Gå til innhold

Kan mann 40 gå på date med kvinne 25?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (På 23.10.2025 den 16.41):

Jobber de sammen? 

Hvis ja: 

Nei.

Har de et tillitsverv hvor han er i en form for lederposisjon over henne?

Hvis ja: 

Nei

Har han ansvaret for henne i en eller annen form, f.eks i undervisningssammenheng?

Hvis ja:

Nei.

Ellers er det bare å kjøre på. 
En 25 år gammel kvinne er gammel nok til å bestemme over sitt eget liv, og sine egne partnervalg.

Har ei venninne som forelsket seg i lederen sin på jobben. De ble et par og er godt gift med barn i dag 10 år senere. Hun skiftet riktignok jobb etter de ble et par, men sånn ellers så er det jo ofte på jobben folk finner hverandre og blir forelsket i hverandre. Og kvinner har vært tiltrukket av menn med status til alle tider. Enten det er lederstatus/makt, penger eller kjendisstatus. Det er bare sånn kvinner ofte fungerer og hvorfor skal det ikke være greit å forelske seg selv om det er lederen? Man skiller da mellom jobb og privatliv og detter bare å bytte avdeling/seksjon eller jobb.

Anonymkode: a24a3...a89

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, om 40-åringen har mange guttevenner på 25 år han omgås ofte og er helt på bølgelengde med. 

Anonymkode: 20d15...5c6

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For noe kortvarig kanskje. Jeg er selv 40, og tanken på å date en 55-år gammel mann frister ikke nevneverdig. 

Aldersforskjell blir mer merkbart når den ene nærmer seg pensjonsalder 

Anonymkode: da749...b9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan aldri angre mer de tre årene jeg brukte fra 26- 29 på "gamlingen" jeg datet da. Nei, man er virkelig ikke like. Jeg var svært moden og alltid gått for en del eldre, og han var veldig umoden til tross for sin høye alder. Hadde ønsket jeg hadde funnet en på min alder, hadde nok med tilbud men ble skikkelig forført. Å bruke 3 år av ungdommen på "gamle"- aktiviteter. Nei takk, ønsker jeg kunne visst bedre da, men jeg tenkte aldri så langt. Nå som 42 år så har jeg fått tilbud fra gutter i 20- årene, og flirtet en del, men jeg har bevisst holdt meg unna utvikling da jeg syns de skal lage livet sitt med noen med litt mindre bagasje. Min bestevenninne er 28 år så det har ikke å gjøre med at man ikke passer sammen, men mer om historien, livserfarenheten og hva man vil i livet og hvor man skal. 

Anonymkode: b5e1f...b72

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har ei venninne som forelsket seg i lederen sin på jobben. De ble et par og er godt gift med barn i dag 10 år senere. Hun skiftet riktignok jobb etter de ble et par, men sånn ellers så er det jo ofte på jobben folk finner hverandre og blir forelsket i hverandre. Og kvinner har vært tiltrukket av menn med status til alle tider. Enten det er lederstatus/makt, penger eller kjendisstatus. Det er bare sånn kvinner ofte fungerer og hvorfor skal det ikke være greit å forelske seg selv om det er lederen? Man skiller da mellom jobb og privatliv og detter bare å bytte avdeling/seksjon eller jobb.

Anonymkode: a24a3...a89

Fikk du med deg #MeToo i 2017? 

Topp at folk finner kjærligheten.

Mindre bra når det går utover arbeidsmiljøet, eller når folk tolker profesjonell vennlighet som flørting 

AnonymBruker
Skrevet

For noe kortvarig kanskje. Jeg er selv 40, og tanken på å date en 55-år gammel mann frister ikke nevneverdig. 

Aldersforskjell blir mer merkbart når den ene nærmer seg pensjonsalder 

Anonymkode: da749...b9b

Helt fair, og mange tenker som deg - det er naturlig at aldersforskjell kjennes mer når man selv er i samme situasjon.
Men det betyr ikke at det alltid blir et problem for andre. Noen finner faktisk stabilitet, trygghet og felles verdier på tvers av alder. Så lenge begge vet hva de går inn i og trives med det, finnes det ikke én fasit på hva som fungerer.

Kan aldri angre mer de tre årene jeg brukte fra 26- 29 på "gamlingen" jeg datet da. Nei, man er virkelig ikke like. Jeg var svært moden og alltid gått for en del eldre, og han var veldig umoden til tross for sin høye alder. Hadde ønsket jeg hadde funnet en på min alder, hadde nok med tilbud men ble skikkelig forført. Å bruke 3 år av ungdommen på "gamle"- aktiviteter. Nei takk, ønsker jeg kunne visst bedre da, men jeg tenkte aldri så langt. Nå som 42 år så har jeg fått tilbud fra gutter i 20- årene, og flirtet en del, men jeg har bevisst holdt meg unna utvikling da jeg syns de skal lage livet sitt med noen med litt mindre bagasje. Min bestevenninne er 28 år så det har ikke å gjøre med at man ikke passer sammen, men mer om historien, livserfarenheten og hva man vil i livet og hvor man skal. 

Anonymkode: b5e1f...b72

Takk for at du deler, det er en ærlig og forståelig erfaring. Det du beskriver gir absolutt mening, noen ganger klaffer ikke livssituasjon, energi og retning, selv om kjemien er der. Men så finnes det også andre som har hatt motsatt opplevelse, der forskjellen i alder faktisk har skapt balanse og trygghet.

Tror det handler mye om personlighet og timing mer enn om selve alderen. Det viktigste er at man vet hva man ønsker seg - og lærer av det, slik du helt tydelig har gjort.

Anonymkode: d9694...909

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.10.2025 den 16.12):

Spør for en venn.

De har chatter sammen i nesten 4 uker med meget god tone. 

Anonymkode: a3874...645

Selvsagt er det greit. Da jeg var 40 datet og lå jeg med flere unge kvinner mellom 20 - 30.

Anonymkode: 2f016...028

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør for en venn.

Ja det kan de, men ikke spør etter det på KG. Da blir man halshogd.

Anonymkode: f0910...c30

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør for en venn.

Ja, selvfølgelig

Anonymkode: 87013...ccf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør for en venn.

Ville denne vennen hatt en 25 år gammel mann som venn? 

Anonymkode: 68b5e...ea6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 18.09):

Og så? Kan ikke den eldre mannen, eller kvinnen, kose seg de ti åra da? 

Hvor mange kvinner blir ikke byttet ut med en yngre modell, av sin jevngamle mann? 

Anonymkode: 4d3c7...831

Relativt få i forhold til hvor nærmest konsekvent eldre menn etterhvert blir byttet ut av kvinner som er en god del yngre. Det er i hovedsak kvinner som initierer brudd, uansett. 

Selvfølgelig kan de kose seg i 10 år, men jeg ser ikke at mennene har det noe godt når den yngre kvinnen går. De blir forlatt akkurat når alderen begynner å kjennes, FORDI alderen begynner å kjennes. Brudd er ikke gøy, og spesielt ikke om man ønsker å beholde partner som ikke lenger vil ha deg, og den boosten selvfølelse fikk av å være valgt av en yngre kvinne kan fort erstattes av en skikkelig knekk i selvfølelse når slikt skjer. Kvinnene går derimot videre. Unge nok til å etablere seg relativt enkelt igjen. Ikke bitter, bare tilfreds med å gå videre. 

Hadde jeg vært mann hadde jeg kikket litt på statestikken og valgt klokere. Gå for ekte kjærlighet og jevnaldrende kvinne. Sett verdien ved det. 

Anonymkode: 83a2c...cf7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

cf7, forståelig poeng. Mange forhold med stor aldersforskjell kan nok møte ekstra utfordringer etter hvert som livssituasjoner endrer seg.

Men statistikk sier jo ikke alt om enkeltforhold heller. Noen får det faktisk til veldig bra fordi de har felles verdier, respekt og kommunikasjon, uavhengig av alder. Hva menn "bør" gjøre, basert på antakelser og statistikk, er nok veldig situasjonsspesifikt.

Kjærlighet og stabilitet handler nok mer om dynamikken mellom to personer enn om tallene i passet.
For noen fungerer jevnaldrende best, for andre er forskjellen en styrke. Statistikk definerer ikke enkeltmennesker.

Anonymkode: d9694...909

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet.

Men har dere samme ønsker om en evt fremtid?

Mht barn, giftemål, verdier, syn på økonomi etc?

For det vil kunne bli et issue om dere blir seriøse...

Anonymkode: 000a2...852

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...