AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #1 Skrevet 22. oktober 2025 Hei. Eg har ein slitt kaliper og skal bytte den ut neste veka. Skal og bytte skive og bremseklosser. Det er varmgang og ulyd, samt litt auka lengde på bremseeffekt. Noko eg tar høgde for. Verkstedet sa det det var ok å køyra korte turar fram til det er utbreda. Går det eigentlig fint? Er det ikkje farlig på ein måte? Nokon som har erfaring med detta? Anonymkode: 29468...514
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #2 Skrevet 22. oktober 2025 Uten annen erfaring enn at jeg har skiftet klosser og skiver selv, så antar jeg at caliperen henger på et hjul og klossene ligger innpå skiva konstant siden du skriver varmgang. Da ville jeg ikke kjørt langt eller fort, mest pga varmgang, men hvis verkstedet sier at en kort tur til butikken er greit ville jeg stolt på det. Du har vel da normal bremsekraft på de andre tre hjulene. Eneste er at bilen kan trekke litt til siden, men du bør vel uansett ikke rase avgårde i 110 på motorveien med dette, så du klarer nok å kontrollere bilen i lav fart. Anonymkode: ef1e3...40e 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #3 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Uten annen erfaring enn at jeg har skiftet klosser og skiver selv, så antar jeg at caliperen henger på et hjul og klossene ligger innpå skiva konstant siden du skriver varmgang. Anonymkode: ef1e3...40e Det stemmer og kun varmgang på den eine siden. Den bremser eigentlig greit, før denna feilen var bremsene veldig gode. Nå er bremselengde litt auka, men ikkje ekstremt. Meir at eg merker forskjell. Eg køyrer på bygda, folk køyre eigentlig "slik dei vil". Ein del køyre rundt 80 kmt i 80-sonen (landevei) tross lommer, trangt og dårlig sikt. Mens fleste køyre 60-65 kmt og er meir varsomme for forhold vi har. Enkelte snigle seg i 45 kmt og stort sett slipper folk forbi. Ikkje at det er så mykje folk her. Vurdere å finna ut om eg kan låna ein bil. Men usikker på om det er så aktuelt. Anonymkode: 29468...514
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2025 #4 Skrevet 23. oktober 2025 Det er egentlig veldig fort gjort å jekke opp bilen og smøre kaliperen på den siden. Den blir selvsagt ikke god igjen, men det funker for noen dager. Anonymkode: b90e7...09b 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2025 #5 Skrevet 23. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er egentlig veldig fort gjort å jekke opp bilen og smøre kaliperen på den siden. Den blir selvsagt ikke god igjen, men det funker for noen dager. Anonymkode: b90e7...09b Med kva? 😅🌞🌞 Anonymkode: 29468...514 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2025 #6 Skrevet 23. oktober 2025 Jeg vil påstå at jeg har litt erfaring med problemet, etter å ha byttet calipere selv etter behov. Man smører da aldri en caliper, det er fy fy (bortsett fra på et par helt konkrete steder). Og jeg skjønner ikke helt hvor denne brukeren mener en skulle smøre heller. Glidepinnene med silikon? Da må de ut... Mellom klosser og caliper med kobberpasta? Da må klossene ut og rust og skit fjernes fra caliper for at det skal ha noen som helst effekt. Alt annet blir bare jalla"løsninger". Til trådstarter: Rent teknisk gjør du ikke mer skade ved å kjøre med dette noen dager – skive, klosser og caliper skal byttes åkke som, alt er nå ødelagt pga varmen. Men det vil sikkert lukte svidd og vondt, og bremseeffekten vil selvsagt være påvirket. Best er det selvsagt hvis det er en caliper bak som er utslitt, siden du primært bremser på hjulene foran. Ville jeg lagt ut på langtur? Nei. Men litt småkjøring gjør egentlig ikke mye fra eller til. Ville jeg anbefalt å kjøre noe særlig med bilen? Njai... Regner med at verkstedet har anbefalt at du bytter caliper på den ene siden, men klosser og skiver på begge sider. Det er klart best. Anonymkode: 15d42...dbd 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2025 #7 Skrevet 23. oktober 2025 Selve kaliper-innmaten smøres med denne: ...og, ja, glidebolt og klosser må rengjøres og smøres på hver sin måte også. I norsk klima er det en ren nødvendighet. I et tilfelle som overfor kan det hende litt omsorg kjøper den ekstra tiden TS trenger. Anonymkode: b90e7...09b 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #8 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 23.10.2025 den 20.43): Selve kaliper-innmaten smøres med denne: ...og, ja, glidebolt og klosser må rengjøres og smøres på hver sin måte også. I norsk klima er det en ren nødvendighet. I et tilfelle som overfor kan det hende litt omsorg kjøper den ekstra tiden TS trenger. Anonymkode: b90e7...09b Du ville demontert caliper og klosser på egen hånd for å smøre opp for de 5-6 dagene TS venter på å få skiftet hele greia? Anonymkode: ef1e3...40e
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #9 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Du ville demontert caliper og klosser på egen hånd for å smøre opp for de 5-6 dagene TS venter på å få skiftet hele greia? Anonymkode: ef1e3...40e Enig, det er mye innsats for lite.... Dessuten krever det litt grunnleggende kunnskap. Det er jo ikke bare å spraye løs i vilden sky. Men jeg er enig i at dette fettet er et litt bedre alternativ på nyere biler med aluminiumscalipere og ABS-sensorer enn kobberfett som jeg bruker. Anonymkode: 15d42...dbd
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #10 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du ville demontert caliper og klosser på egen hånd for å smøre opp for de 5-6 dagene TS venter på å få skiftet hele greia? Anonymkode: ef1e3...40e Det tar maks en halvtime, så, ja. Anonymkode: b90e7...09b
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #11 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det tar maks en halvtime, så, ja. Anonymkode: b90e7...09b Ja, for en som har gjort det flere ganger ja. Jeg har også gjort dette flere ganger, og det tok definitivt ikke en halvtime første gang. Det krever også riktig verktøy. Er vurdering av hva du trenger og innkjøp av dette også inkludert i den halvtimen? Har man bukker å sette bilen på? Er det elektrisk parkbrems som må demonteres eller settes i servicemode? Sitter ting j*vli godt fast og man trenger rustløser som virker en time? Når jeg tenker meg om tror jeg heller ikke du er ferdig på en halvtime. Anonymkode: ef1e3...40e 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #12 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det tar maks en halvtime, så, ja. Anonymkode: b90e7...09b Enig med innlegg 11: Dette er som oftest relativt greit for oss som kan dette, men i hovedinnlegget er det en som venter på verkstedtime, så det er jo grunn til å tro at den kunnskapen ikke er på plass – noe som er en helt ærlig sak. Skal en gjøre som du foreslår så er jo egentlig halve jobben gjort uansett. Å bytte skiver og klosser eller å fette opp glideflater slik du beskriver er ikke all verden, men det er selvsagt SVÆRT viktig å føle seg sikker på at en gjør dette skikkelig. Å bytte caliper krever enda mer trygghet i at en vet hva en foretar seg. Vi lever i en verden der folk står mer enn to timer i kø for å få lagt om til vinterdekk... Vi som fikser ting selv er i mindretall. Sånn er det bare, og det må reflekteres i rådene vi gir. https://www.ao.no/voldsomme-koer-pa-bjerke-statt-i-to-og-en-halv-time/s/5-128-1174166 Anonymkode: 15d42...dbd 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #13 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det tar maks en halvtime, så, ja. Anonymkode: b90e7...09b Nei! Minimum en time selv med gode kunnskaper, bolter som ikke sitter fast og hjul som ikke sitter fast på navet. Nevnte jeg løftebukk? Nei ddt hjelper ikke på tida den heller. Anonymkode: 1cb28...f3e 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2025 #14 Skrevet 26. oktober 2025 Skiftet alle 4 calippere på vår nesten 20 år gamle Honda. Tok ca 2 timer og kostet vel ikke mer enn ca 700,- pr stk. Bare tull å "reparere" slikt. De ruster pga salting. Anonymkode: aa8b5...89d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå