Gå til innhold

Keisersnitt-fødsler får langt bedre vilkår enn vanlige fødsler .. og det irriterer meg

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men tenker du at man skal la være å si i fra om det. 

Ressurser er ikke utømmelig og ubegrenset. Man skjønner jo såpass at om noe blir gitt enorme ressurser så tas ressurser fra et annet sted . 

jeg tenker at fødetilbud skal bli bedre men samtidig så er det kanskje verdt å se på den enorme forskjellen som praktiseres ved planlagt ks og vaginal fødsel. Og da tenker jeg selvsagt på ivaretakelse av fødekvinnen, men først og fremst barnet !

Anonymkode: 55bec...548

Nei, jeg tenker vi kvinner skal rope høyt om det vi opplever. Men det er så dumt å sette det opp mot hverandre og jeg syns det ødelegger for den egentlige debatten. Et keisersnitt er en operasjon (en svær en også) og da vil det nødvendigvis være et enormt apparat rundt operasjonen med anestesi, sykepleiere, kirurg +++ og naturligvis foregår planlagt ks på dagtid når de aller fleste er på jobb og det er billigst å gjennomføre.

Det du hevder med så tett oppfølging i forkant av ks og i ettertid tror jeg nok er like forskjellig som alle opplevelser og erfaringer rundt vaginal fødsel. Og du vet jo ikke grunnen til at det er så tett oppfølging av din venninne. Fødselsangst kan være så mangt og det kan være det ligger mer bak. Og hvilken oppfølging folk ønsker gjennom svangerskapet og under fødsel er jo også veldig forskjellig. Fra de som mener det bør være bedre medisinsk overvåkning, tettere oppfølging under fødsel og «alle mann på dekk» til de som velger å føde i en bekk under en steinknaus mens jupiter er i retrograde (satt på spissen). Bør de ulike behovene bli møtt med litt mer forståelse og kunnskap: helt sikkert. Jeg ville ha badekar, lystgass dempet belysning og få personer inn og ut på rommet. Selvfølgelig i trygge rammer. Min fødsel endte på operasjonsbordet med ca 20-25 pers inn og ut. Et fantastisk apparat. Om 6 uker skal jeg ha planlagt ks. Kjenner meg ikke igjen i all den tette oppfølgingen du beskriver. Kanskje har jeg noen bekjente der ute som «baksnakker» meg og skriver innlegg på kvinneguiden om hvor lett det er å bare booke seg et planlagt ks og for en fantastisk oppfølging jeg får.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Smågodt23 skrev (1 time siden):

Nei, jeg tenker vi kvinner skal rope høyt om det vi opplever. Men det er så dumt å sette det opp mot hverandre og jeg syns det ødelegger for den egentlige debatten. Et keisersnitt er en operasjon (en svær en også) og da vil det nødvendigvis være et enormt apparat rundt operasjonen med anestesi, sykepleiere, kirurg +++ og naturligvis foregår planlagt ks på dagtid når de aller fleste er på jobb og det er billigst å gjennomføre.

Det du hevder med så tett oppfølging i forkant av ks og i ettertid tror jeg nok er like forskjellig som alle opplevelser og erfaringer rundt vaginal fødsel. Og du vet jo ikke grunnen til at det er så tett oppfølging av din venninne. Fødselsangst kan være så mangt og det kan være det ligger mer bak. Og hvilken oppfølging folk ønsker gjennom svangerskapet og under fødsel er jo også veldig forskjellig. Fra de som mener det bør være bedre medisinsk overvåkning, tettere oppfølging under fødsel og «alle mann på dekk» til de som velger å føde i en bekk under en steinknaus mens jupiter er i retrograde (satt på spissen). Bør de ulike behovene bli møtt med litt mer forståelse og kunnskap: helt sikkert. Jeg ville ha badekar, lystgass dempet belysning og få personer inn og ut på rommet. Selvfølgelig i trygge rammer. Min fødsel endte på operasjonsbordet med ca 20-25 pers inn og ut. Et fantastisk apparat. Om 6 uker skal jeg ha planlagt ks. Kjenner meg ikke igjen i all den tette oppfølgingen du beskriver. Kanskje har jeg noen bekjente der ute som «baksnakker» meg og skriver innlegg på kvinneguiden om hvor lett det er å bare booke seg et planlagt ks og for en fantastisk oppfølging jeg får.

Får et barn komplikasjoner , pusteproblemer under eller post fødsel så har du med planlagt ks et sterkt og nøye rigget team, så dette vil i praksis ikke skje. 

Rope høyt , ja vel. Men samtidig må man kunne se at det er stor skjevdeling her, og det er et problem! Hva som skjer videre vet jeg ikke . Men er situasjonen slik den er i dag velger jeg å være ganske skråsikker på at jeg ville valgt planlagt ks for mitt barn fremfor vaginal fødsel -‘og da ikke til hensyn for meg - fødsel går greit men til hensyn for barnet (og for mange mødre som opplever rifter etc også til hensyn av mor).!

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva vet du om de faktiske årsakene til at din bekjent fikk ks? Tror du virkelig at det er så enkelt å få? Ordet fødselsangst rommer veldig mye! 

Selv fikk jeg ks grunnet fødselsangst, pga av at jeg ble seksuelt misbrukt av min far gjennom hele barndommen, over 10 år. Gidder ikke engang forklare deg hvordan det har hatt og har innvirkning på meg,og alle andre som har stått i det samme.

Du sier at hun er god på å stå på krava, vet du, det er jeg også. Jeg vet jeg blir sett på, og vet jeg er,det man kaller for en ressurssterk person. Har ingen relevans i forhold til fødselsangst i det hele tatt.

Hun er en bekjent av deg, ikke engang min familie og nærmeste venner vet noe om hva jeg har opplevd, så hvorfor innbiller du deg at du vet hvorfor hun fikk innvilget ks?

Enkelte mennesker.....

Anonymkode: 99de9...d37

Jeg skjønner poenget ditt

men vær så snill å les innlegget - det du skisserer her er ikke poenget i hi.

ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Får et barn komplikasjoner , pusteproblemer under eller post fødsel så har du med planlagt ks et sterkt og nøye rigget team, så dette vil i praksis ikke skje. 

Rope høyt , ja vel. Men samtidig må man kunne se at det er stor skjevdeling her, og det er et problem! Hva som skjer videre vet jeg ikke . Men er situasjonen slik den er i dag velger jeg å være ganske skråsikker på at jeg ville valgt planlagt ks for mitt barn fremfor vaginal fødsel -‘og da ikke til hensyn for meg - fødsel går greit men til hensyn for barnet (og for mange mødre som opplever rifter etc også til hensyn av mor).!

Jeg skjønner helt ærlig ikke poenget ditt og syns som sagt du er litt blenda av din egen opplevelse her. Min fødsel startet som en normal vaginal fødsel men endte opp som ks. Så det teamet du etterlyser under og rett etter fødsel har jo i mitt tilfelle fungert helt utmerket. De sto klare de. Og ja, med planlagt ks så står de jo også klare, men hva mener du er alternativet for de med planlagt keisernitt? At de ikke skal stå klare da sånn at det blir «likt for alle» og ressursbruken blir tilnærmet lik? Det er dette jeg syns er så rart med argumentasjonen din. At fordi du hadde en dårlig opplevelse med oppfølging av barnet etter fødsel så skal vi bare drite i planlagte keisersnitt, eller? Hva vil du egentlig? Og så står du jo fritt til å i samråd med fødselslege planlegge for et ks på din evt fjerde fødsel fordi du mener at barnet ikke ble godt nok ivaretatt etter vaginal fødsel, men da er jo sirkelen sluttet fullstendig: du får planlagt ks på fødselsangst. Det samme du kritiserer din bekjent for.

• Nyttig 4
Skrevet

Dette minner meg litt om alle de som klager på at handikap parkeringen er nærmest mulig inngangen ️, mens andre må parkere lengre unna, også i regnværet, selv om ️-parkeringen er ledig.

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

En bekjent fikk nylig sitt andre barn med ks. Ingen annen grunn enn at hun gruet seg / fødselsangst. 

Et svangerskap med fullt av kontroller , oppfølging , kontrollert til fingerspissene. Fikk velge ks dato, så barnet ikke ble for stort. 

ved fødsel full overvåkning , alle fasiliteter til stede, på dagtid med alle ressurser av personal , planlagt godt tilstede for en trygg og profesjonell prosedyre. 

meg selv har født vaginalt tre ganger. Inn på natta i helg - merkbart dårlig bemanning .

Siste fødsel slet baby med pusten , og ulik oppfatning / cowboy -fakter fra jordmor gjorde at det tok lang tid før h*n ble fraktet ned for pustehjelp , ingen mulighet for dette på rommet vi var så tok en god stund også å frakte h*n ned dit. Når baby kom på nyfødtintensiv var det tydelig at h*n skulle ha pustehjelp sier de! De sier det gikk bra, men man vet ikke fullt slikt før barnet er stort. Hele situasjonen og hvordan den ble håndtert provoserer meg grenseløst! Skal det føles forsvarlig og trygt å føde i Norge så er ikke dette godt nok og jeg ønsker faktisk heller ks. For makan til en annen verden har jeg ikke sett maken til!

Fødte selv med keisersnitt. Måtte først vente pga to andre ting hastet mer. Epiduralen virket bare på én side før dette. Lillegutt ble påvirket av riene og jeg fikk høyt blodtrykk. Under operasjonen ble det meldt to nye keisersnitt, som gjorde at kirurgene måtte skyndte seg. Ble skrevet tidlig dag tre og klarte ikke komme meg opp av seng/sofa uten hjelp. Såret sprakk opp. Mye smerter.

Mye galt kan skje under keisersnitt. Barnet kan ha mye fostervann i lungene da de ikke er forberedt nok på å komme ut f eks. Min var i god stand akkurat pga ventingen, så jeg hadde vært igjennom mye rier i følge jordmødrene, mens i planlagte snitt pleier babyen å være dårligere når de hentes ut

Ville gitt mye for å føde vaginalt. 

Anonymkode: aa865...9c9

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Skam deg og prøv og bli et bedre menneske. Dersom fødselsomsorgen er mangelfull er det ikke din venninnes feil og  ikke bedre av at hun skal lide 🤷‍♀️

Anonymkode: ead82...db5

Har ts skrevet at venninnen fortjener å lide??

• Liker 2
Skrevet

Ved vaginal fødsel kan man jo risikere at barnet må tas med tang/ sugekopp som kan gi skader,feks ustabilitet i nakken etc, og navlestreng som surrer seg rundt halsen, treg fødsel der barnet blir stresset også blir man pumpet full med drypp som gjør at riene blir ekstra vonde. Man kan revne, få fremfall, få inkontinens, bli slapp/utvidet og ikke alltid det hjelper med knipeøvelser. Blir man skadet er det ikke sikkert man får hjelp hvis ikke skaden er «alvorlig nok» og man må betale selv.  Med keisersnitt så føler jeg at de som tar det iallefall slipper unna og bli ødelagt der nede. Og barnet slipper unna eventuelle nakkeskader etc. Det er lite folk på jobb, mye stress og så øker risikoen for skader. Med keisersnitt så er det en mer kontrollert fødsel. 

Anonymkode: cea17...bea

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 18.36):

En bekjent fikk nylig sitt andre barn med ks. Ingen annen grunn enn at hun gruet seg / fødselsangst. 

Et svangerskap med fullt av kontroller , oppfølging , kontrollert til fingerspissene. Fikk velge ks dato, så barnet ikke ble for stort. 

ved fødsel full overvåkning , alle fasiliteter til stede, på dagtid med alle ressurser av personal , planlagt godt tilstede for en trygg og profesjonell prosedyre. 

meg selv har født vaginalt tre ganger. Inn på natta i helg - merkbart dårlig bemanning .

Siste fødsel slet baby med pusten , og ulik oppfatning / cowboy -fakter fra jordmor gjorde at det tok lang tid før h*n ble fraktet ned for pustehjelp , ingen mulighet for dette på rommet vi var så tok en god stund også å frakte h*n ned dit. Når baby kom på nyfødtintensiv var det tydelig at h*n skulle ha pustehjelp sier de! De sier det gikk bra, men man vet ikke fullt slikt før barnet er stort. Hele situasjonen og hvordan den ble håndtert provoserer meg grenseløst! Skal det føles forsvarlig og trygt å føde i Norge så er ikke dette godt nok og jeg ønsker faktisk heller ks. For makan til en annen verden har jeg ikke sett maken til!

Om svangerskapet er fullt av kontroller så var det nok en grunn til det, eller flere som du ikke vet om også. 

Keisersnitt har vesentlig større risikoer ved seg så selvfølgelig er oppfølgingen noe annet. Dette dine fødsler også fått om det var risikoer involvert.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ved vaginal fødsel kan man jo risikere at barnet må tas med tang/ sugekopp som kan gi skader,feks ustabilitet i nakken etc, og navlestreng som surrer seg rundt halsen, treg fødsel der barnet blir stresset også blir man pumpet full med drypp som gjør at riene blir ekstra vonde. Man kan revne, få fremfall, få inkontinens, bli slapp/utvidet og ikke alltid det hjelper med knipeøvelser. Blir man skadet er det ikke sikkert man får hjelp hvis ikke skaden er «alvorlig nok» og man må betale selv.  Med keisersnitt så føler jeg at de som tar det iallefall slipper unna og bli ødelagt der nede. Og barnet slipper unna eventuelle nakkeskader etc. Det er lite folk på jobb, mye stress og så øker risikoen for skader. Med keisersnitt så er det en mer kontrollert fødsel. 

Inkontinens og frafall kan forekomme selv om ks da....

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Mange rare svar du har fått her, ja. Jeg skjønte godt hva du mente i alle fall.

Og jeg deler mye av det samme inntrykket som deg, selv om jeg ikke har født enda. Vet jeg har lest flere saker fra sykepleiere og jordmødre om at de planlagte keisersnittene, (som øker hele tiden), får mye større prioritet og stjeler ressursene fra de som blir innlagt "uplanlagt". Altså både de som føder vaginalt, eller som da ender med keisersnitt. 

Dette fører jo til flere dårlige hendelser hos mange som snakker om dette videre, og gjør at flere ønsker planlagt keisersnitt. 

Og til dere som mener at man ikke får keisersnitt uten noe annen grunn enn "fødselsangst": jo, det er blitt veldig vanlig. Akkurat som at folk "bestiller" sykemelding hos legen. Det er selvfølgelig veldig varierende hvor strenge de er på dette, men kvinner som uttrykker angst for å føde, blir nå i stor grad prioritert for planlagt keisersnitt. I og med at disse keisersnittene er lette å legge til rette for, så blir det da innvilget.

Anonymkode: 8e8c9...ec3

Angst er en sykdom, hvorfor skulle det ikke være mulig å få keisersnit på grund av sykdom? 

Det er ikke pasienter som trenger keisersnit som er problemet her, men et dysfunksjonelt helsevesen. Politikerne fraskriver seg alt ansvar med fåretaks modelen, finansierer sykehusene med systemer som tapper sykehusene for midler, helsepersonel er overarbeidet og sykehusene planleges slik at fødene skal få lige i 4 timer før de sendes hjem....

Og hva gjør hønsa på KG, klager på andre kvinner! Fordi det er "Kari" med føde angst som er probleme? Hadde bare "Kari" skjult for legene hvordan hun hadde det eller ikke tatt i mot tilbudet legene vurderte som best for henne, ja da gjør det vist ingen ting at sykehusene bruker milioner på PR medarbeidere fremfor helsepersonel?

Det er en ekstremt merkelig problemforstpelse i denne tråden! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner poenget ditt

men vær så snill å les innlegget - det du skisserer her er ikke poenget i hi.

ts

Har lest hi og for meg så det ut som at det hun skisser er veldig relevant. Hva mener du poenget er?

Skrevet
Maleficenta skrev (5 minutter siden):

Inkontinens og frafall kan forekomme selv om ks da....

Det er mye mer sjeldent at man får det etter keisersnitt. Vaginal fødsel øker risikoen for fremfall betraktelig sammenlignet med keisersnitt. 

Anonymkode: 34da3...31b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er mye mer sjeldent at man får det etter keisersnitt. Vaginal fødsel øker risikoen for fremfall betraktelig sammenlignet med keisersnitt. 

Anonymkode: 34da3...31b

Joa men nedpress under graviditet hjelper ikke positivt på

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Oj, her er det en som tolker egne fordommer som rene fakta. Ingen får innvilget ks fordi de «gruer seg til fødsel». Skjerp deg! I tillegg er det ikke stort mer oppmerksomhet enn en eksakt dato for ks man får. Denne er heller ikke garantert, fordi akutte situasjoner går foran. 
Etterpå er de som oftest like ivrige på å få deg opp og ut som med vanlige fødsler. 

Anonymkode: c3b16...449

Hvorfor får man ikke velge selv og hvorfor finnes det ikke private klinikker i Norge hvor man kan betale for å få utført keisersnitt?

Jeg spør fordi jeg vet det er flere nordmenn som har dratt til Storbritannia (spesielt til London og Birmingham) og Tyskland der man kan velge keisersnitt etter eget ønske.

Skrevet

Har hatt et KS og en  naturlig og opplevde god oppfølging på begge. Eneste forskjellen var at jeg ikke trengte voldsomt med oppfølging etter en normal fødsel- og ja jeg skjønner dette er individuelt

KS er et stort inngrep og ikke noe jeg ville ha valgt om jeg hadde kunne ha valgt selv. 

Anonymkode: 07cd1...0d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Definitivt! 
og 100% mitt poeng

Burde ikke alle kvinner få lov til å ha valget , når det ene fremstår som et mye tryggere valg? .. er mitt spørsmål 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Definitivt! 
og 100% mitt poeng

Burde ikke alle kvinner få lov til å ha valget , når det ene fremstår som et mye tryggere valg? .. er mitt spørsmål 

ts

Og ved KS får ikke babyen den gode starten med lungene, i en normal fødsel blir lungene skvist sammen og babyen får ut fostervann, dette er ikke tilfelle med KS. Samt tarmfloraen som er med på å gi baby et bedre immunforsvar. Hormoner som frigjøres hos mor og barn under en spontan fødsel (bl.a. adrenalin og kortisol) hjelper barnet å tilpasse seg livet utenfor livmoren og da spesielt med pust og blodsukkerregulering.

Barn født med keisersnitt får en annen bakteriesammensetning (mer lik hudflora enn tarmflora), og studier har vist en sammenheng med økt risiko for allergier, astma og luftveisplager senere i barndommen.

Dette er tilfelle også med mine. KS har astma, vaginal absolutt ingenting. Det er gjort forskning på dette som underbygger svaret mitt. 

• Nyttig 1
Skrevet

Du er i langt bedre form etter fødsel ved å føde vaginalt, keisersnitt er tross alt en operasjon. Og så er jo opplevelsen med en vaginal fødsel langt mer spennende enn en operasjon, spør du meg. Hadde følt meg snytt dersom jeg måtte tatt keisersnitt. 

Anonymkode: bb461...929

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er i langt bedre form etter fødsel ved å føde vaginalt, keisersnitt er tross alt en operasjon. Og så er jo opplevelsen med en vaginal fødsel langt mer spennende enn en operasjon, spør du meg. Hadde følt meg snytt dersom jeg måtte tatt keisersnitt. 

Anonymkode: bb461...929

Det var den følelsen jeg hadde med første som ble KS. Er jo takknemlig for KS, for ellers ville ingen av oss vært her, men følte meg likevel snytt. Fikk så vidt sett han før han ble tatt vekk og jeg sydd sammen og klar for å få holdt han. Fikk store komplikasjoner (blodforgiftning), og husker ikke tiden så godt da jeg ble så syk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...