Gå til innhold

Keisersnitt-fødsler får langt bedre vilkår enn vanlige fødsler .. og det irriterer meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du sier at hun ikke hadde noen annen grunn enn «fødselsangst». Det er grunn god nok. 

Jeg hadde det i første svangerskap. Etter tosifret antall ivf-forsøk og høy alder, ventet vi endelig et barn. Jeg er en rasjonell person som objektivt sett skjønte at det var lite risiko for at barnet skulle dø i magen, men rasjonalitet funker ikke opp mot reell angst. Jeg ba ikke om ks, men fikk igangsettelse noen få dager «før tida». Endte opp med akutt ks midt på natta, ikke noe jeg ønsket å gjenta noensinne. Akutt ks, altså. Skjønner ikke hvorfor du er misunnelig på de som tar ks. Og når det gjelder bemanning; den er vel antagelig kalibrert mot statistikk på når det er mest fødsler. 

Anonymkode: 4680a...ce5

Jeg ønsker det beste for barnet mitt. Gjør ikke du også det? Dersom jeg føder ønsker jeg at mitt barn skal få den samme gode oppfølging som andre gjør. Ville ikke du gjort det?

Misunnelig? Wow ,du skjønner virkelig ingenting. 

Anonymkode: 55bec...548

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok ks på sommeren. Og ble lagt inn på helg. Dem ventet til mandag for da kom det nye folk. De ventet egentlig for lenge. Det innrømmet dem etterpå. Men det var midt i ferie tid. Jeg ble mye alene. Hadde det ikke vært for min mann så hadde jeg ikke kommet meg på do eller dusje. Men slik er det. Jeg klandrer ingen. 

Anonymkode: 6fdc7...567

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ok så denne enorme oppfølgingen har et navn. 

tvilsomt at min bekjent har rusproblematikk, psykisk lidelse..men stå på krava; det kan hun;) 

og god oppfølging har hun fått. Noe jeg syns er en tendens hos alle som har planlagt ks. 

Fødselshistorier og utfall er det mange varianter av desverre ..

ts

Litt usikker på hvilken oppfølging du sikter til, Jeg  hadde vanlig UL og en samtale med lege i forbindelse med søknaden, og så var det kontroller hos jordmor/ fastlege utenom det sånn som andre får.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du virker spesiell, bitter og litt vel lite orientert om hva forskjellen på vaginal fødsel er og keisersnitt.  Eller hva ety keisersnitt er i det heletatt. 

Trist at du hadde en dårlig opplevelse, men det er faktisk ikke bekjenten din sin skyld. Du kan klage på jordmoren din i ettertid om du ønsker. 

Anonymkode: 760b2...c99

Det handler ikke om meg. 
det handler om system

Vanskelig å skjønne det der..

i tråden er her ser man allerede at folk er i gang med sine egne erfaringer:) 

var liksom ikke det som var poenget i tråden. 

spm er om noen skal få bedre vilkår enn andre.

men hvis man ikke skjønner, så skjønner man ikke

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du virker spesiell, bitter og litt vel lite orientert om hva forskjellen på vaginal fødsel er og keisersnitt.  Eller hva ety keisersnitt er i det heletatt. 

Trist at du hadde en dårlig opplevelse, men det er faktisk ikke bekjenten din sin skyld. Du kan klage på jordmoren din i ettertid om du ønsker. 

Anonymkode: 760b2...c99

Ja jeg kan klage på jordmoren min

der har imidlertid lite for seg hvis man har et skadet barn grunnet noe som skjedde og som ikke hadde trengt å skje. 

Som oftest er det heller ikke en enkeltperson som har skyld i hendelser men en systemsvikt. Og det er det jeg vil inn på her. 

Kanskje skulle man vært mer edruelig på oppfølging hos enkelte grupper slik at dette ble fordelt mer rettferdig for å unngå nesten-ulykker og vilkårlig fødselshjelp. 

Slik det virker så fremstår planlagte ks som en oppfølging der omtrent ingenting kan gå galt. Imidlertid hører man derimot ofte at ting går galt i fødsel ..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En bekjent fikk nylig sitt andre barn med ks. Ingen annen grunn enn at hun gruet seg / fødselsangst. 

Et svangerskap med fullt av kontroller , oppfølging , kontrollert til fingerspissene. Fikk velge ks dato, så barnet ikke ble for stort. 

ved fødsel full overvåkning , alle fasiliteter til stede, på dagtid med alle ressurser av personal , planlagt godt tilstede for en trygg og profesjonell prosedyre. 

meg selv har født vaginalt tre ganger. Inn på natta i helg - merkbart dårlig bemanning .

Siste fødsel slet baby med pusten , og ulik oppfatning / cowboy -fakter fra jordmor gjorde at det tok lang tid før h*n ble fraktet ned for pustehjelp , ingen mulighet for dette på rommet vi var så tok en god stund også å frakte h*n ned dit. Når baby kom på nyfødtintensiv var det tydelig at h*n skulle ha pustehjelp sier de! De sier det gikk bra, men man vet ikke fullt slikt før barnet er stort. Hele situasjonen og hvordan den ble håndtert provoserer meg grenseløst! Skal det føles forsvarlig og trygt å føde i Norge så er ikke dette godt nok og jeg ønsker faktisk heller ks. For makan til en annen verden har jeg ikke sett maken til!

Skam deg og prøv og bli et bedre menneske. Dersom fødselsomsorgen er mangelfull er det ikke din venninnes feil og  ikke bedre av at hun skal lide 🤷‍♀️

Anonymkode: ead82...db5

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja jeg kan klage på jordmoren min

der har imidlertid lite for seg hvis man har et skadet barn grunnet noe som skjedde og som ikke hadde trengt å skje. 

Som oftest er det heller ikke en enkeltperson som har skyld i hendelser men en systemsvikt. Og det er det jeg vil inn på her. 

Kanskje skulle man vært mer edruelig på oppfølging hos enkelte grupper slik at dette ble fordelt mer rettferdig for å unngå nesten-ulykker og vilkårlig fødselshjelp. 

Slik det virker så fremstår planlagte ks som en oppfølging der omtrent ingenting kan gå galt. Imidlertid hører man derimot ofte at ting går galt i fødsel ..

Jeg forstår deg, og er enig med deg. Jeg forstår også at du mener planlagte keisersnitt, ikke akutte. 

Anonymkode: e84ca...cef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skam deg og prøv og bli et bedre menneske. Dersom fødselsomsorgen er mangelfull er det ikke din venninnes feil og  ikke bedre av at hun skal lide 🤷‍♀️

Anonymkode: ead82...db5

Det har hun jo heller ikke skrevet, hun ønsker ikke at noen skal lide. «Skam deg», hva i alle dager? Traff hun et ømt punkt, eller?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det handler ikke om meg. 
det handler om system

Vanskelig å skjønne det der..

i tråden er her ser man allerede at folk er i gang med sine egne erfaringer:) 

var liksom ikke det som var poenget i tråden. 

spm er om noen skal få bedre vilkår enn andre.

men hvis man ikke skjønner, så skjønner man ikke

Mange rare svar du har fått her, ja. Jeg skjønte godt hva du mente i alle fall.

Og jeg deler mye av det samme inntrykket som deg, selv om jeg ikke har født enda. Vet jeg har lest flere saker fra sykepleiere og jordmødre om at de planlagte keisersnittene, (som øker hele tiden), får mye større prioritet og stjeler ressursene fra de som blir innlagt "uplanlagt". Altså både de som føder vaginalt, eller som da ender med keisersnitt. 

Dette fører jo til flere dårlige hendelser hos mange som snakker om dette videre, og gjør at flere ønsker planlagt keisersnitt. 

Og til dere som mener at man ikke får keisersnitt uten noe annen grunn enn "fødselsangst": jo, det er blitt veldig vanlig. Akkurat som at folk "bestiller" sykemelding hos legen. Det er selvfølgelig veldig varierende hvor strenge de er på dette, men kvinner som uttrykker angst for å føde, blir nå i stor grad prioritert for planlagt keisersnitt. I og med at disse keisersnittene er lette å legge til rette for, så blir det da innvilget.

Anonymkode: 8e8c9...ec3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ble ikke akkurat vartet opp da jeg var innlagt på barsel etter KS. Jeg hadde akutt snitt kl 22 på kvelden, ble trillet ut av oppvåkningen kl 4, og måtte stå opp kl 9. Mannen måtte bli med meg i dusjen, for jeg klarte ikke stå. Jeg var dårlig, delte rom og ble holdt våken av naboens baby og hadde ikke baby hos meg, den lå på nyfødt intensiv. Fødsel nr2 var vaginal og jeg løy om at jeg klarte å tisse etter fødsel siden jeg ville på barselhotellet med mannen og babyen. Dagen etter måtte jeg innrømme at jeg ikke fikk til å tisse, men så klarte jeg det endelig. 

Det var absolutt ikke bedre vilkår ved KS!

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange rare svar du har fått her, ja. Jeg skjønte godt hva du mente i alle fall.

Og jeg deler mye av det samme inntrykket som deg, selv om jeg ikke har født enda. Vet jeg har lest flere saker fra sykepleiere og jordmødre om at de planlagte keisersnittene, (som øker hele tiden), får mye større prioritet og stjeler ressursene fra de som blir innlagt "uplanlagt". Altså både de som føder vaginalt, eller som da ender med keisersnitt. 

Dette fører jo til flere dårlige hendelser hos mange som snakker om dette videre, og gjør at flere ønsker planlagt keisersnitt. 

Og til dere som mener at man ikke får keisersnitt uten noe annen grunn enn "fødselsangst": jo, det er blitt veldig vanlig. Akkurat som at folk "bestiller" sykemelding hos legen. Det er selvfølgelig veldig varierende hvor strenge de er på dette, men kvinner som uttrykker angst for å føde, blir nå i stor grad prioritert for planlagt keisersnitt. I og med at disse keisersnittene er lette å legge til rette for, så blir det da innvilget.

Godt skrevet. De burde være strengere med å tildele planlagte keisersnitt.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (1 minutt siden):

Jeg ble ikke akkurat vartet opp da jeg var innlagt på barsel etter KS. Jeg hadde akutt snitt kl 22 på kvelden, ble trillet ut av oppvåkningen kl 4, og måtte stå opp kl 9. Mannen måtte bli med meg i dusjen, for jeg klarte ikke stå. Jeg var dårlig, delte rom og ble holdt våken av naboens baby og hadde ikke baby hos meg, den lå på nyfødt intensiv. Fødsel nr2 var vaginal og jeg løy om at jeg klarte å tisse etter fødsel siden jeg ville på barselhotellet med mannen og babyen. Dagen etter måtte jeg innrømme at jeg ikke fikk til å tisse, men så klarte jeg det endelig. 

Ts, mente planlagte keisersnitt. Ikke haste- eller katastrofekeisersnitt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (1 minutt siden):

Hun mente jo ikke akutte ks. Jeg tror alle er enige om at det selvfølgelig er viktig og skal tilrettelegges for og prioriteres.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg ønsker det beste for barnet mitt. Gjør ikke du også det? Dersom jeg føder ønsker jeg at mitt barn skal få den samme gode oppfølging som andre gjør. Ville ikke du gjort det?

Misunnelig? Wow ,du skjønner virkelig ingenting. 

Jeg fødte vaginalt og fikk minst like mye oppfølging som andre jeg kjenner med KS. Og fikk enerom i motsetning til fellesrom

Anonymkode: 62457...40a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk to planlagte keisersnitt. Dato ble satt når jeg var i første trimester. Dato ble satt til to uker før termin. Grunnen for at jeg fikk keisersnitt har jeg null interesse i å dele med andre, så om noen velger å tro det er fordi "jeg frykter vaginal fødsel" så får de tro det.  Ikke mitt problem. Oppfølgingen var helt lik som ved vaginal. Ikke mer, ikke mindre. På selve dagen var det som å gå til frisøren. Ble henvist til venterommet, før jeg kom inn. Da var det å sette bedøvelsen, kateter og kjøres inn til operasjonssalen. De gjorde sitt, jeg fikk se baby et lite sekund før jeg ble sydd sammen, så måtte jeg vente to timer til bedøvelsen var gått ut før jeg fikk se barnet mitt igjen. Etter to dager på føden, så var det hjem. Ikke noe mer oppfølging enn en sprøyte blodfortynnende som jeg måtte komme inn for å ta hver dag i en uke. 

Det høres kanskje enkelt ut, men det var på ingen måte noen "spesialbehandling" og "dulling". Ikke noe ekstra, verken før eller etter. Jeg hadde valgt vaginal fødsel over keisersnitt. 

Det høres ut som du er full av fordommer og uvitenhet. Ja et planlagt keisersnitt er mindre dramatisk siden det er planlagt, men det er ikke noe bedre alternativ enn vaginalt og naturlig. 

Anonymkode: 4640b...e05

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men du syns det er greit at andre kvinner skal få vilkårlig oppfølging alt etter hvem som er på vakt?

Jeg snakker jo generelt; på systemnivå hvis du ikke skjønte det! 

Jeg skjønner det. Alle skal få samme hjelp ut fra behov, men det betyr ikke at du hadde behov for samme type oppfølging som naboen. 

Og så er det faktisk slik at det er bare mennesker som jobber i helsevesenet. Selv om de har samme fagkunnskap kan de, av ymse årsaker, tolke situasjoner ulikt. 

Hvis situasjonen din plager deg sånn får du sende en klage til avdelingen du var på og forklare situasjonen, så de kan lære av sine feil. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser nå hvertfall på min bekjent - og flere med henne , at hun har en operasjonssal av kompetente folk, alt er planlagt og tilrettelagt for både henne og barnet. Dette unner jeg ALLE:) bare så det er sagt. Men det burde være mye mer transparens rundt vurderinger gjort rundt hvorfor en gruppe skal få dronning-behandling , mens vaginale fødsler for «stå til»..  - for rettssikkerheten til kvinner og barn , 

Slik det er nå hadde jeg ønsket jeg fikk valget om planlagt keisersnitt. Av ikke annen grunn enn mitt barns sikkerhet. Og det er vel den beste grunn man kan ha. 

Det blir liksom frontet at ks ikke er å anbefale men ser man noen gang disse store komplikasjonene? Eller er dette en fin fane å bruke slik at kvinner slutter å ønske det, så man holder ressursbruken nede og kostnader nede? For jeg ser jo at apparatet rundt planlagt ks er stort. Og jeg sier ikke at det ikke burde være stort (og kostbart..) men hvorfor kan ikke alle kvinner få dette? Det er mitt hjertesukk…

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt to KS og to vaginale fødsler. Ingen forskjell i oppfølging. Elendig oppfølging ette KS begge ganger. Fikk ikke mat første døgnet på det ene, hadde planlagt KS, men vannet gikk, ungen var ute 06. Kom meg ikke ut av senga på 24 timer så fikk da ikke mat på 24 t. Eller, joda.. en skive med syltetøy ila hele døgnet. Det føles ikke som det teller. 

Anonymkode: d2c80...317

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg fødte vaginalt og fikk minst like mye oppfølging som andre jeg kjenner med KS. Og fikk enerom i motsetning til fellesrom

Anonymkode: 62457...40a

Det er i tillegg standard at fødende med ks får enkeltrom, mens vaginal fødsel må inn på fellesrom. Så da var du heldig:) heller unntaket enn regelen tror jeg

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har hatt to KS og to vaginale fødsler. Ingen forskjell i oppfølging. Elendig oppfølging ette KS begge ganger. Fikk ikke mat første døgnet på det ene, hadde planlagt KS, men vannet gikk, ungen var ute 06. Kom meg ikke ut av senga på 24 timer så fikk da ikke mat på 24 t. Eller, joda.. en skive med syltetøy ila hele døgnet. Det føles ikke som det teller. 

Anonymkode: d2c80...317

Synd du ble dårlig oppfulgt på barsel.

men barnet ditt fikk vel god oppfølging under fødsel og etter? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...