Gå til innhold

Kan mann 40 gå på date med kvinne 25?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
mellomtomater67 skrev (1 minutt siden):

Du har moralen og verdiene på rett side. Bra du har moral. Fordi veldig mange i dagens samfunn mangler nå moral og gode verdier. Unnskyldningen de bruker er at ' så lenge man er over 18 år er man voksen*. Ja, det er sant. Man er myndig når man er 18. Men man er da faen ikke moden i hodet. Hva med moralen? Hva med verdiene. De gamle mennene i 40 årene som går etter unge jenter i 20 årene mangler jo alt av verdier og moral. 

Du er et godt bevis på at hjernen ikke er ferdig utviklet når man er 23... 

Anonymkode: 4d3c7...831

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bra du har fornuft! Jeg er 23 år, og faren min er 43. Altså på Din alder. Så du bør ikke gå etter noen som kan være dattera di, så glad du faktisk vet det selv og lar henne være.❤️

Ja det er en eksepsjonelt egoistisk tankegang. Man har jo tross alt vært ung selv en gang med alt hva de mulighetene innebar, og man bør akseptere at man har blitt middelaldrende.

💞 Keep the young for the young 💞

Men samtidig så er det jo fristende for middelaldrende menn å gå for unge, naive kvinner som ikke skjønner bedre, fordi de ønsker å føle seg unge igjen. De forgubber jo den unge damen i prosessen, men igjen så handler jo slike forhold om mannens behov og ikke om kvinnens fremtidsutsikter som gratis hjemmesykepleier og langtidsenke. 

Men igjen, hvis unge kvinner ønsker å velge middelaldrende menn så kan jo ingen stoppe dem. 

Anonymkode: 87217...e28

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er et godt bevis på at hjernen ikke er ferdig utviklet når man er 23... 

Selv om den ikke er det som du sier, har jeg moralen på rett side❤️ som veldig mange ikke har. Det handler om hva som er rett og galt. Selv om det er lovlig at menn i 40-50 årene går etter unge jenter i 20 årene, kjøper sex osv , for å nevne noen ting, så er det ikke etisk og moralsk riktig. Det er problemet. Det er ikke greit at en mann i 40 årene går etter ei som kan være dattera hans. Det er ikke moralsk riktig 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det er det ikke, men det gir større sannsynlighet, og sparer ofte mannen for å bli dumpet for en yngre mann akkurat når han begynner å føle på alderen og er mer sårbar i det. Ingen menn jeg kjenner i den situasjonen har taklet dette godt. Alle menn som gikk for mye yngre kvinne kom i den situasjonen, mens jevnaldrende par rundt meg har stort sett holdt sammen. I tråd med hva statestikken viser også. 

Sannsynligheten for at en kvinne på 25 år blir med en mann som er såpass mye eldre er svært liten. Han får mest sannsynlig maks 10 år, og det er mest sannsynlig ikke han som ønsker å gå videre. 

Anonymkode: 83a2c...cf7

Og så? Kan ikke den eldre mannen, eller kvinnen, kose seg de ti åra da? 

Hvor mange kvinner blir ikke byttet ut med en yngre modell, av sin jevngamle mann? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv om den ikke er det som du sier, har jeg moralen på rett side❤️ som veldig mange ikke har. Det handler om hva som er rett og galt. Selv om det er lovlig at menn i 40-50 årene går etter unge jenter i 20 årene, kjøper sex osv , for å nevne noen ting, så er det ikke etisk og moralsk riktig. Det er problemet. Det er ikke greit at en mann i 40 årene går etter ei som kan være dattera hans. Det er ikke moralsk riktig 

Nei, det er ikke moralsk riktig. Men så lenge en del unge kvinner gir disse middelaldrende mennene muligheten, om å føle seg litt yngre og om å slippe en jevnbyrdig motstander mentalt, så tar mennene naturligvis imot muligheten med begge armer. For altså, det er jo unektelig jackpot for disse mennene. Og igjen, det er de unge kvinnene som tilbyr. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Da jeg var 24, ble jeg kjent med A som var 37. Vi giftet oss når jeg var 27.
Nå er jeg 42, vi er gift, har tre barn og en fin fremtid.

Anonymkode: 5a658...78e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (På 23.10.2025 den 16.41):

Har de et tillitsverv hvor han er i en form for lederposisjon over henne?

Hvis ja: 

Nei

Har han ansvaret for henne i en eller annen form, f.eks i undervisningssammenheng?

Hvis ja:

Nei.

Hva om kvinnen har lederposisjon eller ansvar for han?

Anonymkode: c7fe3...be6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og så? Kan ikke den eldre mannen, eller kvinnen, kose seg de ti åra da? 

Hvor mange kvinner blir ikke byttet ut med en yngre modell, av sin jevngamle mann? 

Det er de jevngamle parene som holder sammen, dette viser all statistikk. En mann som blir forlatt etter fylte 50 tror jeg i gjennomsnitt skal streve lenge for å finne seg ei ny dame. To venninner av meg forlot samboerne sine for noen år siden. Mennene har forfalt kraftig og gått opp i vekt, for kvinnene har det vært motsatt. Regner med at disse mennene har blitt totalt utmattet av å måtte rydde og vaske etter seg selv, mens damene nyter massiv reduksjon i arbeidsoppgaver i sine nye hjem.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja. Da jeg var 24, ble jeg kjent med A som var 37. Vi giftet oss når jeg var 27.
Nå er jeg 42, vi er gift, har tre barn og en fin fremtid.

Anonymkode: 5a658...78e

Du vet at gubben din går av med pensjon allerede om 10 år? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ganske sikker på at den du siterte er klar over dette.

For et merkelig spørsmål...

Anonymkode: d602a...0db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må også si at jeg ikke ville gjort det fordi.. (sannhet med modifikasjoner) jenter 18-30 er ekstremt enkle å manipulere. Tenk oppmerksomhet fra en fyr som kler seg i noe annet enn joggebukse og hettegenser, som mest sannsynlig eier eget hus, har bil av litt nyere modell, og økonomi til å ta deg med på ferieturer etc. En person som har 20år mer med erfaring i hva man skal si til kvinner enn konkurentene.  En som framstår som trygg, sikker og en form for farsfigur.

Det er et innstinkt at kvinner søker seg til noe trygt når de er i den ekstremt fruktbare alderen.  Dette gjelder selvsagt ikke alle. Derav sannhet med modifikasjoner. 

Men det er ikke til å komme fra at menn på min alder(40+) vet dette og utnytter det. 

Dette er også en av grunnene til at jeg aldri hadde datet noen så ung, selv om jeg vil.. Jeg ønsker noe ekte i et forhold. Ikke noe jeg ubevist kan ha manipulert inn. 

Anonymkode: c0302...3ca

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ganske sikker på at den du siterte er klar over dette.

For et merkelig spørsmål...

Anonymkode: d602a...0db

Poenget mitt er hvor massivt man foreldes av en langt eldre partner. Jeg er like gammel som henne, og om 3 uker skal vi feire 40-årslag for mannen min på Hafjell. Mens hennes mann er 10 år unna pensjonistlivet. For all del, vi er alle ulike, men jeg hadde blitt dypt deprimert av å tenke på å bli møtt av en pensjonist i døra om ti år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja det er en eksepsjonelt egoistisk tankegang. Man har jo tross alt vært ung selv en gang med alt hva de mulighetene innebar, og man bør akseptere at man har blitt middelaldrende.

Men samtidig så er det jo fristende for middelaldrende menn å gå for unge, naive kvinner som ikke skjønner bedre, fordi de ønsker å føle seg unge igjen. De forgubber jo den unge damen i prosessen, men igjen så handler jo slike forhold om mannens behov og ikke om kvinnens fremtidsutsikter som gratis hjemmesykepleier og langtidsenke. 

Men igjen, hvis unge kvinner ønsker å velge middelaldrende menn så kan jo ingen stoppe dem. 

Anonymkode: 15d37...dc3

AnonymBruker
Skrevet
mellomtomater67 skrev (1 time siden):

Æsj hva faen.. jeg er 23 år og har aldri kommet til å date noen på 42 år. Moren min er bare 2 år eldre enn deg.. sykt at du går etter ei som kan være dattera di, jævli ekkelt.

Skjønner at du reagerer, mange synes aldersforskjell virker uvant, særlig når man selv er i 20-årene.
Men det er jo forskjell på å kunne vært far/datter på papiret og faktisk være det.

Hvis to voksne mennesker finner kjemi, respekt og gjensidig tiltrekning, er det ikke ekkelt - det er bare utenfor det mange ser som vanlig.

Kjærlighet følger sjelden en lineær oppskrift, og det er kanskje litt fint også.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt vanvittig hvordan kvinner med viten og vilje går inn i forhold med langt eldre menn som får nevnte kvinner til å eldes med rakettfart, bare for at de eldre mennene skal få føle seg litt yngre. De blir jo som en slags parasitter på en ungdomskilde, som etter hvert går over i rollen som gratis hjemmesykepleier, for så å leve som ensom enke de siste 20 årene av sitt liv. Men ja herregud, skjønner innmari godt at menn gjør det. Det er jo vinn, vinn og atter vinn for dem 😇 Så ja, er du 45 og kan suge deg fast i ei 20 år yngre dame så kjør på. Det er de gamle grisene som er de smarteste, uten tvil! 

Jeg skjønner at du har sterke meninger om dette, men det blir litt urettferdig å skjære alle slike forhold over én kam.
Det finnes både unge kvinner som vet veldig godt hva de vil, og eldre menn som ikke er ute etter å 'suge seg fast' i noen, men som bare finner ekte tilknytning.

Ja, det finnes usunne forhold med aldersforskjell, men det finnes minst like mange sunne.
Når to voksne mennesker møtes på likeverdige premisser og trives sammen, er det ikke utnyttelse - det er bare kjærlighet i en litt uvanlig innpakning.

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Vel, det er dessverre kvinner på din alder som gladelig går inn i forhold med gamle griser. Det er jo ikke grisene er det er noe feil med, de vil føle seg unge, nyte en unge kropp inntil sin egen aldrende kropp  og ikke minst så møter de lite motstand i et ungt og naivt sinn. Problemet er jo kvinnene som lar seg utnytte. Menn gjør det jo bare fordi de kan.

Menn er desperate vesener som gladelig hadde gått for kvinner som var 10-15 år eldre hvis de måtte, men det trenger de jo ikke.

Jeg forstår at du har sterke meninger, men det du beskriver er jo et veldig mørkt og generaliserende bilde.
De fleste eldre menn som dater yngre kvinner, er ikke ute etter å 'utnytte' noen - og de fleste yngre kvinner som dater eldre, er ikke naive.

Mange av disse forholdene bygger på gjensidig respekt, felles verdier og tiltrekning - akkurat som i andre forhold.
Det er helt greit å ikke like store aldersforskjeller, men det blir feil å frata voksne mennesker retten til å vite hva som er riktig for dem. Voksne mennesker må få ta egne valg uten å bli redusert til klisjeer.

Anonymkode: d9694...909

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva om kvinnen har lederposisjon eller ansvar for han?

Anonymkode: c7fe3...be6

Da er svaret også nei.

AnonymBruker
Skrevet
mellomtomater67 skrev (3 timer siden):

Bra du har fornuft! Jeg er 23 år, og faren min er 43. Altså på Din alder. Så du bør ikke gå etter noen som kan være dattera di, så glad du faktisk vet det selv og lar henne være.❤️

Jeg skjønner godt at du reagerer, du ser det jo ut fra ditt eget liv og forholdet til faren din, og da føles en slik aldersforskjell sikkert rar.

Men det betyr ikke nødvendigvis at det er galt for andre.
To voksne mennesker som møtes med gjensidig respekt og kjemi står fritt til å utforske det, uansett om de kunne vært far og datter på papiret.

Det viktige er ikke tallene, men at begge vet hva de vil, og at det er et sunt og likeverdig forhold. Voksne mennesker må få leve sine egne liv uten å bli dømt ut fra andres familieforhold.

Du har moralen og verdiene på rett side. Bra du har moral. Fordi veldig mange i dagens samfunn mangler nå moral og gode verdier. Unnskyldningen de bruker er at ' så lenge man er over 18 år er man voksen*. Ja, det er sant. Man er myndig når man er 18. Men man er da faen ikke moden i hodet. Hva med moralen? Hva med verdiene. De gamle mennene i 40 årene som går etter unge jenter i 20 årene mangler jo alt av verdier og moral. 

Dette er en ganske typisk moralsk tirade. Det er fint at moral og verdier betyr mye for deg, det gjør det for mange av oss også.

Men moral handler ikke nødvendigvis om alder, det handler om hvordan man behandler andre.
En mann i 40-årene som møter en 25-åring med respekt, ærlighet og likeverd, mangler ikke verdier - han lever dem.
Det blir fort snevert hvis man antar at kjærlighet mellom voksne mennesker er umoralsk bare fordi den ikke følger et bestemt mønster.

Verden er litt mer mangfoldig enn som så.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei det er det ikke, men det gir større sannsynlighet, og sparer ofte mannen for å bli dumpet for en yngre mann akkurat når han begynner å føle på alderen og er mer sårbar i det. Ingen menn jeg kjenner i den situasjonen har taklet dette godt. Alle menn som gikk for mye yngre kvinne kom i den situasjonen, mens jevnaldrende par rundt meg har stort sett holdt sammen. I tråd med hva statestikken viser også. 

Sannsynligheten for at en kvinne på 25 år blir med en mann som er såpass mye eldre er svært liten. Han får mest sannsynlig maks 10 år, og det er mest sannsynlig ikke han som ønsker å gå videre. 

Anonymkode: 83a2c...cf7

Statistikk og individuelle valg er ikke det samme, og respekt for andres valg bør stå høyere enn å forutsi utfall.

Jeg skjønner jo hva du mener - statistikk sier sitt, og mange forhold med aldersforskjell kan sikkert ha ekstra utfordringer.

Men statistikk sier lite om enkeltmennesker. Det finnes mange par med stor aldersforskjell som holder i tiår, og mange jevnaldrende som går fra hverandre etter kort tid.

Kjærlighet handler ikke om å satse på høyest odds, men om å møte et menneske man faktisk har kjemi, respekt og tillit med.

Så lenge begge vet hva de går inn i og kommuniserer åpent, er ikke alder i seg selv et problem - bare et tall blant mange andre faktorer.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du prøver å fremstå som moralsk og reflektert, men likevel uttrykker du sterke fordommer mot både eldre menn og yngre kvinner. Folk må få leve sine liv uten å bli redusert til karikaturer.

Jeg skjønner hva du prøver å si - mange er skeptiske til store aldersforskjeller, og det er greit.
Men det blir litt urettferdig å male det som egoisme eller utnyttelse hver gang en eldre mann og yngre kvinne finner tonen.

Det finnes forhold med aldersforskjell som bygger på respekt, felles verdier og genuin tiltrekning - ikke på 'naivitet' eller behov for en ungdomskilde.

Alder alene sier veldig lite om modenhet, empati og evne til å elske noen på ekte.
Så lenge begge er voksne og på like premisser, fortjener de å bli møtt med respekt - ikke mistanke.

Dette er et klassisk eksempel på når noen blander personlige moralske følelser med universelle regler.

Jeg skjønner at du legger mye vekt på moral, og det er fint - men moral er ikke en universell fasit. For noen handler moral om å ikke dømme andre så lenge de oppfører seg respektfullt og ærlig.

Å sammenligne et forhold mellom to voksne mennesker med sexkjøp eller utnyttelse er ganske urimelig, det er to helt forskjellige ting. Hvis begge er voksne, samtykkende og likeverdige, så er det ikke umoralsk, selv om det ikke føles riktig for deg personlig.

Det går an å ha verdier og samtidig respektere at andre har sine.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner godt at du reagerer, du ser det jo ut fra ditt eget liv og forholdet til faren din, og da føles en slik aldersforskjell sikkert rar.

Men det betyr ikke nødvendigvis at det er galt for andre.
To voksne mennesker som møtes med gjensidig respekt og kjemi står fritt til å utforske det, uansett om de kunne vært far og datter på papiret.

Det viktige er ikke tallene, men at begge vet hva de vil, og at det er et sunt og likeverdig forhold. Voksne mennesker må få leve sine egne liv uten å bli dømt ut fra andres familieforhold.

Dette er en ganske typisk moralsk tirade. Det er fint at moral og verdier betyr mye for deg, det gjør det for mange av oss også.

Men moral handler ikke nødvendigvis om alder, det handler om hvordan man behandler andre.
En mann i 40-årene som møter en 25-åring med respekt, ærlighet og likeverd, mangler ikke verdier - han lever dem.
Det blir fort snevert hvis man antar at kjærlighet mellom voksne mennesker er umoralsk bare fordi den ikke følger et bestemt mønster.

Verden er litt mer mangfoldig enn som så.

Statistikk og individuelle valg er ikke det samme, og respekt for andres valg bør stå høyere enn å forutsi utfall.

Jeg skjønner jo hva du mener - statistikk sier sitt, og mange forhold med aldersforskjell kan sikkert ha ekstra utfordringer.

Men statistikk sier lite om enkeltmennesker. Det finnes mange par med stor aldersforskjell som holder i tiår, og mange jevnaldrende som går fra hverandre etter kort tid.

Kjærlighet handler ikke om å satse på høyest odds, men om å møte et menneske man faktisk har kjemi, respekt og tillit med.

Så lenge begge vet hva de går inn i og kommuniserer åpent, er ikke alder i seg selv et problem - bare et tall blant mange andre faktorer.

Du prøver å fremstå som moralsk og reflektert, men likevel uttrykker du sterke fordommer mot både eldre menn og yngre kvinner. Folk må få leve sine liv uten å bli redusert til karikaturer.

Jeg skjønner hva du prøver å si - mange er skeptiske til store aldersforskjeller, og det er greit.
Men det blir litt urettferdig å male det som egoisme eller utnyttelse hver gang en eldre mann og yngre kvinne finner tonen.

Det finnes forhold med aldersforskjell som bygger på respekt, felles verdier og genuin tiltrekning - ikke på 'naivitet' eller behov for en ungdomskilde.

Alder alene sier veldig lite om modenhet, empati og evne til å elske noen på ekte.
Så lenge begge er voksne og på like premisser, fortjener de å bli møtt med respekt - ikke mistanke.

Dette er et klassisk eksempel på når noen blander personlige moralske følelser med universelle regler.

Jeg skjønner at du legger mye vekt på moral, og det er fint - men moral er ikke en universell fasit. For noen handler moral om å ikke dømme andre så lenge de oppfører seg respektfullt og ærlig.

Å sammenligne et forhold mellom to voksne mennesker med sexkjøp eller utnyttelse er ganske urimelig, det er to helt forskjellige ting. Hvis begge er voksne, samtykkende og likeverdige, så er det ikke umoralsk, selv om det ikke føles riktig for deg personlig.

Det går an å ha verdier og samtidig respektere at andre har sine.

Vi alle vet at en mann på 40 år eller eldre, som går etter ei ung jente i 20 årene, ikke har gode hensikter, bare seksuelle farlige hensikter. Alle vet at det er noe galt med mannen da, altså red flags. Og det bør man se nærmere på. En normal oppgående mann i 40 årene eller eldre går ikke normalt etter ei ung jente i 20 årene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, det er ikke moralsk riktig. Men så lenge en del unge kvinner gir disse middelaldrende mennene muligheten, om å føle seg litt yngre og om å slippe en jevnbyrdig motstander mentalt, så tar mennene naturligvis imot muligheten med begge armer. For altså, det er jo unektelig jackpot for disse mennene. Og igjen, det er de unge kvinnene som tilbyr. 

Jeg tror det blir litt for enkelt å beskrive det slik.

De fleste forhold, også der det er aldersforskjell, handler ikke om noen som 'tilbyr' og noen som 'utnytter', men om to voksne mennesker som finner hverandre.

Menn er ikke automatisk kyniske, og kvinner er ikke automatisk naive. Det går faktisk an at en eldre mann og en yngre kvinne møtes på likeverdige premisser, med respekt, gjensidig tiltrekning og felles verdier.

Å redusere slike relasjoner til 'jackpot for menn' er å overse at kjærlighet og tilknytning kan være ekte - også når den ikke passer inn i et vanlig mønster.

Det er de jevngamle parene som holder sammen, dette viser all statistikk. En mann som blir forlatt etter fylte 50 tror jeg i gjennomsnitt skal streve lenge for å finne seg ei ny dame. To venninner av meg forlot samboerne sine for noen år siden. Mennene har forfalt kraftig og gått opp i vekt, for kvinnene har det vært motsatt. Regner med at disse mennene har blitt totalt utmattet av å måtte rydde og vaske etter seg selv, mens damene nyter massiv reduksjon i arbeidsoppgaver i sine nye hjem.

Her kombinerer du fordommer, anekdoter og en nedlatende tone. Jeg vil igjen minne om at enkeltpersoners erfaringer ikke gjelder som universelle sannheter.

Jeg tror vi skal være forsiktige med å trekke store konklusjoner ut fra enkelthistorier.
Ja, mange jevnaldrende par holder sammen - men mange gjør ikke det også.

Og at noen menn 'forfaller' etter et brudd, mens kvinnene blomstrer, handler nok mer om personlighet, livsstil og hvordan man håndterer endringer, ikke om kjønn eller alder.

Statistikk kan si noe om tendenser, men kjærlighet og livskvalitet kan ikke reduseres til et gjennomsnitt. Folk lever veldig forskjellige liv, og heldigvis finnes det mange eksempler på par med aldersforskjell som har det både stabilt og fint sammen.

Hehe, ja - og da får han forhåpentligvis mer tid til å være sammen med henne og barna 😉
Alder er ingen tragedie når man bygger livet sammen med noen man trives med. De lever sikkert fint med realiteten at folk eldes, det er liksom hele poenget med å finne noen man vil dele livet med.

Må også si at jeg ikke ville gjort det fordi.. (sannhet med modifikasjoner) jenter 18-30 er ekstremt enkle å manipulere. Tenk oppmerksomhet fra en fyr som kler seg i noe annet enn joggebukse og hettegenser, som mest sannsynlig eier eget hus, har bil av litt nyere modell, og økonomi til å ta deg med på ferieturer etc. En person som har 20år mer med erfaring i hva man skal si til kvinner enn konkurentene.  En som framstår som trygg, sikker og en form for farsfigur.

Det er et innstinkt at kvinner søker seg til noe trygt når de er i den ekstremt fruktbare alderen.  Dette gjelder selvsagt ikke alle. Derav sannhet med modifikasjoner. 

Men det er ikke til å komme fra at menn på min alder(40+) vet dette og utnytter det. 

Dette er også en av grunnene til at jeg aldri hadde datet noen så ung, selv om jeg vil.. Jeg ønsker noe ekte i et forhold. Ikke noe jeg ubevist kan ha manipulert inn. 

Anonymkode: c0302...3ca

Her blander du biologi, generalisering og egne antakelser om både unge kvinner og eldre menn. Jeg synes for all del det er bra at du reflekterer over maktbalanse og intensjon - det er viktig.

Men det blir også litt unyansert å si at jenter i 20-årene 'er enkle å manipulere'. Mange unge kvinner er både kloke, selvstendige og vet hva de vil.

Aldersforskjell betyr ikke automatisk utnyttelse, like lite som jevnaldrende forhold automatisk betyr likeverdighet. Det handler mest om personlighet og respekt. Hvis begge er ærlige og står trygt i seg selv, kan forholdet være både ekte og sunt, uansett alder.

Poenget mitt er hvor massivt man foreldes av en langt eldre partner. Jeg er like gammel som henne, og om 3 uker skal vi feire 40-årslag for mannen min på Hafjell. Mens hennes mann er 10 år unna pensjonistlivet. For all del, vi er alle ulike, men jeg hadde blitt dypt deprimert av å tenke på å bli møtt av en pensjonist i døra om ti år. 

Her virker det som om du prøver å «kamuflere» en dømmende holdning som et personlig perspektiv. Det er helt greit at du personlig ikke kunne sett for deg det, vi har alle ulike grenser og preferanser.

Men det betyr ikke at de som velger annerledes nødvendigvis 'foreldes' av partneren sin. Mange finner tvert imot trygghet, inspirasjon og glede i noen som er litt eldre - og lever et veldig aktivt, likestilt liv sammen.

Alder er en faktor, men ikke en skjebne. Noen trives best jevngamle, andre finner lykken på tvers - begge deler er helt greit. Kjærlighet og livslykke bestemmes ikke av alderstall.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
mellomtomater67 skrev (5 timer siden):

Vi alle vet at en mann på 40 år eller eldre, som går etter ei ung jente i 20 årene, ikke har gode hensikter, bare seksuelle farlige hensikter. Alle vet at det er noe galt med mannen da, altså red flags. Og det bør man se nærmere på. En normal oppgående mann i 40 årene eller eldre går ikke normalt etter ei ung jente i 20 årene.

Her kommer du igjen med et innlegg som er sterkt følelsesdrevet, men som generaliserer på en måte som ikke tåler logisk eller moralsk etterprøving.

Jeg skjønner at du mener dette sterkt, men her tror jeg du dømmer veldig mange mennesker urettferdig.
Det finnes selvfølgelig menn som oppfører seg dårlig - i alle aldre, men det betyr ikke at alle menn som får følelser for en yngre kvinne har 'farlige hensikter'.

Mange slike forhold bygger på gjensidig respekt, varme og tiltrekning mellom to voksne mennesker som vet hva de gjør. Å si at en 'normal mann' ikke kunne hatt et slikt forhold, blir litt som å si at kjærlighet bare er akseptabel når den passer inn i vår egen mal.

Verden og mennesker er mer nyanserte enn som så, og moral mister sin verdi hvis den brukes til å dømme andre som ikke skader noen.

• Nyttig 2
Skrevet
mellomtomater67 skrev (5 timer siden):

Her kommer du igjen med et innlegg som er sterkt følelsesdrevet, men som generaliserer på en måte som ikke tåler logisk eller moralsk etterprøving.

Jeg skjønner at du mener dette sterkt, men her tror jeg du dømmer veldig mange mennesker urettferdig.
Det finnes selvfølgelig menn som oppfører seg dårlig - i alle aldre, men det betyr ikke at alle menn som får følelser for en yngre kvinne har 'farlige hensikter'.

Mange slike forhold bygger på gjensidig respekt, varme og tiltrekning mellom to voksne mennesker som vet hva de gjør. Å si at en 'normal mann' ikke kunne hatt et slikt forhold, blir litt som å si at kjærlighet bare er akseptabel når den passer inn i vår egen mal.

Verden og mennesker er mer nyanserte enn som så, og moral mister sin verdi hvis den brukes til å dømme andre som ikke skader noen.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...