Gå til innhold

Hvor mye penger bør man egentlig legge i Retinol produkter for at de skal ha effekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var innom Lyko i går og kikket på noen produkter. Det ene merket(Medik tror jeg) hadde serum med flere styrker der de sterkeste variantene koster tusenlappen. Er det sånn at man begynner med svakere styrker og så øker eller kan man starte rett på et sterkt serum? Og stemmer det at de billige variantene fra Normal er totalt bortkastede? Hva med Apotekets produkter? Kan man finne et godt produkt under 1000 kroner? Jeg er 30 år forresten med en ganske fet hudtype som blir lett glinsende. Har litt store porer men får nesten aldri kviser faktisk.

Anonymkode: adedc...8c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg heller å få dette på resept. Jeg hadde medik8 sin. Brukte det lenge. Har også prøvd andre merker. Hadde mere problemer med huden som reagerte negativt og var irritert uten å høste fruktene. Bruker nå adapalen på resept 3 til 2 ganger i uken og har kjempe flott hud. Hørt flere som bruker tretinoin med samme erfaring.

Anonymkode: 32512...9ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter den over. Jeg har også hatt god erfaring med Adapalene, pg også Tretinoin. Bruker kun sistnevnte nå. 

Anonymkode: 5b4b0...86d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Var innom Lyko i går og kikket på noen produkter. Det ene merket(Medik tror jeg) hadde serum med flere styrker der de sterkeste variantene koster tusenlappen. Er det sånn at man begynner med svakere styrker og så øker eller kan man starte rett på et sterkt serum? Og stemmer det at de billige variantene fra Normal er totalt bortkastede? Hva med Apotekets produkter? Kan man finne et godt produkt under 1000 kroner? Jeg er 30 år forresten med en ganske fet hudtype som blir lett glinsende. Har litt store porer men får nesten aldri kviser faktisk.

Anonymkode: adedc...8c0

Det er ikke bare pris som avgjør, men også type retinoid - for det finnes flere, og ikke alle et like effektive. Av de retinoidene du får kjøpt "over disk", er det retinol og retinaldehyd/retinal som er best dokumentert og mest effektive. Retinal skal være 10 ganger mer effektivt enn retinol, men også mindre irriterende.

Årsaken til dette er at det egentlig bare er ren  retinsyre som har effekt på huden, og retinaldehyd og retinol virker ved at de omdannes når de kommer i kontakt med noen reseptorer i huden. Ettersom retinaldehyd er "nærmere" retinsyre enn retinol, er den mer effektiv.

Vær obs på at mange produkter hevder å inneholde retinol, mens de egentlig inneholder svakere retinoider, ofte såkalte retinol ester. Et veldig populært og mye benyttet retinol ester i mange rimeligere produkter og også mange apotek produkter, er det som kalles "pro-retinol", som egentlig heter Retinyl palmitate. Dette er dessverre ikke av den mest effektive sorten. Retinyl palmitate absorberes veldig sakte av huden og kan, fordi den absorberer tregt, bli eksponert for UV-lys og føre til dannelse av frie radikaler, som kan skade cellene våre. Det anbefales dermed å bruke andre typer retinol esters enn retinyl palmitate. Så her må man rett og slett lese ingredienslisten.

Medik8 som du nevner, har retinaldehydserum i ulike styrke, Crystal Retinal. Effektive retinoider er svært potente virkestoffer som kan irritere og skade huden om man bruker dem feil, så man bør absolutt starte med en lav styrke og gradvis bygge opp toleransen.

Ttetinoin og Adapalene er reseptbelagte preparater. Disse er mer effektive enn produkter kjøpt over disk, men har også  potensielt større irritasjonsrisiko.

Håper dette var litt oppklarende🙂

• Nyttig 3
Skrevet

De du kan kjøpe uten resept ( ja jeg vet det er forskjell på retinal, retinol osv) synes jeg har så og si null effekt, og jeg har vært gjennom så og si alt du kan få der ute. Brukt sikkert over 10 000kr.

Det som fungerer er tretinoin på resept, en tube koster meg ca 250 kr og varer i flere måneder. Jeg tåler den godt, men du får informasjon av den som gir deg resept hvordan den skal brukes for å bygge opp toleranse. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at alle får resept bare man ber om det? Jeg har ikke noe plager med huden bortsett fra å forhindre rynker. Er 36 år btw 

Anonymkode: 1218c...4c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier man for å få resept på det? Må man ha medisinsk grunnlag? 

Anonymkode: 5d44e...596

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er det sånn at alle får resept bare man ber om det? Jeg har ikke noe plager med huden bortsett fra å forhindre rynker. Er 36 år btw 

Anonymkode: 1218c...4c9

Får ikke resept uten ackneproblemer 

Anonymkode: 1b558...a62

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper i utlandet - der får du skikkelig styrke på apotek. (Spania så langt - men lurer på om de nylig endret reglene, så må på jakt etter ny leverandør) De har virkelig effekt, og koster ikke mange kroner. 

Anonymkode: ba683...204

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Får ikke resept uten ackneproblemer 

Anonymkode: 1b558...a62

Joda. Man kan enten få det via netthudlege eller fastlege. Jeg får fra min fastlege som behandling for rynker og pigmenteringer. Og jeg er ikke voldsomt plaget med det heller. 

Anonymkode: 454f1...a6c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joda. Man kan enten få det via netthudlege eller fastlege. Jeg får fra min fastlege som behandling for rynker og pigmenteringer. Og jeg er ikke voldsomt plaget med det heller. 

På hvilket grunnlag har du fått fastlegen til å skrive ut resept?

Anonymkode: 84652...b9a

AnonymBruker
Skrevet

Begynner du med for sterk kan huden reagere, men du kan blande en liten dråpe sammen med fuktighetskrem for å tynne det ut.

Anonymkode: 2864b...011

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri fått resept på dette, er 52 og har forsøkt hos flere leger fra jeg var ca 35. Det skrives ikke ut uten indikasjon (akne). Forebygging av rynker er ikke godkjent for utskriving av disse preparatene. Så da har noen flaks og andre ikke.

Anonymkode: af3f7...509

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Produktet er egentlig harmløst. De er lette på labben når det gjelder resept om du fremstår oppegående. 

Anonymkode: ba683...204

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har aldri fått resept på dette, er 52 og har forsøkt hos flere leger fra jeg var ca 35. Det skrives ikke ut uten indikasjon (akne). Forebygging av rynker er ikke godkjent for utskriving av disse preparatene. Så da har noen flaks og andre ikke.

Anonymkode: af3f7...509

Forebygging av rynker, samt noen pigmenteringer. Har brukt tretinoin i 5-6 år nå, og får det fornyet hos fastlege. Ei jeg kjenner har en vanskelig fastlege og får det på nett herfra. Norske leger, du sender inn bilder og så går prosessen derfra. Hun får det også for lett pigmentering og forebygging av rynker.

Det er ikke vanedannende A/B preparat dette her. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også e-resept via nettlege. Betalte kanskje 800 kr totalt for konsultasjon og produkt, veldig verdt det mtp effekt. 

Anonymkode: 9059c...089

Skrevet

Har brukt flere retinol produkter, noen dyrere enn andre. Har også prøvd tret, både cordes vas som kom med en hel del tørr hud,  og retrides kjøpt i Spania før retrides ikke lenger var mulig å kjøpe.. sistnevnte ga meg mindre tørr hud og hadde god effekt, er ca et år siden jeg gikk tom og ikke fikk tak i mer ( ble kjøpt av mamma da jeg ikke er i Spania selv, og hun tørr ikke be de blande til hu).

Nå bruker jeg retinol olje 0,5 fra cosrx til rundt 200 kr, og jeg har nesten bedre resultater av den enn av annen retinol/tret jeg har brukt. Men jeg bruker også collagen gel maske en til to ganger i uke, med peptider, som jeg tror øker effekten av retinolen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper på ferie i utlandet da jeg reiser ofte. Går jeg tom så er jeg ganske sikker på at fastlegen vil gi meg resept. Viss ikke så er det hudleger over nett/video som også skriver ut resept på dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare legge til at uansett hva slags retinol man kjøper bør mann sette seg godt inn i riktig bruk. Kjøper mann reseptbelagt i utlandet uten veiledning fra lege er det sertifiserte leger på nett og youtube som forklarer det man trenger å vite. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker bare Zo sine produkter. De er svindyre men utviklet av en hudlege og brukes av hudpleieren min som driver medisinsk hudpleiesalong. Har aldri reagert på de produktene. 

Anonymkode: 9cef8...cd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...