Gå til innhold

Kalorier forbrent, skritt, aktive minutter...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på vei ned i vekt, og prøver å gjøre det med en kombinasjon av mer trening/bevegelse og å telle kalorier. Så langt går det veldig bra. Jeg har en ganske stillesittende jobb og har tatt videreutdanning i tillegg til full jobb og en del belastning på hjemmebane, så de siste årene har trening og bevegelse vært veldig forsømt.

For litt siden fikk jeg en slik klokke som viser aktive kalorier forbrent, skritt og aktive minutter. Sikkert ikke den beste, men litt gøy å følge med på. Nå er jeg litt nysgjerrig på hva klokkene til andre som skal ned i vekt viser? Kanskje vi kan utfordre og motivere hverandre til litt mer aktivitet?

Før jeg begynte, lå jeg på mellom 500-600 aktive kalorier i gjennomsnitt per måned. Aktive minutter varierte mye, mellom 20 og 45 (sjelden). Skritt varierte mellom 4000 og 6000 i gjennomsnitt.

Målet mitt for oktober er 1000 kalorier i snitt per dagen og mellom 50 og 60 aktive minutter om dagen. Skritt har jeg ikke satt meg noe mål på. 

Hadde vært kjekt å høre fra flere!

Anonymkode: c8de4...e07

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er verdt å være obs på at slike klokker ofte overestimerer både antall skritt og forbrente kalorier. Klokka mi registrer det som et skritt hvis jeg bruker venstre hånd til å skru på vasken ettersom jeg beveger armen frem. Dermed tror den også at jeg har beveget meg mer enn jeg har, som igjen gjør noe mer kaloriantallet. I følge klokka har jeg i dag nærmere 14 000 skritt, mens mobilen sier 8500.

Men du kan allikevel bruke det til å sammenligne dager, bare ikke følg kaloritallet slavisk da det mest sannsynlig er litt høyt. 

Anonymkode: 285fb...cf7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er på vei ned i vekt, og prøver å gjøre det med en kombinasjon av mer trening/bevegelse og å telle kalorier. Så langt går det veldig bra. Jeg har en ganske stillesittende jobb og har tatt videreutdanning i tillegg til full jobb og en del belastning på hjemmebane, så de siste årene har trening og bevegelse vært veldig forsømt.

For litt siden fikk jeg en slik klokke som viser aktive kalorier forbrent, skritt og aktive minutter. Sikkert ikke den beste, men litt gøy å følge med på. Nå er jeg litt nysgjerrig på hva klokkene til andre som skal ned i vekt viser? Kanskje vi kan utfordre og motivere hverandre til litt mer aktivitet?

Før jeg begynte, lå jeg på mellom 500-600 aktive kalorier i gjennomsnitt per måned. Aktive minutter varierte mye, mellom 20 og 45 (sjelden). Skritt varierte mellom 4000 og 6000 i gjennomsnitt.

Målet mitt for oktober er 1000 kalorier i snitt per dagen og mellom 50 og 60 aktive minutter om dagen. Skritt har jeg ikke satt meg noe mål på. 

Hadde vært kjekt å høre fra flere!

Høres veldig rart ut at du klarer å forbrenne 500 kalorier på aktivitet når du "bare" har 20  opp mot 45 aktive minutter og det inkluderer de 6000 skrittene.  

Tror du skal ta klokka med en klype salt. 10000 skritt forbrenner mer eller mindre 300-400 kalorier, litt avhengig av kroppsmasse og fysisk form. 

Anonymkode: 033a0...e80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar ikke klokka bokstavelig. Jeg er opptatt av å være mer aktiv enn før, og sammenligner med meg selv før og setter mål ut fra hva klokka viser før og nå. Som jeg nevnte går det veldig bra med vektnedgangen på denne måten, så noe gjør jeg visst riktig. 10 000 joggende skritt forbrenner nok mer enn 10 000 slendrende skritt, så antall skritt i seg selv sier heller ikke så mye.

Veldig fint om noen vil dele litt om sine metoder og hvordan de bruker slik informasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tar ikke klokka bokstavelig. Jeg er opptatt av å være mer aktiv enn før, og sammenligner med meg selv før og setter mål ut fra hva klokka viser før og nå. Som jeg nevnte går det veldig bra med vektnedgangen på denne måten, så noe gjør jeg visst riktig. 10 000 joggende skritt forbrenner nok mer enn 10 000 slendrende skritt, så antall skritt i seg selv sier heller ikke så mye.

Veldig fint om noen vil dele litt om sine metoder og hvordan de bruker slik informasjon. 

Jeg bruker min bare til å følge trender. Kaloriene tar jeg med en stor klype salt, føler ikke de stemmer. Tror min undervurderer faktisk.  Burde vært god og rund mtp alt jeg tar inn om det lave tallet var virkeligheten. Men det er jeg ikke.

Skritt brukt jeg i liten grad, men aktive minutter er mitt hovedfokus. Og tid i høyintensitet. Men skrittene klarer jeg jo langt fra alltid. Etter en dag på kontoret og så en trening uten mange skritt (styrke i sal feks), klarer jeg ikke noe skrittmål, men jeg får absolutt nok aktive minutter med god puls. Og helt ærlig tror jeg det er viktigere enn antall skritt. Har jeg mange skritt har jeg ikke nødvendigvis trent tungt. Men bruker det da på ikke-trenings-dager som et greit mål om hverdagsaktivitet om minimum 10.000 skritt. Men da ser jeg på snitt over tid. For min del et fint mål for året å ligge på minst 10.000 skritt per dag som snitt. Noen ganger mye mer, andre dager mye mindre. 

Men bruker det mest da for å minne meg selv på å finne tid til å være aktiv. Er normalvektig.

Anonymkode: 66051...314

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...