Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket tidspunkt synes dere det er mest innenfor å ringe seg inn syk før man skal på nattevakt? Føler at hvis man ringer for tidlig kan man jo fort bli bedre, men ringer man for sent er det vanskelig å finne vikar. Har et tvilstilfelle nå der formen svinger veldig, og er usikker hvor lenge det er innenfor å vente og se. 

Anonymkode: 76bef...0e9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så fort som mulig. 

Anonymkode: 79524...8a8

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Kan du ikke gi arbeidsgiver en heads-up på at du føler deg litt småsyk, og gir beskjed nærmere vaktstart om du er frisk eller ikke?

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke med hvor du jobber, men vi har ikke et flust av nattevakter å velge i mellom dersom noen blir syk, dessverre. Jo tidligere beskjed om at du ikke kommer, jo bedre. 

Anonymkode: eab53...4a6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor er det så mange spørsmål om dette. Evner ikke arbeidsgiverne å ha rutiner for slikt. Det må jo være slik at jo mer kritisk et fravær er, jo tidligere må en si fra. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilket tidspunkt synes dere det er mest innenfor å ringe seg inn syk før man skal på nattevakt? Føler at hvis man ringer for tidlig kan man jo fort bli bedre, men ringer man for sent er det vanskelig å finne vikar. Har et tvilstilfelle nå der formen svinger veldig, og er usikker hvor lenge det er innenfor å vente og se. 

Rundt kl. 12 på formiddagen. 

Skrevet

Der jeg jobber må vi si ifra seneste klokken 16 hvis vi ikke kommer til nattevakt.  Det er for at kveldsvaktene skal ha mulighet til å finne en som stepper inn.

Ville ikke ventet lenger enn 16 i ditt tilfelle. 

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er det så mange spørsmål om dette. Evner ikke arbeidsgiverne å ha rutiner for slikt. Det må jo være slik at jo mer kritisk et fravær er, jo tidligere må en si fra. 

Jeg googlet og fant ikke en eneste tråd som handlet om å ringe inn syk til nattevakt😅 Har hørt det kan bli sett litt rart på å ringe alt for tidlig også, mtp man kan bli bedre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg googlet og fant ikke en eneste tråd som handlet om å ringe inn syk til nattevakt😅 Har hørt det kan bli sett litt rart på å ringe alt for tidlig også, mtp man kan bli bedre. 

Det kommer jo an på sykdommen. Har man brekt armen blir man jo ikke bedre på noen timer f eks.

Anonymkode: b27fb...283

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svarene! Så vidt jeg vet er det ikke tydelige retningslinjer der jeg jobber. Har vært syk noen dager nå, og hovedproblemet er at jeg ikke klarer å holde meg våken mer enn noen timer før jeg må sove pga formen. Ikke feber, men subfebril..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svarene! Så vidt jeg vet er det ikke tydelige retningslinjer der jeg jobber. Har vært syk noen dager nå, og hovedproblemet er at jeg ikke klarer å holde meg våken mer enn noen timer før jeg må sove pga formen. Ikke feber, men subfebril..

Da høres det jo ut som du er syk og trenger å hvile iallfall en dag til. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ha beskjed så tidlig som mulig slik at jeg kan ha en vikar i bakhånd dersom ansatt faktisk blir borte. Noen ganger må jeg også resonnere sammen med ansatt om mest sannsynlig utfall fordi vi har begrensede ressurser på natt.

Anonymkode: 7bd4c...103

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si så tidlig som mulig så man kan finne en til å ta vakten, men jeg jobber ikke i en sånn type stilling selv.

Ingen dekker opp for meg i min kontorjobb på dagtid, men hvis jeg merker at jeg er veldig syk på kvelden så gir jeg beskjed med en gang. Skulle jeg våkne og føle meg fin så jobber jeg og gir beskjed om det, hvis ikke sover jeg det jeg makter.

Anonymkode: 158fa...117

AnonymBruker
Skrevet

Jeg også syns det er vanskelig. Jeg har begynt å føle meg syk på nattevakt, men det kommer snikende. Da er det greit å få lagt seg etter nattevakt, få litt søvn og så sjekke formen. Problemet er at jeg sover svært dårlig hvis jeg må "rekke noe". Å gi beskjed morgenen føler jeg kan bli for tidlig. Det kan hende jeg føler meg bedre etter søvn. Samtidig må leder få mulighet til å finne vikar. Men hvis vi sammenligner med dagvakter, så ringer de ofte inn syk mellom 5-0630. Og vakten begynner 7-0730. Jeg tenker jo at samme regler bør gjelde oss nattevakter. Men igjen så er det vanskelig å finne vikar, og man vet stort sett tidlig ettermiddag om man holder ut en natt eller ikke. Og man kan ikke bare gå hjem i løpet av vakten om man er eneste sykepleier på jobb. 

Anonymkode: 7b2b6...c63

Skrevet

Dette minner meg om da jeg jobbet i helsevesenet: På et allmøte oppfordret nattevaktene om at vi skulle gi beskjed om sykdom så tidlig som mulig slik at de hadde bedre tid til å forsøke å få tak i vikar. Flere uker senere begynner jeg å spy på natta, og skjønner at selv om jeg kan ha sluttet å spy innen dagvakten min begynner, kan jeg veldig gjerne være smittsom med en eller annen omgangssyke som man ikke vil ha inn på et sykehjem. Jeg ringer derfor ca kl. 03 på natten, da har ting roet seg litt og jeg skal forsøke å legge meg. Når jeg så er på jobb igjen overhører jeg mine kolleger stå å snakke om meg, at jeg hadde ringt såpass seint på natta og ga beskjed om at jeg ikke kom på jobb morgenen etter fordi jeg sikker ikke hadde lagt meg enda! Så damned if you do, and damned if you don't??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg også syns det er vanskelig. Jeg har begynt å føle meg syk på nattevakt, men det kommer snikende. Da er det greit å få lagt seg etter nattevakt, få litt søvn og så sjekke formen. Problemet er at jeg sover svært dårlig hvis jeg må "rekke noe". Å gi beskjed morgenen føler jeg kan bli for tidlig. Det kan hende jeg føler meg bedre etter søvn. Samtidig må leder få mulighet til å finne vikar. Men hvis vi sammenligner med dagvakter, så ringer de ofte inn syk mellom 5-0630. Og vakten begynner 7-0730. Jeg tenker jo at samme regler bør gjelde oss nattevakter. Men igjen så er det vanskelig å finne vikar, og man vet stort sett tidlig ettermiddag om man holder ut en natt eller ikke. Og man kan ikke bare gå hjem i løpet av vakten om man er eneste sykepleier på jobb. 

Ja er enig med at det er vanskelig å sove når man skal rekke noe. Endte med å ikke ringe, og nå angrer jeg. Formen er ikke særlig god, og har ikke fått sovet. Blir ekstra stressa av at jeg ikke kan gå hjem heller.

Mezzosoprena skrev (16 minutter siden):

Dette minner meg om da jeg jobbet i helsevesenet: På et allmøte oppfordret nattevaktene om at vi skulle gi beskjed om sykdom så tidlig som mulig slik at de hadde bedre tid til å forsøke å få tak i vikar. Flere uker senere begynner jeg å spy på natta, og skjønner at selv om jeg kan ha sluttet å spy innen dagvakten min begynner, kan jeg veldig gjerne være smittsom med en eller annen omgangssyke som man ikke vil ha inn på et sykehjem. Jeg ringer derfor ca kl. 03 på natten, da har ting roet seg litt og jeg skal forsøke å legge meg. Når jeg så er på jobb igjen overhører jeg mine kolleger stå å snakke om meg, at jeg hadde ringt såpass seint på natta og ga beskjed om at jeg ikke kom på jobb morgenen etter fordi jeg sikker ikke hadde lagt meg enda! Så damned if you do, and damned if you don't??

Uff, føler jo man gjør noe feil uansett hva man gjør! Men jeg tenker i ditt tilfelle var det jo helt riktig, regner med at kollegaene dine ikke ville hatt en kollega med potensiell omgangssyke på jobb uansett? 

AnonymBruker
Skrevet

Så fort som mulig ville jeg sagt. Det er jo på dagtid ledere og sånn er på jobb og kan finne folk. Altså om man har feber/spyr/ eller lignende selv natta før man skal på vakt så ville jeg bare ringt inn syk med det samme. Jeg tror det seneste jeg har ringt inn før nattevakt er typ 19-20, det er egentlig altfor sent, men da fikk jeg akutte mageproblemer ,uten å gå i for mye detaljer kom jeg meg ikke fra toalettet på en stund. Men på jobb hadd jeg iallefall ingenting å gjøre. Og sånne ting kan skje. Det er viktig å si at helsesektoren er en sektor hvor terskelen gjerne kan være litt lavere å ringe seg inn syk enn på  typiske kontorjobber, mye pga smittefare ovenfor kolleger, pasienter osv. Du blir ikke en populær ansatt om du smitter halve avdelingen med Noro. Så kan det gjerne være pasienter med nedsatt immunforsvar og som feks kreftpasienter. 

Anonymkode: 998fe...d9c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja er enig med at det er vanskelig å sove når man skal rekke noe. Endte med å ikke ringe, og nå angrer jeg. Formen er ikke særlig god, og har ikke fått sovet. Blir ekstra stressa av at jeg ikke kan gå hjem heller.

Uff, føler jo man gjør noe feil uansett hva man gjør! Men jeg tenker i ditt tilfelle var det jo helt riktig, regner med at kollegaene dine ikke ville hatt en kollega med potensiell omgangssyke på jobb uansett? 

Det er lov å ringe senere og fortelle at formen plutselig ble verre. De som f.eks har migrene kan jo få dette ganske akutt. Skal de da tvinge seg på jobb bare fordi vakten starter om 3t? Om det er en sjelden gang man må ringe inn nærmere vakten, og ellers ringer man i god tid før, så bør det ikke være et problem. Selv hadde jeg blødning tidlig i svangerskapet. Dette kom 4t før vakt. Var usikker på om det var normalt eller en spontanabort. Ringte inn 3t før og sa jeg var blitt syk. Nå var det en normal blødning , men hva om det ikke var det? Hadde ikke vært kjekt å fossblø og ha smerter på jobb, samt innvirkning på psyken. 

Jeg vil også oppfordre deg til å si lite om grunnen for hvorfor du er syk. Har opplevd ledere som sier "ta paracet" ved feber. Eller "kan du ikke komme på jobb og prøve og heller gå hjem" (ikke mulig å gå hjem som eneste sykepleier med ansvar for MANGE pasienter). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Om nattevakter ringer seg syke tidelig hos oss så går ofte en av dagvaktene hjem og kommer tilbake på natt.

Anonymkode: 69b17...a71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.10.2025 den 10.47):

så raskt som over hodet mulig, så man klarer å få tak i en ny vakt

Anonymkode: 6bbd5...cdb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...