Gå til innhold

Overraskelsesbryllup?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (På 23.10.2025 den 22.40):

Bare ikke kombiner det med dåp 😬

Enig. Opplevde det selv da god venninne giftet seg. Jeg hadde kjøpt dåpsgave til den lille som jeg tenkte å sende siden jeg visste tid for dåp måtte komme om ikke lenge. Plutselig kom venninna mi inn i kirken bærende på barnet i dåpskjole, noe det viste seg at ca halve gjestelista visste om. Følte meg så dum som ikke ha med gave (lå utenbys hjemme) og syntes også det hele ble veldig rart. For meg ødela det mye av bryllupet da det for de som visste dette var mest fokus på dåp og ikke bryllup. Talen jeg hadde forberedt til venninna mi lot jeg være å holde da det ikke føltes riktig ut fra settingen. Var et veldig merkelig bryllup.

Anonymkode: 35043...131

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.11.2025 den 22.09):

Du skal se det bare er han litt kleine kompisen til typen hennes som blir igjen for selve "bryllupet" mens alle andre må dra hjem til unger og andre ting.

Men ts, siden du er så vanvittig care og ikke bryr deg om at folk ikke dukker opp osv. Hvordan beregner du mat, drikke osv? Siden du oppretter en tråd om det vil jeg da tro at dere hvertfall har tenkt til å gjøre litt ut av det annet enn bare "btw, surpriiiise dette er faktisk bryllupet vårt, bestem selv om dere blir værende en litt eller om dere må stikke"

Anonymkode: f3ff7...d12

Beregner mat ut i fra de som sier at de skal komme, selvsagt. Får vi rester er det også fint. Det er da et ikke-problem. 

ts

Anonymkode: ba7c0...610

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Blir jeg invitert i bursdag, går jeg om det er "min" del av paret, men til samboeren til en venninne ville jeg ikke prioritert.

Jeg ville kjørt selv og planlagt å bli 3-5 timer, mannen ville blitt hjemme med barna.  Tatt på en bukse og en bluse.

I bryllup setter man av mer tid, er forberedt på en langvarig fest med alkohol og at man har en plan for hjemreise/overnatting, samt at familien ikke er avhengig av at man kommer hjem tidlig. Og gjerne forsøkt å få barnevakt, slik at mannen også kunne bli med dersom han var invitert.

Anonymkode: b15c4...4ed

Det er jo helt fint😊 bli med hvis det passer, ikke stress med det. Nå har vi kun gjester som bor i kort avstand da, så tviler på at noen tenker overnatting uansett. 

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.10.2025 den 19.08):

Jeg misliker sterkt at folk lyver til meg og holder meg for narr, så jeg hadde virkelig ikke likt dette. Er det bursdag, si det er bursdag. Er det bryllup, si det er bryllup. Jaja, skal nok holde kjeft og ikke si noe, men innerst vil jeg nok alltid lure på hva ellers dere lyver om. Det foruten, tenker jeg det er ufint for folk som kanskje har blir ufrivillig skilt eller strever med ekteskapet, at de uten forvarsel skal heia på noen som gifter seg. 

Anonymkode: a8476...67f

Er lov å tenke på andre enn seg selv.

• Liker 5
Skrevet

Hva er egentlig vitsen med det her? Dere bryr dere ikke om folk kommer og alt er veldig care. Gå på rådhuset alene og drit i det.

Anonymkode: 04bf3...715

• Liker 7
Skrevet

Vi hadde overraskelsesbryllup! Vi bor langt unna all familie, men så var det et arrangement her vi bor som våre foreldre og søsken ville delta på. Vi så en gylden mulighet for et enkelt bryllup med nærmeste familie og gode venner (vennene bor her). Så vi la opp en enkel plan og informerte om at vi skulle feire (da) samboers bursdag med et bedre måltid og alle var med på den. 

Et par uker før ble arrangementet avlyst. Vi prøvde å overtale familien til å komme likevel, men siden det er langt å reise så kom ingen…

Vi gjennomførte bryllupet likevel, og det var en veldig fin dag. Familiene våre vet fremdeles ikke at vi er gift, selv om det er over ti år siden 😹

Anonymkode: aa865...611

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2025 den 8.56):

Det er jo helt fint😊 bli med hvis det passer, ikke stress med det. Nå har vi kun gjester som bor i kort avstand da, så tviler på at noen tenker overnatting uansett. 

ts

Jeg skjønner at du mener det "går helt fin". Men jeg ville følt meg ubekvem i bryllup om jeg kom i et så hverdaglig antrekk. Og som sagt, om det var mannens burdsdag det var invitert til ville jeg jo gått glipp av venninnas bryllup. Den som har "sin" bursdag som "unnskyldning" vil naturligivs få flere av "sine" gjester. 

Skrekkelig dårlig ide og jeg ville blitt lei meg om jeg gikk glipp av en venninnes bursdag fordi jeg var invitert til mannen hennes sin bursdag (som trolig ikke ville kommet opp på min prioriteringsliste). Ødeleggende for vennskapet rett og slett.

• Liker 3
Skrevet

Be heller få og ha en enkel middag på restaurant med forlovere, foreldre, evnt søsken og noen gode venner. 

Anonymkode: 7e5a8...969

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 16.07):

Hva er egentlig vitsen med det her? Dere bryr dere ikke om folk kommer og alt er veldig care. Gå på rådhuset alene og drit i det.

Anonymkode: 04bf3...715

Vi vet jo at mange kommer til å komme. Vi kommer ikke til å bli alene på festen. Poenget er å lage et koselig lite overraskelsesbryllup som er veldig «nedpå» og uformelt. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.11.2025 den 9.46):

Jeg skjønner at du mener det "går helt fin". Men jeg ville følt meg ubekvem i bryllup om jeg kom i et så hverdaglig antrekk. Og som sagt, om det var mannens burdsdag det var invitert til ville jeg jo gått glipp av venninnas bryllup. Den som har "sin" bursdag som "unnskyldning" vil naturligivs få flere av "sine" gjester. 

Skrekkelig dårlig ide og jeg ville blitt lei meg om jeg gikk glipp av en venninnes bursdag fordi jeg var invitert til mannen hennes sin bursdag (som trolig ikke ville kommet opp på min prioriteringsliste). Ødeleggende for vennskapet rett og slett.

Drar du i hverdagsklær i bursdag? 

Vi har vel ikke så mange vi MÅ ha der, og de det gjelder vet vi at kommer uansett hva vi inviterer til, så får resten komme om det passer. Hvis et overraskelsesbryllup ødelegger et vennskap tenker jeg det vennskapet ikke er mye verd. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.11.2025 den 1.35):

Be heller få og ha en enkel middag på restaurant med forlovere, foreldre, evnt søsken og noen gode venner. 

Anonymkode: 7e5a8...969

Nei takk, det er ikke slik vi ønsker å markere dagen vår☺️

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 20.06):

Et par uker før ble arrangementet avlyst. Vi prøvde å overtale familien til å komme likevel, men siden det er langt å reise så kom ingen…

Vi gjennomførte bryllupet likevel, og det var en veldig fin dag. Familiene våre vet fremdeles ikke at vi er gift, selv om det er over ti år siden 😹

Så kvalm måte du legger dette fram på. Prøvde å overtale folk til å snu på flisa og likevel komme på et arrangement/bursdag som ble avlyst, hvor dere nekter å fortelle de at det faktisk er bryllupet deres. Så utrolig slemt. 

Ja hvordan skal de vite at dere er gift på 10 året når dere aldri fortalte det?? Hadde jeg vært i din familie hadde jeg ønsket holdt kjeft om det i 20-40 år til også. Herlighet så teit. Folk er da ikke tankelesere 

Anonymkode: f3ff7...d12

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har opplevd noe lignende som gjest en gang. Det var helt fint, koselig og en artig overraskelse.

Jeg ville likevel vært tydelig på når oppmøte er og hatt en klar forventning og begrunnelse for hvorfor gjestene må være ankommet stedet klokken X. Jeg holdt på å misse bryllupet fordi det nettopp var mer uformelt, jeg kjente ingen, og da egentlig hadde tenkt å komme litt senere for å slippe så mye mingling med masse fremmede før det startet. Heldigvis kom det en beskjed noen dager før om at det var veldig viktig at alle ankom til klokken da og da, fordi det skulle være noe opplegg allerede i starten.

Vær gjerne tydelig på kleskode også - og forsøk å stille gjestene på likefot. Selv om bursdag, fest og lignende også betyr at man pynter seg litt, er det et steg opp til bryllup, og litt mer variasjon i antrekkene. Jeg følte meg nok litt underdressed da jeg plutselig var gått fra festgjest til bryllup, og særlig fordi enkelte nære var innviet i overraskelsen på forhånd og hadde kledd seg deretter.  Ingen big deal, og det var så klart viktigere at brudeparet hadde en flott dag, men som gjest er det litt greit med litt tydeligere kleskode. 

Anonymkode: a9a2f...178

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (På 23.10.2025 den 22.40):

Bare ikke kombiner det med dåp 😬

Hvorfor?

Skrevet
Thyra skrev (2 minutter siden):

Hvorfor?

Synes det er harry og kleint.

Føler det er bryllupsekvivalenten til julebord på Danskebåten.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 16.55):

Drar du i hverdagsklær i bursdag? 

Vi har vel ikke så mange vi MÅ ha der, og de det gjelder vet vi at kommer uansett hva vi inviterer til, så får resten komme om det passer. Hvis et overraskelsesbryllup ødelegger et vennskap tenker jeg det vennskapet ikke er mye verd. 

Ja, jeg går i langt mer hverdagslig antrekk i bursdag enn i bryllup. Er ikke det vanlig?

I bryllup pynter jeg meg virkelig i kjole, pensko og gjerne oppsatt hår. I et bursdagsselskap ville jeg gått i dressbukse og en pyntetopp eller silkebluse. Og det ville jeg ikke vært komfortable med i et bryllup.

Det er vel svært få som kler seg i "bryllupsantrekk" for 30 årslaget til samboeren til venninna (om de i det hele tatt kommer)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.10.2025 den 21.50):

Vi planlegger et overraskelsesbryllup. Vi inviterer til noe annet og overrasker  gjestene med et bryllup (forlovere er eneste som vet).  Jeg er ikke så glad i taler og håper dette kan være en fin måte å gjøre det på, ønsker heller ikke gaver. 

Det jeg har begynt å tenke litt på er at vi kanskje bør fylle tiden med noe annet? Altså når folk ikke har forberedt taler og sånn blir det kanskje litt tomt? Hva tenker dere? Tips til underholdning eller andre ting vi kan ha i steden? 

Veldig kjedelig å tro man skal grille og så er det bryllup og så står man der i en dongerikjole. 

Er du redd noen skal overskinne deg siden du ikke har tenkt på kleskode engang? 

Anonymkode: 8d905...d0e

• Liker 1
Skrevet

Siden dere inviterer til samboeren din sin bursdag, bør du iallefall være veldig forberedt på at gjestene i større grad vil bestå av hans venner enn av dine. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg går i langt mer hverdagslig antrekk i bursdag enn i bryllup. Er ikke det vanlig?

I bryllup pynter jeg meg virkelig i kjole, pensko og gjerne oppsatt hår. I et bursdagsselskap ville jeg gått i dressbukse og en pyntetopp eller silkebluse. Og det ville jeg ikke vært komfortable med i et bryllup.

Det er vel svært få som kler seg i "bryllupsantrekk" for 30 årslaget til samboeren til venninna (om de i det hele tatt kommer)

Det vanlige er nok å pynte seg til en bursdagsfest. 

vi ønsker ikke noe så stivpyntet i vårt bryllup, jeg kommer til å ha enkel kjole og ikke oppsatt hår, vil jo ikke at folk skal være mer pyntet enn meg…

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig kjedelig å tro man skal grille og så er det bryllup og så står man der i en dongerikjole. 

Er du redd noen skal overskinne deg siden du ikke har tenkt på kleskode engang? 

Anonymkode: 8d905...d0e

Jeg kommer ikke til å være stivpyntet, så helt vanlig fest klær tenker jeg er helt supert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...