Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke reagert på det. Hadde en godt voksen dame i knallrød kjole i vårt bryllup, helt i orden. 

Anonymkode: ddb7a...2c5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Syns det er rart dere sier ingen reagerer. Jeg reagerer, men sier jo ikke det! «Hei. Ser du har rød kjole og reagerer på det, prøver du si du har ligget med brudgommen?»

Endret av Frøkenfryden
Skrevet
Frøkenfryden skrev (4 timer siden):

Syns det er rart dere sier ingen reagerer. Jeg reagerer, men sier jo ikke det! «Hei. Ser du har rød kjole og reagerer på det, prøver du si du har ligget med brudgommen?»

Men hvorfor reagerer du? Tror du seriøst noen ønsker å signalisere det i et bryllup?

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.10.2025 den 17.50):

Jeg lurer jo litt på hva de med knallrøde kjoler egentlig ønsker å formidle eller oppnå.

Anonymkode: db7fa...560

Fins ulike rødfarget.

Skrevet

Siden jeg ikke alltid vet hvordan bruden hadde reagert tar jeg hensyn og bruker en annen farge i bryllup.

Det er ikke noe stort offer for meg.

Skrevet

Det der med at rød kjole visstnok betyr at man har ligget med brudgommen tror jeg bare er noe tull fra amerikanske filmer eller noe sånt. Det er i alle fall ingen norsk tradisjon for dette. Som en annen bruker skrev, har dronning Sonja brukt rød kjole i bryllup, vil tro hun har ganske god kontroll på etikette på det området...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brydde meg ikke hva de andre hadde av farger på kjolene sine når jeg gifta meg. Ikke at jeg husker hva dem hadde heller. 

Anonymkode: 4b0c4...017

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (22 minutter siden):

Men hvorfor reagerer du? Tror du seriøst noen ønsker å signalisere det i et bryllup?

Tror det er fordi jeg tenker det er så kjent hva det signaliserer, og da er det rart å velge det, når man risikerer at andre tenker på dette. Tror vel ikke egentlig noen vil signalisere det, jeg håper ikke det i alle fall.

AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (24 minutter siden):

Det der med at rød kjole visstnok betyr at man har ligget med brudgommen tror jeg bare er noe tull fra amerikanske filmer eller noe sånt. Det er i alle fall ingen norsk tradisjon for dette. Som en annen bruker skrev, har dronning Sonja brukt rød kjole i bryllup, vil tro hun har ganske god kontroll på etikette på det området...

I følge Chat gpt, så er det en vandrerhistorie fra etterkrigstiden i Skandinavia. Så det har ikke noe med USA å gjøre.

Ts, spør heller brudeparet æ, hva de mener om rød kjole i bryllupet. 

Anonymkode: a3781...94c

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at vi er i år 2025. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (På 24.10.2025 den 5.25):

Jeg bryr meg faktisk om hvilke farger jeg kler. Rødt (ikke nødvendigvis knallrødt), grønt og svart er farger jeg føler jeg kler sånn noenlunde ihvertfall. Pasteller og blåtoner kler jeg IKKE. Så blir ikke så mange farger igjen å bruke i et bryllup om man skal unngå svart, rødt og grønt. Jeg nekter å kjøpe kjole i pastell eller blått for å bruke den ene dagen når jeg ikke kler fargene engang.

Grønt skal man vel ikke unngå?

Sort er begravelsesfarge, det går man ikke med fordi man symboliserer sorg over bryllupet eller ønsker ulykke over brudeparet. 

Det er ikke sånn at rødt symboliserer at man har ligget med brudgommen, men det symboliserer lidenskap, begjær og oppmerksomhet. Og akkurat det er vel brudens rolle på hennes bryllupsdag.

Men i dag er det flere brudepar som godtar at gjester bruker de fargene de ønsker. Så det er bare å spørre, tenker jeg.

Anonymkode: 815bc...223

Skrevet
Uanonym bruker skrev (49 minutter siden):

Og dronning margrethe fra Danmark(det er det hun heter ja?...) hadde rød kjole i prins william sitt bryllup. Tviler sterkt på at han har hatt seg med henne 😂

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Grønt skal man vel ikke unngå?

Sort er begravelsesfarge, det går man ikke med fordi man symboliserer sorg over bryllupet eller ønsker ulykke over brudeparet. 

Det er ikke sånn at rødt symboliserer at man har ligget med brudgommen, men det symboliserer lidenskap, begjær og oppmerksomhet. Og akkurat det er vel brudens rolle på hennes bryllupsdag.

Men i dag er det flere brudepar som godtar at gjester bruker de fargene de ønsker. Så det er bare å spørre, tenker jeg.

Anonymkode: 815bc...223

Fins som sagt røde kjoler som ikke er skrikende i fargen 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som brud brydde jeg meg ikke om hvilke farger gjestene kom i. De kunne gjerne kledd seg i hvitt også, bare det ikke så ut som en brudekjole. Selv har jeg hatt en svart kjole i et bryllup, ikke helsvart men med små detaljer i aprikos. Fikk mye skryt.

Men om vennene mine vare sånne veldig tradisjonstro, gammeldagse typer, så ville jeg spurt først. 

Anonymkode: e47d7...92e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...