Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg lurer på én ting, Ts...

Da du inviterte din ene bror og dine foreldre til jul - fortalte du samtidig dem at du IKKE ville invitere din andre bror og hans familie? I så fall, hva sa dine foreldre og enslige bror til det?

Slik jeg ser det har du nå egentlig bare ett valg, om du ikke ønsker å skade familieforholdene varig, Ts.

Og det er en uforbeholden unnskyldning - til alle! Hadde jeg vært deg ville jeg skrevet en melding som ble sendt til alle involverte og skrevet følgende:

"Kjære alle sammen! Jeg har gjort en stor feil, og det beklager jeg. Spesielt til *bror2 og familien*! Jeg var korttenkt, og hadde ikke tenkt gjennom ting ordentlig - og nå ønsker jeg å rette den opp igjen ved å også invitere ALLE, også *bror2+kone+barn*. Det er ingen unnskyldning for at jeg såret dere, men forklaringen er at vi har, som dere vet, stresset mye med huskjøp og det at vi snart skal flytte inn i nyhuset. Det har vært mye å gjøre, jeg er stresset og sliten og tenker nesten ikke klart enkelte dager. I den situasjonen - her og nå, hvor jeg vet det ligger mye arbeid foran oss med flyttingen og komme inn i nytt hus også - tror jeg at tanken på å stelle i stand til alle sammen her og nå ble for mye. MEN, jeg har tenkt meg om, og jeg har innsett at det er langt viktigere at vi beholder familiesamholdet og familietradisjonene, enn at jeg sliter meg helt ut i november og desember for å komme helt i orden til jul. Jeg har funnet ut at det vi her ikke har rukket å få ferdig til jul, det får være som det er når julekvelden kommer. Jeg/vi ønsker å dele denne første julen i vårt nye hus med dere alle sammen, og jeg/vi håper at alle i familien kommer! Det vil sikkert bli litt kaotisk om vi ikke er kommet helt i mål i huset, og kanskje jeg/vi kan trenge litt mer hjelp i forberedelsene til middagen den dagen, men det håper jeg bare blir koselig. Kanskje noen kan ta med alle barna ut og ake eller gjøre noe annet fysisk på ettermiddagen før middag, mens vi andre gjør ferdig julemiddagen.  Igjen, unnskyld at jeg skapte denne situasjonen, og spesielt unnskyld til *bror2+kone* for at jeg sikkert såret dere. Jeg og vi er veldig glade i dere alle sammen. Jeg mener oppriktig at jeg gleder meg til å feire med dere alle sammen, og at dere vil dele den første julen i vårt nye hus. ❤️ "

Skriver du noe slikt, så kommer du ut av dette på en god måte, Ts. Men skal du gjøre det og være troverdig, da må du gjøre det NÅ. Da kan du ikke vente, ikke en gang til neste uke. Gjør det NÅ!

Anonymkode: 1c1e5...a9e

Dette var bra! Og burde være en selvfølge slik som TS har kåla det til. TS, du burde virkelig gå i deg selv slik at du unngår å gjøre noe ala det samme igjen (virker som du fortsatt ikke ser helt problemet her), og faktisk forstå hvor feil dette ble slik at du ikke lærer barna dine å ekskludere slik du gjør.

Endret av Blåttvann
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å si det sånn så har jeg selv en historie litt i samme gate.

For 15 år siden ble vi og hele familien invitert I bursdagsselskap til min nevø. De kunne ikke holde selskapet på selve dagen hans og valgte derfor den dagen som var nærmest dagen og passet best for dem. Dagen de så valgte var den faktiske bursdagen til min datter.

De var såpass tidlig ute med å invitere (sikkert nøye planlagt) at vi ikke hadde rukket å planlegge selskap for vårt barn ennå. Sånn sett så visste de at svigerfamilien var ledige og de sa derfor ja, både fordi det var svigerinne som inviterte først og fordi de så det som selvsagt at ungene skulle bli feiret sammen.

Da jeg spurte svigerinne om det var meningen så var det et klart nei, hennes barn måtte få sin egen dag med full fokus på bare han. Hun sa hun skjønte problemet, men at de måtte velge sånn fordi det var den eneste dagen det også passet for hennes svigerfamilie og delta.

Vi skulle da sitte der å feire vår nevø på bursdagen til vår egen datter uten å gi henne noe oppmerksomhet... vel, vi dro jo så klart ikke og min familie kom jo og feiret hos oss.

Svigerfamilien min  trakk seg ikke da de ikke ville såre nevøen som visste at de allerede hadde sagt ja.

Dette er som sagt 15 år siden og forholdet mitt til den delen av familien har aldri blitt bra igjen. Jeg er sammen med de minst mulig. Egentlig kun når min mann inviterer dem hit, og da gidder jeg ikke løfte en finger, bare sitter her og mannen er vert.

Jeg har konsekvent ikke dratt til dem på noen julefeiringer, og ikke barna heller (som nå er voksne) da de alltid har villet være der jeg er.

Har de bursdager eller andre sammenkomster så har mannen tatt med seg barna dit alene.

Noen syntes kanskje jeg er barnslig, men for meg så fortalte det valget de tok den gangen, meg i klartekst hvor lite jeg, mannen og våre barn var verdt.

Dette har jeg aldri klart å heve meg/komme over da det ga meg et dypt kutt ved hjertet.

Anonymkode: 9a76b...6b6

• Liker 1
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (18 timer siden):

OGSÅ??!! Hva faen slags signal har dere sendt til denne familien og BARNA deres nå?! At de er ikke velkommen! Dette er virkelig lavmål og du har til og med skada ungene dine er min påstand, med mindre disse barna krangler så fillene fyker burde det være helt fantastisk for dem å få feire sammen.

Hvis dere vil ha en: «rolig jul» så inviterer dere INGEN.

Å invitere INGEN sender ett signal om «rolig jul».

Å invitere alle utenom EN familie sender signal om

EKSKLUDERING.

Dette hadde jeg faktisk aldri tilgitt tror jeg ikke. Fyfaen så bedritent gjort! Søppel oppførsel!

Håper mor og singel bror feirer med din andre bror også kan du og din familie feire alene og få deres «rolige jul»

!!

🤬

Herregud, skulle tro hun hadde drept noen som sto deg nær. Ro ned litt, ingen tar sånt seriøst når du skriver blokk bokstaver og små om hverandre

Anonymkode: c6dd8...a52

• Liker 6
Skrevet

Man må absolutt ikke alltid be alle, men jeg synes jo det er naturlig å være åpen med alle i utgangspunktet. Jeg hadde også reagert hvis jeg var broren på utsiden.

Nøkkelen, som alltid, er altså kommunikasjon.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av tre søstrer. Vi hadde alle små barn for noen år siden. En jul så hadde de planlagt å feire jul hos ene søsteren min. Foreldrene mine og de to andre med sine familier. Jeg husker jeg hadde bare lyst å gråte da de spurte «Hvor skal dere feire da?» smilendes. Man vil jo ikke invitere seg selv her. Da var jeg 22 med to barn. 🫠

Anonymkode: d2db9...7ac

• Hjerte 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg takler ungene hans, er bare at mine OG hans sammen på en dag som julaften ikke blir rolig... 

Ts

Anonymkode: 7b25e...2b0

At du ikke engang selv skjønner at det er så lite ok å utelate 1 søsken selv om han har egne barn synes jeg er rart. Synes han var voksen og reflektert i svaret sitt. Det er jo ugreit. Ja julaften skal være litt kaos når man har barn......

• Liker 8
Skrevet

altså. Du er en egoistisk drittsekk og ønsker tydeligvis ikke å faktisk erkjenne det, men jeg lurer på hva som rører seg i hodene til foreldrene dine og broren din som tydeligvis også syntes denne oppførselen er innafor. 

Rett ut stygt gjort. 

Rolig jul er helt greit, men da feirer man med kjernefamilien. Man kupper ikke resten av familien minus en!

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg lurer på én ting, Ts...

Da du inviterte din ene bror og dine foreldre til jul - fortalte du samtidig dem at du IKKE ville invitere din andre bror og hans familie? I så fall, hva sa dine foreldre og enslige bror til det?

Slik jeg ser det har du nå egentlig bare ett valg, om du ikke ønsker å skade familieforholdene varig, Ts.

Og det er en uforbeholden unnskyldning - til alle! Hadde jeg vært deg ville jeg skrevet en melding som ble sendt til alle involverte og skrevet følgende:

"Kjære alle sammen! Jeg har gjort en stor feil, og det beklager jeg. Spesielt til *bror2 og familien*! Jeg var korttenkt, og hadde ikke tenkt gjennom ting ordentlig - og nå ønsker jeg å rette den opp igjen ved å også invitere ALLE, også *bror2+kone+barn*. Det er ingen unnskyldning for at jeg såret dere, men forklaringen er at vi har, som dere vet, stresset mye med huskjøp og det at vi snart skal flytte inn i nyhuset. Det har vært mye å gjøre, jeg er stresset og sliten og tenker nesten ikke klart enkelte dager. I den situasjonen - her og nå, hvor jeg vet det ligger mye arbeid foran oss med flyttingen og komme inn i nytt hus også - tror jeg at tanken på å stelle i stand til alle sammen her og nå ble for mye. MEN, jeg har tenkt meg om, og jeg har innsett at det er langt viktigere at vi beholder familiesamholdet og familietradisjonene, enn at jeg sliter meg helt ut i november og desember for å komme helt i orden til jul. Jeg har funnet ut at det vi her ikke har rukket å få ferdig til jul, det får være som det er når julekvelden kommer. Jeg/vi ønsker å dele denne første julen i vårt nye hus med dere alle sammen, og jeg/vi håper at alle i familien kommer! Det vil sikkert bli litt kaotisk om vi ikke er kommet helt i mål i huset, og kanskje jeg/vi kan trenge litt mer hjelp i forberedelsene til middagen den dagen, men det håper jeg bare blir koselig. Kanskje noen kan ta med alle barna ut og ake eller gjøre noe annet fysisk på ettermiddagen før middag, mens vi andre gjør ferdig julemiddagen.  Igjen, unnskyld at jeg skapte denne situasjonen, og spesielt unnskyld til *bror2+kone* for at jeg sikkert såret dere. Jeg og vi er veldig glade i dere alle sammen. Jeg mener oppriktig at jeg gleder meg til å feire med dere alle sammen, og at dere vil dele den første julen i vårt nye hus. ❤️ "

Skriver du noe slikt, så kommer du ut av dette på en god måte, Ts. Men skal du gjøre det og være troverdig, da må du gjøre det NÅ. Da kan du ikke vente, ikke en gang til neste uke. Gjør det NÅ! 

Nei dette kan du virkelig ikke skrive.

Det begynte bra i den første setningen, emn så ble det altfor mye huff og sukk, det er så synd på meg fordi jeg har så mye å gjøre. Men huff og sukk hvis alle hjelper til og gjør mest mulig for meg orker jeg nok å ha besøk av siste familie også. Men huff og sukk det blir nå rot og kaos, men det får vi tåle for at jeg skal føle meg bedre. Avsluttet med " Jeg mener oppriktig at jeg gleder meg til å feire med dere alle sammen, og at dere vil dele den første julen i vårt nye hus ❤️ " Som i sammenhengen ble alt annet enn troverdig.

Beklag, men hold jordnært og ikke snakk deg bort. 

PS TS: Jeg tipper at ungene dine ikke alltid har vært engler og kanskje har irritert vertskapet innimellom de også, men dere har blitt inkludert fordi dere er familie og man holder ikke en part utenfor....

Anonymkode: f35e1...b52

• Liker 18
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting er at det er uhørt å invitere alle utenom en familie, men det er da nesten like rart at de andre har takket ja til dette? Det hadde vært uaktuelt for mine foreldre og søsken i alle fall. Foreldrene mine pleier å komme til meg, men hadde jeg ikke invitert søsknene mine også så hadde de heller blitt hjemme og invitert alle til seg selv… Og hadde jeg invitert søsknene utenom ett så hadde de blitt fly forbanna på meg! 

Anonymkode: ed012...bd6

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei dette kan du virkelig ikke skrive.

Det begynte bra i den første setningen, emn så ble det altfor mye huff og sukk, det er så synd på meg fordi jeg har så mye å gjøre. Men huff og sukk hvis alle hjelper til og gjør mest mulig for meg orker jeg nok å ha besøk av siste familie også. Men huff og sukk det blir nå rot og kaos, men det får vi tåle for at jeg skal føle meg bedre. Avsluttet med " Jeg mener oppriktig at jeg gleder meg til å feire med dere alle sammen, og at dere vil dele den første julen i vårt nye hus ❤️ " Som i sammenhengen ble alt annet enn troverdig.

Beklag, men hold jordnært og ikke snakk deg bort. 

PS TS: Jeg tipper at ungene dine ikke alltid har vært engler og kanskje har irritert vertskapet innimellom de også, men dere har blitt inkludert fordi dere er familie og man holder ikke en part utenfor....

Anonymkode: f35e1...b52

Ts bør selvfølgelig formulere det med egne ord.

Men å bare endre mening og be bror og familie uten noen forklaring på hvorfor hun utestengte ham og familien sånn uten videre, og til og med stod for at hun gjorde det når bror kontaktet henne om det, det vil gjøre at det hele blir mindre troverdig. 

De fleste forstår at flytting kan være overveldende når man står i det, så det er faktisk en helt grei ting å nevne i denne sammenhengen, da det er en troverdig forklaring.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts - hva tenker du om saken etter å ha fått over 80 svar i tråden som alle er enige i at du har opptrådt feil?

Har du tenkt å rette opp i dette overfor din bror og hans familie?

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her har du dummet deg ut. Man må tenke gjennom hvordan en sånn handling tolkes av de som utelates. Å utelate én familie er ikke en «rolig» jul. Det er å utelate dem, men ingen andre. Skjønner at din bror reagerer, og synes han tok det på en veldig bra måte. 

Anonymkode: ff7d0...d0e

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg synes det faktisk er litt spesielt å invitere en bror men ikke den andre.

Anonymkode: a3348...6aa

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er en del av en søskenflok på 3 stk. Jeg har to brødre, hvor den ene har skilt seg fra sin hustru for to år siden, og har to barn. Den andre broren min er gift , og har tre barn. 

Den andre broren min og kona har arrangert jul for alle i min familie (alle oss søsknene og foreldrene våre) pluss mammaen til svigersøstera mi og mannen til denne mammaen to år på rad. 

Jeg og min familie (vi er 4 stk) flytter til et nytt hus i november,  og ønsker en rolig jul. Vi har derfor bedt foreldrene mine, men også den ene broren min siden han ikke har barna i år. Vi ønsker ikke å arrangere jul for så mange, da vi har mer enn nok med å komme i stand i nytt hus. 

Jeg tenkte ikke noe særlig over det før jeg fikk melding av min bror i dag. Han utrykte at han var skuffet over at jeg hadde bedt alle i vår familie,  utenom hans familie,  uten å si ifra /forklare til han at dette var gjort. Han reagerte på dette siden de hadde arrangert jul to år på rad. Jeg prøvde å forklare årsaken - at vi ønsket en rolig jul, men at vi kunne feire sammen neste år igjen. Broren min svarte da bare "Takk for svar. Jeg synes likevel det er en merkelig prioriteringer. Men vi kommer ikke til å lage noe dårlig stemning på bakgrunn av dette. Vi hadde dog ikke invitert alle unntatt noen."

Må man virkelig invitere alle til jul hvert år ? Når man ønsker en rolig jul. Det var jo de som tok valget å invitere så mange , betyr det at de kan forvente at alle andre gjør det samme? 

Anonymkode: 7b25e...2b0

Så her velger du på øverste hylle, i god tid, så julen blir perfekt for deg og dine? Slo det deg virkelig ikke at kanskje din andre bror ønsker å feire med familie? 

Sjelden jeg blir irritert/provosert over innlegg på KG, men nå ble jeg faktisk det!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit i det hele tatt , håper du skjønner hva du egentlig har gjort å rydder opp . Veldig sårende for bror din med familie å regner med du selv også blir skuffet om broren din er tidlig ute og ber di andre i familien men ikke din familie . 

Anonymkode: a2105...30b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke ha en rolig jul alle de andre dagene i jula da? Det virker veldig rart å invitere alle unntatt 1 del av familien, spesielt etter at dere har vært og feiret hos dem to år på rad tidligere? Og også spesielt å invitere alle de andre, men ikke nevne det for han stakkars siste som selv må ta kontakt og høre hva de har gjort for noe galt?

Anonymkode: cc245...b76

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er en av tre søstrer. Vi hadde alle små barn for noen år siden. En jul så hadde de planlagt å feire jul hos ene søsteren min. Foreldrene mine og de to andre med sine familier. Jeg husker jeg hadde bare lyst å gråte da de spurte «Hvor skal dere feire da?» smilendes. Man vil jo ikke invitere seg selv her. Da var jeg 22 med to barn. 🫠

Anonymkode: d2db9...7ac

Fyfaen så stygt! Har du kontakt med dem i dag ? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts bør selvfølgelig formulere det med egne ord.

Men å bare endre mening og be bror og familie uten noen forklaring på hvorfor hun utestengte ham og familien sånn uten videre, og til og med stod for at hun gjorde det når bror kontaktet henne om det, det vil gjøre at det hele blir mindre troverdig. 

De fleste forstår at flytting kan være overveldende når man står i det, så det er faktisk en helt grei ting å nevne i denne sammenhengen, da det er en troverdig forklaring.

Enig. Å bare «glatte over» med en ny invitasjon når bror allerede har tatt kontakt og sagt at dette opplevdes ugreit blir bare ett nytt overtramp. TS bør ta ansvar via å beklage, med egne ord, selvfølgelig. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette var lite gjennomtenkt av deg. Du kupper alle gjestene hans, men han får ikke bli med? Selv om de har tatt jobben med å ordne jul for dere to år på rad? 

Her har du drete på leggen. Bare å legge seg flat, og spørre pent om de også vil komme.

Anonymkode: e9705...390

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Veldig lite gjennomtenkt fra din side, men pluss i boka for at han tar det opp.

Synes du skal legge deg flat og beklage. 

Og legge vekt på at du heller ikke ønsker dårlig stemning.

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...