AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:08 #1 Skrevet fredag kl. 08:08 Av så mange ting de kan gjøre , så har det opp igjennom alle år vært, Volleyball og finsk kanonball på omtrent alle gymtimer, barneskole,ungdomskole og vgs. Hvorfor?Gymlærerne har vel en utdannelse til å bruke andre ting? Trene styrke med kroppen, bruke apparater(der de har det), dans, stafett og annet? Nesten alle barna er misfornøyd.. En del kan ikke ha der pga div. Hvorfor er gym så ensformig? Samme med mat og helse på ungdomskolen her. Mat/bakst skal lages hjemme og bilder og tekst.. På skolen er det enten en råtten fruktsalat(dårlig frukt), noe bønnelinsegreier som ingen spiser eller andre rare ting. Lærerne passer heller ikke på at mat er gjennomstekt. Flere elever har gitt beskjed noen ganger no, da de har fått matforgiftning(rå kylling og kjøttdeig...). Enkeltr elever kan ingenting, driter i alt av hygiene og lytte til andre,læreren kan ingeting og følger ikke meg og hjelper ikke. Resten av gruppen blir trekt i karakter pga en dårlig medelev.. For å ikke snakke om matte, der de får beskjed om å spørre om de trenger hjelp,så spør de me får enten ikke hjelp(mannlig lærer henger hos en jente eller to), eller trekker de i karakter siden de ikke kan det... Masse prøver der de ikke har lært noe for det er ikke tid til det og en lærer som ikke kan lære de skikkelig. Hopper bare videre. Mange gir beskjed men hjelper ikke. De har ikke tid til mer. For ett system.. Så ungdom som virkelig prøver å gjør det bra i alle fag får da ræva i noen få pga inkompente lærere.. Er det rart noen utaggerer.. Anonymkode: 6c57a...954 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:09 #2 Skrevet fredag kl. 08:09 Ble rot i overskriften da siden klikket. Ballspill var selvsagt i sammenheng med gym for de som lurte på det. Mat og helse og matte skulle komme sist! Anonymkode: 6c57a...954
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:17 #3 Skrevet fredag kl. 08:17 Her har de hvertfall styrketrening i gym (på ungdomsskolen). Så det varierer nok fra skole til skole. (et lite tips er å skrive med avsnitt. Da blir det enklere å leser hva du skriver. Det ble så mye rot og punktum, at jeg ikke gadd å lese). Anonymkode: 463d0...ec0 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:18 #4 Skrevet fredag kl. 08:18 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ble rot i overskriften da siden klikket. Ballspill var selvsagt i sammenheng med gym for de som lurte på det. Mat og helse og matte skulle komme sist! Anonymkode: 6c57a...954 Syns både overskriften og HI ble rotete. Fikk 0 ut av det. Anonymkode: a7b0d...157 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:24 #5 Skrevet fredag kl. 08:24 TS, jeg tror dessverre det er din skole. Våre bake på skolen hver eneste Mat og helse, det er alltid boller, pizza, kanelsnurrere, hver eneste gang det er en middagsret + dessert. Det er fordi de har kjøkkenfasiliteter for det. Det er mye ballspill hos oss men det er fordi gymsalen er gammel, og de har ikke utstyr inne for styrketrening, eller turn. Men, vi har også fått en aktivitetspark ute, og de tar mest mulig gym der, så lenge det lar seg gjøre - for der er det klarteapparater, pumptrack osv. Gymsalen skal pusses opp neste etter bibliotekk hos oss. Jeg tror dessverre det du klager på, er at du bor en en kommunne med dårlig råd, eventuelt sogner til en skole som ikke er prioritert for oppussing. Anonymkode: 1d431...b9a 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:25 #6 Skrevet fredag kl. 08:25 Snakk heller med skolen enn oss. Jeg er enig i det med gymmen, så mye fokus rundt ballspill, det finnes da SÅ mye annet gøy. De kan ihvertfall bytte på litt. Ikke alle liker eller har ballfølelse. Ett lite tips til; hvis du vil få litt engasjement rundt temaet ditt er det lurt å bruke litt tid på rettskriving, avsnitt, riktig komma og punktum bruk. Anonymkode: 23114...ae8
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:53 #7 Skrevet fredag kl. 08:53 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Av så mange ting de kan gjøre , så har det opp igjennom alle år vært, Volleyball og finsk kanonball på omtrent alle gymtimer, barneskole,ungdomskole og vgs. Hvorfor?Gymlærerne har vel en utdannelse til å bruke andre ting? Trene styrke med kroppen, bruke apparater(der de har det), dans, stafett og annet? Nesten alle barna er misfornøyd.. En del kan ikke ha der pga div. Hvorfor er gym så ensformig? Samme med mat og helse på ungdomskolen her. Mat/bakst skal lages hjemme og bilder og tekst.. På skolen er det enten en råtten fruktsalat(dårlig frukt), noe bønnelinsegreier som ingen spiser eller andre rare ting. Lærerne passer heller ikke på at mat er gjennomstekt. Flere elever har gitt beskjed noen ganger no, da de har fått matforgiftning(rå kylling og kjøttdeig...). Enkeltr elever kan ingenting, driter i alt av hygiene og lytte til andre,læreren kan ingeting og følger ikke meg og hjelper ikke. Resten av gruppen blir trekt i karakter pga en dårlig medelev.. For å ikke snakke om matte, der de får beskjed om å spørre om de trenger hjelp,så spør de me får enten ikke hjelp(mannlig lærer henger hos en jente eller to), eller trekker de i karakter siden de ikke kan det... Masse prøver der de ikke har lært noe for det er ikke tid til det og en lærer som ikke kan lære de skikkelig. Hopper bare videre. Mange gir beskjed men hjelper ikke. De har ikke tid til mer. For ett system.. Så ungdom som virkelig prøver å gjør det bra i alle fag får da ræva i noen få pga inkompente lærere.. Er det rart noen utaggerer.. Anonymkode: 6c57a...954 Høres ut som et lokalt problem. Jeg har gått på 6 barneskoler, 1 ungdomsskole og 1 videregående skole. Aldri opplevd den ensformigheten du beskriver. Anonymkode: 82a58...d6c 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:10 #8 Skrevet fredag kl. 09:10 På gutten så gikk det på barneskolen mye fotball, håndball, kanonball og løping. Ungdomskolen: dans, løping, styrke, frisbee golf, klatring, skytting, ballspill, ski, gå turer, sykkel turer, roing. Videregående lærer opptatt av ungdommen skulle se at å bevege seg var gøy så der fikk de være med å bestemme, ble en del volleyball, danse swing og Line danc, turer i skogen rundt skolen Jenta: barneskolen fotball og håndball, ungdommen skolen så og si som guttungen. Videregående ble de årene ho hatten gym. Læreren drev på så elever kastet opp i gymmen, presset så enkelte skaddey seg. Var så ille at fastlegen vurderte å søke om fritak. De måtte løfte vekter mer en det kroppen til eleven egentlig burde gjort i forhold til trening, mye løping hard løping, lærer stod å slo pisk i bakken hvis de ikke løp fort nok. Når ledelsen fikk klager sa de: ja vi vet de er harde mot elevene ,men må unnskylde de har ikke pedagogisk utdanninge på gym, de er selv vært topp idrettsøvere så de vet jo hva de driver med Anonymkode: be5c2...129
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:36 #9 Skrevet fredag kl. 09:36 Mye ballspill for det kan aktivere mange og innebærer element av konkurranse som veldig mange barn responderer bra på. Skal sies at mine barn har gått på samme barneskole, men ulike ungdomsskoler. På ene ungdomsskolen hadde de nok utstyr til at de kunne ha styrketreningen, på den andre kun hall kommunen delte med fylkeskommunen ig begrenset hva som kan gjøres som involverer mange elever. Ikke noe gress ute, ikke noe friidrettsbane og hadde de skidag boikottet folk. Min yngste går toppidrett vgs så kan ikke sammenlikne med andre, men på eldstes vgs har de periodeopplegg hvor de kan velge opplegg ut fra 2-3 ulike alternativ. Sønnen har valgt ting som kajakk, alpint, cageball, løping, padel og mye mer. Så tilbake til gym i min tid. På ungdomsskolen fikk vi i 3/4 av gymtimene (alltid dobbeltime) velge mellom 4 aktiviteter hvorav 3 var ballspill og en var egenaktivitet og her kunne man velge litt styrke/løping osv. Fikk litt mindre feedback av lærerne. De som drev ballspill ble ettwrhvert ganske gode i det. Jeg ble så god av det at jeg begynte med det på fritiden etter ungdomsskolen og fortsatte til jeg ble skadet mens jeg studerte. Jeg drev et par andre ballidretter som sommer/vinteridretter også så ball var naturlig for meg. Pp vgs var vi 1/3 av tiden i svømnehallen (alternativt styrketrening) Resten gikk vi gjennom alle ballidretter, turn, friidrett, orientering. Skal sies at det å bruke apparater krever mye preptid før og etter så det må vurderes hva læreren har tid til. Anonymkode: 10cb4...d64
SPOCA Skrevet fredag kl. 09:50 #10 Skrevet fredag kl. 09:50 Som lærer på en skole, kjenner jeg ikke spesielt godt igjen dette, men det er klart at det er forskjellig fra skole til skole. På vår skole opplever i hvert fall jeg stor variasjon både i gym, mat og helse, matematikk osv.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:00 #11 Skrevet fredag kl. 10:00 Her var det mye. De kjører mye ballspill i gym fordi de fleste liker det. Jeg hater ballspill og fikk ikke til å slå ballen fordi jeg synes det er dritvondt men folk liker sånt av en eller annen grunn. Du må kreve gjennomstekt mat. Ellers kan man ikke forvente ingredienser av kvalitet, de må spare penger. Teori som elevene ikke forstår, må dere jobbe med hjemme. Ikke alle lærere er flinke til å lære fra seg. Anonymkode: db61b...109
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:02 #12 Skrevet fredag kl. 10:02 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): På gutten så gikk det på barneskolen mye fotball, håndball, kanonball og løping. Ungdomskolen: dans, løping, styrke, frisbee golf, klatring, skytting, ballspill, ski, gå turer, sykkel turer, roing. Videregående lærer opptatt av ungdommen skulle se at å bevege seg var gøy så der fikk de være med å bestemme, ble en del volleyball, danse swing og Line danc, turer i skogen rundt skolen Jenta: barneskolen fotball og håndball, ungdommen skolen så og si som guttungen. Videregående ble de årene ho hatten gym. Læreren drev på så elever kastet opp i gymmen, presset så enkelte skaddey seg. Var så ille at fastlegen vurderte å søke om fritak. De måtte løfte vekter mer en det kroppen til eleven egentlig burde gjort i forhold til trening, mye løping hard løping, lærer stod å slo pisk i bakken hvis de ikke løp fort nok. Når ledelsen fikk klager sa de: ja vi vet de er harde mot elevene ,men må unnskylde de har ikke pedagogisk utdanninge på gym, de er selv vært topp idrettsøvere så de vet jo hva de driver med Anonymkode: be5c2...129 De skal lære å presse seg. Flere spydde etter 12minuttstesten her, tror det er vanlig. Jeg syntes det var topp å slippe en dag med ball. Anonymkode: db61b...109
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:09 #13 Skrevet fredag kl. 10:09 Vi hadde for det meste bare fotball / håndball / basket / volleyball, da jeg vokste opp også. Men når det er såpass mange skoleår med gym, så kan det være temmelig vanskelig for lærerne å faktisk finne på ett eller annet NYTT hele tiden også. Anonymkode: d31a3...8ff 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:59 #14 Skrevet fredag kl. 10:59 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Her var det mye. De kjører mye ballspill i gym fordi de fleste liker det. Jeg hater ballspill og fikk ikke til å slå ballen fordi jeg synes det er dritvondt men folk liker sånt av en eller annen grunn. Du må kreve gjennomstekt mat. Ellers kan man ikke forvente ingredienser av kvalitet, de må spare penger. Teori som elevene ikke forstår, må dere jobbe med hjemme. Ikke alle lærere er flinke til å lære fra seg. Anonymkode: db61b...109 Teori som barna ikke forstår er de som tar utdannelse som skal undervise de og lære de. Ikke vi foreldre hver eneste uke! Når ting gjøres på,en helt annen måte enn når vi var ung. Så mange år har vi googlet og funnet ut av alt og lært de. Men hvorfor i huleste trenger du lærer da? Hva er vitsen med en utdannelse de ikke kan bruke? Lekser og ting hjemme er repetisjon. 45min time med forklaring en gang og så hoppe videre hver time til noe nytt før de lærer er søren ikke ok! Anonymkode: 6c57a...954
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:49 #15 Skrevet fredag kl. 11:49 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Teori som barna ikke forstår er de som tar utdannelse som skal undervise de og lære de. Ikke vi foreldre hver eneste uke! Når ting gjøres på,en helt annen måte enn når vi var ung. Så mange år har vi googlet og funnet ut av alt og lært de. Men hvorfor i huleste trenger du lærer da? Hva er vitsen med en utdannelse de ikke kan bruke? Lekser og ting hjemme er repetisjon. 45min time med forklaring en gang og så hoppe videre hver time til noe nytt før de lærer er søren ikke ok! Anonymkode: 6c57a...954 Noen lærer selv ikke med masse timer med lærere og da må foreldre hjelpe til, all undervisning kan ikke alltid basere seg på den som forstår minst, da rekker lærerne aldri gjennom alt de skal lære ut etter kompetansemålene Anonymkode: 10cb4...d64 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:56 #16 Skrevet fredag kl. 12:56 Skal det vel mye til for å bli matforgiftet av rå kylling og kjøttdeig. Aldri opplevd på mine 38 år. Har selv jobbet på skolekjøkken med barn som har null evner på kjøkkenet. Har spist alt de har laget. Heldigvis kunne de en del når de var ferdig. Det er en stund siden nå. At barn ikke kan grunnleggende hygiene ved matlaging er foreldrene sitt ansvar mener nå jeg. Lærere har begrenset med tid og velger oppskrifter som ikke tar lang tid. Fordi mange elever kan bruke 2 timer på å koke pasta 🤦♀️ Det er realiteten. Mange ganger ble ikke elevene en gang ferdig med maten fordi mange foreldre som deg ønsket mer "komplisert" mat. Høres jeg vel negativ ut, men mange har bare 1 time eller 2 før alt skal være ferdig. Med 25 barn som skal lage vær sin oppskrift så er det mange ganger enklere å holde seg til det man allerede kan. I gymmen kan jeg bare dele min egen og barna erfaring. Om det så er lek som sisten, kanonball, styrke, dans osv. Så er ingen fornøyd med gymmen 😅 Her er det så variert, men aldri opplevd gymmen som noe barn syns er gøy. Anonymkode: ac3e9...692 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:28 #17 Skrevet fredag kl. 13:28 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Av så mange ting de kan gjøre , så har det opp igjennom alle år vært, Volleyball og finsk kanonball på omtrent alle gymtimer, barneskole,ungdomskole og vgs. Hvorfor?Gymlærerne har vel en utdannelse til å bruke andre ting? Trene styrke med kroppen, bruke apparater(der de har det), dans, stafett og annet? Nesten alle barna er misfornøyd.. En del kan ikke ha der pga div. Hvorfor er gym så ensformig? Samme med mat og helse på ungdomskolen her. Mat/bakst skal lages hjemme og bilder og tekst.. På skolen er det enten en råtten fruktsalat(dårlig frukt), noe bønnelinsegreier som ingen spiser eller andre rare ting. Lærerne passer heller ikke på at mat er gjennomstekt. Flere elever har gitt beskjed noen ganger no, da de har fått matforgiftning(rå kylling og kjøttdeig...). Enkeltr elever kan ingenting, driter i alt av hygiene og lytte til andre,læreren kan ingeting og følger ikke meg og hjelper ikke. Resten av gruppen blir trekt i karakter pga en dårlig medelev.. For å ikke snakke om matte, der de får beskjed om å spørre om de trenger hjelp,så spør de me får enten ikke hjelp(mannlig lærer henger hos en jente eller to), eller trekker de i karakter siden de ikke kan det... Masse prøver der de ikke har lært noe for det er ikke tid til det og en lærer som ikke kan lære de skikkelig. Hopper bare videre. Mange gir beskjed men hjelper ikke. De har ikke tid til mer. For ett system.. Så ungdom som virkelig prøver å gjør det bra i alle fag får da ræva i noen få pga inkompente lærere.. Er det rart noen utaggerer.. Anonymkode: 6c57a...954 Dette må du ta opp med skolen. Alle skoler er ulike. Anonymkode: 4aeab...e79
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:18 #18 Skrevet fredag kl. 16:18 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skal det vel mye til for å bli matforgiftet av rå kylling og kjøttdeig. Aldri opplevd på mine 38 år. Har selv jobbet på skolekjøkken med barn som har null evner på kjøkkenet. Har spist alt de har laget. Heldigvis kunne de en del når de var ferdig. Det er en stund siden nå. At barn ikke kan grunnleggende hygiene ved matlaging er foreldrene sitt ansvar mener nå jeg. Lærere har begrenset med tid og velger oppskrifter som ikke tar lang tid. Fordi mange elever kan bruke 2 timer på å koke pasta 🤦♀️ Det er realiteten. Mange ganger ble ikke elevene en gang ferdig med maten fordi mange foreldre som deg ønsket mer "komplisert" mat. Høres jeg vel negativ ut, men mange har bare 1 time eller 2 før alt skal være ferdig. Med 25 barn som skal lage vær sin oppskrift så er det mange ganger enklere å holde seg til det man allerede kan. I gymmen kan jeg bare dele min egen og barna erfaring. Om det så er lek som sisten, kanonball, styrke, dans osv. Så er ingen fornøyd med gymmen 😅 Her er det så variert, men aldri opplevd gymmen som noe barn syns er gøy. Anonymkode: ac3e9...692 Selvfølgelig blir du syk av rå kylling(les såvidt stekt utside) og kjøttdeig.. Tror du nå lese deg op litt.. Kan blinekstremt syk, spesielt av kylling! Anonymkode: 6c57a...954
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå