Gå til innhold

Samboer kan trene, men ikke jeg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og hvordan skal du nå ha råd til å bo, kjøre bil og å trene?

Anonymkode: b556a...1c1

Om det er en ubalanse i økonomi er det fort gjort for den svake parten å bli presset til å være med på en økonomisk levestandard man egentlig ikke har råd til. Enten det er opplevd/egenskapt press eller ekte press. Mange (de fleste?) par tar hensyn til en slik ubalanse slik at ikke en sitter uten handlingsrom - men i noen tilfeller blir det veldig skjevt. Det er godt mulig at ts kan leie (eller kjøpe om hun har egenkaptial til det) en enklere/mindre bolig, hun kan trolig ha et annet matbudsjett, kanskje bruke mindre penger på oppvarming, kanskje mindre på reiser/ferie. Har hun minstesats uføretrygd, så vil hun også få litt høyere utbetalinger. Bosetter hun seg nærmere tettbebyggelse, så vil hun kanskje ikke ha behov for bil. 

Anonymkode: 15cb4...2f0

• Liker 3
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! 

Det virker som at du blir veldig isolert når du verken jobber, kan trene - og i tillegg bort langt unna folk. 

Har du snakket noe med han om dette? 

Jeg har vært i dine sko. Og med barn i tillegg føltes det som at jeg bare levde for partneren min og barna. Jeg ble veldig deprimert til slutt, for jeg hadde ingen venner eller familie å være sammen med. 

Enten må dere flytte, og hvis han tilbringer så mye tid i byen uansett, kan dere jo flytte dit. Ellers bør han hjelpe deg økonomisk slik at du i det minste kan få råd til et busskort og treningssenter. 

Hvis dere skal være et par bør dere jo ta hensyn til hverandres behov. 

Min partner gjorde ikke det. Derfor er han min eks i dag 😉

Det er lurt å finne ut av disse problemene før det kommer barn! 

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Katt123 skrev (1 time siden):

Hei! 

Det virker som at du blir veldig isolert når du verken jobber, kan trene - og i tillegg bort langt unna folk. 

Har du snakket noe med han om dette? 

Jeg har vært i dine sko. Og med barn i tillegg føltes det som at jeg bare levde for partneren min og barna. Jeg ble veldig deprimert til slutt, for jeg hadde ingen venner eller familie å være sammen med. 

Enten må dere flytte, og hvis han tilbringer så mye tid i byen uansett, kan dere jo flytte dit. Ellers bør han hjelpe deg økonomisk slik at du i det minste kan få råd til et busskort og treningssenter. 

Hvis dere skal være et par bør dere jo ta hensyn til hverandres behov. 

Min partner gjorde ikke det. Derfor er han min eks i dag 😉

Det er lurt å finne ut av disse problemene før det kommer barn! 

Du burde lese hva ts skriver før du kommenterer…..

Anonymkode: af0ed...947

• Nyttig 5
Skrevet (endret)

..

Endret av turimoen
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du burde lese hva ts skriver før du kommenterer…..

Anonymkode: af0ed...947

Eh... Jeg har lest det som TS skrev. Har ikke du? 

Skrevet
Katt123 skrev (12 timer siden):

Nei det har du ikke. TS har forlatt samboeren.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.10.2025 den 23.16):

Samboer: tilgang på 3 treningssentre, trener stort sett opp mot 6 dager i uken. Jobber, god økonomi. 

Jeg: utmeldt av treningssenteret jeg gikk på i 2 år, ikke råd til å komme meg dit, ufør.

I sommer har jeg løst det ved å jogge 2 ganger i uken. Å trene styrke hjemme har jeg ikke hatt motivasjon til. Tidligere trente jeg styrke x 2, samt pilates + yoga, 4 økter i uken. 

Vi bor grisgrendt til, nesten 3 mil unna "der alt skjer" - hans jobb, kjøpesenter/butikker, treningssenter, etc. 

Jeg føler jeg blir sittende ute i skogen  uten å komme meg noen vei med livet mitt, mens han "får i pose og sekk" (bosted er valgt av han for x antall år siden).

Det er mest sannsynlig jeg som er "urimelig" her...

Anonymkode: 35f3a...d2c

Hvorfor er dere samboere når dere lever helt separate liv? 

Hvem av dere tjener mest på å dele boutgifter? Og hvordan deles de?

AnonymBruker
Skrevet
Katt123 skrev (21 timer siden):

Hvorfor kommer du om råd om og snakke om dette før det kommer barn hvis du har lest at det er slutt? 😅

Anonymkode: eb9bc...273

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke se at noen har nevnt muligheten for å trene hos fysioterapeut, og tenker at det kan være aktuelt uavhengig av sivilstatus. Det kommer jo an på hvilken plager Ts har, men det er jo noe man kan snakke med fysioterapeuten om. Selv om det er en egenandel, regnes dette mot frikortet, og mange uføre har uansett høye utgifter til lege, medisiner mm. Og de vil uansett få frikort ganske fort. Om det er tilfelle for Ts vet jeg jo ikke, men det kan være en mulighet. Så vidt jeg vet skal da også reisen dekkes dersom det er en viss avstand fra hjem til behandling. Jeg vet jo ikke om dette lenger er aktuelt, men anbefaler helt klart at hun undersøker det nærmere. Håper det løser seg😊

Anonymkode: 6e0ee...116

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg kan ikke se at noen har nevnt muligheten for å trene hos fysioterapeut, og tenker at det kan være aktuelt uavhengig av sivilstatus. Det kommer jo an på hvilken plager Ts har, men det er jo noe man kan snakke med fysioterapeuten om. Selv om det er en egenandel, regnes dette mot frikortet, og mange uføre har uansett høye utgifter til lege, medisiner mm. Og de vil uansett få frikort ganske fort. Om det er tilfelle for Ts vet jeg jo ikke, men det kan være en mulighet. Så vidt jeg vet skal da også reisen dekkes dersom det er en viss avstand fra hjem til behandling. Jeg vet jo ikke om dette lenger er aktuelt, men anbefaler helt klart at hun undersøker det nærmere. Håper det løser seg😊

Oj, da må man vel uansett få time hos en fysioterapeut med avtale? Jeg har ikke hatt det på 8 år jeg, står på ventelister rundt om 😅 hvem skal dekke reise? Helfo? NAV? Er det pasientreise du tenker på , eller støtte til drivstoff? 

det høres på meg ut som ts ønsker det sosiale mer enn selve treningen, men vet om mange som gjerne skulle trent , meg selv inkludert, men finner ingen tilbud. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvordan skal hun uansett komme seg til fysioterapeuten? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (4 timer siden):

Hvordan skal hun uansett komme seg til fysioterapeuten? 

I det du siterer menes det jo at reisen kan dekkes. 

tror personen tar feil gitt 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør.

Han tjener nærmere 2M og har formue.

Vi er en enhet.

Vi bor et sted der begge har det vi trenger tilgjengelig og vi fordeler utgifter prosentvis.

Min velvære, økonomi og behov er viktig for han.

Vi er bestevenner, partnere, kjærester og elskere.

Hvordan er forholdet deres?

Anonymkode: 237d5...fbb

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I det du siterer menes det jo at reisen kan dekkes. 

tror personen tar feil gitt 

Tror jeg også. Er ikke slik at alle som vil kan få et slikt tilbud. Man må jo ha en skade man går dit for. 

Skrevet

Hvorfor trener dere ikke sammen? Så kan du kjøre med han, og bli låst inn sammen med han? Hvis han har tilgang på 3 treningssenter så er sikkert minst ett av dem ubemannet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.10.2025 den 23.54):

Har jogget fast i hele sommer og skulle ønsket jeg kunne fortsette med det, men kulda og vinteren nærmer seg med stormskritt.  

Anonymkode: 35f3a...d2c

Jogger en mil hver dag, hele året jeg.

Så det går fint.

Ull, brodder, hodelykt.

Anonymkode: 64121...e8a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jogger en mil hver dag, hele året jeg.

Så det går fint.

Ull, brodder, hodelykt.

Anonymkode: 64121...e8a

Astma, leddsmerter. 

Anonymkode: c9049...ae8

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 25.10.2025 den 14.33):

Og hvordan skal du nå ha råd til å bo, kjøre bil og å trene?

Man får mer som ufør når man ikke er sammen med noen, dor staten regner med at som par DELER man med hverandre. I tillegg så deler de på andre utgifter, og det er VELDIG ofte at den som har god økonomi ikke bryr seg om hvor høye disse utgiftene blir, og den som tjener mindre ikke klarer å presse på at man skal senke disse utgiftene. 

Endret av katties
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.10.2025 den 14.57):

Får litt følelsen av at dette er enda en sånn «hvis rollene hadde vært omvendt» greie. 

Tenk hvis det var en mann som ikke jobbet, bare gikk hjemme, og som klaget på at kvinnen trente, jobbet og levde et vanlig liv?

Tenk om en mann hadde krevd at kjæresten skulle ha betalt for hans drivstoff og treningssenter? 

Folk hadde jo steilet 

Det er jo ikke mer enn en tusenlapp i måneden å sponse trening og bensin til noen. Jeg hadde glatt ordna dét hvis alternativet var at mannen ble sittende isolert hjemme. 

• Liker 1
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (På 26.10.2025 den 9.03):

Nei det har du ikke. TS har forlatt samboeren.

Det står det vel ingen steder at hun har. Det kan like gjerne være at han benyttet  anledningen til å gjøre det slutt. Eventuelt fremprovosere at hun gjorde det. Ut fra det man leser, er det gode grunner til å tro at han ikke var veldig fornøyd med situasjonen han heller. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...