AnonymBruker Skrevet 23. oktober #1 Skrevet 23. oktober Hvorfor gjør noen bedrifter det på denne måten? "På vegne av oppdragsgiver". Prøver de å holde stillingsutlysningen hemmelig for de ansatte? Anonymkode: 8b79f...6dc 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #2 Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor gjør noen bedrifter det på denne måten? "På vegne av oppdragsgiver". Prøver de å holde stillingsutlysningen hemmelig for de ansatte? Anonymkode: 8b79f...6dc Ikke nødvendigvis. Men det lukter litt av at det er konflikter eller annet på arbeidsplassen. Anonymkode: df86c...1d6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #3 Skrevet 23. oktober En annen grunn kan være at jobbsøkere ikke skal gå direkte til den arbeidsgiveren det gjelder. Det kan være at arbeidsgiver ønsker at mest mulig av prosessen skal kjøres av rekrutteringsfirmaet og gjøres likt for alle (pga tid, ressurser, likebehandling av søkere etc). Det kan også være at rekrutteringsfirmaet ikke ønsker at eventuelle søkere prøver seg på en uformell veg inn. Et par ganger har jeg kontaktet rekrutteringsfirmaer for å spørre hvem som er arbeidsgiver. Jeg har sagt, som sant er, at jeg ønsker å vite om det er en arbeidsgiver jeg faktisk ønsker å jobbe for. Anonymkode: 44ddf...fe5 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #4 Skrevet 23. oktober Søker sjelden på disse stillingene da jeg ønsker å hvite hvilket firma jeg søker på. Aller viktigst vil jeg vite hvor det ligger, om det er overkommelig å komme seg til i forhold til morgenrushet og om det er parkering der. Helt anonyme annonser får jeg også ofte følelsen av at allerede er tiltenkt noen, men de må utløyse stillingen av ymse grunner. Anonymkode: 55ea4...d07 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #5 Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Søker sjelden på disse stillingene da jeg ønsker å hvite hvilket firma jeg søker på. Aller viktigst vil jeg vite hvor det ligger, om det er overkommelig å komme seg til i forhold til morgenrushet og om det er parkering der. Helt anonyme annonser får jeg også ofte følelsen av at allerede er tiltenkt noen, men de må utløyse stillingen av ymse grunner. Anonymkode: 55ea4...d07 Det koster veldig mye å benytte rekrutteringsbyrå, men denne type bedrifter har mulig mye penger? Er det mange som annonserer på denne måten? Styrer unna tror jeg. Det gir negative signal. Anonymkode: 8b79f...6dc
Hareena Skrevet 23. oktober #6 Skrevet 23. oktober Kan det hende at rekrutteringsbyråer skryter på seg at de har mange kvalifiserte kandidater i kartoteket og på den måten selger seg inn hos en kunde? Når kunden tar kontakt med et behov, har de ikke en eneste kandidat, men det sier de selvsagt ikke, de legger ut en annonse som beskrevet i HI. 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #7 Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor gjør noen bedrifter det på denne måten? "På vegne av oppdragsgiver". Prøver de å holde stillingsutlysningen hemmelig for de ansatte? Anonymkode: 8b79f...6dc Det er selvfølgelig fordi de har fått oppdraget med å ansette og for at søkere ikke skal kontakte firmaet direkte Anonymkode: 2385b...6ab 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #8 Skrevet 23. oktober Hareena skrev (46 minutter siden): Kan det hende at rekrutteringsbyråer skryter på seg at de har mange kvalifiserte kandidater i kartoteket og på den måten selger seg inn hos en kunde? Når kunden tar kontakt med et behov, har de ikke en eneste kandidat, men det sier de selvsagt ikke, de legger ut en annonse som beskrevet i HI. Det er helt vanlig at rekrutteringsbyrået tar på seg å finne rett kandidat for et firma og deretter lyser ut Anonymkode: 2385b...6ab
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #9 Skrevet 23. oktober Kan slå fast at det er uvanlig. Ikke mange på Finn med "på vegne av oppdragsgiver". Kanskje mer vanlig hos større rekrutteringsbyrå, som har store bedrifter som kunder. Anonymkode: 8b79f...6dc
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #10 Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor gjør noen bedrifter det på denne måten? "På vegne av oppdragsgiver". Prøver de å holde stillingsutlysningen hemmelig for de ansatte? Anonymkode: 8b79f...6dc Jeg har gjort det én gang i en stilling jeg/vi lyste ut. I dette tilfellet var det en viktig rolle vi skulle rekruttere til, men vi jobbet også mye med hvordan dette skulle legges frem siden det førte til store endringer i bedriften. Samtidig visste vi at jo lenger tid det gikk etter "annonsering" og til ny person var på plass, jo mer uro og usikkerhet. Derfor ønsket vi at rekrutteringsbyrået startet så smått på prosessen mens vi jobbet så fort vi kunne i vår "ende". Forøvrig er det ikke en konfliktfylt bedrift. Anonymkode: e12e1...643 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #11 Skrevet 23. oktober Når vi ansetter så er det som regel på den måten du beskriver. Vi bruker alltid et rekrutteringsbyrå for å håndtere innledende intervjuer, håndlukke kandidater (vi bruker det samme byrået hver gang og de kjenner oss veldig godt og hva vi er ute etter og hvem som vil passe hos oss). Vi har ikke egen HR-avdeling og har ikke tid til å gå igjennom alle søknadene selv, gjennomføre mange intervjurunder også videre. Årsaken til at firmanavnet ikke oppgis er fordi det da er gratis for oss (rekrutteringsbyrået betaler for annonsen), men dersom vi ikke finner noen gode kandidater på den måten ville det neste steget vært å gå ut med firmanavnet vårt etc. "Problemet" er at da er det alltid flere kandidater som ikke gjør som det står i annonsen (kontakte rekrutterer ved spørsmål) men tar kontakt med oss, og vi opplever det som mye ryddigere at kommunikasjonen går igjennom den samme personen i starten. De som kontakter rekrutterer får derimot informasjon om hvem vi er, og alle andre detaljer de måtte behøve, så det er ikke slik at det er hemmelig. Anonymkode: b3137...f6e 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #12 Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Søker sjelden på disse stillingene da jeg ønsker å hvite hvilket firma jeg søker på. Aller viktigst vil jeg vite hvor det ligger, om det er overkommelig å komme seg til i forhold til morgenrushet og om det er parkering der. Helt anonyme annonser får jeg også ofte følelsen av at allerede er tiltenkt noen, men de må utløyse stillingen av ymse grunner. Anonymkode: 55ea4...d07 Samme her. Vil jo vite hva jeg evt. søker på. Anonymkode: 86286...48c
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #13 Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke nødvendigvis. Men det lukter litt av at det er konflikter eller annet på arbeidsplassen. Anonymkode: df86c...1d6 Det er i allfall ikke tilfelle hos oss, vi har et fantastisk miljø og er nøye med hvem vi ansetter for å forsikre oss om at det fortsetter å være sånn. Anonymkode: b3137...f6e 1
NoaideBiehtar Skrevet 24. oktober #14 Skrevet 24. oktober Søker aldri på den type utlysninger, det er noe av det dummeste jeg ser. Jeg tror man kan gå glipp av en del dyktige søkere, for de mest attraktive er også kresne og er nøye med hva de søker på. Men noen ganger er kanskje ikke arbeidsgiver så kresen eller stillingen ikke så krevende? En del type stillinger er jo også enklere å fylle enn andre. Så for all del. Hvis det funker må de jo bare gjøre det sånn. Men for meg fremstår det uprofesjonelt. Det dummeste jeg ser er når samme stilling lyses ut to ganger samtidig - anonymt via rekrutteringsbyrå og samtidig direkte under bedriftens navn. Eller, som jeg også har sett, under to ulike rekrutteringsbyrå. Det blir for dumt. 🙈 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #15 Skrevet 24. oktober Jeg har fått opplyst hvilket firma det er som er oppdragsgiver på forespørsel til rekrutteringsbyrå. Har vært annonser som har vært spot on med tanke på stillingsbeskrivelse/kvalifikasjoner, men som har blitt helt uaktuelle å søke på når jeg har fått oppgitt hvem arbeidsgiver er. Anonymkode: 8d87c...6de 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #16 Skrevet 24. oktober Søker heller ikke på den type utlysninger. Da har jeg jo verken anledning til å avklare om det er en bedrift jeg ønsker å jobbe for, om arbeidsstedets plassering muliggjør enkel transport fra hjemmet eller sette meg inn i bedriften før intervju, uten å kontakte rekrutteringsbyrået først. Anonymkode: 6d129...2f3 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #17 Skrevet 24. oktober Ofte så jukser de. De lager en "kopi" av den egentlige stillingsannonsen og så selger de en kandidat tilbake. Genialt. Anonymkode: 00ace...f91
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #18 Skrevet 24. oktober Og ofte er det flere rekrutteringsbyrå med i kampen om den samme stillingen også. Flere store innenfor IT særlig har rammeavtaler med mange, og det er også vanlig at disse sitter i Storbritannia. Jeg har selv jobbet med dette i et par år så jeg vet litt hvordan bransjen funker. Anonymkode: 7bae2...689
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #19 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (19 timer siden): Når vi ansetter så er det som regel på den måten du beskriver. Vi bruker alltid et rekrutteringsbyrå for å håndtere innledende intervjuer, håndlukke kandidater (vi bruker det samme byrået hver gang og de kjenner oss veldig godt og hva vi er ute etter og hvem som vil passe hos oss). Vi har ikke egen HR-avdeling og har ikke tid til å gå igjennom alle søknadene selv, gjennomføre mange intervjurunder også videre. Årsaken til at firmanavnet ikke oppgis er fordi det da er gratis for oss (rekrutteringsbyrået betaler for annonsen), men dersom vi ikke finner noen gode kandidater på den måten ville det neste steget vært å gå ut med firmanavnet vårt etc. "Problemet" er at da er det alltid flere kandidater som ikke gjør som det står i annonsen (kontakte rekrutterer ved spørsmål) men tar kontakt med oss, og vi opplever det som mye ryddigere at kommunikasjonen går igjennom den samme personen i starten. De som kontakter rekrutterer får derimot informasjon om hvem vi er, og alle andre detaljer de måtte behøve, så det er ikke slik at det er hemmelig. Anonymkode: b3137...f6e Kan forstå at bedrifter uten egen HR-avdeling ikke har anledning til å ta masse henvendelser. Kan man da konkludere med at det er en liten bedrift? Anonymkode: 7e3af...4b3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #20 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan forstå at bedrifter uten egen HR-avdeling ikke har anledning til å ta masse henvendelser. Kan man da konkludere med at det er en liten bedrift? Anonymkode: 7e3af...4b3 Det er ikke en konklusjon jeg ville trukket. Virksomheter av alle størrelser bruker rekrutteringsfirmaer. Anonymkode: 96363...c21 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå