AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #61 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Siden dere inviterer til samboeren din sin bursdag, bør du iallefall være veldig forberedt på at gjestene i større grad vil bestå av hans venner enn av dine. Anonymkode: b15c4...4ed Vi lager jo invitasjonen sammen, så vet jo hvem som kommer. Vi har en kort liste på folk vi absolutt vil ha der, og så noen ekstra. ts Anonymkode: ba7c0...610
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #62 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det vanlige er nok å pynte seg til en bursdagsfest. vi ønsker ikke noe så stivpyntet i vårt bryllup, jeg kommer til å ha enkel kjole og ikke oppsatt hår, vil jo ikke at folk skal være mer pyntet enn meg… ts Anonymkode: ba7c0...610 Det er ikke vanlig å pynte seg like mye til bursdag som til bryllupo. Og du synes folk kan gjerne sitte å føle seg underpyntet og ukomfortable, så lenge de ikke er mer pyntet enn deg? Og at dine venner som kanskje ønsket å komme om de visste det var et bryllup, men ikke prioriterer bursdagen til samboeren din går glipp av bryllupet ditt bryr du deg heller ikke om? Anonymkode: b15c4...4ed 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #63 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi lager jo invitasjonen sammen, så vet jo hvem som kommer. Vi har en kort liste på folk vi absolutt vil ha der, og så noen ekstra. ts Anonymkode: ba7c0...610 Du vet hvem du inviterer, ikke hvem som kommer. Igjen: det vil komme flere av hans venner enn dine venner, når det er hans bursdag du inviterer til. Bare vær forbered på det. Anonymkode: b15c4...4ed 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #64 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke vanlig å pynte seg like mye til bursdag som til bryllupo. Og du synes folk kan gjerne sitte å føle seg underpyntet og ukomfortable, så lenge de ikke er mer pyntet enn deg? Og at dine venner som kanskje ønsket å komme om de visste det var et bryllup, men ikke prioriterer bursdagen til samboeren din går glipp av bryllupet ditt bryr du deg heller ikke om? Anonymkode: b15c4...4ed Hvorfor skulle de føle seg det når alle har fått samme beskjeden? Det er ikke som om noen kommer i bunad liksom… nei, det bryr jeg meg faktisk ikke om. Jeg har kanskje 6 mennesker som virkelig Må være der, resten er hyggelig om de får det til, men ikke noe krise… ts Anonymkode: ba7c0...610
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #65 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du vet hvem du inviterer, ikke hvem som kommer. Igjen: det vil komme flere av hans venner enn dine venner, når det er hans bursdag du inviterer til. Bare vær forbered på det. Anonymkode: b15c4...4ed Nei, det vil det ikke. Du kjenner ikke vår vennegjeng. ts Anonymkode: ba7c0...610
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #66 Skrevet 20. november 2025 Synes det var mange rare svar her? Ang antrekk , ja klart det er flaut dersom man er den eneste som ikke er pyntet. Men her vil jo det gjelde alle? «Misliker at folk lyver til meg.» og «emosjonelt utmattet» - det var da voldsomt 😂 Og hvem er gift i åresvis uten å si det til familien sin? Hva i alle dager handler det om? 🙈 Til TS: Jeg synes bryllupet deres høres helt topp ut! Gratulerer, håper dere får en fin feiring ❤️ Anonymkode: f7aab...ebb 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #67 Skrevet 21. november 2025 AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 20.06): Vi hadde overraskelsesbryllup! Vi bor langt unna all familie, men så var det et arrangement her vi bor som våre foreldre og søsken ville delta på. Vi så en gylden mulighet for et enkelt bryllup med nærmeste familie og gode venner (vennene bor her). Så vi la opp en enkel plan og informerte om at vi skulle feire (da) samboers bursdag med et bedre måltid og alle var med på den. Et par uker før ble arrangementet avlyst. Vi prøvde å overtale familien til å komme likevel, men siden det er langt å reise så kom ingen… Vi gjennomførte bryllupet likevel, og det var en veldig fin dag. Familiene våre vet fremdeles ikke at vi er gift, selv om det er over ti år siden 😹 Anonymkode: aa865...611 AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 23.08): Så kvalm måte du legger dette fram på. Prøvde å overtale folk til å snu på flisa og likevel komme på et arrangement/bursdag som ble avlyst, hvor dere nekter å fortelle de at det faktisk er bryllupet deres. Så utrolig slemt. Ja hvordan skal de vite at dere er gift på 10 året når dere aldri fortalte det?? Hadde jeg vært i din familie hadde jeg ønsket holdt kjeft om det i 20-40 år til også. Herlighet så teit. Folk er da ikke tankelesere Anonymkode: f3ff7...d12 Les en gang til. Familien skulle på et arrangement som de skulle reise for. De ble invitert på en bedre middag under påskudd av bursdagsfeiring, når de uansett var i nærheten. (Det var denne middagen/bursdagen som var bryllupet.) Arrangementet de skulle reise for ble avlyst, og de orket ikke ta turen kun for å spise en bedre middag og markere bursdag. (forståelig) Dermed kom ingen fra familiene i bryllup, fordi de aldri fikk vite at det ikke var en middag/bursdagsmarkering, men et bryllup. Å fortelle dem i etterkant, at den bursdagen vi så gjerne ville dere skulle reise for likevel, det var egentlig bryllupet vårt. Men det ville vi ikke fortelle dere. Det var viktigere for oss å holde det hemmelig og ha det som overraskelse, enn at dere var tilstede. Men vi er gift nå, og alle vennene våre fikk vært med på festen. Det er vel bare slemt. Så da er det jo mindre sårende for familien å tro at de ikke er gift, enn å få vite at de ikke fikk reell mulighet til å prioritere å komme i bryllup. Anonymkode: 8dcc7...83e 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #68 Skrevet 21. november 2025 AnonymBruker skrev (På 24.10.2025 den 17.13): Nei, men det er også helt greit. Det er en fin måte å holde antallet nede på. Ja, vi inviterer til bursdag, så folk vet det blir alkohol. Ingen av gjestene kommer utenbys fra, så de må uansett ta kollektivt eller taxi hjem. Ja vi må nok si fra der og da også. Det er mest min del av familien jeg ikke ønsker tale fra, men vi har enda ikke bestemt oss for om vi skal invitere familie, eller bare venner. vi ønsker at de skal overvære vielsen. ja, det er her vi trenger tips. Vi er ikke utpreget musikkinteresserte og min forlovede liker ikke å danse, men det kunne jo vært ok med et band uansett… trenger flere sånne tips… ts Anonymkode: ba7c0...610 Men dette er da et skikkelig odde problem å løse ved å invitere til «bursdag». Det er helt greit å invitere til bryllup og så sette grenser. Feks kan du selvsagt åpent invitere til bryllup og bare helt uten forklaring eller årsak utelate slekta. Eller du kan invitere tante Kari/onkel Per og gi klar beskjed om at de ikke får holde tale. Er de av typen som holder atale, ufine, langtekkelige etc taler? Bare si det - rett ut. De er voksne folk - de tåler det så fint, så. Denne «deggingen» vi driver med for voksne folk, der omgivelsene finner seg i å bli ubeleiliget heller enn å si «nå må du endre adferd» (og så utelate dem om de lar det være) til voksne mennesker er irrasjonell. Anonymkode: 9fe5c...764
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #69 Skrevet 21. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Les en gang til. Familien skulle på et arrangement som de skulle reise for. De ble invitert på en bedre middag under påskudd av bursdagsfeiring, når de uansett var i nærheten. (Det var denne middagen/bursdagen som var bryllupet.) Arrangementet de skulle reise for ble avlyst, og de orket ikke ta turen kun for å spise en bedre middag og markere bursdag. (forståelig) Dermed kom ingen fra familiene i bryllup, fordi de aldri fikk vite at det ikke var en middag/bursdagsmarkering, men et bryllup. Å fortelle dem i etterkant, at den bursdagen vi så gjerne ville dere skulle reise for likevel, det var egentlig bryllupet vårt. Men det ville vi ikke fortelle dere. Det var viktigere for oss å holde det hemmelig og ha det som overraskelse, enn at dere var tilstede. Men vi er gift nå, og alle vennene våre fikk vært med på festen. Det er vel bare slemt. Så da er det jo mindre sårende for familien å tro at de ikke er gift, enn å få vite at de ikke fikk reell mulighet til å prioritere å komme i bryllup. Anonymkode: 8dcc7...83e Det går an å si at man er gift fordi. Uten å knuse det med at dem ikke kom. Jeg giftet meg uten folk. Jeg bare sa ifra til familien min at jeg hadde giftet meg på rådhuset. Jeg forklarte at jeg ville ha ting på stell når jeg no hadde fått barn. Men ønsket ikke så mye mere oppmerksomhet rundt det. De forstod hva vi tenkte om det. Jeg mener familien kan godt få vite det. Hvis hun dør før foreldrene sine da så kommer det jo fram at dem var gift. Jeg hadde blitt skuffet som mor hvis barna mine ikke hadde sagt noe om det. Også får jeg vite det 20 år etter f.eks. Anonymkode: b9797...419 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #70 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 13.25): Les en gang til. Familien skulle på et arrangement som de skulle reise for. De ble invitert på en bedre middag under påskudd av bursdagsfeiring, når de uansett var i nærheten. (Det var denne middagen/bursdagen som var bryllupet.) Arrangementet de skulle reise for ble avlyst, og de orket ikke ta turen kun for å spise en bedre middag og markere bursdag. (forståelig) Dermed kom ingen fra familiene i bryllup, fordi de aldri fikk vite at det ikke var en middag/bursdagsmarkering, men et bryllup. Å fortelle dem i etterkant, at den bursdagen vi så gjerne ville dere skulle reise for likevel, det var egentlig bryllupet vårt. Men det ville vi ikke fortelle dere. Det var viktigere for oss å holde det hemmelig og ha det som overraskelse, enn at dere var tilstede. Men vi er gift nå, og alle vennene våre fikk vært med på festen. Det er vel bare slemt. Så da er det jo mindre sårende for familien å tro at de ikke er gift, enn å få vite at de ikke fikk reell mulighet til å prioritere å komme i bryllup. Anonymkode: 8dcc7...83e AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 16.57): Det går an å si at man er gift fordi. Uten å knuse det med at dem ikke kom. Jeg giftet meg uten folk. Jeg bare sa ifra til familien min at jeg hadde giftet meg på rådhuset. Jeg forklarte at jeg ville ha ting på stell når jeg no hadde fått barn. Men ønsket ikke så mye mere oppmerksomhet rundt det. De forstod hva vi tenkte om det. Jeg mener familien kan godt få vite det. Hvis hun dør før foreldrene sine da så kommer det jo fram at dem var gift. Jeg hadde blitt skuffet som mor hvis barna mine ikke hadde sagt noe om det. Også får jeg vite det 20 år etter f.eks. Anonymkode: b9797...419 Vet ikke hvorfor jeg føler for å forsvare mine valg, men jeg gjør det tydeligvis likevel.. - Det var mitt arrangement, en veldig stor dag i mitt liv, en dag jeg virkelig hadde forventet at nærmeste familie ville delta på. Arrangementet ble gjort om rett før. Jeg hadde trodd at de ville møte opp likevel, for det var flere ting knyttet til dette arrangementet som ville bli gjennomført. Det var ikke sånn at vi bare sa «ok» da de sa de ikke kom, vi prøvde jo å argumentere med samboers bursdag og de andre delene av arrangementet. De valgte likevel å ikke komme, husker ikke om jeg hørte fra mannens familie i det hele tatt. - Vi hadde tre venner med på selve seremonien, og det kom en til til middagen. Så det var på ingen måte en stor greie. - Ingen av oss har voldsomt godt forhold til vår nærmeste familie, det er mye historie der. Så vi ville oppriktig at de skulle komme, ikke minst fordi dette var en stor dag for oss begge fra før. Men så gjorde de ikke det. Og da ble det litt sånn «neivel, nok et bevis på hvor lite vi betyr. Da kan dere faktisk bare ha det så godt». Jeg har ikke noe behov for å gni det inn for dem at de gikk glipp av det. Det var en enkel sak, i all hovedsak en formalitet. Vi lever vårt liv, de lever sine liv langt unna, vi ser dem 1-2 ganger pr år. Grunnen til at jeg svarte i tråden i det hele tatt var for å dele min erfaring om at folk kan finne på å ikke dukke opp. Og litt at jeg den dag i dag er overrasket over at ungene ikke har sagt noe, de var jo med. For alt jeg vet kan de ha sagt det og, bare at foreldre og svigerforeldre velger å ikke si noe. Det er ikke en massiv hemmelighet, det er bare en hendelse som skjedde for veldig mange år siden. Vi får aldri vite om de hadde dukket opp hvis vi sa det var bryllup. Men med tanke på hvor mye annet disse folkene har gått glipp av de siste 17 årene (eller hvor lenge det nå er siden vi ble sammen 😅) så hadde det ikke forundret meg om de hadde funnet en grunn for å la være.. Jeg håper folk har bedre familie enn det vi har, og at de prioriterer å komme om det så er en bursdag man er invitert til 🙃 Anonymkode: aa865...611 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #71 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vet ikke hvorfor jeg føler for å forsvare mine valg, men jeg gjør det tydeligvis likevel.. - Det var mitt arrangement, en veldig stor dag i mitt liv, en dag jeg virkelig hadde forventet at nærmeste familie ville delta på. Arrangementet ble gjort om rett før. Jeg hadde trodd at de ville møte opp likevel, for det var flere ting knyttet til dette arrangementet som ville bli gjennomført. Det var ikke sånn at vi bare sa «ok» da de sa de ikke kom, vi prøvde jo å argumentere med samboers bursdag og de andre delene av arrangementet. De valgte likevel å ikke komme, husker ikke om jeg hørte fra mannens familie i det hele tatt. - Vi hadde tre venner med på selve seremonien, og det kom en til til middagen. Så det var på ingen måte en stor greie. - Ingen av oss har voldsomt godt forhold til vår nærmeste familie, det er mye historie der. Så vi ville oppriktig at de skulle komme, ikke minst fordi dette var en stor dag for oss begge fra før. Men så gjorde de ikke det. Og da ble det litt sånn «neivel, nok et bevis på hvor lite vi betyr. Da kan dere faktisk bare ha det så godt». Jeg har ikke noe behov for å gni det inn for dem at de gikk glipp av det. Det var en enkel sak, i all hovedsak en formalitet. Vi lever vårt liv, de lever sine liv langt unna, vi ser dem 1-2 ganger pr år. Grunnen til at jeg svarte i tråden i det hele tatt var for å dele min erfaring om at folk kan finne på å ikke dukke opp. Og litt at jeg den dag i dag er overrasket over at ungene ikke har sagt noe, de var jo med. For alt jeg vet kan de ha sagt det og, bare at foreldre og svigerforeldre velger å ikke si noe. Det er ikke en massiv hemmelighet, det er bare en hendelse som skjedde for veldig mange år siden. Vi får aldri vite om de hadde dukket opp hvis vi sa det var bryllup. Men med tanke på hvor mye annet disse folkene har gått glipp av de siste 17 årene (eller hvor lenge det nå er siden vi ble sammen 😅) så hadde det ikke forundret meg om de hadde funnet en grunn for å la være.. Jeg håper folk har bedre familie enn det vi har, og at de prioriterer å komme om det så er en bursdag man er invitert til 🙃 Anonymkode: aa865...611 Det er så trist. Stakkar familiene deres. Anonymkode: 4c605...144
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #72 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er så trist. Stakkar familiene deres. Anonymkode: 4c605...144 Selv etter at jeg forteller om disse folkene som ikke gadd å komme på en av de største dagene i mitt liv, så er det synd i dem? Hvorfor? De visste det skulle skje noe stort, de valgte å ikke komme. Anonymkode: aa865...611
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #73 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): - Det var mitt arrangement, en veldig stor dag i mitt liv, en dag jeg virkelig hadde forventet at nærmeste familie ville delta på. Arrangementet ble gjort om rett før. Jeg hadde trodd at de ville møte opp likevel, for det var flere ting knyttet til dette arrangementet som ville bli gjennomført. Det var ikke sånn at vi bare sa «ok» da de sa de ikke kom, vi prøvde jo å argumentere med samboers bursdag og de andre delene av arrangementet. De valgte likevel å ikke komme, husker ikke om jeg hørte fra mannens familie i det hele tatt. Anonymkode: aa865...611 Men så var det ikke en 'tilfeldig bursdag' de droppet, men noe annet stort? Anonymkode: a8476...67f
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #74 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 16.55): Drar du i hverdagsklær i bursdag? Vi har vel ikke så mange vi MÅ ha der, og de det gjelder vet vi at kommer uansett hva vi inviterer til, så får resten komme om det passer. Hvis et overraskelsesbryllup ødelegger et vennskap tenker jeg det vennskapet ikke er mye verd. Anonymkode: ba7c0...610 De fleste går vel i en slags hverdagsklær til bursdag ? Lenge siden jeg har vært i en bursdag (utenom runde år) hvor folk pynter seg mer enn til en fin middag Anonymkode: 6a41f...325
Natttåke Skrevet 23. november 2025 #75 Skrevet 23. november 2025 (endret) Når noen gifter seg ønsker jeg å stelle meg og være kledt riktig. Så jeg ville gjerne vite på forhånd. Endret 23. november 2025 av Natttåke
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #76 Skrevet 24. november 2025 En ting: Du kan ikke si at ingen får holde tale. De er dine gjester. Hvis noen av dem ønsker å reise seg og utbringe en skål for brukdeparet og kanskje holde en spontan tale, så kan du ikke nekte dem det. Dette er «basic skikk og bruk». Anonymkode: 59cb8...132 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #77 Skrevet 24. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En ting: Du kan ikke si at ingen får holde tale. De er dine gjester. Hvis noen av dem ønsker å reise seg og utbringe en skål for brukdeparet og kanskje holde en spontan tale, så kan du ikke nekte dem det. Dette er «basic skikk og bruk». Anonymkode: 59cb8...132 Føler dette var å tolke det Ts skriver i verste mening. Hun sier hun er ikke så glad i taler, det tolker jeg til at hun ikke ønsker at noen skal planlegge lange taler, og hun ønsker ikke å holde en selv. Det er ikke det samme som at hvis noen reiser seg spontant og holder en skål, så vil hun avbryte de og be de sette seg ned. Anonymkode: f7aab...ebb
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #78 Skrevet 24. november 2025 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Føler dette var å tolke det Ts skriver i verste mening. Hun sier hun er ikke så glad i taler, det tolker jeg til at hun ikke ønsker at noen skal planlegge lange taler, og hun ønsker ikke å holde en selv. Det er ikke det samme som at hvis noen reiser seg spontant og holder en skål, så vil hun avbryte de og be de sette seg ned. Anonymkode: f7aab...ebb Hvis du leser litt mer enn HI, så vil du se at TS skal «si i fra der og da» om at hun ikke vil ha taler. Jeg bare opplyser om at det er ganske frekt å instruere gjestene på den måten. Anonymkode: 59cb8...132 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #79 Skrevet 24. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du leser litt mer enn HI, så vil du se at TS skal «si i fra der og da» om at hun ikke vil ha taler. Jeg bare opplyser om at det er ganske frekt å instruere gjestene på den måten. Anonymkode: 59cb8...132 Ja, men da ser jeg for meg at Ts står og snakker i en hyggelig og lattermild tone, og sier noe a la «velkommen, tenker dere ble overrasket nå? Vi ønsket en avslappende, uhøytidelig feiring. Håper dere koser dere sammen med oss, ikke stress med å føle dere burde holde tale e.l vi ønsker ikke noe sånt.» Tviler på hun skal stå som en drillsersjant og liste opp kveldens reglement «Taler strengt forbudt, et hvert tilløp vil bli slått hardt ned på!» Anonymkode: f7aab...ebb 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #80 Skrevet 24. november 2025 AnonymBruker skrev (På 22.11.2025 den 21.53): Selv etter at jeg forteller om disse folkene som ikke gadd å komme på en av de største dagene i mitt liv, så er det synd i dem? Hvorfor? De visste det skulle skje noe stort, de valgte å ikke komme. Anonymkode: aa865...611 Du kan ikke sutre over at folk ikke gadd å komme på en av dine viktigste dager når du ikke fortalte noen som hva som skulle skje. Anonymkode: 94682...757 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå