Gå til innhold

Varme opp skinkestek

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ikke mulighet til å steke steinen samme dag middagen skal være. Stekeovnen vil være opptatt til helt andre ting.

Hvordan varmer dere skinkestek opp igjen uten at den skal bli tørr?

Anonymkode: 4aa4b...e1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke kan legge den i folie i ovnen, siden den er opptatt, hadde jeg tatt den i folie, og hatt over damp. Da vil den også bli litt dampet, og forhåpentligvis holde litt på fuktigheten i tillegg. 

Skrevet

Jeg må nok dessverre si at dette er en tilnærmet umulig oppgave. Kjøttet er såpass magert at det kan være vanskelig å få det saftig i første omgang. Og så skal den varmes opp en gang til. Videre så er det vanskelig å bevare svoren, om målet er at også den skal være sprø.

Når jeg har rester av skinkestek som jeg skal fryse i porsjoner, så fryser jeg gjerne et par skiver av steken i sjysausen, og varmer opp igjen i mikro. (evt har i kjøleskap til de neste dagene). Det blir litt slik som fjordlands skinkestek kommer pakket. Men tviler på at det rådet hjelper deg hvis du skal servere det til en gruppe folk, for du ønsker sikkert å servere steken på eget fat.

Jeg ville kanskje heller sett på andre alternative måter å tilberede steken, som ikke trenger stekeovn, og tilberedt den samme dag. Det er jo mulig å dampe som nevnt over, eventuelt trekke den i en kjele med saltet vann eller buljongvann, eller tilberede det sous vide hvis du har utstyr til det. for så å gi den en runde i stekepanne for litt skorpe, eller et par minutter i stekeovnen tilslutt om du har en liten tidsluke å avse.

Men resultatet blir nok ikke det samme som stekeovn fra A til Å.
Nå er det ikke helt grillsesong lengre, men til nøden er det mulig å langtidsgrille.

Anonymkode: cc75e...7f8

Skrevet

Forsåvidt, hvis du har en stor airfryer, så kan den sikkert gå der også. Del den opp i stykker som passer.

Anonymkode: cc75e...7f8

Skrevet

Jeg takker for svar og trur jeg går for å dampe den over potetkjelen. Skal servere til 16 personer og ha litt andre ting ved siden av som opptar stekeovnen.

Får bare satse på at det går bra 😊

Anonymkode: 4aa4b...e1a

Skrevet

Man serverer ikke stek til 16 personer om man ikke har mulighet til å tilberede den på et anstendig vis. Da må du enten lage annet tilbehør slik at stekeovnen blir ledig, eller velge en annen hovedrett. Så enkelt er det. Jeg vil heller ha kjøttkaker eller lapskaus framfor en svinestek som ikke er riktig tilberedt. Spiller ingen rolle hvor godt tilbehøret er om steika er tørt og seig.

Anonymkode: 4e12b...634

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...