Gå til innhold

Sous vide med 0,1C intervall?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er på leting etter en sous vide som kan justere gradene med 0,1 intervaller. Jeg har allerede kjøpt 2, og levert de tilbake fordi beskrivelsen er mangelfull. Først kjøpte jeg en som hadde 0,1C presisjon. Jeg skjønner nå at det betyr at den avviker med kun 0,1C fra graden du setter. Jeg kjøpte også en som lovet 0,1C intervall (test), men den gikk bare i 0,5C intervall.

Så, er det noen som har en sous vide som kan justere temperaturen med 0,1C intervall? Jeg ønsker en stav, helst rund (da jeg har en beholder med lokk som er tilpasset runde. Det må finnes, men jeg finner ikke. Jeg sliter med Google og ChatGPT. 

Anonymkode: 1ad40...5af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva du skal med sånn presisjon skjønner jeg ikke helt, men du bør nok i så fall ringe rundt til leverandører av storkjøkken utstyr, de vet bedre hva de selger. produkter på Elkjøp og sånn er for forbrukere og har ikke behov for sånn presisjon. 

Skrevet

Anova sine har 0.1 grad intervall.

Men for å bruke det må du justere via appen.

Har selv en fra dem.

Er veldig fornøyd 

Anonymkode: 41bcc...46d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anova sine har 0.1 grad intervall.

Men for å bruke det må du justere via appen.

Har selv en fra dem.

Er veldig fornøyd 

Anonymkode: 41bcc...46d

Kan du finne ut hvilken type du har? Er det 3.0?

Skrevet
K.B. skrev (4 timer siden):

Hva du skal med sånn presisjon skjønner jeg ikke helt, men du bør nok i så fall ringe rundt til leverandører av storkjøkken utstyr, de vet bedre hva de selger. produkter på Elkjøp og sånn er for forbrukere og har ikke behov for sånn presisjon. 

Du kan jo spørre meg på en ordentlig måter for å vite hvorfor jeg trenger presisjon.

Jeg skal lage butter silk av kakaosmør for å enklere kunne temperere sjokolade. Temperaturen for å lage butter silk skal være 35,5 - 36,5°C. Dersom temperaturen avviker (som den første sous vide jeg kjøpte gjorde), holder det ikke å justere med 0,5-intervall. Den jeg hadde, viste 35,5. Den faktiske temperaturen var 35,0. Justerte jeg den til 36,0, viste den 35,6 (altså rett innenfor, men fortsatt fare for at jeg ikke får silk). Justerte jeg til 36,6, var den faktiske temperaturen 36,3. Litt avhengig av hvilket smør du har, er det ikke alltid det blir butter silk med korrekt temperatur. Da må du enten justere 0,1 opp eller ned. Jeg har laget silk med 0,5-intervaller, men det er litt styrete. For å være på den sikre siden, vil jeg ha 0,1. Så slipper jeg bruke flere omganger på å få det riktig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan jo spørre meg på en ordentlig måter for å vite hvorfor jeg trenger presisjon.

Jeg skal lage butter silk av kakaosmør for å enklere kunne temperere sjokolade. Temperaturen for å lage butter silk skal være 35,5 - 36,5°C. Dersom temperaturen avviker (som den første sous vide jeg kjøpte gjorde), holder det ikke å justere med 0,5-intervall. Den jeg hadde, viste 35,5. Den faktiske temperaturen var 35,0. Justerte jeg den til 36,0, viste den 35,6 (altså rett innenfor, men fortsatt fare for at jeg ikke får silk). Justerte jeg til 36,6, var den faktiske temperaturen 36,3. Litt avhengig av hvilket smør du har, er det ikke alltid det blir butter silk med korrekt temperatur. Da må du enten justere 0,1 opp eller ned. Jeg har laget silk med 0,5-intervaller, men det er litt styrete. For å være på den sikre siden, vil jeg ha 0,1. Så slipper jeg bruke flere omganger på å få det riktig. 

Jeg har vært på flere kurs i USA for å lære å lage butter silk og der skulle temperaturen være 92,5 °F, som tilsvarer 33,6 grader. 

Anonymkode: b8032...6c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes det svaret du fikk var ordentlig og relevant jeg.

... Var det slik at utelot å nevne hvorfor du trenger presisjonen i HI, for vente til noen kommenterte det, slik at du kunne bykse frem og "ta dem"? -.-

Anonymkode: 5ef36...d30

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skjønner 🙂
Temperere sjokolade kan være vrient, så smalt område for riktig temperatur. 
Jeg har laget en god del konfekt og personlig så synes jeg å varme opp i bain marie og bruke infrarød måler er langt enklere, du får bedre følelse for hva du gjør. Jeg vet ikke helt hva "silk" er for noe? er det teksturen på sjokoladen du snakker om? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har vært på flere kurs i USA for å lære å lage butter silk og der skulle temperaturen være 92,5 °F, som tilsvarer 33,6 grader. 

Anonymkode: b8032...6c0

Det stemmer det. +/- 1°F, som tilsvarer 0,5°C, som blir 33,1-34,1. Og nå ser jeg at jeg skrev helt feil i mitt innlegg over. Og du har helt rett at det er 33,6°C som er den sweet spot. Skjønner ikke helt hvor jeg hentet de tallene fra. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes det svaret du fikk var ordentlig og relevant jeg.

... Var det slik at utelot å nevne hvorfor du trenger presisjonen i HI, for vente til noen kommenterte det, slik at du kunne bykse frem og "ta dem"? -.-

Anonymkode: 5ef36...d30

Åh, de der antakelsene, altså... Nei, jeg tenkte at ingen kom til å bry seg om hva jeg skulle med 0,1 grader presisjon. De som hadde, de visste, og de hadde ikke behov for å spørre hvorfor. 

Skrevet
K.B. skrev (2 timer siden):

Skjønner 🙂
Temperere sjokolade kan være vrient, så smalt område for riktig temperatur. 
Jeg har laget en god del konfekt og personlig så synes jeg å varme opp i bain marie og bruke infrarød måler er langt enklere, du får bedre følelse for hva du gjør. Jeg vet ikke helt hva "silk" er for noe? er det teksturen på sjokoladen du snakker om? 

Jeg bruker en stålbolle, og varmer først opp med hårføner, men vurderer varmepistol i stedet. Så kjøler jeg ned til korrekt temperatur før jeg tilsetter butter silk. 

For å at sjokoladen skal stivne og bli stiv, samt få glans, så er jeg avhengig av at sjokoladen stivner med de riktige krystallene. Sjokolade, eller kakaosmør inneholder flere krystaller. Det er én spesiell form (V) jeg er ute etter. Den oppnås ved å først smelte vekk alle, for deretter å kjøle ned og så varme opp igjen. For å gjøre prosessen litt enklere, varmes sjokoladen opp. Kjøles ned til måltemperatur og så tilsetter butter silk. Butter silk har allerede form V, så form V i butter silk vil smitte over til sjokoladen. Når sjokoladen er stivnet, vil den ha den spesielle knekken og en fin glans. Utemperert sjokolade vil være myk eller ha dårlige knekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...