Ayesh Skrevet 22. oktober #1 Skrevet 22. oktober Lære litt på skolen for 30 år siden. Jeg vil strikke nå. Men jeg skjønner ikke hvor jeg skal begynne?? Jeg har ingen som kan hjelpe meg. Første spørsmålet er hvilke garn og strikkepinner skal jeg kjøpe?? Kan noen hjelpe?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #2 Skrevet 22. oktober Det finnes enorme mengder med videoer på youtube med strikking. Finn ut hva du vil strikke og google oppskrift. Ofte kan du kjøpe strikkepakker med mønster og garn. Der står det også pinnestørrelse. Begynn gjerne med noe enkelt. Anonymkode: 0ee26...de8 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #3 Skrevet 22. oktober Ayesh skrev (2 minutter siden): Lære litt på skolen for 30 år siden. Jeg vil strikke nå. Men jeg skjønner ikke hvor jeg skal begynne?? Jeg har ingen som kan hjelpe meg. Første spørsmålet er hvilke garn og strikkepinner skal jeg kjøpe?? Kan noen hjelpe? Jeg vil også lære… Fått tips om sophie scarf… you tube. kommer liksom ikke igang Anonymkode: 9da8b...a84
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #4 Skrevet 22. oktober https://www.kursagenten.no/kurs/Strikkekurs Anonymkode: 0ee26...de8 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #5 Skrevet 22. oktober Gå på en strikkebutikk og få hjelp. Når du har oppskriften du vil strikke så søker du opp på nettet hvordan du gjør det. Drit i å begynne med tulleprosjekt. Strikk noe du virkelig er motivert for som du har lyst på med en gang. Anonymkode: 4f9ad...cd5 2
Hanne67 Skrevet 22. oktober #6 Skrevet 22. oktober Anbefaler deg Garnstudio sine gratis strikkeoppskrifter Det er det en hel masse å velge i, og det er videoer og forklaringer til hver oppskrift. Kluter eller håndklær er både fort og enkelt å strikke. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #7 Skrevet 22. oktober Jeg anbefaler å prøve en oppskrift fra Petiteknit, f.eks. Novice sweater. Hun har mange gode nybegynnergensre og har enkle oppskrifter som forklarer godt hva du skal gjøre. Det finnes også gode videoer på youtube fra bl.a. Garnstudio som forklarer ulike strikkemetoder. Lykke til! Anonymkode: 2a019...0fa 1 1
Snabeltann Skrevet 22. oktober #8 Skrevet 22. oktober Lue eller hals er enkelt begynnerprosjekt. Da strikker du rundt og rundt. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #9 Skrevet 22. oktober Begynn med å strikke firkantede vaskekluter av bommullstråd. De er helt utrolig praktiske, vasker rent og suger fuktighet. Ville brukt mellomtykke pinner og strikket rett på begge sider. Da får du rillestrikk som egner seg godt som vaskeklut. Anonymkode: d0802...412 1
Grønt blad Skrevet 22. oktober #10 Skrevet 22. oktober 1. Hva har du lyst til å strikke? Jeg synes det er en veldig viktig motivasjon. Lue? Genser? Håndkle? Jeg synes f.eks. kluter er skikkelig kjedelig, så det strikker jeg ikke. Mange har lyst til å strikke seg en genser, og det klarer man fint som første prosjekt dersom man finner en god oppskrift. 2. Finn en god oppskrift som forklarer godt. Jeg synes Petiteknit er overlegen på oppskrifter. https://www.petiteknit.com/no/a/search/begynder?filter_sprak=Norsk&filter_vanskelighetsgrad[0]=1&filter_vanskelighetsgrad[1]=2 Alt er godt forklart, og hun har fått laget veldig gode videoer til alle teknikkene som brukes. Petitknit har gradert oppskriftene etter vanskelighetsgrad. Start med grad * eller **. Samtidig: om du er motivert, klarer du også vanskeligere. 3. Mål deg selv for å finne riktig størrelse. Petitknit oppgir bevegelsesvidde, noe som er viktig for at genseren skal sitte riktig. 4a. Gå til garnbutikk og kjøp garn og pinner til oppskriften du har valgt. Kjøp garnet som er anbefalt i oppskriften slik at plagget blir slik som i oppskriften. Du bruker veldig mange timer på å strikke et plagg, og da er det greit å velge et garn som holder seg godt. Seinere kan du eksperimentere med garn. 4b. Fordelen med å handle i fysisk butikk er at du kan gå til butikken og få hjelp dersom du trenger det. I tillegg er det mye bedre å få inntrykk av farger og kvaliteter når du kan kjenne på garnet. 5. Gå hjem og begynn å strikke! 1
Hanne67 Skrevet 23. oktober #11 Skrevet 23. oktober (endret) Jeg vil absolutt anbefale et lite prosjekt som ditt første: Pannebånd, lue, hals/tubeskjerf, klut, håndkle. Man kan fort gå lei et større prosjekt, som en genser er, når man ikke har strikket før og har kjennskap til hvor mye arbeid det er. Dessuten trengs litt trening til for å strikke pent, og særlig mønster med flere farger. Da er det bedre at prosjektet er lite. Endret 23. oktober av Hanne67
Diamant20 Skrevet 23. oktober #12 Skrevet 23. oktober Grønt blad skrev (6 timer siden): 1. Hva har du lyst til å strikke? Jeg synes det er en veldig viktig motivasjon. Lue? Genser? Håndkle? Jeg synes f.eks. kluter er skikkelig kjedelig, så det strikker jeg ikke. Mange har lyst til å strikke seg en genser, og det klarer man fint som første prosjekt dersom man finner en god oppskrift. 2. Finn en god oppskrift som forklarer godt. Jeg synes Petiteknit er overlegen på oppskrifter. https://www.petiteknit.com/no/a/search/begynder?filter_sprak=Norsk&filter_vanskelighetsgrad[0]=1&filter_vanskelighetsgrad[1]=2 Alt er godt forklart, og hun har fått laget veldig gode videoer til alle teknikkene som brukes. Petitknit har gradert oppskriftene etter vanskelighetsgrad. Start med grad * eller **. Samtidig: om du er motivert, klarer du også vanskeligere. 3. Mål deg selv for å finne riktig størrelse. Petitknit oppgir bevegelsesvidde, noe som er viktig for at genseren skal sitte riktig. 4a. Gå til garnbutikk og kjøp garn og pinner til oppskriften du har valgt. Kjøp garnet som er anbefalt i oppskriften slik at plagget blir slik som i oppskriften. Du bruker veldig mange timer på å strikke et plagg, og da er det greit å velge et garn som holder seg godt. Seinere kan du eksperimentere med garn. 4b. Fordelen med å handle i fysisk butikk er at du kan gå til butikken og få hjelp dersom du trenger det. I tillegg er det mye bedre å få inntrykk av farger og kvaliteter når du kan kjenne på garnet. 5. Gå hjem og begynn å strikke! Dette! Petiteknit er i egen klasse når det kommer til å skrive oppskrifter. Det er også lov å spørre her i forumet om man blir stående fast😊
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #13 Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg anbefaler å prøve en oppskrift fra Petiteknit, f.eks. Novice sweater. Hun har mange gode nybegynnergensre og har enkle oppskrifter som forklarer godt hva du skal gjøre. Det finnes også gode videoer på youtube fra bl.a. Garnstudio som forklarer ulike strikkemetoder. Lykke til! Anonymkode: 2a019...0fa Dette! Jeg var/er som deg, men klarte å strikke en novice- genser. Var veldig gøy! Veldig bra forklart i videoene. Nå har jeg begynt på noe nytt. Anonymkode: 450d2...541 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #14 Skrevet 23. oktober Hanne67 skrev (21 timer siden): Anbefaler deg Garnstudio sine gratis strikkeoppskrifter Det er det en hel masse å velge i, og det er videoer og forklaringer til hver oppskrift. Kluter eller håndklær er både fort og enkelt å strikke. Jeg anbefaler virkelig ikke Garnstudio. Oppskriftene er dårlig utformet og ofte vanskelige å forstå for nybegynnere. Spander heller noen kroner på en oppskrift fra en seriøs designer. Petiteknit eller Anne Ventzel for eksempel. Anonymkode: 64cea...c76 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #15 Skrevet 23. oktober Hanne67 skrev (21 timer siden): Anbefaler deg Garnstudio sine gratis strikkeoppskrifter Det er det en hel masse å velge i, og det er videoer og forklaringer til hver oppskrift. Kluter eller håndklær er både fort og enkelt å strikke. Anbefaler heller IKKE garnstudio sine oppskrifter, særlig til nybegynnere. Makan til ræl og dårlige forklaringer og feil i oppskrifter skal du lete lenge etter. Regner meg selv som veldig erfaren strikker, men er det noe som har fått meg til å gråte å hive hele dritten i ovnen så er det garnstudio. Og etter at jeg har kommentert feil i oppskrifter på siden deres og fått til svar at nei dette er riktig, så kan de brenne en viss plass. De som kommenterer har i allefall ikke forsøkt å strikke "oppskriftene" selv. (Ja, noen av oppskriftene har sikkert ikke feil i seg. Men hvorfor ta sjansen, når omtrent alt annet som finnes er bedre?) Der var "ranten" over! Anbefaler som andre her å be om hjelp i garnbutikker, og mange av petiteknit sine oppskrifter er fine å starte med. Her jeg bor har husflidslaget strikkekafé en dag i uka, åpent for alle. Der sitter det (selvfølgelig mest eldre) kvinner som ville lært bort sin kunnskap med glede Sjekk om det finnes noe sånt der du bor. Garnbutikker har også ofte strikkekafé. Anonymkode: 26d67...373 3
Tiramy Skrevet 23. oktober #16 Skrevet 23. oktober Petiteknit sine nybegynneroppskrifter er perfekte å starte med. Finn oppskriften du ønsker å strikke. Ta den med på den lokale strikkebutikken din. Si at du ønsker å strikke det i et rimelig garn, ofte kan det brukes drops-garn som er mye rimeligere og grei kvalitet. Fortell at du er nybegynner og ønsker mer enn gjerne hjelp. Min erfaring er at de er veldig hjelpsomme😊 Står du fast når de har stengt så spør her inne eller i petiteknit-gruppen på Facebook. Er alltid noen som kan hjelpe. ikke start med garnstudio-oppwkrifter. De er ikke skrevet med tanke på nybegynnere.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #17 Skrevet 23. oktober Aller først må du finne noe du vil strikke. Ikke start med lue eller skjerf hvis du ikke vil ha det. Det dreper motivasjonen. Mitt første prosjekt var en avansert genser med mønster hele veien. Resultatet ble tragisk, men jeg var så stolt av meg selv og det gav skikkelig mersmak! PetiteKnit har mange fine og begynnervennlige oppskrifter, inkludert hjelpevideoer. Garnbutikken kan hjelpe deg med å finne riktig garn, eller et annet alternativ. Lykke til! Anonymkode: 65547...8c0 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:40 #18 Skrevet torsdag kl. 22:40 Vær forberedt på noen mislykkede prosjekter og ikke vær redd for å rekke opp og prøve på nytt. Det er det som er så fantastisk med strikking! 😃 Lær deg å strikke prøvelapp, vaske/blokke den og lese strikkefasthet. Det er veldig viktig for å få riktig størrelse. Alle strikker ulikt og ingenting er feil. Bruk YT. Østerdalsbrura er fin på norsk. Ellers er Kimmi Munkholm den som lager instruksjonsvideoer til Petiteknit og jeg finner mye bra hos Roxanne Richardsson og synes Nimble Needles er morsom. Men det finnes enormt mye å hente. Jeg var som deg og hadde lært litt som barn. Startet igjen for 3-4 år siden og har lært alt fra YT. 🙂 Og jeg støtter anbefalingen om å starte med PetiteKnit. Men først er det greit å bare strikke noen prøver og kanskje et mindre prosjekt. Anonymkode: 2e9a0...a08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå