Gå til innhold

Har så lyst å bli venn med baking men jeg får det ikke til

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd men jeg får ikke til å bake noe. F.eks. har jeg prøvd å bake pitabrød, ble ikke vellykket. Pizzabunn også, ikke vellykket. Til og med har jeg prøvd pizzabunn fra posen, bare for å prøve, men den gikk i søpla til slutt. :( 

Har ei venninne som støtt sender meg bilder av pitabrød, pizza etc..og jeg er så misunnelig. Jeg vil også få det til, men går ikke. Trener og prøver men nei.. Jeg får det jo til litt, det blir fint utenpå men inni er det sånn gult og klumpete hardt.

Jeg vil bake selv, både brød og boller men uansett hvor mye jeg trener/prøver, får det ikke til.🙈

Er det flere enn meg? Hvordan fikk du det til, til slutt?

Anonymkode: 1d4d3...35f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du kjøkkenmaskin? Det er ganske avgjørende for godt resultat hvis du baker gjærbakst på tradisjonell måte, med kort hevetid.

Hvis nei kan jeg anbefale denne boken om knafri bakst: https://www.norli.no/boker/hobby-og-fritid/mat-og-drikke/kokeboker/enklare-brod 

Den forandret måten jeg baker på, og jeg baker nesten kun etter disse enkle prinsippene nå. Med en bolle, mel, vann, en liten klump fersk gjær og masse tid får jeg bedre enkel gjærbakst enn jeg fikk med å bruke dyr og bråkete kjøkkenmaskin. Boken har også egen del om pizzabaking.

Anonymkode: 17f69...541

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du kjøkkenmaskin? Det er ganske avgjørende for godt resultat hvis du baker gjærbakst på tradisjonell måte, med kort hevetid.

Hvis nei kan jeg anbefale denne boken om knafri bakst: https://www.norli.no/boker/hobby-og-fritid/mat-og-drikke/kokeboker/enklare-brod 

Den forandret måten jeg baker på, og jeg baker nesten kun etter disse enkle prinsippene nå. Med en bolle, mel, vann, en liten klump fersk gjær og masse tid får jeg bedre enkel gjærbakst enn jeg fikk med å bruke dyr og bråkete kjøkkenmaskin. Boken har også egen del om pizzabaking.

Anonymkode: 17f69...541

Nei, har ikke kjøkkenmaskin, synes de er dyre og tar for mye plass.

Takk for tips ang boken.❤️

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg får det jo til litt, det blir fint utenpå men inni er det sånn gult og klumpete hardt.

Det høres ut som om du dreper, eller ikke har fått aktivert gjæren.  (Enten for varm væske, eller ikke hevet lenge nok med kald væske/ikke aktivert gjæren)

Anonymkode: 9ff64...10b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det høres ut som om du dreper, eller ikke har fått aktivert gjæren.  (Enten for varm væske, eller ikke hevet lenge nok med kald væske/ikke aktivert gjæren)

Jeg tror at jeg baker for hardt, om jeg kan si det sånn? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts

Det gjør du mest sannsynlig ikke.

Dess hardere du bearbeider en deig (for hånd), dess bedre utvikles glutennettverket.

Hvis du ser på tradisjonelle håndverksbakere slenger de deigen i bordet, drar og knar, og det er røff behandling av deigen i 10-20 minutter, før de lar deigen hvile.

• Liker 1
Skrevet

Min anbefaling for å få deigen til å heve er å bruke tørrgjær og "aktivere" den med litt sukker. Ta 1 dl lunkent vann (litt under kroppstemperatur), en halv teskje sukker og rør ut tørrgjæren i denne. La blandinga stå på benken til den begynner å boble, det tar vanligvis et par minutter. Hvis det ikke skjer noe som helst, er gjæren "død". Da har du enten brukt for varm væske, eller gjæren er dårlig/gått ut på dato (skjer sjelden). Men hvis den altså begynner å boble, er den klar til bruk. Bare husk at da har du allerede tilsatt 1 dl av den totale væskemengden i deigen, så du må redusere resten av væsken med 1 dl.

Deretter: du sier du elter for hånd. Det aller, aller viktigste da, er å ikke tilsette for mye mel! Det er veldig lett å bare stadig ta litt mer mel når man elter for hånd, fordi det er vanskelig når deigen er klissete. Men da blir baksten hard og tørr. Så hold deg til oppgitt melmengde. Dette er mye enklere når man baker med kjøkkenmaskin. Når man gjør det for hånd, blir deigen ofte klissete og vanskelig å elte de første minuttene. Men det går lettere etter hvert.

Det er også lurt å drive både heving og etterheving, altså en første heving (ca. 1 time) i bakebollen, og så en kortere heving (20-30 min) etter utforming.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Det klarer du ikke når du elter for hånd. Det er nok heller alt for mye mel. 

Anonymkode: e0778...ffb

• Liker 2
Skrevet

Har du prøvd eltefrie brød? Om du ikke har maskin så krever det veldig mye knaing for hånd, og mange får det da bedre til med å bake eltefritt. 
Å være nøye med gjæren er også viktig. Ikke for varmt væske, men samtidig gi gjæren nok tid til å virke, alt etter hvor varm væske, og hvordan du velger å heve deigen. Hever du på et lunere sted tar det kortere tid enn på et mer kjøling eller trekkfullt sted. En del hever deigen runde to med å sette brettet/formene på komfyren, med kjøkkenhåndkle over, mens ovnen varmer seg opp. Altså ikke platene på, men varmen fra ovnen hjelper til med hevingen. 

Jeg hadde i hvert fall startet med en eltefri oppskrift og sett om det kunne gjort susen, gjerne en som ikke er for grov, og som har litt sukker i seg så gjæren får litt ekstra drahjelp. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har prøvd men jeg får ikke til å bake noe. F.eks. har jeg prøvd å bake pitabrød, ble ikke vellykket. Pizzabunn også, ikke vellykket. Til og med har jeg prøvd pizzabunn fra posen, bare for å prøve, men den gikk i søpla til slutt. :( 

Har ei venninne som støtt sender meg bilder av pitabrød, pizza etc..og jeg er så misunnelig. Jeg vil også få det til, men går ikke. Trener og prøver men nei.. Jeg får det jo til litt, det blir fint utenpå men inni er det sånn gult og klumpete hardt.

Jeg vil bake selv, både brød og boller men uansett hvor mye jeg trener/prøver, får det ikke til.🙈

Er det flere enn meg? Hvordan fikk du det til, til slutt?

Kjøkkenmaskin og god tid på heving av deigen er to viktige punkter. 

Jeg var ikke god på baking før jeg heller, men øvelse gjør mester 😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet mye med gjærbakst før jeg skjønte to ting: sukker mater gjær og at jeg kan bruke termometer for å være sikker på væsken hadde rett temperatur for å aktivere gjær

Anonymkode: bff92...87c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager gjærbakst uten kjøkkenmaskin, og får alltid veldig luftig bakverk. Hemmeligheten min er en ganske våt og seig deig som jeg elter nesten som om jeg pisker luften inn. Altså ikke knaing i det hele tatt, men strekker deigen oppover med en skje eller tresleiv. Tenk at du skal få mest mulig luft inn i deigen.

.

Anonymkode: 35b9e...5e0

AnonymBruker
Skrevet

Olje var det som gjorde min baking bedre. Når man skal bake ut boller/brød står det jo gjerne at man skal ha mel på bakebordet. Det blir bare griseri. Ved å bytte ut melet med en spiseskje olje på bordet i stedet, og også på hendene og evt kjevlen, så går det mye lettere å bake ut. Deigen klistrer seg mye mindre til hendene og benken, og det gjør at man kan ha en våtere deig. Og våtere deig hever bedre.

Anonymkode: 8d3e9...2f6

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...