AnonymBruker Skrevet 22. oktober #1 Skrevet 22. oktober Dere som bor i leilighet: hvor godt hører dere naboene? Ta gjerne med type bygg/ca. alder/etasje/andre relevante forhold. Det frister å bo mer sentralt og med mindre vedlikehold, men etter 15 år i enebolig har jeg glemt litt hvordan det er å bo veldig tett på andre. Vurderer å se etter toppleilighet for å unngå bråkete barnefamilier over, men vet ikke hvor mye det hjelper? Anonymkode: cd522...441
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #2 Skrevet 22. oktober Jeg bor i andre etasje. Og har vært litt plaget med tunge steg over meg. For noen måneder siden kom jeg i snakk med styreleder her. Og kommentere det plagsomme bråket over meg. Da gikk det kaldt nedover ryggen min når styreleder fortalte meg at leiligheten over meg hadde stått tom i ett år. Alt av møbler hadde vært fjernet og det var et dødsbo. Siste eier døde i leiligheten.. Anonymkode: ef8fd...dc5 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #3 Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dere som bor i leilighet: hvor godt hører dere naboene? Ta gjerne med type bygg/ca. alder/etasje/andre relevante forhold. Det frister å bo mer sentralt og med mindre vedlikehold, men etter 15 år i enebolig har jeg glemt litt hvordan det er å bo veldig tett på andre. Vurderer å se etter toppleilighet for å unngå bråkete barnefamilier over, men vet ikke hvor mye det hjelper? Anonymkode: cd522...441 Da bør du prioritere nybygg - tek 17 og litt godt opp i etasje Anonymkode: 9bf90...112
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #4 Skrevet 22. oktober Murbygg fra 50-tallet. Bor i 4 og øverste etasje. Hører mindre og mindre fra naboene. Nesten så jeg blir litt bekymret. Men de er stort sett studenter så de er vel travelt opptatt med lesing Anonymkode: 2a848...72d
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #5 Skrevet 22. oktober Jeg har bodd i leilighet flere steder, og har en opplevelse av at man er ganske prisgitt naboene. For min del har det vært snakk om eldre bygg, leiligheten jeg bor i nå er fra 60-tallet. De naboene som bodde her når jeg flyttet inn, hørte jeg særs lite til. Nå har jeg naboer som er noe mer høylytte, og hører at det er folk der. Roping og tramping hører man, og enkelte snakker jo så høyt at det praktisk talt ropes. Der jeg bodde før, var det naboen under vi hørte mest til. Der var det snakk om både mye barneskrik, og mye dunking. Der ville det definitivt ikke hjulpet med toppleilighet - naboen over hørte jeg aldri noe til. Har man ålreite naboer, eller eventuelt god lydisolering, kan leilighet være topp. Anonymkode: 7b54a...737 2
hilarious2016 Skrevet 22. oktober #6 Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Da bør du prioritere nybygg - tek 17 og litt godt opp i etasje Anonymkode: 9bf90...112 Bare en liten apropos; TEK (både 10 og 17) sier svært lite om krav til lydisolasjon. Dette reguleres av NS 8175:2012, og etter hva jeg kan erfare er akustikere skeptiske til at man ikke skjerper disse kravene. 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #7 Skrevet 22. oktober Bor i 2. og 3. etasje i 4-mannsbolig bygget i 2004. Jeg har rolige naboer både ved siden av og under meg. Hører ingenting fra leiligheten ved siden av meg (har bare felles vegg mot dem i stua ellers yttervegger). Fra leiligheten under er det lytt. Lyden kommer mest gjennom felles pipeløp. Jeg har ikke installert vedovn men pipa blir som et ekkokammer. Tidligere bodde det en utenlandsk familie der og det var bråk. roping og masse besøk hver dag. Heldigvis flyttet de for de tok ingen hensyn til andre. Jeg ville nok ikke kjøpt i 4-mannsbolig igjen fordi det er for dårlig lydisolert i etasjeskillerne. Jeg trives godt nå pga snille naboer og jeg har god plass. Anonymkode: 5997e...956 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #8 Skrevet 22. oktober Spørs mer på naboene du får enn på bygget. Har aldri opplevd verre enn da utlendinger fra Syria flyttet inn under meg. Måtte selge leiligheten min for å komme meg vekk. Anonymkode: 5aa3e...575
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #9 Skrevet 23. oktober Det var nettopp en tråd om dette jo... Anonymkode: 476af...085 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #10 Skrevet 23. oktober Jeg har bodd i blokk fra ca 60 tallet og en fra 2018. Det var enorm forskjell. Den fra 2018 var så lytt! Anonymkode: 3aaa5...1ab 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #11 Skrevet 23. oktober hilarious2016 skrev (10 timer siden): Bare en liten apropos; TEK (både 10 og 17) sier svært lite om krav til lydisolasjon. Dette reguleres av NS 8175:2012, og etter hva jeg kan erfare er akustikere skeptiske til at man ikke skjerper disse kravene. Det stemmer, men det er gjerne bedre lydisolasjon i nybygg enn i eldre bygg. Utbyggere bruker gjerne tre-lags glass på vinduene. Anonymkode: 9bf90...112
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #12 Skrevet 23. oktober Bor i 4.etasje/topp og endeleilighet. Bygg fra 1964/65. Kun 2 leiligheter i hver etasje. Den vegg i vegg er kjøkken mot kjøkken og bad mot bad. Hører ikke noe til den naboen. Men hører ikke noe spesielt fra de under heller, kan være om de mister noe tungt i gulvet, eller en dør inne blåser igjen pga gjennomtrekk. Men ikke bråk, tramping eller noe som er plagsomt Og de har barn, de er litt større nå. Men vi har bodd her i mange år og aldri vært bråk eller plagsom støy fra naboer. Så deilig. Så jeg stortrives Anonymkode: 6f9d4...909 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #13 Skrevet 23. oktober Bor i 2. etasje i 2-etasjes lavblokk. Hører vibrasjoner fra naboenes vaskemaskin, og de under meg når hundene bjeffer og når de slamrer med dørene. Ellers hører jeg når folk drar på jobb om morgenen inn mot gårdsplassen, der alle soverommene vender mot. Anonymkode: 39455...63c
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #14 Skrevet 23. oktober Jeg bor øverst i en lavblokk fra 60-tallet. Hører godt når naboer har fest, hører vaskemaskin fra nabo under og støvsugeren til naboene på begge sidene av meg. Jeg hører ikke tv-lyder eller "vanlig" snakking. Men jeg hører spedbarnsgråt, sinna unger og nysing 😄 Men det som overrasker meg mest, er at jeg hører så innmari godt når unger hopper og løper i etasjen under meg! Tidligere bodde jeg i første etasje med en nabo som gikk med tunge steg over meg. Så jeg gledet meg veldig til å slippe det da jeg flyttet til øverste etasje. Men sånn ble det ikke, gitt. Anonymkode: 46735...a2b 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #15 Skrevet 23. oktober Bor øverst i nybygg. Hører godt de under meg. Kan høre dem trampe rundt og rope. Kan godt være de under deg du hører trampe? Anonymkode: f1ddd...3cc
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #16 Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dere som bor i leilighet: hvor godt hører dere naboene? Ta gjerne med type bygg/ca. alder/etasje/andre relevante forhold. Det frister å bo mer sentralt og med mindre vedlikehold, men etter 15 år i enebolig har jeg glemt litt hvordan det er å bo veldig tett på andre. Vurderer å se etter toppleilighet for å unngå bråkete barnefamilier over, men vet ikke hvor mye det hjelper? Anonymkode: cd522...441 Bor i blokk. Heldig med naboene (ingen fyll, rusproblemer eller lignende) så støyet her kommer ifra oppussing av leiligheter (ikke ofte heldigvis, men en gang i ny og ne) litt barneskrik iblant og diverse reperasjoner som borettslaget har valg og bestemt (uten at vi beboere har noe å si i saken 😒) Eksempel: nytt ringeklokkesystem, nye inngangsdører i hver leilighet, tiltak mot brann (vi fikk blant annet brannslange i hver oppgang, det var mye støy) hagearbeid, felling av trær og klipping av gress. Snart får vi ny heis, regner med at det blir mye bråk. Jeg føler at vårt borettslag skifter ut og bytter ting mye oftere enn det som er vanlig å gjøre, har andre venner som bor i borettslag og der er ting roligere. Jeg hadde definitivt valg en rolig enebolig fremfor min egen leilighet Anonymkode: 1a6f9...fb4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #17 Skrevet 23. oktober 2 etasje fra 99. er som å ha vegger, gulv og tak av pappeske. Men er helt avhengig naboene. tidligere hadde jeg bikkja under meg som bjeffet hele dagene, nå hører jeg ikke ny nabo der. tidligere hadde jeg en rolig nabo over som "kun" hadde fest av og til, men de nye der lager noe helt sinnsykt med støy. Skjønner ikke hvordan det er mulig. To eldre, som jeg hører alt fra. De er hjemme hele dagene men tror ikke de sitter i ro 5 minutter om dagen. 2 roms leiligheter. Naboen vegg i vegg hører jeg når hun tar oppvasken en gang om dagen. Anonymkode: 581c5...0fd
hilarious2016 Skrevet 23. oktober #18 Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det stemmer, men det er gjerne bedre lydisolasjon i nybygg enn i eldre bygg. Utbyggere bruker gjerne tre-lags glass på vinduene. Anonymkode: 9bf90...112 Det er ikke nødvendigvis riktig. Lyd gjennom vinduer, ja, det stemmer. Standarden på nye vinduer har selvfølgelig mye å si for lyd utenfra. Samtidig er det skjedd lite ift. kravene til trinnlyd og lyd horisontalt, og man kan derfor bli "lurt" til å tenke at nyere leiligheter er bedre isolert enn eldre. Støy er subjektivt. På generelt grunnlag vil jeg, dersom man selv tenker at man kan være sensitiv for lyd, anbefale å undersøke forholdene i boligselskapet, herunder med styret via megler, sjekke konstruksjonen mv. før eventuelt kjøp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå