Gå til innhold

Keisersnitt-fødsler får langt bedre vilkår enn vanlige fødsler .. og det irriterer meg

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 18.36):

En bekjent fikk nylig sitt andre barn med ks. Ingen annen grunn enn at hun gruet seg / fødselsangst. 

Et svangerskap med fullt av kontroller , oppfølging , kontrollert til fingerspissene. Fikk velge ks dato, så barnet ikke ble for stort. 

ved fødsel full overvåkning , alle fasiliteter til stede, på dagtid med alle ressurser av personal , planlagt godt tilstede for en trygg og profesjonell prosedyre. 

meg selv har født vaginalt tre ganger. Inn på natta i helg - merkbart dårlig bemanning .

Siste fødsel slet baby med pusten , og ulik oppfatning / cowboy -fakter fra jordmor gjorde at det tok lang tid før h*n ble fraktet ned for pustehjelp , ingen mulighet for dette på rommet vi var så tok en god stund også å frakte h*n ned dit. Når baby kom på nyfødtintensiv var det tydelig at h*n skulle ha pustehjelp sier de! De sier det gikk bra, men man vet ikke fullt slikt før barnet er stort. Hele situasjonen og hvordan den ble håndtert provoserer meg grenseløst! Skal det føles forsvarlig og trygt å føde i Norge så er ikke dette godt nok og jeg ønsker faktisk heller ks. For makan til en annen verden har jeg ikke sett maken til!

Anonymkode: 55bec...548

Vel... Det er så klart beklagelig at dette er din opplevelse av fødsel. Men man får ikke noe mer oppfølging om man søker om keisersnitt enn ellers. At din jordmor har hatt det du mener er cowboy holdninger har INGENTING med keisersnitt og gjøre. Slike kan man møte på i en hver situasjon. 

Man får en samtale med fødselsoverlege som avgjør om den enkelte kvinne kan få planlagt keisersnitt, en dato og klokkeslett for oppmøte - og så klart da nødvendig personell til dette. 

Keisersnitt er en stor bukoperasjon som så klart krever ekstra personell. Kommer man til timen sin på gitt dag og det er bemanningsutfordringer så flyttes keisersnittet. Samme gjelder om det oppstår noe akutt som gjør at gjeldene personell trengs til andre fødende eller kritiske hendelser. Man får ikke velge dato selv - de fleste sykehus har 2 dager i uken de setter opp planlagte keisersnitt. 

Har selv hatt både vaginal fødsel, haste keisersnitt og planlagt keisersnitt. Fått samme oppfølging i alle 3 svangerskap og fødsler. Det ER trygt og føde i Norge, hvis ikke ville dødstallene for barn og mødre vært mye høyere enn det de er. 

Måtte selv etter vaginal fødsel ligge på sykehuset i 4 uker pga komplikasjoner, men kunne reise hjem 36t etter planlagt keisersnitt. Mens etter hastekeisersnitt låg vi der i 7 dager. 

Ting er ikke så svart hvitt som du beskriver det. Mener du at du fikk for dårlig oppfølging eller behandling får du klage på det. Ikke dra alle over en og samme kam. 

Anonymkode: a321e...fed

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vel... Det er så klart beklagelig at dette er din opplevelse av fødsel. Men man får ikke noe mer oppfølging om man søker om keisersnitt enn ellers. At din jordmor har hatt det du mener er cowboy holdninger har INGENTING med keisersnitt og gjøre. Slike kan man møte på i en hver situasjon. 

Man får en samtale med fødselsoverlege som avgjør om den enkelte kvinne kan få planlagt keisersnitt, en dato og klokkeslett for oppmøte - og så klart da nødvendig personell til dette. 

Keisersnitt er en stor bukoperasjon som så klart krever ekstra personell. Kommer man til timen sin på gitt dag og det er bemanningsutfordringer så flyttes keisersnittet. Samme gjelder om det oppstår noe akutt som gjør at gjeldene personell trengs til andre fødende eller kritiske hendelser. Man får ikke velge dato selv - de fleste sykehus har 2 dager i uken de setter opp planlagte keisersnitt. 

Har selv hatt både vaginal fødsel, haste keisersnitt og planlagt keisersnitt. Fått samme oppfølging i alle 3 svangerskap og fødsler. Det ER trygt og føde i Norge, hvis ikke ville dødstallene for barn og mødre vært mye høyere enn det de er. 

Måtte selv etter vaginal fødsel ligge på sykehuset i 4 uker pga komplikasjoner, men kunne reise hjem 36t etter planlagt keisersnitt. Mens etter hastekeisersnitt låg vi der i 7 dager. 

Ting er ikke så svart hvitt som du beskriver det. Mener du at du fikk for dårlig oppfølging eller behandling får du klage på det. Ikke dra alle over en og samme kam. 

Det er nok litt mer enn beklagelig når barnet løper en betydelig risiko grunnet vilkårlig bemanning og oppfølging under fødsel, syns du ikke? 🤔

Skrevet

Forskning viser at fødsler med mye utstyr kontroller og overvåking har mye høyere sannsynlighet for inngripen av tang, vakkum og andre komplikasjoner.  

Anonymkode: 3f966...b03

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 20.16):

Mange rare svar du har fått her, ja. Jeg skjønte godt hva du mente i alle fall.

Og jeg deler mye av det samme inntrykket som deg, selv om jeg ikke har født enda. Vet jeg har lest flere saker fra sykepleiere og jordmødre om at de planlagte keisersnittene, (som øker hele tiden), får mye større prioritet og stjeler ressursene fra de som blir innlagt "uplanlagt". Altså både de som føder vaginalt, eller som da ender med keisersnitt. 

Dette fører jo til flere dårlige hendelser hos mange som snakker om dette videre, og gjør at flere ønsker planlagt keisersnitt. 

Og til dere som mener at man ikke får keisersnitt uten noe annen grunn enn "fødselsangst": jo, det er blitt veldig vanlig. Akkurat som at folk "bestiller" sykemelding hos legen. Det er selvfølgelig veldig varierende hvor strenge de er på dette, men kvinner som uttrykker angst for å føde, blir nå i stor grad prioritert for planlagt keisersnitt. I og med at disse keisersnittene er lette å legge til rette for, så blir det da innvilget.

Anonymkode: 8e8c9...ec3

Kilde takk!

Anonymkode: e5945...ba8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og ved KS får ikke babyen den gode starten med lungene, i en normal fødsel blir lungene skvist sammen og babyen får ut fostervann, dette er ikke tilfelle med KS. Samt tarmfloraen som er med på å gi baby et bedre immunforsvar. Hormoner som frigjøres hos mor og barn under en spontan fødsel (bl.a. adrenalin og kortisol) hjelper barnet å tilpasse seg livet utenfor livmoren og da spesielt med pust og blodsukkerregulering.

Barn født med keisersnitt får en annen bakteriesammensetning (mer lik hudflora enn tarmflora), og studier har vist en sammenheng med økt risiko for allergier, astma og luftveisplager senere i barndommen.

Dette er tilfelle også med mine. KS har astma, vaginal absolutt ingenting. Det er gjort forskning på dette som underbygger svaret mitt. 

Anonymkode: 07cd1...0d3

2 av mine er tatt med KS.

Begge har matallergier, atopisk eksem, astma, polypper, gjentatte luftveisinfeksjoner (med sykehusinnleggelser osv), og blitt operert tidlig for mandler 🙄  verken jeg eller mannen har matallergier, eksem eller astma… 

Det er en god grunn til at friske gravide som bærer friske babyer burde føde vaginalt ja! 

Anonymkode: dad3f...3bf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de som hadde maksimal oppfølging i svangerskapet. Hyppig og regelmessige kontroller gjennom hele svangerskap nr 3 og planlagt keisersnitt. Årsak: fordi jeg fødte et ekstremt prematurt barn i forrige svangerskap, hvor barnet kun veide 700 gram og stod i fare for å dø + at det var mistanke om at barnet i tredje svangerskap ikke utviklet seg normalt i magen. 

Hadde valgt vaginal fødsel og ordinær oppfølging om jeg kunne, men måtte i stedet kjempe med frykten for å føde et prematurt og muligens få et sykt, barn hver eneste dag gjennom svangerskapet. 

Det høres ut som du har hatt en dårlig opplevelse, men ikke tro at vi som får planlagt keisersnitt flyter gjennom uten komplikasjoner. Det er vanligvis gode medisinske grunner når kvinner får tett oppfølging og planlagt keisersnitt. 

Anonymkode: 8c8ae...7cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde akutt keisersnitt. Ikke noe planlagt opplegg altså. 

Men oppfølgingen jeg fikk i forkant var helt suveren. Jordmor og fastlege som fulgte meg opp ville på slutten at jeg skulle innom hver dag med urinprøve,  sjekke hevelse og ta blodtrykk. Truende forgiftning kalte de det. Siste 2/3 mnd av svangerskapet var jeg hos ukentlig, den siste mnd var jeg der nesten hver dag.  Jeg grudde meg ikke til fødsel, men gledet meg veldig til å bli ferdig med å være gravid. 

På sykehuset fikk jeg komme inn med en gang vannet gikk, for de så i journalen at jeg var litt avvikende på slutten. Så de fulgte opp slik man bør med kvinner som planlagt skal føde vaginalt. 

Etter ett par døgn med ueffektive rier, en jordmor hos meg nesten hele tiden, epidural, lystgass, Badekar, massage, veiledning, nåler osv ble det besluttet hastekeisersnitt. 

Etter keisersnittet fikk vi ett tomannsrom alene jeg, mannen og baby, siden det var plass. Men mannen måtte dra dag 4/7 da de trengte sengen. Jeg fikk bli så lenge jeg ønsket hos baby, men en uke var nok så da baby fikk dra dro jeg. Fikk ikke noe ekstra oppfølging etter keisersnittet som ikke andre med tøffe vaginale fødsler hadde fått/barn som trengte oppfølging. Om noe følte jeg meg snytt for barsel opphold. 

Anonymkode: 760b2...c99

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 19.21):

Ok så denne enorme oppfølgingen har et navn. 

tvilsomt at min bekjent har rusproblematikk, psykisk lidelse..men stå på krava; det kan hun;) 

og god oppfølging har hun fått. Noe jeg syns er en tendens hos alle som har planlagt ks. 

Fødselshistorier og utfall er det mange varianter av desverre ..

ts

Jeg fikk ekstra oppfølging under svangerskapet og utvidet omsorg ifbm vaginal fødsel (igangsettelse) og barsel.

Grunnen? Jeg er autist og har masse psykiske diagnoser pluss at jeg fikk en voldsom fødselsdepresjon etter første barnet.

Men, vettu, du hadde aldri klart å gjette at jeg har alle disse diagnosene. Utad er jeg svært velfungerende. Har stått i full jobb frem til fødselsdepresjonen og er veldig flink sosialt. Du hadde blitt provosert over meg og den omsorgen jeg fikk også, garantert! Utad er jeg nemlig akkurat som deg.

Med det sagt er jeg 100% enig i at hele svangerskapsomsorgen trenger et enormt løft for det er på ingen måte greit at mødre og nyfødte utsettes for risiko på grunn av blant annet for lav bemanning. Det handler ikke om oss med spesielle behov, du må løfte blikket, dette er et problem på samfunnsnivå.

Anonymkode: 3425b...876

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Da får du ta din irritasjon på politikere da. Uansett så er keisersnitt en stor operasjon og selvsagt trenger mor tid og oppfølging etterpå. Er du sjalu på det? Er alltid en god grunn til at det blir keisersnitt, handler ikke om å sutre seg til det. At det går an å bli så dømmende….sitte på sin høye hest og mene noe som helst om noe du ikke har kunnskap om. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.10.2025 den 21.16):

2 av mine er tatt med KS.

Begge har matallergier, atopisk eksem, astma, polypper, gjentatte luftveisinfeksjoner (med sykehusinnleggelser osv), og blitt operert tidlig for mandler 🙄  verken jeg eller mannen har matallergier, eksem eller astma… 

Det er en god grunn til at friske gravide som bærer friske babyer burde føde vaginalt ja! 

Det har ikke noe med fødselen å gjøre. Skal jeg skylde på keisersnitt fordi mine har adhd da? Mine har vært sunne og lite syke ellers

Anonymkode: 75eae...7de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.10.2025 den 20.10):

Barnet hadde ved planlagt ks vært overvåket og det ville blitt gitt alle nødvendige prosedyrer. 

Selvsagt skal man ikke godta cowboy-fakter fra jordmor. En ting er at det blir sånn.. det kan i stor grad handle om system. Men man skal selvsagt ikke tenke «pytt pytt, sånn kan skje». Da er det på tide å se på om noe skal endres, spesielt når man ser at en gruppe får ivaretatt helsehjelp på beste nivå og sikkerhet - men merk mine ord , det syns jeg mor og barn skal ha - men det skal gjelde for alle! Man skal ikke måtte løpe en risiko for seg selv eller viktigst sitt barn grunnet slike forskjeller! 

ts

AnonymBruker
Skrevet
Mizzy skrev (9 timer siden):

Da får du ta din irritasjon på politikere da. Uansett så er keisersnitt en stor operasjon og selvsagt trenger mor tid og oppfølging etterpå. Er du sjalu på det? Er alltid en god grunn til at det blir keisersnitt, handler ikke om å sutre seg til det. At det går an å bli så dømmende….sitte på sin høye hest og mene noe som helst om noe du ikke har kunnskap om. 

De jeg kjenner har blitt skrevet ut like fort som ved vaginal fødsel . Uten merkverdige plager. Dette gjelder planlagt keisersnitt da.

Uansett har jeg heller noe ekstra oppfølging og risiko på meg selv enn at mine barn løper risiko for hjerneskade etc pga man er prisgitt gode vurderinger fra dem som er på vakt / riktig bemanning..

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De jeg kjenner har blitt skrevet ut like fort som ved vaginal fødsel . Uten merkverdige plager. Dette gjelder planlagt keisersnitt da.

Uansett har jeg heller noe ekstra oppfølging og risiko på meg selv enn at mine barn løper risiko for hjerneskade etc pga man er prisgitt gode vurderinger fra dem som er på vakt / riktig bemanning..

ts

Alle jeg kjenner som har fått keisersnitt har hatt store smerter, og nokså store plager. Hun ene fikk stor blødning og hun andre fikk infeksjon. Jeg syns du tar veldig lett på en operasjon som ikke er bare-bare. 

Anonymkode: 09415...150

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Barnet hadde ved planlagt ks vært overvåket og det ville blitt gitt alle nødvendige prosedyrer. 

Selvsagt skal man ikke godta cowboy-fakter fra jordmor. En ting er at det blir sånn.. det kan i stor grad handle om system. Men man skal selvsagt ikke tenke «pytt pytt, sånn kan skje». Da er det på tide å se på om noe skal endres, spesielt når man ser at en gruppe får ivaretatt helsehjelp på beste nivå og sikkerhet - men merk mine ord , det syns jeg mor og barn skal ha - men det skal gjelde for alle! Man skal ikke måtte løpe en risiko for seg selv eller viktigst sitt barn grunnet slike forskjeller! 

ts

Jesus kristus let it gooo. Alle i tråden her er enig med deg i at fødsel- og barselomsorgen i dette landet bør prioriteres. Og at det er tragisk at du opplevde det du opplevde.  Men rett nå for all del sinnet ditt mot politikere og Norge AS enn å være så jævlla bitterf**te mot folk som av MANGE ULIKE ÅRSAKEN får planlagt ks. Takk for meg

Anonymkode: eb69b...f8b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

ts

Jesus christ, du har hatt én dårlig opplevelse som virker å henge sammen med én dårlig jordmor, og du mener at alle skal få velge mellom ks og vaginal fødsel? Klarer ikke ta deg seriøst. Du vet at det skjer feilbehandlinger i hele helsevesenet? Man kan være uheldig. Og dersom risikoen reelt sett skulle være i nærheten av det du skisserer, så hadde det vært vesentlig flere mødre og barn som ble skadet eller døde under fødsel enn det det er. 

Anonymkode: 4680a...ce5

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 18.36):

En bekjent fikk nylig sitt andre barn med ks. Ingen annen grunn enn at hun gruet seg / fødselsangst. 

Et svangerskap med fullt av kontroller , oppfølging , kontrollert til fingerspissene. Fikk velge ks dato, så barnet ikke ble for stort. 

ved fødsel full overvåkning , alle fasiliteter til stede, på dagtid med alle ressurser av personal , planlagt godt tilstede for en trygg og profesjonell prosedyre. 

meg selv har født vaginalt tre ganger. Inn på natta i helg - merkbart dårlig bemanning .

Siste fødsel slet baby med pusten , og ulik oppfatning / cowboy -fakter fra jordmor gjorde at det tok lang tid før h*n ble fraktet ned for pustehjelp , ingen mulighet for dette på rommet vi var så tok en god stund også å frakte h*n ned dit. Når baby kom på nyfødtintensiv var det tydelig at h*n skulle ha pustehjelp sier de! De sier det gikk bra, men man vet ikke fullt slikt før barnet er stort. Hele situasjonen og hvordan den ble håndtert provoserer meg grenseløst! Skal det føles forsvarlig og trygt å føde i Norge så er ikke dette godt nok og jeg ønsker faktisk heller ks. For makan til en annen verden har jeg ikke sett maken til!

Venninna mi hadde planlagt igangsatt fødsel. Bar fullt opp med oppfølging "bare fordi", mens jeg måtte ta et hastekeisersnitt midt på natta...

Livet er forskjellig. Hvorfor valgte ikke du keisersnitt om du synes det er så fantastisk mye bedre?

Anonymkode: 2a124...069

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 19.21):

Ok så denne enorme oppfølgingen har et navn. 

tvilsomt at min bekjent har rusproblematikk, psykisk lidelse..men stå på krava; det kan hun;) 

og god oppfølging har hun fått. Noe jeg syns er en tendens hos alle som har planlagt ks. 

Fødselshistorier og utfall er det mange varianter av desverre ..

ts

Jeg fikk ikke det.

Mitt var planlagt,en endte akutt.

Null oppfølging utover det vanlige. An skulle nesten tro at det var misunnelse ute og gikk..

Tenk at vi her er så privilegerte at vi kan tillate oss å krangle på at noen har det for bra når de bringer liv til verden.

Det ville nok vært bedre i Afrika, der men feirer at mor i det hele tatt overlever prøvelsen.. ikke sant?

Da ville det ikke vært så urettferdig🙄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det har ikke noe med fødselen å gjøre. Skal jeg skylde på keisersnitt fordi mine har adhd da? Mine har vært sunne og lite syke ellers

Anonymkode: 75eae...7de

Kanskje du skal lese deg opp på temaet før du uttaler deg. 

Det er økt risiko for både astma, atopisk eksem og allergier når barnet blir forløst ved keisersnitt.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 20.00):

Det handler ikke om meg. 
det handler om system

Vanskelig å skjønne det der..

i tråden er her ser man allerede at folk er i gang med sine egne erfaringer:) 

var liksom ikke det som var poenget i tråden. 

spm er om noen skal få bedre vilkår enn andre.

men hvis man ikke skjønner, så skjønner man ikke

Jo, vi skjønner.

Vi ser alle bitterheten som oser, og da rettet mot både din venninne, jordmor og systemet.

Vi skjønner at det å være sint på systemet ikke volle gitt en så detaljert og nedlatende beskrivelse av din venninnes opplevelse. Vi skjønner at en debatt på generelt nivå ikke skapes slik. Du skapte en meget personlig debatt med ditt hovedinnlegg. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha for noe tull! 
Jeg ble liggende uten barnet mitt (som var helt friskt, jeg var også frisk) i flere timer på oppvåkningen fordi de ikke hadde nok personale på føden/barsel til å være der sammen med barnet. For det måtte de gjøre, personalet på oppvåkningen tok kun ansvar for meg. Jeg ble nedprioritert, ingen ville drømt om å gjøre noe slikt med en frisk kvinne og friskt barn som var født vaginalt. 
Kvinner som har ukomplisert vaginale fødsler får være på barselhotellet, hvor far kan bo også. Kvinner som har tatt keisersnitt må være på barsel, hvor far blir kastet ut med mindre man er så heldig at man får enerom (noe noen sykehus har, men de fleste ikke, med mindre man er veldig syk), eller det er veldig få fødende inne akkurat da. 
Tar man keisersnitt blir man ikke behandlet som den operasjonspasienten man faktisk er. Man er nyoperert og må ta vare på en baby 24/7. Ingen oppfølging av noen som helst etterpå. Helt ulikt andre bukoperasjoner av lignende alvorlighetsgrad.

Anonymkode: f9ec5...9be

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...