Gå til innhold

Hvilken barndom har barna dine?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har begynt å tenke på barn og hvilken barndom jeg kunne tilbudt dem. Men er ute etter impulser fra andre. Er dere mye på hytta? Fokus på tradisjoner? Kulturskolen? Det er mye man må "rekke" før barna blir store. Juletradisjoner, påske, lære dem å gå på (og like) ski, både langrenn og slalom. Kulturelle aktiviteter, opera. Hjemmelagde bakevarer i helgene. Idrett. Har ingen foreldre i min umiddelbare omgangskrets, så hadde vært fint å høre hvordan andre legger opp tiden for å få mest mulig av foreldretiden.

Hvilken barndom har barna dine? Hva har du fokus på?

Anonymkode: 20131...641

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine har begge opplevd mobbing i flere år, både på barneskolen og ungdomsskolen. Fysisk og psykisk terror. Politianmeldelser, henleggelser, nettmobbing, identitetstyveri, voldtekt, og selvskading. Eldste har PTSD, minsten tør nesten ikke gå ut av hus for det begynner straks han går ut døren.

Jo takk som spør, men det har vært noen forferdelig tingene år for oss alle.

Anonymkode: 81756...1d1

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke implementere alt dette. 
Her har barna 1 fritidsaktivitet som de går på ukentlig. I helgene har vi filmkveld på lørdag med godis og popcorn. Vi reiser på hytta hver sommerferie og i påska. Pynter til jul og hører på julemusikk i desember, spise pepperkaker og koser oss. 

Prøver å ha en så rolig og minst mulig stressende hverdag, da jeg tror dette er mest positivt på sikt. Ønsker ikke at barnet skal bli voksen og tenke tilbake på at «herregud, mamma var så stressa hele tiden, løp rundt med vaskekluten hver dag».

Tror unger har det bedre ved at vi kaster bort det jaget vi har i dagens samfunn, og erstatter det med tilstedeværelse. Unger bryr seg svært lite om de får reise til syden hvert år, det er viktigere at mamma og pappa er tilstede hver dag. 

Anonymkode: f5a00...c49

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du trenger ikke implementere alt dette. 

Med denne setningen refererte jeg til det du skrev om langrenn, slalom, opera, kultur, hjemmebakt hver helg osv. Du behøver ikke strekke deg over hele linja, litt er nok :)  Men usikker på om det kom godt nok frem..

• Nyttig 1
Skrevet

Mine barn har en flott barndom. Og den skal fortsettes i mange år til:)

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du ikke må ha kartlagt alt du ønsker før du får barn, for du får tid til å justere underveis. Tenker det viktigste er å være tilstede mentalt, at man kjennerpå hva man ønsker at barna skal lære/oppleve.

Mange barn har det fryktelig travelt med masse fritidsaktiviteter og foreldrestyrte opplegg. Min erfaring er at det barna husker best når de blir store er de tingene man gjorde sammen, om det er telttur i skogen, baking med bestemor, halloweenfest med vennene o.l. Heller ikke så viktig å reise på ferie til Thailand,  barna husker like godt at man dro til Sverige på camping og spilte kort i soveposen. Gode tradisjoner rundt jul,påske o.l. er koselige minner som de tar med seg i livet. Det er nå min erfaring.

Anonymkode: ee82b...87e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mine har begge opplevd mobbing i flere år, både på barneskolen og ungdomsskolen. Fysisk og psykisk terror. Politianmeldelser, henleggelser, nettmobbing, identitetstyveri, voldtekt, og selvskading. Eldste har PTSD, minsten tør nesten ikke gå ut av hus for det begynner straks han går ut døren.

Du svarer jo ikke på spørsmålet, ts spør hva DU har fokus på som forelder. Ikke hva barna har opplevd av kiipe ting. Du skulle tatt med barna og flyttet da de ble mobbet! 

Anonymkode: b1e9b...cbe

AnonymBruker
Skrevet

De kan i alle fall den viktige forskjellen på "hva slags" og "hvilken", for å ellers fremstå oppegående i livet. Det å lære korrekt språk hjemme var fokus i mitt hjem fra en tidlig alder - selvfølgelig på en alderstilpasset og pedagogisk måte.

Anonymkode: cd3f1...174

Skrevet

Jeg har mest fokus på at barna skal få en trygg barndom og at de alltid skal føle at de blir ivaretatt og at de kan komme til mamma og pappa hvis det er noe. At vi er på deres side. Jeg vil at de skal tenke tilbake på en trygg oppvekst hvor kjærligheten aldri ble brukt som gissel.

Alt utover det tar jeg på sparket. De får ikke de heftigste feriene, de får ikke alltid en smilende mamma og de får ikke de kuleste klærne. Men jeg prøver å lære dem alt det beste jeg selv har lært, så godt jeg kan. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De kan i alle fall den viktige forskjellen på "hva slags" og "hvilken", for å ellers fremstå oppegående i livet. Det å lære korrekt språk hjemme var fokus i mitt hjem fra en tidlig alder - selvfølgelig på en alderstilpasset og pedagogisk måte.

Anonymkode: cd3f1...174

Kanskje det også er på tide å lære forskjellen mellom bindestrek og tankestrek? Her har du nemlig brukt dem feil.

Anonymkode: 9d8a7...0cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Trauma dumping kaller man det du gjør nå. Google begrepet

Anonymkode: b1e9b...cbe

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har hatt en aktiv barndom, med engasjerte foreldre.  

Vi har mange barn, så de er vokst opp med mye liv og røre. Det har vært veldig viktig for oss at de skal ta vare på hverandre og bli en nær gjeng.  Så vi har gjort mye aktiviteter sammen. Samtidig har de så klart hatt sine venner.

De er i dag veldig nære hverandre. 

Vi har hatt åpnet hus og mye barn inn og ut av huset. 

Vi har vært mye ute i skogen, stått på ski og slalom.  Noe av dette har de tatt med seg videre inn i voksenlivet. 

Barna har fått velge fritt av fritidsaktiviteter, så det var til tider fem forskjellige aktiviteter å følge opp. Vi har lagt til rette for at de skulle lykkes og å ha det gøy. 

Med mange barn har det vært viktig med regler og klare forventinger, så vi har nok vært ganske strenge på mye. Men samtidig ganske slakk på andre ting. Jeg har vært spesielt streng på høflighet og god oppførsel. Der har det vært null slingringsmonn.

Vi har ikke hatt så mye tradisjoner, annet enn klassiske juletradisjoner. ( kalender og juletre. ) Vi er spontane og ting har endret seg etter impulser der og da. 

I dag er de fleste av barna våre voksne,  og ofte mimrer de tilbake på barndommen. Har masse artige historier og ler masse av alt de har gjort.  

Anonymkode: 8fe4c...23b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har begynt å tenke på barn og hvilken barndom jeg kunne tilbudt dem. Men er ute etter impulser fra andre. Er dere mye på hytta? Fokus på tradisjoner? Kulturskolen? Det er mye man må "rekke" før barna blir store. Juletradisjoner, påske, lære dem å gå på (og like) ski, både langrenn og slalom. Kulturelle aktiviteter, opera. Hjemmelagde bakevarer i helgene. Idrett. Har ingen foreldre i min umiddelbare omgangskrets, så hadde vært fint å høre hvordan andre legger opp tiden for å få mest mulig av foreldretiden.

Hvilken barndom har barna dine? Hva har du fokus på?

For meg handler tida med småbarn først og fremst om nærhet og tilknytning. Min er fire nå. Vi samsover enda (ja, noen synes sikkert det er feil), og vi har mye nærhet og kos i hverdagen. Barndommen bør ikke være ett jag etter å få gjort mest mulig, men mer at man er sammen og koser seg i hverandres selskap uten masse stress. Han sitter enda på fanget og blir lest for f.eks.

Så er vi jo forskjellige og har ulike interesser. Min har f.eks aldri vært på kino eller noe særlig kulturelt (muligens ingenting sånt egentlig). Derimot er vi veldig mye ute, små rusleturer i skogen, små toppturer, vi ser på dyr, på utsikt, undrer oss sammen. Drar på hytteturer, teltturer og  sykkelturer. Ski og spark bruker vi og. Alt sånt er lett tilgjengelig her, er bare å gå ut døra. Så det skaper ikke stress. Er opptatt av at gutten skal bli svømmedyktig, så av og til er vi i badebasseng, ellers bader vi mye ute om sommeren.

Min begynte sent i barnehagen og har kun gått deltid og korte dager. Synes fulltidsplass i barnehagen stjeler store deler av barnas barndom. Jeg vil oppleve mer av disse årene sammen med barnet og har derfor heldigvis hatt mulighet til å jobbe redusert.

Er veldig opptatt av å gi barnet det jeg mener er en god barndom- med trygge voksne, gode relasjoner, god tid, fine opplevelser, mestring, læring og lek.

Anonymkode: cf4b7...7ef

Skrevet (endret)

Vi har fokus på selvstendighet, klare/tydelige og faste rammer, og mye varme. Det blir mye fokus på hva som gir glede i livet for barnet, og tett kontakt med besteforeldre - mine og min manns, samt oss som foreldre.

Barnet hadde en svært tøff start på livet, og det vil alltid prege barnet. Hjerneskaden eller de andre diagnosene vil alltid være der som følge av den tøffe starten på livet. Vår oppgave som foreldre (jeg er riktignok stemor, men jeg har like mye å gjøre med barnet som far, jeg ser på barnet som mitt eget) er å gjøre det så robust, sterkt og selvstendig som det kan være for å forberede det til den dagen vi dessverre ikke er her mer. Det opptar oss mye. Det å legge til rette for at alle instanser kjenner barnet så godt at den dagen vi faller fra, vil barnet blir godt passet på. 

Barnet vil dessverre aldri få erfare veldig mye av det "normale" barn vil få muligheten til, og derfor fokuserer vi mye på de tingene som er oppnåelige. Vi balanserer mellom å pushe barnet så mye at barnet blir mest mulig selvstendig, samtidig som man må verne om det fordi barnet vil alltid trenge mye hjelp. 

Endret av SPOCA
AnonymBruker
Skrevet

Ja, alt du nevner gjør vi. 

Anonymkode: 62500...2a0

AnonymBruker
Skrevet

Mine er 3 år og nyfødt så har ikke gjort så mye enda. 

Men jeg har lyst å tilby en barndom med tv i helgene, familiekveld på lørdager til de vil andre ting, hockey, kulturskole eller andre fritidsaktiviteter de ønsker. Jeg vil fokusere på julen som familietid med tradisjoner hele dagen. At læring er gøy, at regn ikke er farlig, at søle kan vaskes vekk, at familien er folk de kan være seg selv med, at selvfølelsen er god og troen på egne evner samt pågangsmot er sentralt. 

De er som sagt ganske unge enda, men ser ut som vi er godt i gang ❤️

Anonymkode: 70959...1ea

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn, som nå er nesten voksne, har for det meste hatt en ganske fin barndom. De fikk sett lite på skjerm i alle former, og de ble trukket med i hagearbeid og matlaging fra de var ganske små. 

Vi var opptatt av kultur, så det var endel høytlesing, egenlesing, teater, kulturskole og reising. Og så ble de snakka mye med, så de ble ganske kunnskapsrike og nysgjerrige. Sport og friluftsliv var det ikke så mye av da, men vi var nå endel ute i sommerhalvåret.

Anonymkode: 35be7...9fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mine barn, som nå er nesten voksne, har for det meste hatt en ganske fin barndom. De fikk sett lite på skjerm i alle former, og de ble trukket med i hagearbeid og matlaging fra de var ganske små. 

Vi var opptatt av kultur, så det var endel høytlesing, egenlesing, teater, kulturskole og reising. Og så ble de snakka mye med, så de ble ganske kunnskapsrike og nysgjerrige. Sport og friluftsliv var det ikke så mye av da, men vi var nå endel ute i sommerhalvåret.

Anonymkode: 35be7...9fa

Så fint :) Jeg vil også at barna skal bli kunnskapsrike, og det litt arktiske "dannet". Min egen mor hadde mye fokus på det husker jeg, men hun falt fra da jeg var liten. Nå som jeg tenker på å starte min egen familie, prøver jeg å huske tilbake på alt vi gjorde som gjorde barndommen min bra, og som forberedte meg på voksenlivet. Det virker som om det i alle fall er lurt å tenke litt på alt dette før man havner i "småbarnståka"..

AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet fra travle østkanten til vakre vest og bor nå på mannens hjemsted. Vi bor på gård og har mye ulikt her å finne på. Mannen min liker å gå i fjellet, jeg er ikke helt der (enda?) og tar gjerne alle tre barna med seg. 

Vi får skape nye tradisjoner til jul og påske, men ellers er vi vel en helt vanlig aktiv familie vil jeg tro. 

Anonymkode: bf2e0...bb0

Skrevet

Jeg har vært både ung mamma og moden mamma. Ungene mine har nok hatt ganske ulik barndom hva økonomi ig muligheter gjelder, men kjærlighet, nærhet og åpenhet har vært likt. Jeg har alltid vært opptatt av tilknytningsorientert foreldreskap, både som 21-åring og 40+-åring . Jeg har alltid brukt veldig mye tid på barna mine.

Jeg var ikke opptatt av fritidsaktiviteter for de eldste. Da var jeg nok kanskje litt mer ego og syns sånt var kjedelig å følge opp. Neste "kull" har fått mye mer av det. Idrett, kor, kulturskole, barneteater etc. Jeg ser hvordan viktig det er for dem å være en del av noe større enn dem selv. Å ha et fellesskap og nettverk. 

Vi er mye på tur i skog og mark. Vi plukker bær og sopp. Far i huset er ivrig jeger. Vi inviterer gjester og er sosiale og lager det meste av mat fra bunn (men ikke fanatisk! En grandiosa duger når tiden er knapp). Vi bruker aller mest tid på å være sammen som familie, og treffer gjerne tanter, onkler og søskenbarn i helgene. I tillegg til våre voksne barn og deres familier.

Jeg tar med barna både i teater, ballett og på operaforestillinger, og på musikalforstillinger og syns det er viktig at de skal ha en viss kulturell kapital med seg fra oppveksten. Jeg er veldig glad i musikk og sang og synger selv i operakor og som solist til ulike arrangementer på mer amatørnivå. Dette har barna vokst opp med og spesielt min yngste følger i mine fotspor. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...