Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en søster og svoger som hvert år inviterer hele familien til bursdagsselskap for barna sine. Da samler de både hennes og svogers familie, og vi stiller alltid opp. Vi har knapt gått glipp av en eneste bursdagsfeiring siden barna ble født.

Problemet er at det aldri går andre veien. Når vi inviterer dem, passer det nesten aldri. De skal på hytta, har arrangementer med barna eller noe annet som kommer i veien. Vi bor et par timer fra hverandre, så spontane turer skjer sjelden — det må planlegges litt på forhånd. Men uansett hvor tidlig vi er ute, passer det aldri. Jeg har begynt å bli ganske lei av denne asymmetrien.

Det toppet seg nylig. For en gangs skyld kunne ikke vi komme i bursdagen til barnet deres. Da fikk vi straks forespørsel om ny dato, og da den heller ikke passet, kom det flere forslag på rappen. Det var tydeligvis veldig viktig at flest mulig kunne komme. Det føles som om hennes barn alltid er sentrum i universet, mens de ikke ser at også våre barn trenger å bli sett — og at det betyr noe for dem at familien bryr seg om dem også.

Jeg har prøvd å ta det opp med søsteren min tidligere, men hun svarer bare at det ikke passer, og kommer med en lang rekke unnskyldninger — at de må på hytta mens det fortsatt er snø der, at det er så mye som skjer, og så videre.

Denne gangen kjenner jeg at jeg har fått nok. Jeg vurderer å sette hardt mot hardt, men jeg er redd for at det skal skade forholdet vårt. Jeg har ikke så stor familie, så jeg vil egentlig ta vare på den jeg har — samtidig synes jeg ikke vi skal måtte akseptere en slik skjevhet i all evighet.

Er det noen andre som er i samme situasjon? Hvordan har dere håndtert det?

• Hjerte 7
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange ganger har du invitert til bursdag for dine barn, og hvor mange ganger har søster&fam stilt opp? 

Anonymkode: b6e19...626

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor mange ganger har du invitert til bursdag for dine barn, og hvor mange ganger har søster&fam stilt opp? 

De siste 8 årene har vi invitert hvert år. De har kommet en gang. 

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
lepetitmerdeux skrev (10 minutter siden):

Det hadde jeg ikke godtatt. De må selvsagt stille i dine barns bursdager like mye som dere skal stille i hennes barns bursdager. 

Anonymkode: 51422...0ab

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da kan du si noe i dur med «Søs, vi har for mye om ørene akkurat nå til å kunne prioritere Frigg-Adeles bursdag. Så bare go-ahead og ha bursdagen når det passer best for Phil-Ernsts familie.»

Det med at de aldri stiller i bursdagene til dine barn kan du ta opp på et annet tidspunkt. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

"Hei søster,

Beklager at det ikke passer for oss med Odin-Rønjus sitt bursdagsbesøk, men sånn ble det i år. Dere kommer jo aldri når vi inviterer, så at vi ikke kommer denne gangen går fint regner jeg med? Vi må i år rett og slett prioritere xxx slik dere prioriterer hytteturer og Odin-Rønjus sin fotball  fremfor vår Albert-Martinas sitt bursdagsbesøk"

Anonymkode: df12d...eac

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Hehe… liker navneforslagene deres. Jeg bør nok sikkert skrive noe slikt, men det sitter langt inne merker jeg. Planlegger å si at vi ikke får det til i. Hvis hun blir sur får jeg spørre hvorfor vi skal prioritere hennes barn når hun ikke prioriterer våre… I teorien vet jeg hva jeg bør gjøre som dere skjønner… det er bare vanskelig i praksis 

Endret av lepetitmerdeux
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det hadde jeg ikke godtatt. De må selvsagt stille i dine barns bursdager like mye som dere skal stille i hennes barns bursdager. 

Anonymkode: 51422...0ab

Nei, jeg godtar det heller ikke egentlig. Men hvis alternativet er å miste den lille familien jeg har, så er kanskje det lettere å svelge noen kameler. Men ja… det er et ganske stort irritasjonsmoment. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke si det som det er, at det å opprettholde kontakt i familien og søskenbarns forhold er noe alle må bidra inn i. Blir jo bare helt merkelig når det kun går én vei.

Anonymkode: 2ae00...b05

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan de invitere dere på hytta, så kan dere ha familie-bursdagsselskap der? 

Anonymkode: 77458...804

AnonymBruker
Skrevet

Hehe… liker navneforslagene deres. Jeg bør nok sikkert skrive noe slikt, men det sitter langt inne merker jeg. Planlegger å si at vi ikke får det til i. Hvis hun blir sur får jeg spørre hvorfor vi skal prioritere hennes barn når hun ikke prioriterer våre… I teorien vet jeg hva jeg bør gjøre som dere skjønner… det er bare vanskelig i praksis 

Skjønner deg veldig godt! Men prøv å bit i det sure eplet og bare gjør det. Si det rett ut, dere kan ikke år og siden de ikke kommer til dere ser du ikke det store problemet med at dere ikke kommer denne gangen.

Anonymkode: df12d...eac

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan de invitere dere på hytta, så kan dere ha familie-bursdagsselskap der? 

Anonymkode: 77458...804

De har invitert til hytta ved et par anledninger. Så har jeg bakt en kake og tatt en liten feiring der. Det er en slags erstatning, men likevel forandrer det ikke på det faktum at det er de som setter premissene, at det alltid er vi som må reise til dem og tilpasse oss deres planer. Og det ekskluderer mannen min sin familie fra festen. Jeg skjønner ikke at det kan være så vanskelig for dem å reise til oss for å feire barna våre til en forandring. I hvert fall ikke når de nærmest forventer og blir fornærmet når vi ikke kan komme i bursdag til deres barn…

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor ikke si det som det er, at det å opprettholde kontakt i familien og søskenbarns forhold er noe alle må bidra inn i. Blir jo bare helt merkelig når det kun går én vei.

Anonymkode: 2ae00...b05

Jeg er så enig. Jeg tror nok at de mener de bidrar til dette ved å invitere oss til dem. Men jeg må være tydelig på at de må komme til oss innimellom også

AnonymBruker
Skrevet

Har ei søster som er akkurat sånn, men vi har en stor familie, så er ikke krise at hun ikke kommer. Jeg ber henne alltid, men er forberedt på at hun er opptatt. Blir glad om hun kommer da. Det irriterte meg mer før da jeg har møtt opp i absolutt alle bursdagene til hennes barn, men de er voksne for lenge siden, så jeg vet at hun ikke gidder barnebursdager lenger. 

Anonymkode: 407a3...dab

AnonymBruker
Skrevet

De inviterer, og forsøker å finne en dato som passer den ene gangen det ikke går for dere, tross at de da må kommunisere med alle om det. 

(Dere har relativt lite som skjer i og med at det har passet hver gang så langt) 

Du inviterer bare, og ser om det passer for dem. 

(De har det travelt og må da si ne) 

Dette er et deg-problem. 

Anonymkode: 744c0...248

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å finne en dato med henne først før du inviterer alle andre. Da ser du fort om hun får det til eller bare driter i dere. Hadde uansett tatt det opp med henne. 

Anonymkode: 605d3...122

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De inviterer, og forsøker å finne en dato som passer den ene gangen det ikke går for dere, tross at de da må kommunisere med alle om det. 

(Dere har relativt lite som skjer i og med at det har passet hver gang så langt) 

Du inviterer bare, og ser om det passer for dem. 

(De har det travelt og må da si ne) 

Dette er et deg-problem. 

Hei, se her, her er jo søsteren til ts!

Anonymkode: e96ce...7a7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hei, se her, her er jo søsteren til ts!

Anonymkode: e96ce...7a7

Brukerangrep er brudd på retningslinjene ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg droppet å invitere broren min ett år da han alltid lagde ett stort nummer ut av hvor vanskelig det var for dem å komme. Han kom det året og alle etter. 

Anonymkode: ccd99...c82

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Så trist for barna dine da, at tante nedprioriterer dem sånn. 

Anonymkode: ada89...41d

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...