AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:20 #1 Skrevet torsdag kl. 12:20 Dette var faktisk en diskusjon på jobben nylig. Jeg har en kollega som skulle arrangere bursdag for barnet deres nylig, og en annen kollega lurte på noe i retning av hva skal du gjøre med de andre barna dine i løpet av bursdagen? Men de skulle visst ha alle barna hjemme de også, selv om det bare er en av barna deres som skulle feire bursdagen deres akkurat den dagen. Dette er vel det mest normale å gjøre, så vidt jeg vet. I alle fall sånn det var da jeg vokste opp også: Hadde man noen søsken, så skulle de selvfølgelig være med og feire bursdagen til deres søsken. Men i følge enkelte kollegaer, så var dette overhodet ikke "normalt" å gjøre i det hele tatt. De pleide visst å sende eventuelle søsken for eksempel til noen andre familie-medlemmer (besteforeldre til barna, eller tante / onkel, muligens) fordi det var bursdagsbarnet som skulle feires, og dette skulle man visst bare gjøre sammen med bursdagsbarnet sine jevnaldrende. Ikke søsken, som kunne være flere år eldre (eller yngre) i forhold til selve bursdagsbarnet. Synspunkter? er det virkelig "helt normalt" at søsken ikke skal få den samme muligheten til å feire bursdagen til deres søsken? Anonymkode: 15f0c...2e7
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:22 #2 Skrevet torsdag kl. 12:22 I vårt hus er det ingen i husstandet som blir vist bort uansett. De bor her. Anonymkode: ecbe8...3d8 12 6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:26 #3 Skrevet torsdag kl. 12:26 Har en nokså nylig erfaring. En vennefamilie av oss sendte lillebror til barnevakt for å ha fullt fokus på feiring av storesøsken. Men her hadde vi lillebror hjemme for som bursdagsbarnet sa- selvfølgelig skal han også være med, han er jo bestevennen min💙 Anonymkode: a487f...9bb 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:28 #4 Skrevet torsdag kl. 12:28 Nei altså, de bor jo her! Sender da ingen vekk. Er jo likt for alle det. Anonymkode: 33dcb...99f 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:29 #5 Skrevet torsdag kl. 12:29 Jeg har inntrykk av at yngre søsken er med, mens eldre får velge litt selv. Det er ikke sikkert en tolv år gammel gutt syns det er så kult å være med på lillesøsters åtteårsfest med enhjørningtema, for eksempel. Å sende noen bort høres ugreit ut, i hvertfall om det ikke er snakk om bitte små barn som blir skremt av bråkete gjester. Anonymkode: 567ec...924 5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:29 #6 Skrevet torsdag kl. 12:29 Fra min barndom var som regel søsknene mine i huset. Det var ikke slik at de satt rundt bordet, men satt for eksempel på kjøkkenet mens jeg og vennene mine satt i stua. Anonymkode: d7cd6...db1 5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:30 #7 Skrevet torsdag kl. 12:30 Man skal i hvert fall ikke gjøre som mine foreldre... Siden jeg var eldst måtte jeg være til stede og hjelpe til med mat og leker, og ikke minst rydding etterpå når mine søsken feiret bursdag. Og i min bursdag skulle de være til stede, slik at alle leker og aktiviteter måtte tilpasses barn som var 4-8 år yngre enn meg og mine venner. Anonymkode: 610a7...3f6 2 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:31 #8 Skrevet torsdag kl. 12:31 Her har søsken alltid vært med på bursdagene. MEN de blandes ikke inn i lek og får ikke en av plassen rundt bordet. De har ruslet rundt med meg, hjulpet til og fått både pølser og kake, men da ved siden av bursdag bordet/hvor enn det føltes naturlig. Søsken må få ha sin bursdag med venner, men andre søsken kan heller ikke kastes ut. Så når vi har gjort det slik fra start av har alle syntes det har vært naturlig og en løsning de har vært fornøyde med. Anonymkode: f0bac...462 8
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:31 #9 Skrevet torsdag kl. 12:31 Har opplevd alle varianter - med på selskap, hjemme men ikke med på selskap (hadde kanskje besøk selv og fikk kake på rommet feks) eller ikke hjemme i det hele tatt. Tenker at alt er vanlig og så lenge det praktiseres likt innad i familien og ingen barn blir veldig lei seg for ordningen familien velger så er det vel greit? Anonymkode: 9a51e...e52
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:36 #10 Skrevet torsdag kl. 12:36 Har hittil vært barnehagebursdager jeg har vært med på, med hele kullet/alle guttene, og da har ofte storesøsken vært med(men noen velger selv å gjøre andre ting), mens småsøsken ofte har blitt passa av besteforeldre fordi de er så små at de må passes på hele tida og det er vanskelig å kombinere med å holde orden på 15-25 4, 5 eller nesten 6-åringer. Anonymkode: 26727...f50
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:38 #11 Skrevet torsdag kl. 12:38 Hjemme: det kommer an på om det passer. En gjeng 6-åringer trenger alle voksne 100 % fokusert for å unngå rasert hus, da sendes småsøsken bort. En gjeng 12-åringer passer seg selv og da kan alle være hjemme. Bursdag ute kommer også an på. Feirer vi selv er søsken med om det passer. Sammen med andre har vi hatt med om det er plass og bursdagsbarna har noenlunde like mange søsken. Og om det passer aldersmessig på den aktiviteten vi skal gjøre. Sist var vi fem som arrangerte sammen, og noen har et barn mens andre 2, 3 og 5. Da var det ikke plass til søsken og det hadde blitt urimelig å pålegge den med et barn å betale for 2 ekstra barn. Anonymkode: 8cdeb...71c
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:39 #12 Skrevet torsdag kl. 12:39 VI har 2 barn, 2 år imellom. Samme kjønn. Her er de alltid hjemme begge to når det feires barnebursdag med venner/klassen. Sånn er det når de er borte også, søsken er stort ett alltid tilstede. Ingen sendes bort Anonymkode: 38e00...7b2 1
Umbreon Skrevet torsdag kl. 12:41 #13 Skrevet torsdag kl. 12:41 Jeg tenker begge deler er greit. Hvis et søsken heller kan dra på besøk til en besteforelder eller noe, og kose seg der mens festen pågår - så er vel ikke det noe annerledes eller verre enn å bli «sendt bort» av andre grunner når foreldrene ellers trenger barnevakt for noe. Hadde ikke reagert på om søskenet var med/hjemme heller, altså. Kommer jo an på barna, aldersforskjellen, hvilket forhold de har og hvilke alternativer som finnes, tenker jeg. Dersom det er et eller flere småsøsken som gjerne vil være med de store, men som ikke er ønsket der, så kan det jo være en kjekkere løsning for ALLE om barnet er et annet sted akkurat da, enn å være opprørt og sint hjemme over å ikke få være med. I andre familier ville det vært helt uproblematisk.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:47 #14 Skrevet torsdag kl. 12:47 Jeg tenker at det er helt innafor å ha barnevakt et par timer for småsøsken slik at de eldste kan feire med sine venner. Her har aldersforskjell også noe å si. Det er ikke så kult for en 12 år gammel gutt å ha lillesøster på 6 år sittende ved bordet. Anonymkode: d8f61...b93
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:54 #15 Skrevet torsdag kl. 12:54 Vi sender bort til mormor eller farmor. Det er fordi store søster har ødelagt 4 bursdager på rad for lille søster pga hun mener at lille søster ikke fortjener en fin bursdag. Er jenta nå 12 år med utfordringer og i utredning. Lillesøster er 9. Så for å beskytte lillesøster så gjør vi det på den måten. Noe også behandlere mener er helt innafor. Anonymkode: f0a2b...8a4 2 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:56 #16 Skrevet torsdag kl. 12:56 Jeg feiret alltid bursdag med søsknene mine. Det var helt naturlig som barn. Anonymkode: e3879...fb2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:58 #17 Skrevet torsdag kl. 12:58 Selv om mine alltid har vært gode venner, så har allikevel småsøsken vært litt i veien når det har vært bursdag for spesielt eldste. Så da har de mange ganger vært hos besteforeldre eller noe annet gøy. De har nok ALDRI følt at de har blitt sendt bort, slik flere skriver her. Men at bursdagsbarnet skal kunnes feiringen med sine venninner, det er heldigvis helt innafor her i huset. Mellomste bror kunne ofte stjele en del av showet om han var hjemme.. Anonymkode: 8c656...44e
moomino Skrevet torsdag kl. 13:00 #18 Skrevet torsdag kl. 13:00 Så lenge feiringen var hjemme, var søsken hjemme. Var nå slik da jeg vokste opp og
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:12 #19 Skrevet torsdag kl. 13:12 Vi har for så vidt ikke noe sted å sende det «overflødige» barnet, så de har vært til stede, men sjelden deltatt som gjest i den forstand. Den store skygger banen når den lille får besøk av en gjeng jevnaldrende, og den lille henger med oss foreldre og nyter godt av serveringen når den store har selskap. Ett år hadde begge lyst til at den store bidro til underholdning for de små, så da var han frivillig «medarrangør». Feire hverandre gjør de på selve dagen og i familieselskap. Blant klassekameratene ser jeg at søsken stort sett er hjemme, men kun deltar dersom barna er jevnaldrende nok til å ha noen av de samme vennene. Anonymkode: 9a9d0...a0c
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:13 #20 Skrevet torsdag kl. 13:13 Har inntrykk av at de ofte er med, men ikke "med", altså sitter ikke ved bursdagsbordet f.eks, men får en pølse/kalebit på sida. Her foregår også mange bursdager i f.eks svømmehall, lekeland, trampolinepark. Søsken er ofte med her også, men holdes da litt unna selve bursdagsgjengen så de får være i fred. Jeg har også tatt med mitt andre barn, om jeg følger mitt ene barn i bursdag, hvis det passer seg sånn. Da gjerne fordi flere gjør det samme. Lillesøster kan da feks leke med andre småsøsken så lenge. Vanlig praksis her. Anonymkode: 92ffb...2f9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå