Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har for tiden et vikariat som rådgiver i det offentlige. Egentlig søkte jeg på en fast stilling, men den som fikk jobben kunne ikke starte før om ett år, så jeg fikk tilbud om et års vikariat i mellomtiden. Nå har det gått over sju måneder, og jeg har begynt å søke på faste stillinger. Jeg ønsker virkelig en fast jobb. Jeg er 31 år gammel, har ett barn, og vi bor i en liten leilighet. Jeg tar to busser for å komme på jobb hver dag. Jeg ønsker et mer stabilt liv.

Jeg var på intervju i dag, men det gikk ikke så bra. Jeg fikk ikke helt følelsen av at de så meg som den rette personen, og det gjorde meg litt trist. Jeg vet at jeg ikke er så flink til å «selge meg selv» på intervju, kanskje fordi norsk er mitt tredje språk, og jeg kom til Norge for noen år siden.

Jeg er en veldig fleksibel person, har aldri fravær, og tar ansvar for oppgavene mine. Kollegene og lederen min er veldig fornøyde med meg, men det finnes dessverre ingen kontorstilling for meg der jeg jobber nå. Jeg har mastergrad fra Norge, og jeg tror noen arbeidsgivere tviler litt på norsken min – kanskje på grunn av aksenten min eller små feil. Men de skjønner ikke hvor flink jeg er til å jobbe systematisk, ta ansvar og lære raskt.

Jeg har vært arbeidsledig før, og det var en veldig tøff periode. Det å sitte hjemme, føle seg desperat og være økonomisk avhengig av mannen sin, var tungt. Jeg vil ikke tilbake dit. Samtidig ønsker jeg å jobbe et sted hvor jeg kan bruke kompetansen min. Da jeg var student, jobbet jeg som barnehageassistent, lærerassistent, vikarlærer og servitør – jeg har alltid gjort det som trengtes for å stå på egne bein.

Jeg lurer på hvordan andre forbereder seg til intervju. Øver dere på spørsmålene? Pugger dere svar? Jeg blir ofte litt stresset under intervju og er ganske ydmyk av meg.

Anonymkode: 6b592...7e5

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Øver meg på å snakke høyt foran kamera så jeg kan se meg fra andre holdet. Men, dagsformen mim er helt avgjørende for hvordan et intervju går. Noen dager tar nervøsiteten/angsten helt over og andre klarer jeg å kontrollere den. Jeg pugger ikke svar men prøver å formulere noen tanker om mulige spørsmål og svar. 

Anonymkode: 35a9f...b0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei,

Jeg har for tiden et vikariat som rådgiver i det offentlige. Egentlig søkte jeg på en fast stilling, men den som fikk jobben kunne ikke starte før om ett år, så jeg fikk tilbud om et års vikariat i mellomtiden. Nå har det gått over sju måneder, og jeg har begynt å søke på faste stillinger. Jeg ønsker virkelig en fast jobb. Jeg er 31 år gammel, har ett barn, og vi bor i en liten leilighet. Jeg tar to busser for å komme på jobb hver dag. Jeg ønsker et mer stabilt liv.

Jeg var på intervju i dag, men det gikk ikke så bra. Jeg fikk ikke helt følelsen av at de så meg som den rette personen, og det gjorde meg litt trist. Jeg vet at jeg ikke er så flink til å «selge meg selv» på intervju, kanskje fordi norsk er mitt tredje språk, og jeg kom til Norge for noen år siden.

Jeg er en veldig fleksibel person, har aldri fravær, og tar ansvar for oppgavene mine. Kollegene og lederen min er veldig fornøyde med meg, men det finnes dessverre ingen kontorstilling for meg der jeg jobber nå. Jeg har mastergrad fra Norge, og jeg tror noen arbeidsgivere tviler litt på norsken min – kanskje på grunn av aksenten min eller små feil. Men de skjønner ikke hvor flink jeg er til å jobbe systematisk, ta ansvar og lære raskt.

Jeg har vært arbeidsledig før, og det var en veldig tøff periode. Det å sitte hjemme, føle seg desperat og være økonomisk avhengig av mannen sin, var tungt. Jeg vil ikke tilbake dit. Samtidig ønsker jeg å jobbe et sted hvor jeg kan bruke kompetansen min. Da jeg var student, jobbet jeg som barnehageassistent, lærerassistent, vikarlærer og servitør – jeg har alltid gjort det som trengtes for å stå på egne bein.

Jeg lurer på hvordan andre forbereder seg til intervju. Øver dere på spørsmålene? Pugger dere svar? Jeg blir ofte litt stresset under intervju og er ganske ydmyk av meg.

Anonymkode: 6b592...7e5

Jeg hadde sendt en epost og takket for intervjuet og skrevet akkurat noe av det det du skriver her

Anonymkode: 524cb...625

AnonymBruker
Skrevet

Jeg øver masse. Googler spørsmål jeg kan få, øver på svar, leter frem anekdoter fra tidligere arbeidsliv som fremhever hvem jeg er som person på en positiv måte. Må bare late som om jeg har selvtillit og er trygg på egen kompetanse. Jobbintervju er ikke der jeg er ydmyk. 

Anonymkode: f9c7e...916

AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter meg inn i bedriften. Sjekker dem ut på nett, sosiale medier osv. Prøver å forstå kulturen på arbeidsplassen, dress code og ulike sosiale clues. I

tillegg sjekker jeg ut hva de driver med, både dagsaktuelle prosjekter og eldre ting de har jobbet med. Setter meg litt inn i dette.

Så prøver jeg å se hvordan jeg best kan vise min verdi og min kunnskap på en måte som passer inn hos arbeidsgiver. Jeg forsøker å tenke over hva som gjør meg til en kandidat de bør satse på. 

Jeg øver ikke mye på spørsmål på forhånd da jeg trives best med å ta slikt på sparket men viss du foretrekker å ha tenkt ut noen gode svar på forhånd kan dette være lurt. Tilpass de i så fall alltid til arbeidsplassen.

Viser du selvtillit i forhold til egene språkkunnskaper så vil arbeidsgiver også ha tro på dine evner. Vis at du er en som tilegner deg ny kunnskap og ikke er redd for utfordringer. Det er kjempe bra jobbet å  ha lært seg et nytt språk i voksen alder og tatt en master på fremmedspråket ditt. Dette i seg selv viser at du er dyktig. 

Anonymkode: 43d95...fc6

AnonymBruker
Skrevet

Bruk ChatGPT! 
legg inn stillingsannonsen og din cv/søknad og se gpt sette opp et fiktivt intervju, si feks sett opp et intervju på 30-40-50 spørsmål. Deretter kan du øve deg på å svare. Du kan også få masse gode tips fra ChatGPT om hva du feks skal svare. Ikke lær det ordrett, men det er en fin mulighet for å lære og utvikle deg i forhold til selve intervjuene. 
masse lykke til! 

Anonymkode: da5d9...d35

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt en mastergrad i Norge så er jo åpenbart norskkunnskaper dine gode, små feil i uttale og lignende burde ikke bety noe. Synes det er imponerende på et 3.språk, og det håper jeg din fremtidige arbeidsgiver også synes.

Rollespill hjalp partneren min, han var alltid nervøs før intervju men så fikk vi tak i ett par intervjuguider via kjente og så øvet vi. Mange ganger. Han fikk drømmejobben til slutt :)

Ønsker deg all lykke til!!

Anonymkode: 504e0...691

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg heier på deg! ❤ Du kan google hvilke vanlige spørsmål som er vanlig å få på intervju. Jeg skriver ned spørsmålene og skriver ned noen stikkord som jeg øver på. Noen spørsmål går igjen. Jeg får nesten alltid spørsmål om fortell litt om deg selv, hvorfor søkte du på jobben, personlige egenskaper og hvorfor skal vi ansette deg. Tenker at det er viktig å få frem motivasjonen. Jeg pleier å vise til positive tilbakemeldinger fra ledere og kollegaer. Jeg føler ikke at jeg er god nok, men når jeg får spørsmål om f.eks. effektivitet kan jeg vise til at både leder og kollegaer gjentatte ganger har påpekt at jeg er effektiv. Jeg kan stå inne for svaret mitt siden jeg faktisk har fått tilbakemeldinger om dette. Du har sikkert fått lignende tilbakemeldinger. Jeg heier på deg! Masse lykke til ❤❤❤

Anonymkode: ba0bf...2aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...