Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at dette er dårlig gjort av deg. Ufint å ekskludere den ene broren din og hans familie på denne måten. Og argumentet om at du ønsker en rolig jul holder ikke vann når du likevel inviterer foreldre og den ene broren. 

Hvis du gjennomfører dette så tipper jeg forholdet ditt til broren din får seg en knekk. Er det verdt det? 

Anonymkode: 1f5cd...14d

• Liker 7
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg tenker også at dette er dårlig gjort av deg. Ufint å ekskludere den ene broren din og hans familie på denne måten. Og argumentet om at du ønsker en rolig jul holder ikke vann når du likevel inviterer foreldre og den ene broren. 

Hvis du gjennomfører dette så tipper jeg forholdet ditt til broren din får seg en knekk. Er det verdt det? 

Anonymkode: 1f5cd...14d

…. Og søskenbarna… 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er dårlig gjort. Kunne helle bedt bare foreldrene dine eller den ene broren din da. Og det skal ikke være punktum etter 5 eller 6 år. Da uttales det «femte» eller «sjette. 

Anonymkode: 1cd15...ce1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på én ting, Ts...

Da du inviterte din ene bror og dine foreldre til jul - fortalte du samtidig dem at du IKKE ville invitere din andre bror og hans familie? I så fall, hva sa dine foreldre og enslige bror til det?

Slik jeg ser det har du nå egentlig bare ett valg, om du ikke ønsker å skade familieforholdene varig, Ts.

Og det er en uforbeholden unnskyldning - til alle! Hadde jeg vært deg ville jeg skrevet en melding som ble sendt til alle involverte og skrevet følgende:

"Kjære alle sammen! Jeg har gjort en stor feil, og det beklager jeg. Spesielt til *bror2 og familien*! Jeg var korttenkt, og hadde ikke tenkt gjennom ting ordentlig - og nå ønsker jeg å rette den opp igjen ved å også invitere ALLE, også *bror2+kone+barn*. Det er ingen unnskyldning for at jeg såret dere, men forklaringen er at vi har, som dere vet, stresset mye med huskjøp og det at vi snart skal flytte inn i nyhuset. Det har vært mye å gjøre, jeg er stresset og sliten og tenker nesten ikke klart enkelte dager. I den situasjonen - her og nå, hvor jeg vet det ligger mye arbeid foran oss med flyttingen og komme inn i nytt hus også - tror jeg at tanken på å stelle i stand til alle sammen her og nå ble for mye. MEN, jeg har tenkt meg om, og jeg har innsett at det er langt viktigere at vi beholder familiesamholdet og familietradisjonene, enn at jeg sliter meg helt ut i november og desember for å komme helt i orden til jul. Jeg har funnet ut at det vi her ikke har rukket å få ferdig til jul, det får være som det er når julekvelden kommer. Jeg/vi ønsker å dele denne første julen i vårt nye hus med dere alle sammen, og jeg/vi håper at alle i familien kommer! Det vil sikkert bli litt kaotisk om vi ikke er kommet helt i mål i huset, og kanskje jeg/vi kan trenge litt mer hjelp i forberedelsene til middagen den dagen, men det håper jeg bare blir koselig. Kanskje noen kan ta med alle barna ut og ake eller gjøre noe annet fysisk på ettermiddagen før middag, mens vi andre gjør ferdig julemiddagen.  Igjen, unnskyld at jeg skapte denne situasjonen, og spesielt unnskyld til *bror2+kone* for at jeg sikkert såret dere. Jeg og vi er veldig glade i dere alle sammen. Jeg mener oppriktig at jeg gleder meg til å feire med dere alle sammen, og at dere vil dele den første julen i vårt nye hus. ❤️ "

Skriver du noe slikt, så kommer du ut av dette på en god måte, Ts. Men skal du gjøre det og være troverdig, da må du gjøre det NÅ. Da kan du ikke vente, ikke en gang til neste uke. Gjør det NÅ!

Anonymkode: 1c1e5...a9e

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Lenge siden jeg har hørt om så tydelig ekskludering. Håper ingen kommer til dere slik at dere får en ekstra rolig jul. Kanskje dere får overraskende mange rolige julefeiringer de neste årene. 

Anonymkode: e5dd0...741

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette var skikkelig ufint gjort! Jeg også har nær familie jeg ikke nødvendigvis ikke digger å feire med, men samtidig synes jeg er koselig å feire med mine foreldre. Da må man invitere. Hadde jeg med viten og vilje droppet en av to søsken er det utestenging og sender ett kraftig signal om at de ikke er ønsket.

Vil dere ha rolig jul kunne dere feiret kun dere 4, ingen hadde sagt noe på det.

Anonymkode: 73373...ca0

• Liker 9
Skrevet

Det er jo veldig rart å ikke ha dialog. Jeg forstår din bror med familie som ikke er invitert godt. Det er 1 dag… rolig kan man ha det andre dager. Oppgaver rundt matlaging, innkjøp osv kan evt delegeres hvis det er det som er utfordringen. Alle forstår også hvorfor ikke huset er helt ferdig eller at ikke alle lysestaker og dekketallerkner er funnet frem når de enda er i flyttekasser. 

• Liker 6
Skrevet

Synes det blir rart at besteforeldre og to søsken med familier skal feire jul sammen når tredje søsken med familie ikke engang er invitert, ja. Og spesielt når tredje søsken med familie har invitert alle to juler på rad.

En ting er om dere hadde hatt tradisjon på å rullere på hvem som feiret jul sammen, men å utelate den ene er på grensen til slemt.

Om du ønsker en "rolig jul" hadde det vært bedre å ikke invitere noen, eventuelt kun broren som ellers ville ha blitt alene.

Hvordan hadde du følt om noen av de andre i familien hadde invitert til jul og utelatt dere?

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, men da vet du at det er din tur å feire alene neste år. Da blir det skikkelig rolig! 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Du inviterer alle bortsett fra de som har arrangert jul og invitert dere tidligere. Samtidig stjeler du dems gjester. DET er ganske tonedøvt og helt uforståelig at du synes er greit. Du sier jo indirekte til dem at dere er skikkelig dritt å feire med.

Ha en rolig jul, det er greit, men da feirer dere kun dere fire i husstanden.

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Aiaiaiai, TS. Du bør legge deg langflat og si at du tenkte helt feil her. JA det er slemt. Ikke bare kaprer du familiejulen fra broren din, du gjør det til og med etter at de har stilt opp og inviteret både deg og mannen og barna dine flere år på rad. Dere flytter i nytt og (antar jeg) stort hus. Det er deres tur med god margin og så presterer du dette?

Gud, så flaut og slemt!

Og ja, det er lov med rolig jul men da inviterer man ingen.

Anonymkode: 0b81f...5e0

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er en del av en søskenflok på 3 stk. Jeg har to brødre, hvor den ene har skilt seg fra sin hustru for to år siden, og har to barn. Den andre broren min er gift , og har tre barn. 

Den andre broren min og kona har arrangert jul for alle i min familie (alle oss søsknene og foreldrene våre) pluss mammaen til svigersøstera mi og mannen til denne mammaen to år på rad. 

Jeg og min familie (vi er 4 stk) flytter til et nytt hus i november,  og ønsker en rolig jul. Vi har derfor bedt foreldrene mine, men også den ene broren min siden han ikke har barna i år. Vi ønsker ikke å arrangere jul for så mange, da vi har mer enn nok med å komme i stand i nytt hus. 

Jeg tenkte ikke noe særlig over det før jeg fikk melding av min bror i dag. Han utrykte at han var skuffet over at jeg hadde bedt alle i vår familie,  utenom hans familie,  uten å si ifra /forklare til han at dette var gjort. Han reagerte på dette siden de hadde arrangert jul to år på rad. Jeg prøvde å forklare årsaken - at vi ønsket en rolig jul, men at vi kunne feire sammen neste år igjen. Broren min svarte da bare "Takk for svar. Jeg synes likevel det er en merkelig prioriteringer. Men vi kommer ikke til å lage noe dårlig stemning på bakgrunn av dette. Vi hadde dog ikke invitert alle unntatt noen."

Må man virkelig invitere alle til jul hvert år ? Når man ønsker en rolig jul. Det var jo de som tok valget å invitere så mange , betyr det at de kan forvente at alle andre gjør det samme? 

Anonymkode: 7b25e...2b0

En lang plan gir bedre forståelse og forutsigbarhet for alle parter. 

Her kjører vi treårs-sykluser mellom hos svigers, mine foreldre og hjemme hos oss der vi også inviterer våre søsken. 

Ferdig plan, ikke noe mer å snakke om. 

Anonymkode: ca0a5...e61

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Thyra skrev (6 timer siden):

Synes det blir rart at besteforeldre og to søsken med familier skal feire jul sammen når tredje søsken med familie ikke engang er invitert, ja. Og spesielt når tredje søsken med familie har invitert alle to juler på rad.

En ting er om dere hadde hatt tradisjon på å rullere på hvem som feiret jul sammen, men å utelate den ene er på grensen til slemt.

Om du ønsker en "rolig jul" hadde det vært bedre å ikke invitere noen, eventuelt kun broren som ellers ville ha blitt alene.

Hvordan hadde du følt om noen av de andre i familien hadde invitert til jul og utelatt dere?

Jeg synes ikke det er «på grensen», jeg synes det er over. 

TS har barn selv, hva ville hun følt om hun visste at ett av barna gjorde dette mot det andre lengre frem i tid? 

TS: kan du se for deg at ett av dine barn ikke var velkommen på julaften til sine søsken hvor du og barnefar representerte besteforeldre og nå ble det ene barnet med barnebarn ikke en del av jula fordi det søsken som inviterte ville ikke ha dem der? Hvordan tenker du som mor det hadde vært å kjenne på den følelsen?

Det har jo blitt helt stille her i tråden fra TS, hun fikk nok ikke støtten hun ønsket seg. Det er nesten sånn at man ikke tror denne tråden kan være sann… 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
Portvinpiken skrev (17 timer siden):

Hvis dere ønsker en rolig jul (som selvfølgelig må være greit), så burde dere ikke invitert andre i det hele tatt. Hadde vært mye mer realt og la resten av familien feire sammen og at dere da er de som trekker dere unna fordi dere ønsker dere en rolig jul. Jeg synes dette høres veldig merkelig ut og dårlig gjort så jeg forstår de andre i familien din.

Dette!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Huff, dette er en slik tabbe at jeg håper det ikke ødelegger familien permanent. 

Legg deg paddeflat ts, og si at du har vært for stresset til å innse konsekvensene, og hvor feil dette ble. Si unnskyld. Virkelig si et ekte og dypfølt unnskyld til din bror, og inviter også dem. Nei ikke bare be dem, du må trygle og be dem om å tilgi deg, og om å komme de også. 

Neste gang dere ønsker en rolig jul inviterer du ingen. Da får det holde med deg, mann og barn. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Som alle andre her skriver, dette er skikkelig dårlig gjort av deg. Når man vanligvis feirer sammen, kan man ikke plutselig be et søsken og utelate et annet, og så attpåtil uten å diskutere det på forhånd.

Her må du bare legge deg flat og be om unnskyldning, TS. Hvis du vil ha det så rolig, får du feire uten gjester.

Jeg skjønner imidlertid ikke helt hva som er greia med "rolig jul" når man har barn - det blir nok mye liv på julaften når man har små barn uansett om det er 2 eller 5. Og er ikke det noe av det som er hyggelig? 

Mange satte småbarnsforeldre...

Endret av Uanonym bruker
  • Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har dritt deg skikkelig ut, ts. Jeg håper virkelig broren din tilgir deg. Legg deg flat og be om unnskyldning. Kan ikke fatte at du skjønte dette selv.

Anonymkode: ca5c4...057

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er en del av en søskenflok på 3 stk. Jeg har to brødre, hvor den ene har skilt seg fra sin hustru for to år siden, og har to barn. Den andre broren min er gift , og har tre barn. 

Den andre broren min og kona har arrangert jul for alle i min familie (alle oss søsknene og foreldrene våre) pluss mammaen til svigersøstera mi og mannen til denne mammaen to år på rad. 

Jeg og min familie (vi er 4 stk) flytter til et nytt hus i november,  og ønsker en rolig jul. Vi har derfor bedt foreldrene mine, men også den ene broren min siden han ikke har barna i år. Vi ønsker ikke å arrangere jul for så mange, da vi har mer enn nok med å komme i stand i nytt hus. 

Jeg tenkte ikke noe særlig over det før jeg fikk melding av min bror i dag. Han utrykte at han var skuffet over at jeg hadde bedt alle i vår familie,  utenom hans familie,  uten å si ifra /forklare til han at dette var gjort. Han reagerte på dette siden de hadde arrangert jul to år på rad. Jeg prøvde å forklare årsaken - at vi ønsket en rolig jul, men at vi kunne feire sammen neste år igjen. Broren min svarte da bare "Takk for svar. Jeg synes likevel det er en merkelig prioriteringer. Men vi kommer ikke til å lage noe dårlig stemning på bakgrunn av dette. Vi hadde dog ikke invitert alle unntatt noen."

Må man virkelig invitere alle til jul hvert år ? Når man ønsker en rolig jul. Det var jo de som tok valget å invitere så mange , betyr det at de kan forvente at alle andre gjør det samme? 

Anonymkode: 7b25e...2b0

Du inviterer begge to selvfølgelig. Eller ingen. Hva feiler det deg? 

Anonymkode: b38fb...a1b

• Liker 8
Skrevet

Hadde forstått det om du bad ingen, men når du inviterer den ene broren + foreldre, og att på at han andre broren har invitert dere flere ganger, så synes jeg du godt kan be han også.

• Liker 6
Skrevet

Hvordan er det mulig å IKKE tenke på at dette ble veldig feil?

Hva sier foreldrene dine og den første broren din til dette? Visste de at han siste ikke var bedt?

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...