Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest monney
Skrevet

Jeg har fått en liten slump penger på min konto og har tenkt å bruke disse til å betale gjeld..

Da har jeg valget med å slette studielånet på 187 tusen og legge 100 tusen inn i boliglånet...

eller legge 200 tusen i boliglånet og få bedre rentebetingelser... det er sånt trappelån greier.. men da har jeg bare 100 tusen igjen til å betale studielånet. Altså da står jeg med 87 tusen igjen..

hva er lurest?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Betal boliglån først, deretter studielån.

Hvis du i fremtiden ikke klarer å betale boliglånet kan de ta boligen fra deg, men de kan ikke ta utdannelsen din fra deg...

Gjest Gjest
Skrevet

Enig - alltid nedbetaling på boliglån fremfor studielån i sånne tilfeller.

En annen ting er jo at studielånet ikke har pant i bolig, så innfri man boliglånet kan man slette pant og gjøre som man vil.

Skrevet

Studielånet er det lånet som har aller best betingelser (selv om det er aldri så surt å betale på), og det siste lånet man bør betale ned.

Man får foreksempel betalingsutsettelse hvis man er arb.ledig, det kan bli slettet hvis man blir ufør osv...

Gjest Gjest
Skrevet

Skulle det dessuten skje noe med deg så arver man ikke studielån. Lånet blir slettet om låntaker skulle falle fra. Enda en grunn til å velge å betale ekstra ned på boliglånet fremfor studielånet.

Skrevet

alle de pengene du skal bruke på lånenedbetaling til boliglån.

Som alle andre her sier: Studielånet er det siste lånet du nedbetaler, fordi det har de aller beste betingelsene, inkludert rentefritak om du ikke tjener noe særlig, betalingsutsettelser, at den ikke arves, og kan slettes om du blir ufør etc.

Studielånet er det siste lånet du nedbetaler.

Gjest Gjest
Skrevet

Du har tatt et særdeles fornuftig valg når du velger å nedbetale gjeld. Jeg er enig med samtlige i denne tråden. Jeg ville satt av et moderat beløp til ferie eller til å kjøpe noe du virkelig har lyst på. Resten bruker du til å nedbetale boliglånet. Studielånet inneholder en gratis gjeldsforsikring som dekker de fleste eventualiteter. Derfor bør du nedbetale studielånet sist, selv om det føles surt å betale for i mange år for et forlengst fullført studium.

Skrevet

Sier som de andre, betal ned på boliglånet :)

Skrevet

Som de fleste andre sier: Hus- og billån først.... :Nikke:

Skrevet

Jeg ville ikke betalt et øre av studielånet før all annen gjeld er betalt.

Gjest monney
Skrevet

da er den saken veldig grei... Da blir huslån prioritert ;)

takk for gode råd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...