Gå til innhold

Keisersnitt-fødsler får langt bedre vilkår enn vanlige fødsler .. og det irriterer meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er veldig bra at planlagte keisersnitt får de ressursene de trenger. Jeg har tre vaginale fødsler bak meg, hvor to av dem krevde igangsettelse, epidural, trakk ut m.m., og jeg fikk veldig god oppfølging (sensommer/høst). Fikk også god oppfølging på barsel.

En uke etter min første fødsel, fødte venninna mi på et annet sykehus. Det var stappfullt, og det var bare såvidt at hun fikk en fødestue i stedet for det tidligere lagerrommet hun tilbrakte mest tid i. Absolutt ikke nok jordmødre på jobb.

Helt enig med deg i at det ikke satses nok på fødselsomsorg. Det er også provoserende at sykehuset får finansiering for alle tiltak. En kort, komplisert fødsel med masse tiltak som ender i keisersnitt utløser mye penger. En lang fødsel der personalet er "på", klarer å veilede og hjelpe og unngår keisersnitt, og der kvinnen er fornøyd og barnet friskt, gir veldig lite penger til sykehuset. Og det selv om man da har brukt mye (personal)ressurser og får et veldig bra resultat, men det synes ikke på bunnlinja.

Anonymkode: 98ac7...246

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet er vel ikke egentlig planlagte keisersnitt. Problemet er at kvinnehelse og det og få barn (kanskje også generelt helsevesen) ikke blir prioritert. Bemanningen er veldig dårlig, samt at det er kjent at barsel avdelingene i Norge er dårlig. Kom en artikkel ut i dag også som påpeker at Norge generelt har en dårlig barselomsorg i mor og barns mest sårbare fase. Jeg jobber selv på sykehus og blir sint på både pasienters og ansatte sine vegne. Ansatte blir kjefta på for å løpe så fort de kan og pasienter føler seg ikke sett og ivaretatt. Norge HAR et av verdens beste helsevesen, men sannheten er at det er ofte i det akutte og øyeblikkelige vi er best. 

jeg har selv et katastrofesnitt i narkose bak meg, der både jeg og baby holdte på å dø. For å si det sånn, de prøvde å unngå ks til det siste fordi det er aldri noen løsning før man MÅ. Jeg var skjært i magen og stifta igjen, revet opp og sydd igjen nedentil. Samt flere dren i ryggen mm. Oppfølgning under fødsel var formidabel. Etter gikk jeg tre dager med blodprosent på 6 selv om jeg sa flere ganger at jeg trenger blod. Fikk det til slutt, men var unødvendig og farlig. 

jeg skjønner at du blir provosert fordi vi føler at noen griner til seg ting også sitter vi andre pent ved bordet og venter på å bli sett. Men jeg tenker at kampen er mot helsevesenet ikke oss kvinner i melllm. Det å blir mor og gå gravid er et jordskjelv og jeg tror misunnelse på alt vi ikke fikk eller ble ivaretatt gjør at vi kvinner snur oss mot hverandre. Vi skal være best og konkurrere mot hverandre ettertiden også. Mitt ønske er et sterkt kvinnelig fellesskap der vi støtter hverandre. Vet ikke om det er i vår natur. 

• Liker 6
Skrevet

Vel vel vel..

Med mitt andre keisersnitt måtte jeg ligge på flermannsrom (rett fra operasjon til rom) - uten hjelp og avlastning fra min partner..de som føder vaginalt får ligge på pasienthotellet sammen med partner og baby. Har du prøvd å løfte en baby/stelle en baby/bære og bysse en baby/få til ammingen alene - nyoperert med et sår tvers over magen, som river som et helvete hver gang du beveger deg? Har du prøvd å ha luftsmerter etter operasjon fra beina til nakken? Mens du skal ivareta en nyfødt..uten hjelp. 
Du skal være veldig glad for at du slipper KS. 

Anonymkode: f2c88...983

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oj, her er det en som tolker egne fordommer som rene fakta. Ingen får innvilget ks fordi de «gruer seg til fødsel». Skjerp deg! I tillegg er det ikke stort mer oppmerksomhet enn en eksakt dato for ks man får. Denne er heller ikke garantert, fordi akutte situasjoner går foran. 
Etterpå er de som oftest like ivrige på å få deg opp og ut som med vanlige fødsler. 

Anonymkode: c3b16...449

Eh jo man kan få det fordi man er. Redd fødsel 

Anonymkode: d974d...c94

Skrevet

Jeg personlig skjønner ikke de som ønsker planlagt keisersnitt og det er det siste jeg ville ha. Men det ble to keisersnitt på meg. Har også født på en av Norges største sykehus midt i høysesong med jordmødre som gikk doble skift. Hadde også svangerskapsforgiftning med første men det skulle gjennomføres en normal fødsel som halte ut. Er likevel ikke misunnelig eller bitter. Jeg følte jeg fikk den behandlingen jeg skulle ha, men ideelt sett skulle jeg født 3-4 uker tidligere. Jeg forstår du føler du ikke fikk god nok behandling og det kan du klage på. Keisersnitt er virkelig ikke noe å ønske seg. Å ha alle de smertene og ta seg av en nyfødt ..

Anonymkode: 0148f...49c

Skrevet

Jeg er ekstremt glad det ikke engang var spørsmål om å føde i et kaldt, veldig opplyst rom fullt av folk ved mine vaginalfødsler i hvert fall! KS krever mye folk av diverse grunner. Ville aldri i verden født vaginalt slik. 

Anonymkode: bed68...5cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg personlig skjønner ikke de som ønsker planlagt keisersnitt og det er det siste jeg ville ha. Men det ble to keisersnitt på meg. Har også født på en av Norges største sykehus midt i høysesong med jordmødre som gikk doble skift. Hadde også svangerskapsforgiftning med første men det skulle gjennomføres en normal fødsel som halte ut. Er likevel ikke misunnelig eller bitter. Jeg følte jeg fikk den behandlingen jeg skulle ha, men ideelt sett skulle jeg født 3-4 uker tidligere. Jeg forstår du føler du ikke fikk god nok behandling og det kan du klage på. Keisersnitt er virkelig ikke noe å ønske seg. Å ha alle de smertene og ta seg av en nyfødt ..

Anonymkode: 0148f...49c

Jeg hadde vaginal fødsel med rift og klipp med første. Var prega i flere måneder med paracet i 2 mnd. 

Planlagt keisersnitt med nummer to. De smertene var ingenting i forhold. Slutta med smertestillende innen ei uke. 

Tusenvis av kvinner får alvorlige rifter hvert år. Og mange lider i stillhet. Skal garantere at flertallet ville hatt en mye finere opplevelse med planlagt keisersnittt. 

Anonymkode: 851bb...dd3

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde vaginal fødsel med rift og klipp med første. Var prega i flere måneder med paracet i 2 mnd. 

Planlagt keisersnitt med nummer to. De smertene var ingenting i forhold. Slutta med smertestillende innen ei uke. 

Tusenvis av kvinner får alvorlige rifter hvert år. Og mange lider i stillhet. Skal garantere at flertallet ville hatt en mye finere opplevelse med planlagt keisersnittt. 

Anonymkode: 851bb...dd3

Jeg tenker man skal være forsiktig med å garantere at flere fikk en finere opplevelse med planlagt keisersnitt. Kan hende det stemmer, men kan også hende det ikke stemmer. Jeg ville aldri byttet mine tre vaginale fødsler (hvorav to tøffe igangsatte, stormrier m.m.) med keisersnitt. 

Men synes det gjenstår mye mer i oppfølgingen av kvinnen etter fødsel og kvinnehelse generelt. Det er der vi bør sette inn støtet, ikke ved å  tilby alle keisersnitt.

Anonymkode: 98ac7...246

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ser nå hvertfall på min bekjent - og flere med henne , at hun har en operasjonssal av kompetente folk, alt er planlagt og tilrettelagt for både henne og barnet. Dette unner jeg ALLE:) bare så det er sagt. Men det burde være mye mer transparens rundt vurderinger gjort rundt hvorfor en gruppe skal få dronning-behandling , mens vaginale fødsler for «stå til»..  - for rettssikkerheten til kvinner og barn , 

Slik det er nå hadde jeg ønsket jeg fikk valget om planlagt keisersnitt. Av ikke annen grunn enn mitt barns sikkerhet. Og det er vel den beste grunn man kan ha. 

Det blir liksom frontet at ks ikke er å anbefale men ser man noen gang disse store komplikasjonene? Eller er dette en fin fane å bruke slik at kvinner slutter å ønske det, så man holder ressursbruken nede og kostnader nede? For jeg ser jo at apparatet rundt planlagt ks er stort. Og jeg sier ikke at det ikke burde være stort (og kostbart..) men hvorfor kan ikke alle kvinner få dette? Det er mitt hjertesukk…

ts

Anonymkode: 55bec...548

"Disse store komplikasjonene" som det advares om i forbindelse med keisersnitt er i liten grad relevante ved planlagt keisersnitt på mors ønske. Når keisersnittstatistikken presenteres er det vanlig å blande akutte keisersnitt og de planlagte, og det er de akutte keisersnittene der vaginale fødsler holder på å gå galt som dominerer med skaderisiko. 

Planlagt keisersnitt er tryggest for mor og barn ved første fødsel, men risiko for mor stiger med økede antall keisersnitt. 

Jeg er enig i at alle kvinner burde få velge keisersnitt selv. 

Anonymkode: 66a35...a47

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vel vel vel..

Med mitt andre keisersnitt måtte jeg ligge på flermannsrom (rett fra operasjon til rom) - uten hjelp og avlastning fra min partner..de som føder vaginalt får ligge på pasienthotellet sammen med partner og baby. Har du prøvd å løfte en baby/stelle en baby/bære og bysse en baby/få til ammingen alene - nyoperert med et sår tvers over magen, som river som et helvete hver gang du beveger deg? Har du prøvd å ha luftsmerter etter operasjon fra beina til nakken? Mens du skal ivareta en nyfødt..uten hjelp. 
Du skal være veldig glad for at du slipper KS. 

Anonymkode: f2c88...983

Jeg ønsker ikke ks for egen del, da er det mer ønskelig med vaginal fødsel.. har hatt grei form etter begge mine vaginal fødsler. Syns ks virker vondt, og stress å måtte bekymre seg for infeksjon osv 

men jeg ser at barna som blir født med planlagt ks er mye mer overvåket og det er mye bedre rigg rundt hva som potensielt kan gå galt (og som faktisk av og til gjør det..) og det er derfor jeg da.. når det er sånn som det er mtp kvinnehelse - ønsker det opplegget som gir best sikkerhet til barnet mitt.

Så dette er ikke en tråd om hva som er den beste måten for mor å føde på. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nå er det bare uvitenhet eller frykt som gjør at folk ønsker keisersnitt når det ikke er nødvendig. 

Og i og med at det beste er at eiene starter naturlig er det vel ikke sykehusets feil at du må inn midt på natta.

Anonymkode: 658a8...2a7

Poenget til ts er at de får bedre oppfølging enn de som føder vaginalt. Sikkert nettopp pga at ks er mer risikofylt. Det ironiske er jo at ks da blir tryggere enn vaginal fødsel siden det tenkes at vaginal fødsel stort sett går bra

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt enig med ts. Jeg har venninner som har hatt dårlige opplevelser med "løpebånd-fødsler", mens jeg, på det samme sykehuset, ble behandlet som en dronning under mitt planlagte ks. Vel og merke med tvillinger, men ellers ikke noe komplisert. Vi fikk stort familierom i en uke, tvillingene var bare ørlite for tidlig født og friske og fine, med full service, god tid og nydelig stemning hele veien. Skjønner at flere er misunnelige på meg, og SÅ stor forskjellsbehandling synes jeg faktisk er unødvendig.

Anonymkode: fe89d...742

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (12 minutter siden):

Poenget til ts er at de får bedre oppfølging enn de som føder vaginalt. Sikkert nettopp pga at ks er mer risikofylt. Det ironiske er jo at ks da blir tryggere enn vaginal fødsel siden det tenkes at vaginal fødsel stort sett går bra

Mer oppfølging er ikke nødvendigvis bedre oppfølging. 

Å sykeliggjøre svangerskap og fødsel vil sannsynligvis bidra til flere komplikasjoner enn færre. Overbehandling er et alvorlig problem i helsevesenet som kan gjøre folk sykere. Helt tullete å ønske seg dette. 

Et friskt barn etter en ordinære fødsel trenger ikke masse oppfølging. Noen ganger trenger mor det, og da bør hun få det, men standarden bør ikke være at alle skal ha samme oppfølging som KS. Å sykeliggjøre oss kvinner hjelper ingenting. 

Vi trenger jo først og fremst praktisk støtte, ikke medisinsk oppfølging! 

Anonymkode: ca980...b05

AnonymBruker
Skrevet

Hva vet du om de faktiske årsakene til at din bekjent fikk ks? Tror du virkelig at det er så enkelt å få? Ordet fødselsangst rommer veldig mye! 

Selv fikk jeg ks grunnet fødselsangst, pga av at jeg ble seksuelt misbrukt av min far gjennom hele barndommen, over 10 år. Gidder ikke engang forklare deg hvordan det har hatt og har innvirkning på meg,og alle andre som har stått i det samme.

Du sier at hun er god på å stå på krava, vet du, det er jeg også. Jeg vet jeg blir sett på, og vet jeg er,det man kaller for en ressurssterk person. Har ingen relevans i forhold til fødselsangst i det hele tatt.

Hun er en bekjent av deg, ikke engang min familie og nærmeste venner vet noe om hva jeg har opplevd, så hvorfor innbiller du deg at du vet hvorfor hun fikk innvilget ks?

Enkelte mennesker.....

Anonymkode: 99de9...d37

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bitter er vel ikke helt riktig betegnelse på En kvinne som ønsker like rettigheter og lik oppfølging for alle kvinner og barn.. 

Men samtidig snakker hun ikke bra om sin venninne og tviler på hennes årsak til ks. Om TS ønsker like rettigheter og lik oppfølging er det akkurat det hun bør ta opp. Ikke skrive om tvil rundt venninnas KS.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også KS i andre svangerskap pga store rifter etter første fødsel. Da var det ikke jeg som ba om det selv (det var så traumatisk at jeg hadde jobbet med å fortrenge det), men jeg brøt sammen hos jordmor i en av svangerskapskontrollene da jordmor ba meg fortelle om min første fødsel. Så det var hun som sendte meg til sykehuset for å få sjekket underlivet, og legen der som sa at keisersnitt måtte tas for å unngå at riftene åpnet seg igjen.

Det er ikke så\ gøy å snakke om på kontoret i lunsjpausen, så jeg vet ikke helt hva de på jobben f.eks. tror.

Det jeg synes er helt hårreisende er at det er null oppfølging av mødre etter en tøff fødsel, alt dreier seg om babyen. Min første ble tatt med tang og det ble sydd så mange sting at legen ikke engang telte dem (da jeg lå der og ble sydd, og spurte, fikk jeg bare til svar at "jeg bare syr, jeg, er ikke så lett å telle dette"). Det resulterte i en barseltid der jeg ikke turde å ha besøk, turde ikke gå ut av huset, fordi jeg hadde null kontroll på urin eller avføring, og null kontroll etterpå. Ingen seksukerskontroll eller noe, og det var så flaut for meg å snakke om at jeg ikke orket å bestille legetime. 

Det er store mangler i omsorgen for fødende, spesielt etter fødsel. Det er vel ikke tid eller penger til å kalle inn mødre som har hatt en tøff fødsel for en medisinsk sjekk i etterkant :(

Anonymkode: 64271...85f

• Hjerte 1
Skrevet

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig: høres ut som du har hatt en traumatisk fødsel og at noen av vurderingene som ble gjort ikke var gode nok. Dette er jo mer et eksempel på hvor viktig det er med en god debatt om den generelle fødsel- og barselomsorgen vi har i landet og at det absolutt er rom for forbedring. Jordmordstyrte klinikker legges ned, bemanningen er krise, det kuttes i støtte til tilbud som Amathea, mange opplever å ikke få hjelp med fødselsskader og får høre at «sånn er det å ha født barn». Skjønner ikke poenget med å sette dette opp mot planlagte keisersnitt. Syns du har fått mange gode og nyanserte svar her så håper de reflekterer litt rundt at det blir som å sammenligne epler og bananer. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mer oppfølging er ikke nødvendigvis bedre oppfølging. 

Å sykeliggjøre svangerskap og fødsel vil sannsynligvis bidra til flere komplikasjoner enn færre. Overbehandling er et alvorlig problem i helsevesenet som kan gjøre folk sykere. Helt tullete å ønske seg dette. 

Et friskt barn etter en ordinære fødsel trenger ikke masse oppfølging. Noen ganger trenger mor det, og da bør hun få det, men standarden bør ikke være at alle skal ha samme oppfølging som KS. Å sykeliggjøre oss kvinner hjelper ingenting. 

Vi trenger jo først og fremst praktisk støtte, ikke medisinsk oppfølging! 

Anonymkode: ca980...b05

Uenig. Faktisk syns jeg svangerskap og fødsel skal sykeliggjøres mer. Slik det er nå kuttes det ned på fødetilbud og barsel omsorgen blir dårligere og dårligere for holdningen er at pytt pytt man skal bare føde. Det går så bra så. Nei. Det går slett ikke alltid bra. Noen dør eller mister sitt barn. Noen får fødsels skader, mange, faktisk flere og flere sliter med postpartum depresjon. Kvinner forventes å hoppe ut av senga og være i full vigør rett etter fødsel. De må klare seg alene. Null hjelp og oppfølging ifht amming mange steder, kan bare ramse opp mange ting. Gravide og fødende trenger mer oppfølging og mer omsorg. Ikke mindre med det argumentet at graviditet ikke er en sykdom. 

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er litt enig med ts. Jeg har venninner som har hatt dårlige opplevelser med "løpebånd-fødsler", mens jeg, på det samme sykehuset, ble behandlet som en dronning under mitt planlagte ks. Vel og merke med tvillinger, men ellers ikke noe komplisert. Vi fikk stort familierom i en uke, tvillingene var bare ørlite for tidlig født og friske og fine, med full service, god tid og nydelig stemning hele veien. Skjønner at flere er misunnelige på meg, og SÅ stor forskjellsbehandling synes jeg faktisk er unødvendig.

Anonymkode: fe89d...742

Ja. Både i forhold til hvordan du som fødekvinne ble behandlet, men mitt store poeng er også barnas sikkerhet.

At man som fødekvinne og som spedbarn skal løpe en risiko for fødselskomplikasjoner som bunner i dårlig bemanning er for min del dypt urettferdig og medisinsk etisk problemstisk!! 

Det er jo snakk om at barn kan få hjerneskader , og i verste fall død ved feil vurdering. Og igjen så skjønner jeg at helsepersonell bare er mennesker men hvis vaginale fødsler blir nedprioritert til denne grad, så tenker jeg at det trengs et opprop. For dette er den formen for fødsel de fleste kvinner må gå igjennom - og de har ikke et eget valg på det en gang.

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Smågodt23 skrev (2 timer siden):

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig: høres ut som du har hatt en traumatisk fødsel og at noen av vurderingene som ble gjort ikke var gode nok. Dette er jo mer et eksempel på hvor viktig det er med en god debatt om den generelle fødsel- og barselomsorgen vi har i landet og at det absolutt er rom for forbedring. Jordmordstyrte klinikker legges ned, bemanningen er krise, det kuttes i støtte til tilbud som Amathea, mange opplever å ikke få hjelp med fødselsskader og får høre at «sånn er det å ha født barn». Skjønner ikke poenget med å sette dette opp mot planlagte keisersnitt. Syns du har fått mange gode og nyanserte svar her så håper de reflekterer litt rundt at det blir som å sammenligne epler og bananer. 

Men tenker du at man skal la være å si i fra om det. 

Ressurser er ikke utømmelig og ubegrenset. Man skjønner jo såpass at om noe blir gitt enorme ressurser så tas ressurser fra et annet sted . 

jeg tenker at fødetilbud skal bli bedre men samtidig så er det kanskje verdt å se på den enorme forskjellen som praktiseres ved planlagt ks og vaginal fødsel. Og da tenker jeg selvsagt på ivaretakelse av fødekvinnen, men først og fremst barnet !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...