Gå til innhold

Forventninger rundt roller, mann og kvinne, opplever at det fremdeles henger igjen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg driver mitt eget og har bygd opp fra start. Det har krevd mye jobb, men klarte å bygge dette både lønnsomt og stabilt. Min mann og jeg har over årene vekslet hvem som skal satse, nå var det min tur. Jeg fikk det til, men det er mye jobb. 

Blir litt overrasket over hvor lite aksept det er sett hvordan samme situasjon er med en mann. Både min mann, min svigerfar og min far, har hatt jobber som krever mye. Det forstår alle. Men nå som jeg har samme situasjon, er det nesten som jeg gjør noe galt. Har jeg vært bortreist eller fulgt opp ungene slik at jeg må jobber lang dag. Åh, du jobber hele tiden. Eller ringer i arbeidstiden, alt fra hva som skal kjøpes i gave, eller hvem som skal ta med ditt eller datt. Jobbe hjemmefra har jeg nesten gitt opp, konstant avbrutt. På jobb kan jeg i hvert fall skjerme litt ved å ikke svare på telefon mens jeg jobber, men da får jeg sure kommentarer når jeg ringer opp senere. Nå har du tid ja. 

Hvorfor må jeg alltid få stikk om dette? Hvorfor er det slik at menn kan være helt fraværende når de jobber, de er jo på jobb må du vite, mens jeg må omtrent si unnskyld for at jeg ikke planlegger hvem som skal bake boller til helgen og hva noen ønsker seg til bursdagen? Føler ikke det er samme aksept. 

Anonymkode: d09e4...e90

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det henger igjen. Det er ikke så mye mer å si. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er vel ikke jobben som er problemet, det er morsrollen. Den får du ikke dyttet over på far uansett hvor likestilt du er. 

Selv om du jobber 120% så må du fortsatt være mor 100%.

Endret av Knirke
Siste setning
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner velger karriere fremfor familie og klager på det?

Anonymkode: 88e2f...9b5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (17 timer siden):

Det er vel ikke jobben som er problemet, det er morsrollen. Den får du ikke dyttet over på far uansett hvor likestilt du er. 

Det er jeg. Lytter når de har problemer, hjelper de med lekser, kjører på trening, lager middag, vasker gymtøy, deltar på hva nå enn de skal samle penger til. 

Men jeg kan ikke alltid slippe alt i hendene for hver minste ting. Er det hva som forventes av kvinner. Tar gjerne inntekten fra det du bygger opp, men gud forby at det gjør deg opptatt når JEG trenger noe (som de fleste fint klarer å fikse selv, hvis de gjør et lite forsøk) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De klager over at mannen de bor med ikke klarer å være Far med stor F. Far med stor F setter alltid barna sine først, han lærer døtre og sønner vedhogging, omsorg, kjærlighet til dyr og natur, økonomi og brødbaking.

Når Far ikke klarer å være ordentlig Far, blir det vanskelig for mor å være mor.

Anonymkode: 05987...79d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (17 timer siden):

Fedre må også være far 100 % uansett hvor mye de jobber, men det er ulike hvor mye energi de bruker på farsrollen,

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

TS har ikke klagd, det er folk rundt henne som kommenterer

Anonymkode: f7c66...2e1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ikke bare henger igjen, det lever i full vigør. Du som kvinne har hatt ansvaret for det tredje skiftet, og mannen din har ikke overtatt det etter at du begynte å jobbe mer fordi han forventer at du fortsatt tar det siden du er kvinne. 

Anonymkode: 8d476...4be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det ikke bare henger igjen, det lever i full vigør. Du som kvinne har hatt ansvaret for det tredje skiftet, og mannen din har ikke overtatt det etter at du begynte å jobbe mer fordi han forventer at du fortsatt tar det siden du er kvinne. 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tull, mange oppgaver i hemmet er 100 ganger enklere i dag. Vaskemaskin, oppvaskmaskin, mikro etc. Men menn må fremdeles reparere bil, skifte dekk, oppdra barn etc.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er jeg. Lytter når de har problemer, hjelper de med lekser, kjører på trening, lager middag, vasker gymtøy, deltar på hva nå enn de skal samle penger til. 

Men jeg kan ikke alltid slippe alt i hendene for hver minste ting. Er det hva som forventes av kvinner. Tar gjerne inntekten fra det du bygger opp, men gud forby at det gjør deg opptatt når JEG trenger noe (som de fleste fint klarer å fikse selv, hvis de gjør et lite forsøk) 

Det har vært slik her. Det er i praksis det som forventes ja. Du skal gjerne tjene mer enn menn, men du skal ha hovedansvaret for familien i tillegg. 

...og det går jo ikke!

Anonymkode: af5cd...d62

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...