Gå til innhold

Kjøkkenmaskin, food processor...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_forvirret_*
Skrevet

Hva er forskjellen på kjøkkenmaskin og food processor? Finnes det maskiner som kan brukes til alt?

Forsøker å sette opp en ønskeliste, men har det meste jeg trenger, så jeg lurte litt på å ønske meg gavekort til en butikk som selger slikt og så kjøpe en slik maskin for pengene.

Forestiller meg at jeg vil ha en maskin jeg vil bruke til deiger og til å lage falafler og slikt (har aldri prøvd, men har blitt nysgjerrig etter å ha lest alle oppskriftene her inne :sjenert: )

Hva bruker dere maskinene til? Hva trenger man av tilbehør?

Er helt grønn på dette... Hjelp meg, er dere snille!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kjøkkenmaskin er større enn en foodprocessor, og har færre funksjoner. En foodprocessor har f.eks. kniv til å hakke ting, sitruspresse, diverse rivjern o.l. Jeg bruker kjøkkenmaskinen min til gjærdeiger og store kakerører, mens foodprocessoren brukes til å hakke løk/grønnsaker, piske mindre kakerører, presse sitrusfrukter, rive grønnsaker/ost, kjøre supper/sauser glatt, vispe krem, lage smuler av loffskiver, hakke nøtter/sjokolade osv. Jeg ville f.eks. brukt foodprocessor til falafel siden den kan mose kikertene og blande de andre ingrediensene i. Både kjøkkenmaskinen og foodprocessoren min har i tillegg en blender som kan festes på og brukes til smoothies, milkshake osv. Du trenger selvsagt bare én blender, det var litt tilfeldig at det var en del av tilbehøret til begge maskinene. Ikke alle har blender, men jeg anbefaler at du velger en som har det hvis du ikke har egen blender fra før. Hvis du ikke baker noe særlig holder det med en foodprocessor, men jeg som lager alt mulig rart hadde ikke klart meg uten både den og kjøkkenmaskinen.

Skrevet

Jeg har en Braun K300. Den er 3 i en, foodprocessor, kjøkkenmaskin og blender. Kan virkelig anbefale denne, du får veldig mye for pengene her.

Skrevet

Ønsk deg en Kenwood Major kjøkkenmaskin. Der får du altslags tilbehør, bl.a. en foodprocessor som du bare monterer oppå kjøkkenmaskina når du trenger den. Da benytter den seg av kjøkkenmaskina sin sterke motor, en motor som er blant de aller sterkeste på kjøkkenmaskinmarkedet. Dette synes vi har vært veldig praktisk, for kjøkkenmaskina står alltid på benken, mens foodprocessordelen ikke er så veldig stor (som en hel foodprosessormaskin) og tar dermed veldig liten plass i skapet. Anbefales på det sterkeste!

Vi kjøpte på Lefdal, men der er d veldig treig service, så jeg vil anbefale å prøve f.eks. expert.

Skrevet
Jeg har en Braun K300. Den er 3 i en, foodprocessor, kjøkkenmaskin og blender. Kan virkelig anbefale denne, du får veldig mye for pengene her.

Det er den jeg har forelsket meg i! Håper noen tar hintet, og gir meg sånn, siden det kommer på lista før bryllupet.

Skrevet (endret)
Ønsk deg en Kenwood Major kjøkkenmaskin. Der får du altslags tilbehør, bl.a. en foodprocessor som du bare monterer oppå kjøkkenmaskina når du trenger den.

Det er vel strengt tatt en hurtigmikser / blender som følger med, ikke en foodprocessor?

Til hovedspørsmålet er jeg enig med Arkana; dersom du baker mye er det greit med en kjøkkenmaskin (og Kenwood er veldig bra), hvis ikke holder det med en foodprocessor. Jeg har en foodprocessor med blender fra Philips som jeg er veldig fornøyd med.

Endret av Nilma
Skrevet
Det er vel strengt tatt en hurtigmikser / blender som følger med, ikke en foodprocessor?

Til hovedspørsmålet er jeg enig med Arkana; dersom du baker mye er det greit med en kjøkkenmaskin (og Kenwood er veldig bra), hvis ikke holder det med en foodprocessor. Jeg har en foodprocessor med blender fra Philips som jeg er veldig fornøyd med.

Tror du misforstod meg. Du kan kjøpe foodprosessoren som ekstrautstyr, samt mye annet. F.eks. kjøttkvern er ekstrautstyr.

Skrevet

Jeg tenkte mer på at foodprocessor og kjøkkenmaskin er to forskjellige apparater, så det hørtes litt underlig ut at man kunne montere en foodprocessor på en kjøkkenmaskin. Etter litt googling fant jeg imidlertid ut at det faktisk finnes en foodprocessordings som kan monteres på Kenwoodmaskinene, så da lærte jeg noe nytt i dag også. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...