AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 06:49 #1 Skrevet torsdag kl. 06:49 Heihei! Jeg ser på å skaffe meg elbil. Fått ny leilighet med garasjeplass. Ser på å kjøpe en ny Tesla Model 3 med nullrentekampanje ELLER å kjøpe min bror sin Kia E-Niro siden han trenger større bil (familie) mens jeg er singel. Har noen innspill til regnestykket mitt? Regnestykket mitt er: Jeg forutsetter at bilene ikke stiger nøyaktig 25% i pris men heller 20% siden forhandlerne kanskje svelger noe av prisøkningen. Tesla Model 3 AWD Long Range, nåværende nypris med vinterdekk, hengerfeste, ca 470k kunne jeg kjøpt den for nå. Av disse er ca. 410k grunnlag for de nye avgiftene. Nypris etter avgifter (2027) er da ca. 553k. Min bror sin Kia E-Niro kunne jeg kjøpt nå for ~220k brukt, ca. 3.5 år gammel, 3.5 år gjenværende garanti. Stiger den med 20% så koster den 264k. Regner jeg med 15% verditap hvert år, over 4 år, vil en Tesla Model 3 etter prisstigning være verdt 553k * 0.85^4 = 289k, en Kia E-Niro være verdt 264k * 0.85^4 = 138k. Kostnad for å eie Tesla Model 3 i 4 år blir da 470k - 289k = 181k, kostnad for Kia E-Niro blir da 220k - 138k = 82k. Men vent! Tesla gir også nullrentekampanje. Denne setter jeg bare flatt til 50k i verdi, aner ikke om det er riktig. En Tesla koster da 181k - 50k = 131k desse 4 årene. Prispremien for å velge Model 3 er da altså 131k - 82k = 49k, dvs. ca. en tusenlapp i måneden. I tillegg får jeg en bedre bil med AWD, lengre rekkevidde og garanti. For meg fremstår Model 3 som vinneren. Eller? Kanskje jeg bør regne med mindre verditap på en Kia, og mer på en Model 3? Ulempen med å velge Tesla er Elon Musk og naziopplegget hans, i tillegg til at jeg tar mer risiko ved å kjøpe en dyrere bil. Jeg bruker stort sett sykkel i hverdagen og trenger kun bil en gang iblant, men de gangene iblant er stort sett langt til fjells. Jeg tror også at jeg kanskje regner feil på nullrenten, og at det blir riktigere å sette den som et avslag på nypris, slik at det er den rabatterte verdien som får verditap og ikke fullverdien. Jeg er også veldig usikker på hvor mye prisene vil stige, men i løpet av la oss si 4 år så tipper jeg hele den 25% mva vil komme på elbiler. Er ganske mye spekulering ute og går nå, men jeg vil egentlig bare ha en bil som lar meg kjøre hjem til foreldrene mine (4 timer), til broren min (4.5 timer) og til fjells (både sommer og vinter med ski og alt). Kanskje er rekkevidden på 450 km og bakhjulstrekk litt mangelfullt for vinterturer til fjells, og jeg heller bør satse på Model 3? Anonymkode: 5f3f3...8e1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 06:54 #2 Skrevet torsdag kl. 06:54 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Regnestykket mitt er: Jeg forutsetter at bilene ikke stiger nøyaktig 25% i pris men heller 20% siden forhandlerne kanskje svelger noe av prisøkningen. Anonymkode: 5f3f3...8e1 Snakker du om nybilprisen etter nyttår? Eller om prisene på bruktbiler? For bruktbiler stiger garantert ikke, de synker.. Anonymkode: 72c41...f3c 1 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 06:59 #3 Skrevet torsdag kl. 06:59 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Snakker du om nybilprisen etter nyttår? Eller om prisene på bruktbiler? For bruktbiler stiger garantert ikke, de synker.. Anonymkode: 72c41...f3c Nybilprisen fra 2027 om regjeringen sine forslag går gjennom om mva fra første krone, og at bruktbilprisene oftest følger nybilprisene i svingninger (men i prosent, ikke i absolutt tall) Anonymkode: 5f3f3...8e1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:59 #4 Skrevet torsdag kl. 08:59 Slike "rentekampanjer" varer som regel max 3 år. Klarer du å betale 20.000 pr mnd så går det greit. Anonymkode: 065ae...1fe
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:23 #5 Skrevet torsdag kl. 12:23 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Slike "rentekampanjer" varer som regel max 3 år. Klarer du å betale 20.000 pr mnd så går det greit. Anonymkode: 065ae...1fe Jeg har råd til å betale ned hele bilen fra første stund, mangler ikke penger, mer om hva som er mest økonomisk forsvarlig over tid. Anonymkode: b94c4...cb0
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:04 #6 Skrevet torsdag kl. 16:04 Ts spør etter elbil som går fra A til B Svaret på det kommer an på hvor langt det er fra A til B Forøvrig høres ingen av de 2 alternativene til TS spesielt attraktivt ut. Det som anbefales er bunnfiske på Finn Anonymkode: 2c789...482 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:02 #7 Skrevet torsdag kl. 17:02 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har råd til å betale ned hele bilen fra første stund, mangler ikke penger, mer om hva som er mest økonomisk forsvarlig over tid. Anonymkode: b94c4...cb0 Kia. Uten tvil. Se så mye feil og tull det er med Tesla, mens Kia er blant de mer pålitelige merkene. Niroen er også mer robust, og er du uten familie har du sikkert en del hobbyer - som denne bilen tåler bedre. Dessuten har du fanga opp helt korrekt at Kia holder seg godt i verdi, swastikar ikke så veldig. Så der har du en haug med andre grunner i tillegg til den åpenbare økonomiske beslutningen. Anonymkode: 86f5f...1a3 3 2
Gaia Skrevet torsdag kl. 17:12 #8 Skrevet torsdag kl. 17:12 Kjøp deg en 2021 eller 2022-modell Nissan Leaf. Da får du mye for pengene.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:18 #9 Skrevet torsdag kl. 17:18 Gaia skrev (3 minutter siden): Kjøp deg en 2021 eller 2022-modell Nissan Leaf. Da får du mye for pengene. Når TS har så god råd er LEAFen ikke helt førstevalget. CHAdeMO er utdatert og bilen er veldig enkel. Vi har en LEAF her i huset av tre enkle grunner: Ufattelig billig (199k kr ny), pålitelig, enkel (kona takler ikke skjerm). Har du god råd, vil ha litt mer spennende bil, og moderne teknologi til å reise langt innimellom, er ikke denne bilen førstevalget. Og den nye skal koste fra 360k kr, og priser seg dermed ut av markedet litegrann der. Anonymkode: 86f5f...1a3
Gaia Skrevet torsdag kl. 19:10 #10 Skrevet torsdag kl. 19:10 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når TS har så god råd er LEAFen ikke helt førstevalget. CHAdeMO er utdatert og bilen er veldig enkel. Vi har en LEAF her i huset av tre enkle grunner: Ufattelig billig (199k kr ny), pålitelig, enkel (kona takler ikke skjerm). Har du god råd, vil ha litt mer spennende bil, og moderne teknologi til å reise langt innimellom, er ikke denne bilen førstevalget. Og den nye skal koste fra 360k kr, og priser seg dermed ut av markedet litegrann der. Anonymkode: 86f5f...1a3 Poenget til TS er å skaffe seg en billig bil. Jeg bidro til dette ved å foreslå en Leaf. En Leaf vil være enda billigere enn en Kia, hvis bilen kun skal gå mellom A og B (hjem og jobb, regner jeg med). 1
Bokormsen Skrevet torsdag kl. 19:39 #11 Skrevet torsdag kl. 19:39 Du glemmer kapitalkostnaden. Gitt at vi kan forvente ca 5% årlig avkastning/rentekostnad vil kostnaden for 470k kr være ca 120k over fem år. For Kiaen blir det ca 55k kr. Dersom første tre årene er gratis på Teslaen blir det 470000x0.05x2=47 000 Dermed blir totalprisen for Kiaen 270k kr, og model 3 520k kr minus restverdien. Da model 3 er nyere vil den tape seg mer, opp mot 20% første året, deretter 14% er vanlig, mens kia vil nok ligge rundt 10-14% årlig tap. Model 3: 470000x0.80x0.85*0.85*0.85*0.85=196 274,35 pluss kapitalkostnaden 47k =243k kr. 220000x0.85x0.85x0.85x0.85x0.85= 97 615,169 pluss kapitalkostnad 55k =152k Så ca 100k i forskjell over fem år. Veldig lett å kjøre litt «boy math» når man regner på biler;) 1 1
Bokormsen Skrevet torsdag kl. 19:42 #12 Skrevet torsdag kl. 19:42 Sier ikke at det ikke er verdt det, jeg synes personlig det definitivt er verdt det, du får også nyere bil. Bare viktig å ha reelle kostnader klart for seg.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:53 #13 Skrevet torsdag kl. 19:53 For mange av oss vil det heller lønne seg å leie en bil på getaround osv. enn å eie en dyr bil for å kjøre på tur et par ganger i måneden. Bruker du bilen kun til tur bør du heller kjøpe deg en rimelig fossilbil, kanskje med 4-hjulstrekk hvis du kjører mye på fjellet(å kjøre opp til sentrum i Hemsedal teller ikke) eller en rimelig el-bil og så leie bil når du skal på tur. Evntuelt ikke ha bil og bare leie. Du får kanskje til og med leid bort parkeringsplassen din. Anonymkode: 25671...0c8 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:35 #14 Skrevet torsdag kl. 20:35 Bokormsen skrev (54 minutter siden): Du glemmer kapitalkostnaden. Gitt at vi kan forvente ca 5% årlig avkastning/rentekostnad vil kostnaden for 470k kr være ca 120k over fem år. For Kiaen blir det ca 55k kr. Dersom første tre årene er gratis på Teslaen blir det 470000x0.05x2=47 000 Dermed blir totalprisen for Kiaen 270k kr, og model 3 520k kr minus restverdien. Da model 3 er nyere vil den tape seg mer, opp mot 20% første året, deretter 14% er vanlig, mens kia vil nok ligge rundt 10-14% årlig tap. Model 3: 470000x0.80x0.85*0.85*0.85*0.85=196 274,35 pluss kapitalkostnaden 47k =243k kr. 220000x0.85x0.85x0.85x0.85x0.85= 97 615,169 pluss kapitalkostnad 55k =152k Så ca 100k i forskjell over fem år. Veldig lett å kjøre litt «boy math» når man regner på biler;) Teslaen kan jeg kjøpe på lån og kun betale avdrag per måned, Kia-en må jeg betale alt umiddelbart da jeg kjøper privat... Anonymkode: b94c4...cb0
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:45 #15 Skrevet torsdag kl. 20:45 Hvor mang kilometer ser du for deg at du kjører pr år? Og om du ser på kjøpesummen for bilen, hvor mye koster den i innkjøp pr kilometer i løpet av fem år? Jeg synes det er galskap kjøpe dyre biler for å kjøre noen turer i året, og ellers ha de stående til pynt i innkjørselen. Anonymkode: 63642...c2b
Bokormsen Skrevet fredag kl. 05:19 #16 Skrevet fredag kl. 05:19 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Teslaen kan jeg kjøpe på lån og kun betale avdrag per måned, Kia-en må jeg betale alt umiddelbart da jeg kjøper privat... Anonymkode: b94c4...cb0 Kapitalkostnaden er den samme uansett. Jeg tok kun 2 år med rentekostnad på Teslaen for en fem års periode da tesla sponser resten, og hadde fem prosent som alternativkostnaden på egenkapitalen til Kia. Endret fredag kl. 05:23 av Bokormsen 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:08 #17 Skrevet fredag kl. 10:08 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvor mang kilometer ser du for deg at du kjører pr år? Og om du ser på kjøpesummen for bilen, hvor mye koster den i innkjøp pr kilometer i løpet av fem år? Jeg synes det er galskap kjøpe dyre biler for å kjøre noen turer i året, og ellers ha de stående til pynt i innkjørselen. Anonymkode: 63642...c2b Jeg syns også det er litt galskap, men verdien av å eie bil er jo å senke dørstokkmila for å ta seg en tur. Skal jeg leie hver gang så kommer jeg aldri til å kjøre bil noe sted. Anonymkode: b94c4...cb0
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:22 #18 Skrevet fredag kl. 10:22 Bokormsen skrev (4 timer siden): Kapitalkostnaden er den samme uansett. Jeg tok kun 2 år med rentekostnad på Teslaen for en fem års periode da tesla sponser resten, og hadde fem prosent som alternativkostnaden på egenkapitalen til Kia. Men blir ikke det feil å ta med verdi av nullrentekampnaje OG kapitalkostnadsfordel for Tesla-en? Hmm nei, det blir vel kanskje ikke det, for kapitalkostnaden regnes for Tesla i perioden etter nullrentekampanjen er ferdig? Men er ikke det helt hinsides hvor mye mindre dyrt det er med nybil enn bruktbil? Jeg har alltid hørt at det er så dyrt med nybil. Anonymkode: b94c4...cb0
IkkeStudentLenger Skrevet fredag kl. 10:31 #19 Skrevet fredag kl. 10:31 Må det være elbil? Vi kjører lite, kun i ferier omtrent, og da trenger vi typisk å komme oss til hytter eller familie. Vi har kjøpt Toyota avensis Dieselbil som er 12 år gammel til 60K ca. Vi bruker den til den er utbrukt. Antar ikke akkurat at den varer mer enn 4 år, men håper på noe sånt ca.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:59 #20 Skrevet fredag kl. 11:59 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men er ikke det helt hinsides hvor mye mindre dyrt det er med nybil enn bruktbil? Jeg har alltid hørt at det er så dyrt med nybil Vel 70% større kostnader for en bil som er 3,5 år yngre synes du er rimelig? 👀 Klart, Teslaen er litt bedre på noen områder, men også mye dårligere på andre. Skal vi si de er omtrent like, er det fortsatt betydelig dyrere å gå for nybil. Anonymkode: 86f5f...1a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå