Gå til innhold

Hvor mye penger bør man egentlig legge i Retinol produkter for at de skal ha effekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.10.2025 den 17.18):

Er det sånn at alle får resept bare man ber om det? Jeg har ikke noe plager med huden bortsett fra å forhindre rynker. Er 36 år btw 

Anonymkode: 1218c...4c9

AnonymBruker skrev (På 24.10.2025 den 17.24):

Hva sier man for å få resept på det? Må man ha medisinsk grunnlag? 

Anonymkode: 5d44e...596

Ja, det får man, jeg sendte bare et bilde av pannen min og fikk det. 

brukte denne, kjempefornøyd: https://www.nettlegevakt.no/rynker

Anonymkode: e9891...7a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.10.2025 den 17.44):

Jeg har aldri fått resept på dette, er 52 og har forsøkt hos flere leger fra jeg var ca 35. Det skrives ikke ut uten indikasjon (akne). Forebygging av rynker er ikke godkjent for utskriving av disse preparatene. Så da har noen flaks og andre ikke.

Anonymkode: af3f7...509

https://www.nettlegevakt.no/rynker Fikk uten spørsmål. 

Anonymkode: e9891...7a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.10.2025 den 17.44):

Jeg har aldri fått resept på dette, er 52 og har forsøkt hos flere leger fra jeg var ca 35. Det skrives ikke ut uten indikasjon (akne). Forebygging av rynker er ikke godkjent for utskriving av disse preparatene. Så da har noen flaks og andre ikke.

Anonymkode: af3f7...509

Det er sikkert fordi de har heavy bivirkninger. Men mange av disse vises ikke før 6-7 år. Les studier på hva dere putter i dere jenter. 

Anonymkode: 8c12f...544

AnonymBruker
Skrevet
Sonit skrev (På 24.10.2025 den 12.17):

De du kan kjøpe uten resept ( ja jeg vet det er forskjell på retinal, retinol osv) synes jeg har så og si null effekt, og jeg har vært gjennom så og si alt du kan få der ute. Brukt sikkert over 10 000kr.

Det som fungerer er tretinoin på resept, en tube koster meg ca 250 kr og varer i flere måneder. Jeg tåler den godt, men du får informasjon av den som gir deg resept hvordan den skal brukes for å bygge opp toleranse. 

Tror jeg hadde styrt unna Tretinoin!

Varsel fra Statens legemiddelverk: Retinoider: risiko for fosterskade ved bruk under graviditet og risiko for psykiske reaksjoner. SLV Nyheter 4.09.2018

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.10.2025 den 8.12):

Jeg støtter den over. Jeg har også hatt god erfaring med Adapalene, pg også Tretinoin. Bruker kun sistnevnte nå. 

Anonymkode: 5b4b0...86d

Nope Les studien som kom ut i 2018. 

AnonymBruker
Skrevet

Tretinoin skal ikke brukes om man har hatt depresjon. Det er legen påkrevd å forhøre seg om for dere som fikk den. Ifh det som kom frem i den nyeste studien må legene forklare pasientene bivirkninger også. 

AnonymBruker
Skrevet

Retinal fra the ordinary til 200 kr.

Retinal fra dewy.no til 369 ca. Veldig fornøyd. Men les hvordan du bruker det. Ellers ødelegger du huden din.

Anonymkode: 52a87...1a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tror jeg hadde styrt unna Tretinoin!

Varsel fra Statens legemiddelverk: Retinoider: risiko for fosterskade ved bruk under graviditet og risiko for psykiske reaksjoner. SLV Nyheter 4.09.2018

Du er klar over at du linker til orale retinoider som da er sterke tabletter som svelges. Du blir også påbudt av lege å gå på hormon prevensjon for å få disse på resept. 

Adapelen og tretinoin er gel/krem hvor du smører en liten ert på huden før leggetid noen ganger i uken. Retinol også typen du får på vita og kicks anbefales ikke til gravide eller de som prøver å bli gravide. Dette er et føre var prinsip fordi preparatet kan føre til fosterskader spesielti store doser. I norge er det kun orale medisiner av typen isotretinoin hvor det kreves prevensjon og graviditetstest. Dette er en sterk medisin og anbefaler ingen å starte med denne medisinen viss det absolutt ikke er nødvendig og mildere alternativ ikke er prøvd ut først. 

Det lønner seg å vite hva mann faktisk snakker om før mann tyr til skremselspropaganda. 

Det lønner seg også å vite hva man smører på huden og hvordan det brukes riktig også ved serum som ikke er på resept. Retinol produkter solgt som hudpleie har betydelig lavere krav til testing enn produkter solgt som legemiddel. Adapelen og tretinoin er to preparater som har vært på markedet lenge og har masse forskning rundt virkning og trygghet også over tid. Det er enorm forskjell på krav for at legemiddel blir godkjent i forhold til hva som kreves for å få selge et serum på vita.

Adapelen har vært på markedet siden 1992 mens tretinoin ble patentert allerede på 50 tallet. 

Anonymkode: 32512...9ff

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bedre å bruke Tretinoin fra legen om man vil ha noe som faktisk virker

Anonymkode: 24209...6a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...