Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i følge app i uke 3+5, så er veldig tidlig og jeg er fortsatt engstelig for abort. Tror jeg hadde tidlig eggløsning på CD10 (pga smerter og litt kluss med testingen), så mulig jeg får ny «tid» på UL. Har ikke helt skjønt hvordan det der fungerer enda.

Ifølge premom er jeg på 14DPO (beregnet EL på CD12), men har hatt positive tester i en uke. Altså siden 7DPO med tidligtest, og 9DPO med vanlig strimmel. Synes testene er veldig sterke til at premom tror det er to dager til IKM. Legger inn bilde.

Prøver å minne meg selv på at det er størst sannsynlighet for at det går bra, men samtidig vil jeg ikke komme til legen og få beskjed om at jeg er der alt for tidlig.

Men ja, lege eller jordmor først? Og når bør man være inne til første kontroll? Er vel blodprøver og samtale på første?

IMG_4358.jpeg

Anonymkode: e66b9...fc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unødvendig før uke 12. Jordmor er absolutt å foretrekke. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til legen først, blant annet for å kunne ta blodprøver. Han sendte også henvisning om fødeplass og ultralyd. 

Men legen min er en ganske ung mann, og jeg vil tippe at han har lite erfaring med svangerskap. Gikk derfor til jordmor på resten av kontrollene. Bortsett fra glukosebelastningstest som ble tatt på legekontoret. 

Ring legen eller jordmor og informer om at du er gravid. De fleste har gjerne en standard at man ikke kommer på kontroll før en viss uke. 
Er du redd for spontanabort, og vil bruke penger på det, bestill tidlig ultralyd privat etter uke 6-7. Det hjalp iallefall meg og mine bekymringer 🙂 

Anonymkode: 5291b...812

AnonymBruker
Skrevet

… og det er lurt å ringe tidlig, særlig til jordmor. Mange plasser har de dårlig kapasitet. Hos meg (bor i Oslo) sa jordmor at det ikke var nødvendig med kontroll før uke 24, men jeg fikk komme i uke 16 så det slapp å bli så veldig lenge til (ringte da jeg var ca i uke 8 ). 

Anonymkode: 5291b...812

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring allerede nå og bestill time, da det kan være litt ventetid. Både lege og jordmor, så kommer du inn i «systemet». 

Anonymkode: 7ea94...b2f

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Tenker jeg ringer i morgen for å høre litt med jordmor hva de mener, og hva de tenker om kapasiteten. Kan jo bestille time en stund frem i tid, kanskje.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 4+4 og har avtalt jordmortime i uke 9. Her er det travelt for jordmødrene, så vi blir anbefalt å avtale time tidlig. Har da ikke time hos jordmor før slutten av November men greit å ha det i boka🙂

Anonymkode: 671b3...44e

AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo litt på hvor du hører Jeg gikk kun til jordmor. De er i samme gang som legen her. Hun sendte inn for blodprøver osv. trengte aldri legen til noe. Hun har bedre tid også. De vil her gjerne at man tar kontakt med helsestasjonen når man får positiv test så de kan sette opp time til jordmor i god tid 

Anonymkode: 19289...705

Skrevet

Jeg dro først til fastlege. Så gikk jeg annenhver gang til jordmor og fastlege😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg dro også til lege først, men brukte jordmor resten av svangerskapet. Fordelen med en time tidlig, er at det kan sendes henvisning til ultralyd i uke 11-13. Min lege ville ikke ta blodprøver før uke 12, så jeg fikk lite ut av første time. 

Anonymkode: ed32a...298

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det enkelt. Ringte til legekontoret og sa at jeg nylig hadde testet positivt og spurte når de ville at jeg skulle komme til første time. 

Etterpå ringte jeg helsestasjonen og forklarte, og de satte meg opp på en time langt fram i tid.

Brukte lege til første time, og annenhver lege/jordmor etterpå.

Anonymkode: 1dc3a...960

Skrevet

Jeg gikk til legen først (4+2), trengte litt ekstra oppfølging med blodprøver pga lav stoffskifte. Han sendte også henvisning til TUL og OUL. Så var det ingen kontroller før i uke 24 annet enn UL på sykehuset . Avtalte time med jordmor ganske tidlig (ringte vel ca i uke 8-10?)  men første kontroll ble i uke 28 pga glukosebelastning i uke 24 som dem ikke tilbyr på helsestasjonen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Er i følge app i uke 3+5, så er veldig tidlig og jeg er fortsatt engstelig for abort. Tror jeg hadde tidlig eggløsning på CD10 (pga smerter og litt kluss med testingen), så mulig jeg får ny «tid» på UL. Har ikke helt skjønt hvordan det der fungerer enda.

Ifølge premom er jeg på 14DPO (beregnet EL på CD12), men har hatt positive tester i en uke. Altså siden 7DPO med tidligtest, og 9DPO med vanlig strimmel. Synes testene er veldig sterke til at premom tror det er to dager til IKM. Legger inn bilde.

Prøver å minne meg selv på at det er størst sannsynlighet for at det går bra, men samtidig vil jeg ikke komme til legen og få beskjed om at jeg er der alt for tidlig.

Men ja, lege eller jordmor først? Og når bør man være inne til første kontroll? Er vel blodprøver og samtale på første?

IMG_4358.jpeg

Jordmor eller lege er opp til hva du ønsker selv. Hadde oppfølging av jordmor med nr1, kun fastlegen med nr2 og nr3. 

Når de vil ha deg inn varierer. Jordmor er lite vits før passert uke 12, annet enn henvisning til tidlig UL og papirutfylling, men dette kan fastlegen gjøre også. 

Anonymkode: c2396...2f5

• Liker 1
Skrevet

Jeg ringte i uke 4 og fikk såvidt time hos jordmor i uke 24 grunnet kapasitet, så ring heller jo før jo heller. 

Anonymkode: 76741...273

Skrevet

Ring jordmor tidlig, men du får neppe første time før enten rundt uke 8 eller nærmere 12 - det varierer.

Jeg forstår godt tankene dine, men det er dessverre slik at det er ingenting helsevesenet får gjort om du aborterer før uke 12. Det er naturen som ordner opp, og det kan ikke stoppes. Derfor pleier man ikke å få noe særlig med timer før uke 12 er passert. Eneste er evt en time for å få sendt henvisning til TOUL.

Anonymkode: 44314...25a

Skrevet

Bor utenfor Trondheim, sendte mail ved positiv test og fikk time i uke 9 :) det kan være dårlig kapasitet hos helsestasjonen, så kan være greit å være tidlig ute. Valgte jm fordi de er eksperter på dette, og fastlegene har nok å gjøre. Hadde noen timer hos lege, men det var bare ved behov.

Anonymkode: e43ff...32a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...