AnonymBruker Skrevet 23. oktober #1 Skrevet 23. oktober Vi er en familie med barn i barneskolealder som vurderer å flytte til Lillehammer (eventuelt Vingnes, Jørstadmoen, etc) i løpet av neste år. Vi har vært i byen før og trives godt der, men for boligkjøp tenker jeg at det alle viktigste er å bosette seg innenfor skolekretsen til en god skole. Så da lurte jeg på om det er noen med lokalkunnskap som kunne fortalt meg litt om skolene - ikke elevantall og sånt for det klarer jeg å finne ut selv, men skolemiljø, hvilke skoler har gode resultater på læring og trivsel, hvilke skoler har problemer (og eventuelt hva slags), gode fritidsaktivitetstilbud knyttet til skolen, og så videre. Anonymkode: fc889...8ed
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #2 Skrevet 23. oktober I min barndom gikk jeg på Søre Ål og det var en fantastisk skole! Har tenkt på hvordan den ble drevet mange ganger etter jeg flyttet og i mitt voksne liv etter at jeg fikk barn. Nærmest en idealskole etter min oppfatning. Var en åpen skole uten klasserom men med et «landskap» med skillevegger mellom klassene og store fellesarealer. Samlingsstund med sang og musikk for hele skolen hver eneste morgen fra 3. klasse av. Timeplan med røde, grønne og gule timer og stor valgfrihet i hva man jobbet med når. Røde timer = lærerstyrt. Grønne timer: jobbing med arbeidsplan/ukeplan der man selv valgte hvilket fag/hvilke oppgaver man jobbet med når gjennom uka. Gule timer tror jeg var forskning eller kanskje var det noe kreativt, det husker jeg faktisk ikke. Stor frihet til å velge hvor man ville sitte og jobbe i landskapet, på plassen eller i garderoben. Lavt lydnivå og koselig atmosfære, fantastiske lærere. Er imidlertid mange år siden, så jeg vet ikke hvordan den er nå, dessverre. Anonymkode: dbaec...a33
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #3 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (21 timer siden): I min barndom gikk jeg på Søre Ål og det var en fantastisk skole! Anonymkode: dbaec...a33 Som sagt så kjenner jeg ikke til skolene selv, men jeg har fulgt med i avisene og det skrives jo jevnlig om både vold og narkotikasalg/-bruk på enkelte av barne- og ungdomsskolene, så jeg skulle gjerne ha hatt et litt mer nyansert bilde fra de som har barn der i dag. "I gamle dager" (selv om om det ikke er så mange år siden) er ikke like nyttig... Anonymkode: fc889...8ed
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #4 Skrevet 25. oktober Jeg ville valgt jørstadmoen før vingar iallefall. Vingar er ofte oppe som «skole man kanskje skal legge ned». Det har vært en god del lærerbytte/lederbytte der også, så mistenker at det er noe krøll. Vi har ungene på nordre ål skole. Stor skole, men velorganisert og engasjerte foreldre. Anbefaler den. Den sto ferdig i 2017/18, så den fremstår ny og fin. Søre ål er trang og har etterslep på vedlikehold. Det har vært noen saker i lokalavisa på det. Det er også et område mange flytter til, så skolen vil bare bli fullere. Sentrumsskolen har trøbbel med mobbing og uro har jeg hørt. Hvis dere ønsker et fint sted å flytte til ville jeg sjekka ekromskogen. Gangavstand til nordre ål skole, en haug med unger å leke med og bussforbindelse til sentrum. Velkommen til byen, det er et bra sted å bo Anonymkode: bd1c9...9d0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå