellevurdert studier, ser en at vaksinene ikke bare beskytter mot alvorlig sykdom og død i akuttfasen, men at den også gir beskyttelse mot hjerte- og kar relaterte sykdommer og død, opptil tre år, etter vaksinering. Og noe beskyttelse mot long covid. Og nå nylig at den også gir økt overlevelse hos visse kreftpasienter. Hvordan en best møter denne desinformasjonen er ikke lett å begripe. Anonymkode: 9c598...b0f 8 4
AnonymBruker Skrevet 3. november #13 Skrevet 3. november Memorangen skrev (På 2.11.2025 den 10.29): Om du tenker at vaksiner "klusser til immunforsvaret" har du egentlig ikke peiling på hva en vaksine er. Hjelpes... selvfølgelig påvirker vaksiner immunforsvaret. Her viser jo du at ikke vet hva vaksine er. Anonymkode: 992f1...594 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. november #14 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 11.48): Jeg vet om flere som har valgt å ikke vaksinere barna sine og de barna ligger over gjennomsnittet i helse, veldig godt immunforsvar, og mye annet. Hvis du setter deg inn i forskning rundt vaksiner så øker vaksiner både autisme og adhd ganske mye sammenlignet med uvaksinerte. Det er også mye dritt i vaksiner som mange ikke ønsker å gi sine barn. Jeg tror de som tar vaksiner blindt(inkludert meg selv) ikke setter seg inn i noe hva vaksiner gjør med små barnekroppen eller hva det egentlig inneholder. Corona vaksinen var ett godt eksempel på saueflokk. Har du sjekket innholds fortegnelse på barne vaksinene? Jeg skjønner godt andre er skeptiske. Når det er sagt så er det skummelt om alle slutter å vaksinere barna sine, da vil det selvfølgelig mest sannsynlig blusse opp mye. Uvaksinerte barn blir også ikke syke fordi andre vaksinerer barna sine, så skulle alle sluttet kunne det blitt skummelt. Jeg selv har vaksinert mine barn men jeg har ikke gjort det uten en tvilende tanke men likevel ikke turt å gjøre noe annet. Dette var dog før corona, etter det har jeg satt meg mye mer inn i forskning og innhold i vaksiner. Vaksiner har også enormt mange bivirkninger for barn og ingen kan garantere deg at ditt barn ikke får det. Anonymkode: 59c55...fcb For noe piss. Du er latterlig lettpåvirkelig av influensere uten helsefaglig bakgrunn. Anonymkode: b34dc...99a 6 5
AnonymBruker Skrevet 3. november #15 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hjelpes... selvfølgelig påvirker vaksiner immunforsvaret. Her viser jo du at ikke vet hva vaksine er. Anonymkode: 992f1...594 Du bløffer jo bare, da. Pussig å gjøre når alle kan lese innleggene selv. Vedkommende sa at det ikke stemmer at det «klusser til» immunforsvaret. Det du påstår at du argumenterer mot er en påstand om at det «ikke påvirker» immunforsvaret, altså noe ingen har påstått. Så nei, vedkommende viser ikke at hun ikke vet hva vaksine er. Du, derimot, lyver jo. Anonymkode: 807c9...8b5 9
AnonymBruker Skrevet 3. november #16 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du bløffer jo bare, da. Pussig å gjøre når alle kan lese innleggene selv. Vedkommende sa at det ikke stemmer at det «klusser til» immunforsvaret. Det du påstår at du argumenterer mot er en påstand om at det «ikke påvirker» immunforsvaret, altså noe ingen har påstått. Så nei, vedkommende viser ikke at hun ikke vet hva vaksine er. Du, derimot, lyver jo. Anonymkode: 807c9...8b5 Nei. Å klusse til noe påvirker det jo. Om det er positivt eller negativt å påvirke noe utover opprinnelig funksjon har jo bare med subjektiv tolkning å gjøre. Anonymkode: 992f1...594
AnonymBruker Skrevet 3. november #17 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Å klusse til noe påvirker det jo. Om det er positivt eller negativt å påvirke noe utover opprinnelig funksjon har jo bare med subjektiv tolkning å gjøre. Anonymkode: 992f1...594 Du kan fossro så mye du vil, det er nå mest pinlig. Ingen nekter for at vaksiner påvirker immunforsvaret. At det klusser til immunforsvaret, hvilket er negativt, er en helt annen påstand. Det var påstanden om at det «klusser til» den du siterte protesterte på, ikke en påstand om at vaksiner påvirker immunforsvaret. Det er jo alle enige om. Du løy, og det står svart på hvitt for enhver som klikker seg bakover i tråden. Det er greit nok det, selv om det er uredelig og viser både svak debatteknikk og oppdragelse, men da har du nå ikke særlig troverdighet etterpå. Anonymkode: 807c9...8b5 7 3
Memorangen Skrevet 3. november #18 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hjelpes... selvfølgelig påvirker vaksiner immunforsvaret. Her viser jo du at ikke vet hva vaksine er. Anonymkode: 992f1...594 Påvirke er ikke det samme som å "klusse til". Her viser jo du at du ikke vet forskjell på ord. 2 3
Memorangen Skrevet 3. november #19 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei. Å klusse til noe påvirker det jo. Om det er positivt eller negativt å påvirke noe utover opprinnelig funksjon har jo bare med subjektiv tolkning å gjøre. Anonymkode: 992f1...594 Hvordan tenker du ellers at en vaksine skal kunne virke uten at den påvirker immunsystemet? Der ligger jo selve kjernen i vaksineringen. Dette betyr ikke at den "klusser" til noe. Å få en virussykdom kan derimot i mange tilfeller "klusse til" immunforsvaret. Meslinger er et eksempel. Den kan faktisk ødelegge det allerede ervervede immunforsvaret og gjøre deg mer mottagelig for andre sykdommer. Dette skjer kun med sykdommen og ikke med vaksinen. Man ser lignende ting med mange andre sykdommer. Mange sykdommer var helt ukjente for mennesker før vi begynte med husdyr. Så på en måte er det vi selv som har påført oss disse sykdommene. Hvorfor skal ikke vi kunne beskytte oss mot dem? Jeg sier dette for jeg får en følelse av at du tenker at sykdommer er naturlig og vaksiner er unaturlig, og at det naturlige er bra og det unaturlige ikke er bra. https://www.gavi.org/vaccineswork/measles-isnt-just-dangerous-it-may-erase-your-immune-system 2 5
veronica<3 Skrevet 4. november #20 Skrevet 4. november Tråden er ryddet for ryktespredning og helseskadelige råd og anbefalinger. veronica<3, mod.
Fremhevede innlegg